Zo worden je kinderen tot slechte, ongezonde voeding verleid
Voedselfabrikanten gebruiken allerlei sluwe marketing trucs om jou en je kinderen te verleiden tot het kopen van ongezonde voeding. Voedselfabrikanten kunnen dit doen omdat er geen wetten zijn die hun verbieden om reclame te maken voor ongezonde voeding voor kinderen. De Consumentenbond voert al jaren strijd tegen kindermarketing voor kinderen jonger dan 13 jaar. Een onderdeel van deze strijd is “het zoethoudertje van de maand”; Nederlanders kunnen elke maand stemmen op het ongezondste voedingsproduct voor kinderen. Ook als ouder of verzorger kun je overigens genoeg ondernemen tegen kindermarketing.
Inhoud:
Kindermarketing: zo worden je kinderen tot slechte voeding verleid
Onder kindermarketing wordt hier verstaan marketing (o.a. door televisiereclames, verpakkingen, prijsvragen, spaaracties, sponsoring, internet banners, reclameborden bij sportverenigingen) van voedingsmiddelen die op kinderen gericht is.
Internetmarketing blijkt te werken want kinderen vinden de producten uit de reclames lekkerder en vragen hun ouders om deze voor hen te kopen.
Wat is er zo erg aan kindermarketing?
In de praktijk blijkt dat het grootste deel van de kindermarketing (ongeveer 90%) betrekking heeft op ongezonde voedingsmiddelen die veel (verzadigde)
vetten, suikers en zout bevatten.
Reclames onevenwichtig en ongezond eetpatroon
Uit onderzoeken van onder andere de Consumentenbond volgt dat kinderen door deze reclames een onevenwichtige en ongezond eetpatroon aanleren. Zij leren niet hoe je gezond moet eten, en kopen - ook later als volwassenen - minder gezonde voeding. Hierdoor krijgen ze in hun jeugd of op latere leeftijd te maken met overgewicht, gewrichtsproblemen, psychische problemen, diabetes of hart- en vaatziekten.
Kindermarketing vind je overal
Als je denkt dat je deze ongezonde producten altijd gemakkelijk kunt herkennen of dat jij niet in de valkuil van kindermarketing zult vallen, dan heb je het mis. De ongezonde producten bevinden zich namelijk niet alleen in het koek- en snoepschap, maar door de hele winkel verspreid. Voorbeelden zijn ontbijtproducten, broodbeleg, toetjes, drankjes en ijs.
Verleidingstechnieken in de kindermarketing
Het sluwe van kindermarketing is dat kinderen vanuit allerlei kanten worden bewerkt. Voorbeelden van kindermarketing zijn:
- Producten die op kinderooghoogte in de winkelschappen worden gelegd; hierdoor wordt er handig ingespeeld op de zogenaamde jengelfactor.
- Verpakkingen waarop kinderidolen zijn afgebeeld. Je dochter wil waarschijnlijk eerder een boterham met K3 hagelslag eten dan een boterham met pindakaas. (K3 is een meidengroep die liedjes voor de jeugd zingt).
- Producten in een vorm die kinderen aanspreekt. Bijvoorbeeld witte pasta in de vorm van bekende stripfiguur Dora the Explorer. Je kind zal eerder deze witte ongezondere pasta willen eten dan de gezondere volkoren variant.
- Gezondheidsclaims op de verpakking. Er staat bijvoorbeeld op de verpakking van kindersnoepjes dat er alleen natuurlijke ingrediënten inzitten. Dit is misleidend, omdat suiker ook een natuurlijk ingrediënt is, gewonnen uit suikerbieten of suikerriet.
- Online spelletjes. Ook op het internet zijn je kinderen niet veilig. Ze kunnen daar spelletjes doen waarin een kinderidool de hoofdrol heeft. Hierdoor zullen zij eerder voedingsproducten willen met de afbeelding van dit idool erop.
- Sponsoring. Frisdrankfabrikanten sponsoren bijvoorbeeld sportactiviteiten, soms ook op scholen.
Het zoethoudertje van de maand
De Consumentenbond vindt sinds langere tijd dat deze misleidende kindermarketing niet door de beugel kan, en wil deze verbieden voor kinderen jonger dan 13 jaar.
Om aandacht te vragen voor de problematiek is de Consumentenbond begin 2015 een ludieke actie gestart;
het zoethoudertje van de maand. Elke maand worden er drie ongezonde voedingsproducten voor kinderen aan de schandpaal genageld, waarna het publiek zijn stem kan uitbrengen. Het product met de meeste stemmen krijgt vervolgens de oneervolle vermelding van het zoethoudertje van de maand.
Wapen je kinderen (en jezelf) tegen kindermarketing
Bewustwording
Als ouder of verzorger hoef je niet lijdzaam toe te zien hoe voedselfabrikanten jou en je kinderen verleiden om ongezonde producten te kopen en consumeren. Het begint ermee dat je je er van bewust wordt welke slimme trucjes er gebruikt worden, en dat je de ongezonde producten in het schap laat staan.
Betere alternatieven aandragen
Wijs je kinderen op de slinkse marketingtrucs, en informeer hen over betere alternatieven. Leer je kinderen ook om etiketten op producten te lezen. Aan het begin van de lijst staan de ingrediënten met de hoogste concentratie. Leer je kinderen om een ander product te kiezen als bijvoorbeeld suiker of glucose-fructosestroop op de eerste, tweede of derde plaats van de ingrediëntenlijst staat. Bied liever een
natuurlijke gezonde suikervervanger aan. Als je kinderen een
gezonde lifestyle hebben, kunnen zij beter weerstand bieden tegen kindermarketing.
Lees verder