InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Appelciderazijn: gezondheidsvoordelen en voedingswaarde

Appelciderazijn: gezondheidsvoordelen en voedingswaarde

Appelciderazijn: gezondheidsvoordelen en voedingswaarde Appelciderazijn, ook wel kortweg appelazijn genoemd, heeft een lange geschiedenis als een huismiddeltje of zelfzorgmiddel, dat wordt gebruikt om van alles en nog wat te behandelen, van keelpijn tot spataderen. Appelciderazijn komt veel voor in voedingsaroma's en conserveermiddelen. Het lijkt ook verschillende gezondheidsvoordelen te hebben, waaronder controle van de bloedsuikerspiegel, gewichtsbeheersing en een verbeterd cholesterol. Appelciderazijn is een zure en zuur smakende substantie dat is gemaakt van gefermenteerde appels. Geplette appels, water en gist worden minstens 30 dagen op kamertemperatuur bewaard. Gedurende deze tijd, verandert de gist de suikers van de appels in alcohol. Bacteriën veranderen de alcohol vervolgens in azijn.
Troebele appelazijn / Bron: Veganbaking.net, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Troebele appelazijn / Bron: Veganbaking.net, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Wat is appelciderazijn?

Appelciderazijn is het gefermenteerde sap van versneden of geplette appels. Het bevat azijnzuur en voedingsstoffen zoals B-vitaminen en vitamine C. Appelciderazijn kan bijdragen aan het verlagen van de bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes door de manier te veranderen waarop voedingsmiddelen worden opgenomen door de darm. Appelazijn kan de afbraak van sommige voedingsmiddelen voorkomen.

Wat zit er in appelciderazijn?

Het is meestal appelsap, maar het toevoegen van gist verandert de vruchtensuiker in alcohol; dit is gisting. Bacteriën veranderen de alcohol vervolgens in azijnzuur. Dat is wat azijn zijn zure smaak en sterke geur geeft.

Hoe gebruik je appelciderazijn?

Azijn wordt gebruikt bij het koken, bakken en als saladedressings en conserveermiddel. Er zit veel zuur in, dus het drinken van pure appelciderazijn wordt afgeraden. En het kan serieuze problemen veroorzaken als je er veel van drinkt. Als je om gezondheidsredenen wat appelciderazijn wilt drinken, wordt aangeraden om één tot twee eetlepels toe te voegen aan water of thee. Je kunt appelazijn ook plaatselijk toepassen op de huid.

Voedingswaarde van appelciderazijn / Bron: Phongnguyen1410, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Voedingswaarde van appelciderazijn / Bron: Phongnguyen1410, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Voedingswaarde

Appelciderazijn is gefermenteerd sap van gemalen appels. Net als appelsap, bevat het waarschijnlijk wat pectine (een geleivormende stof dat voorkomt in de celwanden van planten); vitamine B1, B2, B3, B5, B6 en B8, foliumzuur, en vitamine C. Het bevat ook kleine hoeveelheden van de mineralen natrium, fosfor, kalium, calcium, ijzer en magnesium. Appelciderazijn kan ook aanzienlijke hoeveelheden azijnzuur en citroenzuur bevatten. Het wordt gebruikt om medicijnen te maken.

Gezondheidsvoordelen van appelciderazijn

Er zijn meerdere gezondheidsvoordelen van appelciderazijn.

Appelciderazijn verlaagt de bloedsuiker

Hoge bloedsuikerspiegels kunnen tot een aantal gezondheidsproblemen leiden. In het bijzonder moeten mensen met diabetes type 2 hun bloedsuikerspiegel goed onder controle houden om complicaties, zoals zenuw-, nier-, oog- en hartproblemen te voorkomen. Het consumeren van appelciderazijn kan je bloedsuikerspiegel enigszins verlagen. Ook blijkt dat mensen die azijn nemen bij een maaltijd lagere insuline- en bloedsuikerspiegels hebben na een maaltijd.

Appelciderazijn ondersteunt bij het afvallen / Bron: Istock.com/VladimirFLoydAppelciderazijn ondersteunt bij het afvallen / Bron: Istock.com/VladimirFLoyd

Appelciderazijn helpt bij het afvallen

Een paar kleine onderzoeken suggereren dat appelciderazijn kan helpen bij gewichtsverlies. Eén onderzoek toonde bijvoorbeeld aan dat mensen die appelciderazijn consumeerden samen met een caloriearm dieet meer gewicht verloren dan degenen die alleen het dieet alleen volgden.[1] Na 12 weken dagelijks 30 milliliter appelciderazijn te hebben gebruikt, hadden de deelnemers een lagere body mass index (BMI) en minder buikvet en vertelden ze een kleinere eetlust te hebben dan degenen die de azijn niet innamen. De onderzoekers ontdekten dat degenen die elke dag appelciderazijn namen, ook een verminderde eetlust hadden.

