InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van gierst

De geneeskracht van gierst

De geneeskracht van gierst Parelgierst wordt in Noord Afrika als couscous gegeten. Je kunt gierst eten in plaats van zilvervliesrijst. Het is een gezond graanproduct dat vroeger veel vaker werd gegeten dan in de moderne tijd. Dat is onterecht want gierst heeft een lekkere volle smaak. Gierst heeft reeds een lange geschiedenis onder de mensheid. Het werd al 6000 jaar voor Christus verbouwd in China.

Inhoud:

Gierst in de oudheid

Gierst werd 8000 jaar voor Christus al verbouwd in het oude China. In Korea, Japan en India zijn bewijzen gevonden dat het verbouwen van gierst er 6000 jaar voor Christus plaats vond. Aangenomen wordt dat gierst zijn oorsprong heeft in Noord-Afrika waar het nog steeds veel gegeten wordt in de vorm van couscous. Gierstmeel kun je gebruiken om brood van te bakken; de bijbel maakt daar al melding van.

In dit artikel wordt gesproken over couscous gemaakt van parelgierst. Daarnaast bestaat er couscous gemaakt van tarwe. Deze couscous heeft andere medicinale eigenschappen.

Magnesium in gierst

Gierst is samen met havermout een graansoort die medicinale eigenschappen heeft voor het hart. Dat komt omdat er veel magnesium en niacine in zit. Magnesium leidt ertoe dat er minder aderverkalking plaats vindt. Dat heeft op zijn beurt het gevolg dat de kans op hoge bloeddruk verkleint. Deze geneeskrachtige werkingen maken gierst gezonde voeding om hart-en vaatziekten te vermijden. Magnesium heeft nog meer voordelen. Mensen die magnesiumhoudende producten eten hebben minder last van astma en migraine.

Fosfor in gierst

Gierst is rijk aan fosfor en deze stof is goed voor de vorming van het celweefsel in het lichaam. Het botweefsel wordt opgebouwd met behulp van fosfor. Mensen zijn snel geneigd te denken dat uitsluitend calcium daar essentieel voor is maar dat is een mythe; teveel calcium kan zelfs leiden dat het lichaam calcium uit de botten gaat onttrekken. Er is altijd een goede balans nodig en fosfor houdt calcium in balans. Fosfor is nodig voor een goede energiestroom in het lichaam en fosfor is belangrijk voor de opbouw van het DNA waardoor er nieuwe cellen worden gegenereerd.

Japanse gierst / Bron: Umiyusikera, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Japanse gierst / Bron: Umiyusikera, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Antioxidanten in gierst

In gierst zit een lange lijst aan antioxidanten. Deze lijst wordt onder andere gevuld door fytinzuren, polyfenolen, seleen, vitamine E en tocotriënolen. Deze laatste hebben volgens wetenschappers medicinale werkingen tegen beroerte, aderverkalking en hoge bloeddruk. Tocotriënolen remmen ook de groei van borstkanker, alvleesklierkanker, huidkanker en prostaatkanker. Verder is in de laatste jaren vast komen te staan dat tocotriënolen besmetting met radioactieve straling tegen gaan. Het herstelt sneller schade die is aangericht door straling. Deze tocotriënolen worden niet alleen in gierst gevonden maar ook in rijstolie, palmolie, kokosolie, druivenpitolie, gerst, tarwekorrels, zonnebloempitten, pinda´s, walnoot, sesamzaad en olijfolie.

Gierst tegen beroerten

In het brein ziijn tocotriënolen werkzaam. Onderzoek door wetenschappers heeft uitgewezen dat wanneer er in de hersenen meer tocotriënolen zitten, de kans op een beroerte aanmerkelijk verkleind wordt. 100% Uitsluitsel geven doet de wetenschap niet snel, maar alle onderzoeken die tot nu toe zijn uitgevoerd hebben veelbelovende resultaten en de eerste onderzoeken op mensen zijn in gang gezet.

