InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zijn eieren gezond?

Zijn eieren gezond?

Zijn eieren gezond? Zijn eieren nu wel of niet gezond? Ja, eieren zijn gezond! Over eieren gaan veel verschillende verhalen rond, wanneer u echter niet teveel eieren consumeert, kunnen ze erg veel gezondheidsvoordelen bieden. Eieren zijn onder andere goed voor de botten en de hersenen. Teven kunnen eieren bijdragen aan het verliezen van gewicht.

Zijn eieren gezond?

Rondom eieren bestaat veel verwarring zijn ze nu gezond of niet? En hoe zit het met het cholesterolgehalte? Eieren zijn gezond en bevatten veel gezonde voedingsstoffen zoals eiwitten, mineralen en vitamines.

Voedingswaarden van eieren

Een gekookt ei bevat 154 kcal, 12,9 gram aan eiwitten, 0,7 gram aan koolhydraten, 11,2 gram aan vetten (waarvan 3,5 gram verzadigd). Daarnaast bevatten eieren verschillende vitaminen: A, B1, B2. B6, B11, B12. In een ei komen ten slotte de volgende mineralen voor: ijzer, magnesium, zink en fosfor, natrium, kalium, calcium en koper.

Cholesterolgehalte in eieren

De eidooier bevat 200 milligram aan cholesterol. Om kans op hart- en vaatziekten te voorkomen is het aan te raden om niet meer dan 300 gram cholesterol te consumeren per dag. Wanneer u weinig andere vetrijke voeding consumeert, kunt u dus prima dagelijks een eitje nuttigen. Let ook op met het eten van tussendoortjes en zoete snacks welke een hoog gehalte aan cholesterol kunnen bevatten.

Verhoog uw gewichtsverlies met eieren

Wist u dat het eten van eieren kan helpen bij het verliezen van gewicht? Een onderzoek van het Rochester Center for Obesity Research heeft ontdekt dat het eten van eieren als ontbijt er aan bijdraagt uw calorie-inname gedurende de hele dag te beperken met meer dan 400 calorieën. Hierdoor kunt u ongeveer een kg per maand afvallen. Dit komt doordat eieren u lang een vol gevoel zullen geven. Dit zal resulteren in bijvoorbeeld het overslaan van die ongezonde middagsnack.

Eieren helpen om cataract te voorkomen en om het oog te beschermen

Het verhogen van eieren, spinazie en broccoli binnen uw dieet is geassocieerd met een significante afname van cataract (tot een afname 20%). Eieren zijn een goede bron van antioxidanten luteïne en zeaxanthine. Dit zijn stoffen die een belangrijke rol spelen om de ogen gezond te houden. Het binnenkrijgen van genoeg luteïne en zeaxanthine is erg belangrijk vanaf de kindertijd en gedurende de gehele levenscyclus. Daarnaast zijn bijvoorbeeld ook sinaasappels door hun grote hoeveelheid vitamine A goed voor de bescherming van het oog.

Eieren zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten en essentiële aminozuren in de juiste verhoudingen

Eiwitten zijn de voornaamste bouwstenen van het menselijk lichaam. Ze worden gebruikt om allerlei weefsels en moleculen op te bouwen die zowel structurele en functionele doeleinden hebben. Het binnenkrijgen van voldoende hoogwaardige eiwitten is dan ook erg belangrijk. Eieren zijn natuurlijk een uitstekende bron van eiwit. Daarnaast bevatten eieren alle essentiële aminozuren in de juiste verhoudingen, hierdoor kunnen onze lichamen de eiwitten op de juiste manier gebruiken.

Eieren helpen om gezondheid van de hersenen te bevorderen

Choline is een voedingsstof die de hersenontwikkeling en de geheugenfunctie van de foetus evenals de pasgeborene bevordert. Eieren zijn een uitstekende bron van choline. Choline is van zeer groot belang tijdens de zwangerschap en borstvoeding.

Eieren kunnen helpen om onze botten te beschermen

Eieren zijn een van de weinige natuurlijke voedingsbronnen die vitamine D bevatten. Vitamine D is essentieel voor de opname van calcium en het behoud van een optimale gezondheid van botten. Eieren spelen derhalve een ondersteunende rol bij de preventie van osteoporose.

Lees verder

© 2015 - 2019 Bankdrukker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Pasen: feiten over eieren op tafel!Pasen: feiten over eieren op tafel!Het eten van eieren hoort bij Pasen. Over de gezondheid en veiligheid van eieren doen tegenwoordig veel fabels de ronde.…
Afvallen met eierenAfvallen met eierenMag je nou wel of geen eieren eten als je wilt afvallen? Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat eieren je zeker k…
Eieren: Een voedzame en gezonde maaltijd?Eieren: Een voedzame en gezonde maaltijd?Eieren maken deel uit van heel wat recepten en gerechten. Maar ook als product op zich worden ze vaak als maaltijd gebru…
Hoeveel eieren mag je per dag en per week eten?Hoeveel eieren mag je per dag en per week eten?Eieren zijn dierlijke producten die goed passen in een gezond dagmenu. Ondanks dat het eten van eieren bijdraagt aan een…
De schijf van 5De schijf van 5De meeste Nederlanders kennen hem wel; de schijf van 5. Het is dé leidraad voor gezond, lekker en veilig eten, opgesteld…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WerbeFabrik, Pixabay
  • http://authoritynutrition.com/10-proven-health-benefits-of-eggs/
  • http://www.besthealthmag.ca/eggs#4Rw3qRP7ouxXu9rq.97

Reageer op het artikel "Zijn eieren gezond?"

Reactie

Piet, 03-03-2015 13:08 #1
Het cholestoroldeel van de tekst is verouderd.
Oraal genuttigde cholestorol speelt geen rol in je cholestorolgehalte en je kunt dus prima meerdere eitjes per dag eten.
Er is wel een kanttekening bij omelet, namelijk dat door het eiwit en eigeel door elkaar heen te roeren, het cholestorol in het eigeel oxideert door het ijzer in het eiwit en een mate van kankerverwekkend wordt.

Infoteur: Bankdrukker
Gepubliceerd: 03-03-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!