Appelciderazijn kan het cholesterolgehalte verlagen

Een hoog triglyceriden- en cholesterolgehalte kan het risico op een hartaanval en beroerte verhogen. Ook verhoogt een hoog totaal cholesterolniveau het risico op hartproblemen. Er zijn aanwijzingen dat het nemen van appelciderazijn zowel het totale cholesterol als de triglyceriden zou kunnen verlagen. Een onderzoek van 12 weken onderzocht de effecten van het nemen van appelciderazijn bij mensen met een caloriearm dieet. De onderzoekers ontdekten dat deelnemers die appelaciderazijn namen niet alleen meer gewicht verloren dan degenen die een placebo namen, maar ook lagere triglyceriden en totaal cholesterol hadden.[2]

Candida-infectie van de mond / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock.comCandida-infectie van de mond / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock.com

Appelciderazijn heeft antischimmeleigenschappen

Schimmelinfecties kunnen variëren in ernst en omvang. Meestal krijgen mensen schimmelinfecties in de mond, keel en vagina (een zogeheten vaginale schimmelinfectie). Mensen met diabetes type 2 lopen mogelijk een hoger risico op het ontwikkelen van schimmelinfecties, vooral als ze hun bloedsuikerspiegel niet goed onder controle houden. Appelciderazijn kan mogelijk fungeren als een antischimmelbehandeling. Eén casusbeschrijving betreft een man met diabete type 2 die door Candida een aanhoudende schimmelinfectie in de mond had. De persoon bracht twee keer per dag gedurende 7 dagen appelciderazijn in de mond aan. Na de behandeling was er een afname van 94% van de schimmel in de mond.[3] Een andere onderzoeker rapporteerde een vrouw met chronische vaginale Candida die gedurende 5 jaar niet op de behandeling reageerde. Het aanbrengen van appelciderazijn zorgde voor herstel.[4]

Appelciderazijn voor de verzorging van haar en huid

Veel mensen gebruiken appelciderazijn als haarspoeling om de glans en zachtheid te verbeteren. Hoewel anno 2019 geen enkele studie deze voordelen heeft bevestigd, kan de zure aard van azijn zich lenen voor haargebruik. Het aanbrengen van appelciderazijn, met zijn zure eigenschappen, kan de conditie of het uiterlijk van het haar verbeteren. Sommige mensen gebruiken appelciderazijn als huidtoner of ter behandeling van acne, maar er zijn anno 2019 geen wetenschappelijke studies om deze toepassingen te ondersteunen.

E. coli is een bacterie die van nature voorkomt in de darmen van mensen / Bron: NIAID, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)E. coli is een bacterie die van nature voorkomt in de darmen van mensen / Bron: NIAID, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Appelciderazijn heeft antibacteriële eigenschappen

Appelciderazijn bezit ook antibacteriële eigenschappen. Uit een reageerbuisstudie blijkt dat appelciderazijn effectief is in het doden van Escherichia coli en Staphylococcus aureus, de bacterie die verantwoordelijk is voor stafylokokkeninfecties.[5] Een andere reageerbuisstudie ontdekte dat appelciderazijn even effectief is als 5 procent natriumhypochloriet bij het doden van Enterococcus faecalis. Deze bacterie komt van nature voor in de darm van gezonde mensen, maar kan ernstige infecties veroorzaken.[6]

Bijwerkingen van appelazijn

Tanden, mond en keel

Tandglazuur is het harde buitenoppervlak van tanden. Tandglazuur kan slijten door excessief en hard poetsen. Het consumeren van te veel zure voedingsmiddelen en dranken kan ook schade veroorzaken aan het tandglazuur. Zodra tandglazuur is versleten, groeit het niet terug. Verzwakt of ontbrekend glazuur laat tanden achter die vatbaar zijn voor gaatjes en gevoeligheid. Omdat appelazijn zuur is, kan het regelmatig gebruiken van onverdunde appelazijn via de mond het tandglazuur verzwakken en aantasten. Het zuur in appelciderazijn kan ook irriterend of schadelijk zijn voor de keel wanneer het vaak wordt ingenomen.

Huid

Azijn dat rechtstreeks en onverdund op de huid wordt aangebracht kan oppervlakkige brandwonden en irritatie veroorzaken, vooral bij langdurig of intensief gebruik.

