Testosterontekort: symptomen van een laag testosterongehalte

Testosterontekort: symptomen van een laag testosterongehalte Een testosterontekort wordt gedefinieerd als een te laag testosterongehalte in het bloed. Testosteron is een mannelijk geslachtshormoon dat vaak wordt geassocieerd met mannen, hoewel vrouwen ook kleine hoeveelheden aanmaken. Als een man een testosterontekort of een laag testosterongehalte heeft, kunnen de symptomen bestaan uit erectiestoornissen, verminderde botmassa en een laag libido. Het hormoon heeft veel belangrijke functies, waaronder de ontwikkeling van de botten en spieren, verdieping van de stem, haargroei en andere factoren die verband houden met het uiterlijk en de de productie van sperma. De productie van testosteron kan vertraagd zijn naarmate je ouder wordt, en veel oudere mannen hebben dan ook symptomen van een laag testosterongehalte. Een laag testosteronniveau wordt vaak gediagnosticeerd als er minder dan 300 nanogram (ng) van het hormoon per deciliter (dl) bloed aanwezig is. Naar schatting hebben ongeveer 2 op de 100 mannen een laag testosterongehalte.

Testorontekort en een laag testosterongehalte

Testosteronniveau

Testosteron is een hormoon dat voornamelijk in de testikels of teelballen wordt geproduceerd maar ook in mindere mate door de eierstokken en de bijnierschors. Dit hormoon is belangrijk voor een verscheidenheid aan fysieke, cognitieve, seksuele en metabolische functies bij mannen. Dit geslachtshormoon piekt meestal in de adolescentie en vroege volwassenheid. Naarmate mannen ouder worden, begint het vermogen om testosteron aan te maken zodanig af te nemen dat de testosteronniveaus rond de leeftijd van 40 jaar met ongeveer 1 tot 3 procent per jaar beginnen te dalen. Deze natuurlijke achteruitgang van de testosteronproductie betekent echter niet dat een man testosterondeficiënt is of een kandidaat voor testosterontherapie is. Een testosterontekort treedt alleen op in gevallen waarbij er een laag testosterongehalte is, wat gepaard gaat met specifieke symptomen.

Testosterontekort of testosterondeficiëntie

Een testosterontekort of testosterondeficiëntie is een zeer specifieke klinische aandoening die wordt gedefinieerd door de aanwezigheid van een reeks specifieke klachten en symptomen die optreden als gevolg van een verminderde productie van testosteron door de testikels of teelballen bij mannen. Alleen bij een tetosterontekort is een behandeling met testosteron geïndiceerd.

Overgewicht en obesitas als oorzaak van testosterontekort / Bron: Kurhan/Shutterstock.comOvergewicht en obesitas als oorzaak van testosterontekort / Bron: Kurhan/Shutterstock.com

Oorzaken

Bij hypogonadisme maken de teelballen te weinig mannelijk geslachtshormoon (testosteron) aan. Afgezien van de leeftijd, zijn er talloze oorzaken voor testosterondeficiëntie of een testosterontekort. Deze bestaan uit testisdisfunctie, chemotherapie of bestraling van de teelballen, of verlies van de teelballen. Dan zijn er nog secundaire testosterondeficiënties, genetische aandoeningen, het Kleinfelter-syndroom, hypofysaire aandoeningen, steroïdegebruik, opioïdegebruik, diabetes en obesitas.

Symptomen van een testosterontekort

Rode vlag symptomen van een testosterontekort zijn:
  • weinig zin in seks
  • erectieproblemen
  • laag aantal zaadcellen
  • onverklaarbaar haarverlies
  • opvliegers
  • lage botdichtheid

Een testosterontekort kan leiden tot een depressie / Bron: Saschamilk, PixabayEen testosterontekort kan leiden tot een depressie / Bron: Saschamilk, Pixabay
Andere symptomen zijn:
  • testistrofie (verschrompelde teelballen)
  • verminderde spiermassa
  • verhoogd lichaamsvet
  • verhoogd HbA1c (Hemoglobine A1c), een gemiddelde van de bloedsuikerspiegel in de voorafgaande weken
  • osteopenie of botbreuk bij een gering trauma
  • problemen met slapen (slapeloosheid)
  • vermoeidheid
  • moeite met concentreren
  • gebrek aan motivatie
  • depressie

Onderzoek en diagnose

Vraaggesprek en lichamelijk onderzoek

Voordat een diagnose van testosterondeficiëntie of testosterontekort kan worden gesteld, moeten patiënten zowel een laag testosterongehalte als symptomen van de aandoening vertonen.

