InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Leverproblemen: lever ontgiften met voeding en supplementen

Leverproblemen: lever ontgiften met voeding en supplementen

Leverproblemen: lever ontgiften met voeding en supplementen Leverproblemen kunnen jaren sluimeren en dan plots aan de oppervlakte komen bij een leveraandoening. Het opvallende bij leveraandoeningen is dus dat je niet altijd weet dat er sprake is van een probleem, omdat er zelden sprake is van duidelijke symptomen. Om die reden is regelmatig je lever ontgiften een goed idee. De ontgifting van dit voor het lichaam uiterst belangrijke orgaan kan door middel van een aangepaste voeding. Vetten vermijden, groenten en fruit eten, en veel water drinken behoren tot de vaakst gehoorde tips. Maar ook voedingssupplementen ter ondersteuning van de werking van de lever kunnen zorgen voor een extra ruggesteuntje. Wat mag je wel en niet eten of drinken als je je lever wilt ontgiften? En wat zijn de voordelen van een dergelijke leverontgifting?

Lever: een "afvalverwerker"

Aan de rechterkant van de buik, in je rechterzij, bevindt zich een van de belangrijkste organen die je lichaam rijk is: de lever. De lever is een soort van zuiveringsstation waar schadelijke en giftige stoffen uit je voeding worden afgebroken. Denk bijvoorbeeld aan alcohol, medicijnen, vetten, bewaarmiddelen, kleurstoffen, enz. De lever verwerkt met andere woorden ongewenste stoffen tot "afval", waarna deze verder kunnen afgevoerd worden via de spijsvertering. Op die manier is de lever dus een onmisbaar zuiveringsorgaan dat onontbeerlijk is om gezond te blijven.

Lever ontgiften: voordelen

Leverziektes vermijden

Leverproblemen ontstaan wanneer de lever teveel werk heeft, of anders gezegd: wanneer hij teveel op de proef is gesteld door een negatief voedingspatroon. Chronisch alcoholmisbruik, vette voeding of teveel suikerinname leggen een zware druk op de lever waardoor deze de schadelijke stoffen gaat opstapelen. Op lange termijn kunnen dan leveraandoeningen ontstaan zoals bijvoorbeeld levercirrose of zelfs leverkanker.

Lichaam zuiveren

Om deze redenen is het ook nuttig om af en toe je lever wat respijt te geven en een ontgiftingskuur te starten. Je lever ontgiften kan ervoor zorgen dat het orgaan eens goed gezuiverd wordt wat ook voordelig is voor je algemene gezondheid. Want hoe beter je lever er aan toe is, hoe beter afvalstoffen kunnen verwerkt worden. En hierdoor kunnen ze geen negatieve invloed uitoefenen op andere organen.

Lever ontgiften met voeding

Wat NIET eten en drinken?

De te mijden stoffen als je je lever wilt sparen zijn in het algemeen vrij bekend: alcohol, vetten, suikers, cafeïne en nicotine. Ook etenswaren die veel kleurstoffen en bewaarmiddelen bevatten eet je beter niet, denk aan snoep, tussendoortjes, frisdrank en kant-en-klare maaltijden.

Wat WEL eten en drinken?

Veel water drinken vergemakkelijkt het hele proces van zuivering dankzij een hoog niveau aan vocht in de organen. Bovendien zijn ook kurkuma, koriander en knoflook erg nuttig ter ondersteuning van de lever. In het algemeen zijn groenten en fruit sowieso al positief voor het hele lichaam en ook om de lever te zuiveren hebben ze een onmisbare waarde. De groenten en vruchten die effectief zijn om de lever te ontgiften zijn o.a.:
  • artisjok
  • wortels
  • appel
  • citroen
  • pompelmoes

Supplementen lever

Lever reinigen

Een extra ruggensteuntje kan de lever ook gebruiken onder de vorm van voedingssupplementen. Supplementen die de lever een handje helpen bij de reiniging leveren vaak ook positieve resultaten op voor andere organen die een zuiverende functie hebben, zoals bijvoorbeeld de gal en de milt. Een positief effect voor het ene orgaan zet op die manier ook positieve effecten voor andere organen in werking.

Voorbeelden

Een voorbeeld van een voedingssupplement dat de lever ondersteunt is Boldocynara Forte. Boldocynara Forte is een natuurlijk product dat ook de spijsvertering bevordert en een opgeblazen gevoel tegengaat. Dankzij een betere verwerking van vetten zal de lever meer ademruimte krijgen waardoor ook de algemene verwerking van giftige stoffen beter zal verlopen.
Andere voorbeelden van supplementen die positief zijn voor de lever:
  • Best Choice lever reiniger
  • Balance Pharma lever
  • Clark leverkuur
  • Swisse lever voedingssupplement

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruiden voor herstel van de leverKruiden voor herstel van de leverDe lever is een belangrijk orgaan, het helpt onder andere het lichaam om te ontgiften van allerlei toxische stoffen. In…
Je lichaam ontgiften: hoe en watJe lichaam ontgiften: hoe en watOntgiften, ook wel detoxen, is het verwijderen van afvalstoffen uit je lichaam. Dit kan op allerlei manieren. Iedereen h…
Ontgiften met paardenbloemOntgiften met paardenbloemEen paardenbloem kun je als belangrijkste ingrediënt van een ontgiftingskuur of detox zien. Mellie Uyldert zei al dat he…
Ontgiften van zware metalenHet zit in de lucht, in water, medicijnen, cosmetica en bewerkte voeding; niemand ontkomt aan het binnen krijgen van zwa…
Leverproblemen: symptomen en behandeling van leverkankerLeverproblemen: symptomen en behandeling van leverkankerDe lever is een orgaan dat van levensbelang is als het aankomt op het zuiveren van het lichaam. Afvalstoffen die het gev…
Bronnen en referenties
  • http://ecobioliving.eu/gezonder-eten/lever-helpen-met-ontgiften-door-deze-voeding/
  • http://www.degezondheidswinkel.be/blog/lichaam-ontgiften-op-natuurlijke-manier
  • http://www.avogel.be/blog/natuurlijk-en-gezond/lever-ontgiften-gezond-lente/ (bronnen geraadpleegd op 01/11/2015).

Reageer op het artikel "Leverproblemen: lever ontgiften met voeding en supplementen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-03-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Lichaam ontgiften
Medische informatie…
Schrijf mee!