InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Pomelo, gezond alternatief of zinloze milieuverspilling?

Pomelo, gezond alternatief of zinloze milieuverspilling?

Pomelo, gezond alternatief of zinloze milieuverspilling? Pomelo´s kunnen voor verwarring zorgen voor vertalers omdat pomelo in het Engels staat voor grapefruit en in het Spaans en Frans wordt gebruikt voor pompelmoes. In Duitsland en Nederland is de pomelo gewoon pomelo. De vertaalverwarring is de reden dat op de Nederlandstalige wikipedia site momenteel alleen maar flauwekul staat over de pomelo; alle informatie op die site slaat alleen op de grapefruit. Pomelo is een grote citrusvrucht die in 1970 is gekruist uit een grapefruit en een pompelmoes. De pomelo is bij het grote publiek nog steeds niet helemaal aangeslagen als product terwijl hij toch al ruim 40 jaar bestaat.

Inhoud:

Israëlische kweekvrucht

De pomelo is een citrusvrucht met een hele dikke schil. Deze grote vrucht die twee kilo kan worden is een kruising tussen een pompelmoes en een grapefruit die in 1970 in Israël is uitgevoerd. Mensen die producten uit Israël boycotten zouden kunnen overwegen om deze vrucht principieel niet te kopen. Het fruit wordt in Israël en Zuid Afrika gekweekt en uit China komt de honingpomelo. In tegenstelling tot wat sommige sites schrijven is de pomelo niet de grootste citrusvrucht; dat is de pompelmoes. In Frans Polynesië groeien pompelmoezen aan de boom die net zo groot zijn als een voetbal. De pomelo is groter dan een grapefruit en kleiner dan een pompelmoes. Pomelo smaakt veel minder bitter dan een grapefruit maar kent een duidelijk herkenbare bitterheid.

Najaarsvrucht

Pomelo is vooral in het najaar volop te koop in Nederland wat op zich vreemd is aangezien alle andere citrusvruchten het hele jaar door vrucht dragen. Waarschijnlijk heeft dat te maken met dat in de productielanden Zuid Afrika en Israël geen tropische temperatuur is en er een winter is; om dezelfde reden zijn er ook meer Marokkaanse mandarijnen en sinaasappelen in het najaar. In subtropische klimaten is de winter te koud voor de citrusboom om vrucht te dragen.

Pomelo is geen duurzame vrucht

Pomelo eten in het westen is slecht voor het milieu omdat de vrucht 3000 tot 13.000 kilometer moet afleggen in een vliegtuig. Dat geeft veel extra milieuvervuiling. Het zou voor de duurzaamheid veel beter zijn om vruchten te eten die om de hoek groeien. Wat kruisingen betreft kan men veel maar men kan geen citrusboom onder koude omstandigheden laten groeien. Sinaasappelen em citroenen kunnen nog uit Spanje komen, niet om de hoek maar in ieder geval dichter bij, en je hebt met deze vruchten meer vruchtvlees; de schil is namelijk veel dunner dan die van pomelo.

Kwaliteit pomelo

De pomelo is soms niet van hele grote kwaliteit; het vruchtvlees kan vrij droog zijn, wat vaker voorkomt bij al te veel doorgekweekte en over de hele wereld mee gesleepte citrusvruchten. De pomelo is een leuke citrusvariant maar het is geen serieuze kandidaat om de grapefruit of sinaasappel van de troon te stoten.

De dikke pomeloschil

Een pomelo schillen biedt een enigszins teleurstellende ervaring. De schil is zo dik dat van de vrucht bijna niets meer over lijkt. Je voelt je haast bekocht. De pomelokwekers zijn er blijkbaar niet in geslaagd een vrucht met een dunne schil te maken. Hij schilt net zo makkelijk als een sinaasappel. Uiteindelijk hoe je nog best veel over maar je voelt je toch een beetje in de maling genomen.

Afvallen met pomelo

Pomelo bevat weinig caloriën en veel voedingstoffen. Het is een ideale vrucht om te eten als je wilt afvallen. Er zit veel van het gezonde fytonutriënt limonine in, wat goed is voor de werking van de darmen. Er zit vooral veel vitamine C, kalium, magnesium en fosfor in het pomelootje.

Pomelo als bloeddrukverlager

Pomelo werkt als bloeddrukverlager doordat het nariningin bevat wat in het lichaam wordt omgezet naar naringenin. Op zich is dat geen probleem maar als je al bloeddrukverlagers slikt dan kan er wel een probleem ontstaan. Eigenlijk heeft de patiënt de keus om te kiezen tussen bloeddrukverlagers in medicijnvorm of voeding die de bloeddruk verlaagt. Medicijngebruikers van bloeddrukverlagers moeten voor zichzelf deze keuze maken, in overleg met de huisarts of fytotherapeut.

Pomelo en medicijnen

Naringin zorgt dat een bepaald enzym in de lever geblokkeerd wordt wat tot gevolg heeft dat medicijnen niet meer goed werken. Daardoor kunnen er problemen ontstaan. Soms leidt dat tot versterkte medicijnwerking of vergrote bijwerkingen van de medicijnen. Pomelo en ook grapefruit worden daarom het liefst niet gegeten als je medicijnen gebruikt. Raadpleeg hierover een fytotherapeut of huisarts indien nodig.

Eettips pomelo

Een sappige pomelo zou je kunnen persen maar beter is misschien blenderen omdat de citruspers waarschijnlijk te klein is. Pomelostukjes kun je bij een groene slade doen. De pomelo is een prima snackvrucht. Van één pomelo kun je makkelijk met zijn tweeën een fruitig tussendoortje nuttigen. In Thailand mengt men kersentomaten met lente-ui, koriander en pomelostukjes als heerlijke zomersalade. In India maakt men een chutney van de pomelo.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De verschillende soorten citrusfruitDe verschillende soorten citrusfruitCitrusfruit is er in verschillende vormen, maten, kleuren en smaken. Het meeste citrusfruit komt uit de regio Zuidoost A…
De geneeskracht van hazelaarDe geneeskracht van hazelaarDe hazelaar is een boom of heester die van oorsprong in Europa groeit. Hij is familie van de berk. Deze boom wordt ook g…
Israëlische bomen zenden bericht als ze water nodig hebbennieuws uitgelichtIsraëlische bomen zenden bericht als ze water nodig hebbenIsraëlische wetenschappers hebben een nieuw elektronisch apparaat ontwikkeld dat in de stam van een boom geplaatst wordt…
De geneeskracht van echt lepelbladDe geneeskracht van echt lepelbladEcht lepelblad komt in Nederland voor maar is zeldzaam geworden. Het is een eetbare, wilde plant en behoort tot de categ…
De geneeskracht van knolselderijDe geneeskracht van knolselderijKnolselderij kan gegeten worden als alternatief voor aardappels. De knol is veel voedzamer dan aardappels. Knolselderij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Terimakasih0, Pixabay
  • http://www.gesundheit.de/ernaehrung/lebensmittel/obst/pomelo
  • http://suite101.de/article/pomelo-die-goesste-zitrusfrucht-der-welt-a65147
  • http://lexikon.huettenhilfe.de/obst/pomelo.html
  • http://www.fragdienachbarn.org/honey_pomelo_frucht_wirklich_gesund_und_reich_an_vitaminen.html
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Pomelo
  • http://www.howmanyhours.com/nl/vliegduurtussen/kaapstad,-zuid-afrika/amsterdam.php
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Pomelo, gezond alternatief of zinloze milieuverspilling?"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 06-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!