Parelgierst / Bron: Sugeesh, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Parelgierst / Bron: Sugeesh, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Gierst tegen diabetes

Uit onderzoek onder 41.000 vrouwen in Amerika blijkt dat het eten van heel voedsel in de vorm van hele granen erg goed is om diabetes tegen te gaan. Tocotriënolen in gierst zijn daar medeverantwoordelijk voor. Heel voedsel (whole food) staat tegenover voorbewerkt en geraffineerd eten. Uit geraffineerde voedingsproducten zijn belangrijke stoffen onttrokken. Hoge concentraties van magnesium en calcium in heel voedsel geven een belangrijke bijdrage aan het voorkomen van suikerziekte. Het is aan te raden regelmatig couscous te eten als avondeten, samen met gedroogde vruchten en enkele nootjes en zaden om een optimaal gezondheidseffect te bereiken. Uiteraard maak je naast de couscous een flinke groenteschotel van gebakken aubergines, tomaten, uien, knoflook, wortel en andere groenten.

Gierst tegen galstenen

Gierst en couscous vallen onder de voedingsoorten die galstenen helpen voorkomen. Sommige couscous wordt overigens niet van gierst maar van durumtarwe gemaakt, waar ook veel vezels in zitten. Het hoge aantal vezels in gierst is daar verantwoordelijk voor. Door wetenschappelijk onderzoek in Amerika onder 69.000 vrouwen is vast komen te staan dat vezelrijke granen, groenten en fruit de kans op het krijgen van galstenen aanzienlijlk vermindert. Behalve het graan gierst zijn tarwe, rogge,
Botanische tekening gierst / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Botanische tekening gierst / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
zilvervliesrijst en spelt belangrijke bronnen van vezels. In het onderzoek kwam naar voren dat het galstenenvoorkomende effect het sterkst was wanneer vezels uit granen werden gecombineerd met vezels uit fruit en groente van vezelrijke producten als komkommer, peer, pompoen, appels, tomaten, bessen en noten.

De geneeskracht van couscous

Couscous is een graanproduct uit Noord-Afrika dat door de toestroom van noeste arbeiders van het Afrikaanse continent zijn ingang heeft gevonden in menig Nederlands georiënteerde keuken. Couscous wordt gemaakt van parelgierst. Omdat couscous een gierstproduct is gelden alle in dit artikel genoemde gezondheidsvoordelen voor gierst ook voor couscous. Hetzelfde geldt voor gierst wat bewerkt is tot griesmeel. Griesmeelpap en griesmeelpudding zijn typisch Hollandse gerechten. Griesmeel kan van verschillende graansoorten worden gemaakt zoals gierst, tarwe, mais, spelt, rijst of durum. In Nederland wordt tarwe het meest gebruikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Couscous, het volksvoedsel van Noord-AfrikaIn grote delen van Noord-Afrika is couscous wat hier in Nederland de aardappelen zijn. Vooral in Marokko en Algerije wor…
Granen en graanvervangersGranen en graanvervangersDe meeste granen zijn eigenlijk grassoorten. Ja, wij mensen eten nu eenmaal graag gebakken graszaden. Tarwe is de meest…
Is couscous gezond?Is couscous gezond?Couscous is een oorspronkelijk Noord-Afrikaanse maaltijd. Het is gemaakt van durumtarwe en water en kan worden gezien al…
Koken op de camping: gierst met vis of ijsbergsla met pureeKoken op de camping: gierst met vis of ijsbergsla met pureeKoken op de camping hoeft geen probleem te zijn als je koelkastje en een redelijk aantal gaspitten tot je beschikking he…
Koken op de camping: spinazie met pasta of aardappelpureeKoken op de camping: spinazie met pasta of aardappelpureeSommige mensen vinden het leuk om ver van de bewoonde wereld te kamperen. Ergens achterin een dal, op minstens een half…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Offlineinternet, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=53
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Gierst
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Millet
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tocotri%C3%ABnol
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Griesmeel
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Umiyusikera, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Sugeesh, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van gierst"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 25-08-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!