InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Eet deze vruchten als je spiermassa wilt opbouwen!

Eet deze vruchten als je spiermassa wilt opbouwen!

Eet deze vruchten als je spiermassa wilt opbouwen! Sommige levensmiddelen zijn beter dan andere voor mensen die proberen om hun spiermassa te vergroten. Bepaalde vruchten kunnen in dat verband worden omschreven als "supervoeding".

Sportvoeding bij uitstek

Een persoon die in gewicht wil toenemen door meer spiermassa te kweken, moet om dat te bereiken:
  • enerzijds een goede voeding gebruiken om voldoende calorieën binnen te krijgen;
  • anderzijds niet te veel lichaamsvet opbouwen omdat dit zijn gezondheid kan schaden.

De hierna genoemde vruchten voldoen uitstekend aan die twee voorwaarden. Bedoelde vruchten kunnen ook met andere ingrediënten in smoothies, gebakken producten en andere recepten worden gecombineerd voor een verdere verhoging van de totale calorietoevoer. Smoothies zijn een snelle manier om gezonde calorieën toe te voegen aan je voeding.

Avocado’s

Met avocado’s kan je bijvoorbeeld guacamole (dipsaus) bereiden en deze ook genieten als begeleiding bij de maaltijd. Avocado’s zijn eigenlijk vruchten, geen groente. De avocadovrucht bezit veel calorieën, ongeveer 400 calorieën per halve avocado, met een hoog vetgehalte. Ze bevatten ook circa 20 vitamines. Avocado’s kunnen worden gebruikt in salades, in hamburgers en in soepen. En waarom ze niet gebruiken in een ananassmoothie?

Banaan

De banaan is een ideale vrucht om met andere vruchten te worden gecombineerd in smoothies. Maar het is ook gemakkelijk om ze op te nemen in je dagelijkse voedingspatroon. Als je banaan wilt bakken, zijn bananenbrood, bananenmuffins (licht gebak met zoete vulling) of bananenkwarktaart een optie. Een middelgrote banaan bevat ongeveer 105 calorieën.

Noten

Noten bieden een veelvoud aan voordelen, waaronder een verbazingwekkende combinatie van gezonde onverzadigde vetzuren, fytosterolen en aminozuur L-arginine. Door deze combinatie bieden walnoten niet alleen calorieën maar ook een hoog gehalte aan stikstofmonoxide, een natuurlijke stof in het lichaam die de spiergroei stimuleert en helpt om te herstellen.

Noten worden ook aangewend voor de preventie van hart- en vaatziekten en kanker en helpen tegen de negatieve effecten van verzadigde vetten in voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan schadelijke vetten. Als jouw doel is om spiermassa op te bouwen, moet je ongeveer 20 gram noten dagelijks in je voedingsplan opnemen.

Sinaasappels

Vitamine C is een krachtige beschermer van het stikstofmonoxideniveau in ons lichaam. Sinaasappels zijn rijk aan vitamine C die de opbouw van spiermassa ondersteunt. De combinatie van vitamine C en noten toegevoegd aan uw dieet, zal wonderen doen. Een sinaasappel, 30 tot 45 minuten voor een training gegeten, zal daar merkbaar positief aan bijdragen.

Gedroogde vruchten

Hoewel deze wel wat suiker bevatten, zijn gedroogde vruchten ook heel rijk aan ballaststoffen in de vorm van vezels. Ze bevatten ook grote hoeveelheden vitaminen en mineralen die nodig zijn om gezond te blijven en om spieren op te bouwen.

Gedroogde vruchten verminderen de hoeveelheid lichaamsvet die wordt opgeslagen bij de inname van calorieën. Dat betekent dat ze erg nuttig zijn als je spiermassa wil opbouwen. Eet gedroogde vruchten als tussendoortjes gedurende de dag, maar drink ook veel water om uitdroging te vermijden.

Rozijnen

De traditionele havermoutkoekjes met rozijnen worden gebruikt om in gewicht toe te nemen. Slechts een half kopje rozijnen bevat 218 calorieën. Je kan ze bij de hand houden en er gedurende de dag kleine porties van eten, of je kan het combineren met andere vruchten, met een beetje melk of voor de bereiding van desserts.
Gerelateerde artikelen
Sportvoeding: eten dat sportprestaties verbetertHet eten van sportvoeding is voor sporters een belangrijk onderwerp. Bij het eten van sportvoeding bij of ter vervanging…
Cursus sportvoeding om sportvoedingsadviseur te wordenCursus sportvoeding om sportvoedingsadviseur te wordenVoor sporters die professioneel met hun sport bezig zijn is de voeding van zeer grote betekenis. Wanneer de voeding die…
De ideale sportvoedingDe ideale sportvoedingDe juiste sportvoeding is vaak van doorslaggevende betekenis voor succes in de sport. Sporters streven immers altijd naa…
Supplementen ter ondersteuning van krachtsport en fitnessSupplementen ter ondersteuning van krachtsport en fitnessVoor betere prestaties tijdens de krachttraining of fitness, kan je supplementen gebruiken. Sportvoeding en supplementen…
De vele voordelen van eiwitOnderzoek laat zien dat eiwit veel voordelen biedt aan gewichtheffers, krachtsporters en andere actieve sporters die pro…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Eet deze vruchten als je spiermassa wilt opbouwen!"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 27-05-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!