InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Brooddrank: goed voor de spijsvertering

Brooddrank: goed voor de spijsvertering

Brooddrank: goed voor de spijsvertering Brooddrank is een drankje dat je kunt drinken ter ondersteuning van de spijsvertering en een goede darmflora. Deze drank met Duits patent is een uniek gefermenteerd product gemaakt van zuurdesemvolkorenbrood. Na fermentatie blijft een melkzure drank over met een hoog gehalte aan levende melkzuurbacteriën. Wanneer je veel last hebt van problemen als diarree of obstipatie en een onregelmatige ontlasting dan kan brooddrank wellicht helpen om je darmflora weer in balans te brengen. Brooddrank is bij de meeste natuurwinkels verkrijgbaar en is niet duur.

Inhoud

Wat is brooddrank?

Bij de naam brooddrank (Brottrunk) denk je wellicht aan een drankje met de smaak van brood. Veel mensen zullen dat een onaangename gedachte vinden. Dit is echter niet het geval. Brooddrank is een sap gemaakt van zuurdesemvolkorenbrood dat een uniek gepatenteerd fermentatieproces heeft ondergaan waardoor een melkzure drank ontstaat met een hoog gehalte aan levende melkzuurbacteriën. De smaak van brooddrank is enigszins zuur en veel mensen vinden het lekker om het drankje zo te drinken. Het is echter ook mogelijk om het te verdunnen met water of te vermengen met bijvoorbeeld vruchtensap. Het drankje is bruin/oranje van kleur. De receptuur is gebaseerd op de Russische of Slavische drank Kvass, dat in tegenstelling tot brooddrank een laag alcoholgehalte (0.5-1%) heeft en vaak op smaak gebracht wordt met bijvoorbeeld mint of rozijnen.

Goed voor de spijsvertering

De voornaamste reden om dagelijks een glaasje brooddrank te nuttigen is dat het een gunstige uitwerking heeft op de spijsvertering. Dit komt door de aanwezigheid van een hoog gehalte aan levende melkzuurbacteriën. Deze zijn goed voor de darmflora. Veel mensen komen voor het eerst in aanraking met brooddrank doordat ze een verstoorde darmflora hebben met bijvoorbeeld vaak diarree of juist terugkerende periodes met veel obstipatie.

Gezonde darmbacteriën in gefermenteerde producten

Wil je je darmen in goede conditie houden dan is het belangrijk om voldoende gezonde darmbacteriën (probiotica) en vezels (ook wel prebiotica genoemd) binnen te krijgen. Daarnaast is het belangrijk voldoende te drinken om de vezels de kans te geven uit te zetten. De gezonde darmbacteriën die je darmen nodig hebben kun je op verschillende manieren tot je nemen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om je dieet aan te vullen met een dagelijks drankje zoals het in de supermarkt verkrijgbare Yakult. Wees je er echter wel van bewust dat dit soort drankjes vaak ook veel suiker bevatten en bovendien reeds een lange weg hebben afgelegd tussen de fabriek en jouw koelkast waardoor veel van de goede werking al verloren is gegaan. Veel verstandiger zou het zijn om je dieet aan te vullen met enkele gefermenteerde producten. Deze zorgen er namelijk ook voor dat je veel goede darmbacteriën binnenkrijgt. Voorbeelden van dergelijke gefermenteerde producten zijn (biologische) yoghurt, zuurkool, kombucha en kefir. Naast yoghurt is een van de weinig gefermenteerde producten die je zonder enige preparatie zo kunt innemen brooddrank, tevens een uitstekende bron van goede darmbacteriën.

Overige bestanddelen

Naast melkzuurbacteriën bevat brooddrank ook een hoge dosis aminozuren, enzymen en mineralen (sodium, kalium, magnesium en calcium). Het heeft een pH-waarde tussen de 3.0 en 3.1. Gecombineerd met een gezond dieet helpt het om andere in het lichaam aanwezige zuren te neutraliseren waardoor de relatief hoge pH-waarde geen probleem vormt. Een glas van 300 ml brooddrank levert bovendien 126% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine B12. Omdat het drankje gluten bevat is het niet te drinken voor mensen met een glutenallergie.

Verkrijgbaarheid van brooddrank

Brooddrank is een 'uitvinding' van bakker Wilhelm Kanne uit de Duitse plaats Lünen. De familie Kanne bezit nog steeds het patent op de productie van brooddrank. Wanneer je brooddrank in de winkel koopt is het dan ook altijd van het merk Kanne. Veel natuurwinkels verkopen het drankje. Het is verkrijgbaar in glazen flessen van 750 ml en is met een gemiddelde prijs van rond de 3,50 niet duur (prijs voor het laatst gecontroleerd in 2019). Het kan ook online besteld worden bij diverse drogisterijen.

In de (Duitstalige) webshop van Kanne zijn ook nog andere producten op basis van brooddrank (in het Duits: Brottrunk) te koop zoals honing, siroop, saus, mosterd en granenrepen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gefermenteerd voedsel bevordert de algehele gezondheidGefermenteerd voedsel bevordert de algehele gezondheidVoedsel werd oorspronkelijk gefermenteerd om het langer houdbaar te maken. Het eten van gefermenteerd voedsel draagt tev…
De functie van probioticaDe functie van probioticaEen probioticum is een voedingsmiddel dat levende organismen, zoals bijvoorbeeld melkzuurbacteriën bevat die een gezondh…
Plekjes in Belgisch Limburg - de mergelgrotten in RiemstIn het oosten van Limburg, op de grens met Nederland, ligt de gemeente Riemst. Uit de ondergrond van deze gemeente werd…
Is kefir gezond?Is kefir gezond?Kefir is een drank die gemaakt kan worden van melk, kokosnoot en water. Het beschikt over krachtige melkzuurbacteriën di…
Gezonder leven door zelfgemaakte KombuchaKombucha is een drank die helpt tegen heel veel kwalen, en die je zelf thuis kunt maken. Kombucha komt uit China en word…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WikiImages, Pixabay
  • http://www.voedwel.nl/weblog/brooddrank
  • https://www.kanne-brottrunk.de/en/mensch/inhaltsstoffe.php
  • http://helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=5382/sprog=1/grp=8/menu=10/
  • http://natuurlijketenengenezen.nl/artikel/darmzinnig/
  • http://www.digibron.nl/search/detail/013b08819170a30bc91ee4d7/bakker-ontdekt-geheim-van-brooddrank

Reageer op het artikel "Brooddrank: goed voor de spijsvertering"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 16-03-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Obstipatie
Medische informatie…
Schrijf mee!