Bloedonderzoek

Om het bestaan ​​van een laag testosterongehalte te bevestigen, moet je twee bloedtests ondergaan op twee verschillende, niet-opeenvolgende dagen in de vroege ochtend (testosteronniveaus fluctueren overdag en zijn het hoogst in de vroege uren), die worden geanalyseerd in een laboratorium. Normale testosteronspiegels zijn 300 ng/dL tot 1000 ng/dL, terwijl een laag testosteronniveu onder 263 ng/dL ligt.

Behandeling testosterontekort

Behandeling met testosteron dient niet te worden aangewend voor de behandeling van een natuurlijke, aan leeftijdsgerelateerde afname van dit hormoon of eenvoudigweg voor een laag testosteronniveau. Maar als een man een testosterontekort of klassiek hypogonadisme heeft, wegen de voordelen van het behandelen met testosteron op tegen alle risico's.

Normaal gesproken zal een arts alleen testosteronvervangingstherapie voorschrijven als je meerdere symptomen vertoont van een laag testosteronniveau en als de bloedtestresultaten wijzen op een testostetekort. Behandeling kan gebeuren in diverse vormen:
  • huidpleisters
  • testosterongels
  • tabletten die in de mond oplossen
  • injecties
  • een implantaat waaruit het hormoon vrijkomt

De meeste mannen zullen binnen 4-6 weken na het starten van de behandeling verlichting van hun klachten opmerken.

Follow-up

De arts zal je testosteronwaarden tijdens de behandeling controleren om ervoor te zorgen dat het hormoon binnen een gewenst bereik valt en om de status van andere gezondheidsaandoeningen te controleren, zoals de gezondheid van je hart en botten.

Er zijn een aantal redenen wat betreft de gezondheid om testosteronbehandelingen goed te monitoren. Een laag testosteronniveau is bijvoorbeeld een risicofactor voor cardiovasculaire aandoeningen, maar van testosteronbehandeling kan niet gezegd worden dat het het risico op cardiovasculaire problemen verhoogt of verlaagt. Hoewel testosteronvervangende therapie geen prostaatkanker veroorzaakt, kan het wel de PSA-waarden verhogen, wat kan leiden tot een verhoogd risico op prostaatkanker, vooral bij de 30% van de mannen boven de 70 jaar die mogelijk een vroege vorm van prostaatkanker hebben die nog niet detecteerbaar is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tekort aan testosteron: een serieus probleemTekort aan testosteron: een serieus probleemOver het hormoon testosteron wordt in de regel vrij laconiek gedaan. Maar wat veel mensen niet weten, is dat een tekort…
Herkennen en behandelen van laag testosteronHerkennen en behandelen van laag testosteronDoor de toenemende vergrijzing van de samenleving worden steeds meer diagnoses van een te laag testosteron gesteld. Het…
Vermoeidheid bij man: symptomen, oorzaken en behandelingVermoeidheid bij man: symptomen, oorzaken en behandelingVeel leefstijl- en medische factoren kunnen vermoeidheid bij een man veroorzaken. Sommige oorzaken zijn specifiek voor m…
Micropenis: Abnormaal kleine penislengte bij manMicropenis: Abnormaal kleine penislengte bij manMicropenis is een medische term die verwijst naar een abnormaal kleine penis bij de man. Klinische bronnen definiëren de…

Claudicatio intermittens: Pijn in benen tijdens wandelenClaudicatio intermittens: Pijn in benen tijdens wandelenClaudicatio intermittens (etalagebenen) is een symptoom dat zichtbaar is tijdens het wandelen. Een patiënt ervaart tijde…
Kwijlen tijdens slaap: Oorzaken kwijlgedrag tijdens de nachtKwijlen tijdens slaap: Oorzaken kwijlgedrag tijdens de nachtBij patiënten die kwijlen, loopt het speeksel uit de mond. Zowel volwassenen als kinderen kwijlen als er een overmatige…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Andrewtneel, Unsplash
  • https://www.cbsnews.com/pictures/11-warning-signs-of-low-testosterone/
  • https://www.healthline.com/health/low-testosterone/warning-signs
  • https://www.endocrineweb.com/news/hypogonadism/59530-low-testosterone-when-do-men-need-treatment
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/322647.php
  • https://www.webmd.com/men/features/low-testosterone-explained-how-do-you-know-when-levels-are-too-low
  • Afbeelding bron 1: Kurhan/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Saschamilk, Pixabay

Reageer op het artikel "Testosterontekort: symptomen van een laag testosterongehalte"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Testosteron
Medische informatie…
Schrijf mee!