InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Voedselallergieën

Voedselallergieën

Voedselallergieën Een voedselallergie is een ernstige medische aandoening die vandaag de dag heel wat mensen treft. Zo kan het kleinste spoor van een pinda een hevige allergische reactie ontketenen die in sommige gevallen levensbedreigend kan zijn. Als de diagnose juist is gesteld is het belangrijk om je hierover grondig te informeren. Dit is de sleutel tot veilig en gezond leven met een voedselallergie. Slechts acht verschillende voedingsmiddelen zijn goed voor 90 procent van alle voedselallergieën. Deze voedingsmiddelen zijn eieren, melk, vis, schaaldieren, soja, gluten, pinda's en noten. Het is het eiwitcomponent dat verantwoordelijk is voor een allergische reactie. Zelfs bepaalde voedingsmiddelen waarvan we het niet zouden verwachten kunnen zodanig veel eiwitten bevatten dat ze kunnen leiden tot een allergische reactie, bijvoorbeeld citrusvruchten en aardappelen.

Wees voorzichtig bij het uit eten gaan

Het is zeer belangrijk om op te letten welke voedingsmiddelen een bepaalde keuken gebruikt als je naar een restaurant gaat. Sommige soorten keukens serveren vaak voedingsmiddelen die pinda-eiwit of olie bevatten, evenals gluten of sojaproducten. Vraag de ober om de ingrediënten te controleren in het gerecht dat je bestelt. Je moet zeker duidelijk maken dat je allergisch bent voor bepaald voedsel en dat het negeren hiervan kan leiden tot ernstige gevolgen. Let er ook op dat wanneer je in het buitenland uit eten gaat, je de vertaling kent van het voedingsmiddel waar je allergisch op kunt reageren zodat er zeker geen miscommunicatie over kan gebeuren.

Verborgen ingrediënten

Als je leidt aan een voedselallergie of een voedselintolerantie is het essentieel dat je de verschillende namen van de stoffen die het voedsel kunnen bevatten en waar je allergisch op kan reageren kent en zelfs van buiten leert. Zuivelproducten en eieren zijn vaak aanwezig in een groot aantal voedingsmiddelen, ook gluten zijn vaak een verborgen ingrediënt in vleeswaren, kaas, sauzen, jus, yoghurt, en zelfs ingevroren groenten. Als je allergisch bent voor maïs hou je er best rekening mee dat veel bewerkte voedingsmiddelen maissiroop bevatten, ook producten die gelabeld zijn met dextrose, fructose of zelfs kleurstof kunnen maïsbestanddelen bevatten.

De volgende tabel geeft een overzicht van voedingsmiddelen die vaak pinda's, eieren, melk, gluten, of soja als ingrediënt bevatten.

VoedingsmiddelTe vermijden voedselPotentiële verborgen bedreiging
Pinda's en notenPinda's zijn potentieel levensbedreigend voor iedereen met een allergie hiervoor. Vermijd arachide of pinda-olie, pindakaas, pinda smaak en notenpasta.

Allergieën voor noten zoals walnoten, pecannoten en amandelen zijn meestal niet ernstig. Om ongemak te voorkomen is het toch belangrijk alle soorten noten te vermijden.
Ontbijtgranen en graanrepen, koekjes, cakes en gebak, marsepein, noga, snoep, ijs, sauzen en dressings

Afrikaanse, Chinese, Mexicaanse, Indonesische, Thaise en Vietnamese keuken
Eiwitten en eierenAlbumine, ovalbumine, eilecithine, mayonnaise, meringue of meringue poeder en surimiPasta en noedels; soepen, taarten, gebak en koekjes, marsepein, nougat

Een griepvaccin kan ook eiwitten bevatten
Melk en zuivelproductenAlle vormen en soorten van melk waaronder geitenmelk, alle boter producten en kunstmatige boter aroma's, karnemelk, caseïne, alle kaas en wrongel, vla, yoghurt, alle vormen en soorten ijs, zure melk, lactoalbumine en lactoalbumine fosfaat, lactuloseBrood, koekjes, taarten en gebak, ontbijtgranen, aardappelgerechten, soepen en sauzen, saladedressings en dipsauzen, margarine, gekookte vleeswaren, mousses, instant en andere desserts, eiwit shakes
GlutenTarwe, spelt, rogge, haver, zemelen en gerst, brood en paneermeel, bulgur tarwe, couscous, durum, alle soorten bloem, pasta; griesmeel, tarwe-eiwit, gehydrolyseerde eiwitten, natuurlijke en kunstmatige smaakstoffenBroodjes, muffins, cakes en koekjes, granen, gesneden vleeswaren, worstjes, sauzen, soepen, noedels, tomatenketchup, sojasaus, pannenkoeken, ijs, chocolade, snoep
SojaSojasaus, sojabonen, sojaolie, meel soja, tofu, tempeh, miso, getextureerde plantaardige eiwitten, gehydrolyseerde en plantaardige eiwittenIngeblikte tonijn in sojaolie, granen, zuigelingenvoeding, sauzen, soepen, bereide boter, pindakaas, diepvriespizza's, vleesvervangers

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voedselallergie: Vormen, symptomen en behandelingHet aantal mensen met een voedselallergie neemt toe. Voedselallergieën kunnen tijdens je leven spontaan ontstaan en veel…
Wat is een voedselallergie?Een allergie ie het gevolg van een overdreven reactie van het afweersysteem op een onschuldige stof. Deze onschuldige st…
Intolerantie en overgevoeligheid voor lactoseIntolerantie en overgevoeligheid voor lactoseBij een allergie is er sprake van een te heftige reactie van het lichaam op een normale stof, ook wel allergeen genoemd,…
Allergieën: voedselallergieënZoín 20 op de 100 volwassenen zeggen last te hebben gehad van een voedselallergie. Als deze 20 mensen echter medisch ond…
Het verschil tussen voedingsallergie en voedingsintolerantieHet verschil tussen voedingsallergie en voedingsintolerantieDe begrippen voedselallergie en voedingsintolerantie worden vaak door elkaar gebruikt. Toch is er een duidelijk verschil…
Bronnen en referenties
  • Libelle - magazine
  • E-gezondheid.be
  • Wikipedia/Voedselallergie

Reageer op het artikel "Voedselallergieën"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 20-10-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!