Ogen

Appelazijn kan ook de ogen verbranden en irriteren. Het is daarom aanbevolen om voorzichtig te zijn bij het aanbrengen van appelazijn op het gezicht, het haar en de hoofdhuid. Het wordt afgeraden om azijn te gebruiken om wonden te behandelen.

Biologische appelazijn / Bron: Martin SulmanBiologische appelazijn / Bron: Martin Sulman

Hoe appelciderazijn te gebruiken?

Overleg eerst met je huisarts voordat je appelciderazijn gaat gebruiken om een ​​medische aandoening te behandelen of voor het gebruik ervan in grote hoeveelheden. De veiligste manier om appelazijn te consumeren is door het in kleine hoeveelheden te gebruiken in voedsel en dressings. Het verdunnen van appelazijn met water is veiliger en zachter voor je tanden en keel. Probeer 1 theelepel azijn te mengen met minimaal een glas water. Neem het niet meer dan twee keer per dag in. Mensen die de smaak onaangenaam vinden, kunnen dit nog verder verdunnen. Stop met het consumeren van appelciderazijn als dit zorgt voor:

Breng appelaciderazijn op de huid aan met een watje en laat het drogen. Breng het niet aan op de huid met kompressen en breng het niet vaker dan één keer per dag aan. Spoel het onmiddellijk af en neem contact op met een arts als er een branderig gevoel ontstaat op de huid.

Tot slot

Appelciderazijn is een caloriearme manier om smaak aan levensmiddelen toe te voegen. Hoewel sommige kleine studies en casusrapporten suggereren dat appelciderazijn een aantal potentiële gezondheidseigenschappen kan hebben, is er anno 2019 nog veel meer grootschalig onderzoek nodig om deze voordelen voor de gezondheid te bevestigen. Je moet geen appelciderazijn gebruiken ter vervanging van reguliere medische behandeling die door een arts wordt aanbevolen. Overleg altijd eerst met je behandeld arts of huisarts voordat je appelciderazijn gaat gebruiken om een aandoening te behandelen. Appelciderazijn is veilig wanneer je het in kleine hoeveelheden gebruikt als smaakstof of als dressing. Appelazijn is echter zuur. Het drinken van onverdunde azijn kan de tanden beschadigen, de keel en ogen irriteren en (oppervlakkige) brandwonden op de huid veroorzaken.

Noten:
  1. Solaleh Sadat Khezria, Atoosa Saidpour, Nima Hosseinzadeh, Zohreh Amiri. Beneficial effects of Apple Cider Vinegar on weight management, Visceral Adiposity Index and lipid profile in overweight or obese subjects receiving restricted calorie diet: A randomized clinical trial. Journal of Functional Foods, Volume 43, April 2018, Pages 95-102
  2. Ibid
  3. Shaymaa M. Hassan (2018), The Effect of Apple Cider Vinegar (ACV) as an Antifungal in a Diabetic Patient (Type II Diabetes) with Intraoral Candidosis. Int J Dent & Oral Heal. 4:5, 54-57
  4. Ozen B, Baser M. Vaginal Candidiasis Infection Treated Using Apple Cider Vinegar: A Case Report. ltern Ther Health Med. 2017 Nov 7. pii: AT5751.
  5. Darshna Yagnik, Vlad Serafin, and Ajit J. Shah. Antimicrobial activity of apple cider vinegar against Escherichia coli, Staphylococcus aureus and Candida albicans; downregulating cytokine and microbial protein expression. Sci Rep. 2018; 8: 1732. Published online 2018 Jan 29. doi: 10.1038/s41598-017-18618-x
  6. Swati Mohanty, Sindhu Ramesh, N. P. Muralidharan. Antimicrobial efficacy of apple cider vinegar against Enterococcus faecalis and Candida albicans: An in vitro study.  Journal of Advanced Pharmacy Education & Research 7(2):137-141 · April 2017 

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is appelciderazijn gezond?Is appelciderazijn gezond?Appelciderazijn heeft meerdere gezonde eigenschappen. Zo kan het bijvoorbeeld helpen bij het afvallen en is het ook goed…
Appelciderazijn: Voordelen van appelazijn voor gezondheidAppelciderazijn: Voordelen van appelazijn voor gezondheidAppelciderazijn (appelazijn, appelcider) is een zuur smakende substantie gemaakt van gefermenteerde appels. Geplette app…
Vieze okselgeur: Tips tegen stinkende geur onder de okselsVieze okselgeur: Tips tegen stinkende geur onder de okselsIn sommige omstandigheden ontstaat een (ondraaglijk) slechte okselgeur waardoor mensen zich schamen. Dit gebeurt door bi…
Wordt je haar snel vet? 10 super tips!Wordt je haar snel vet? 10 super tips!Helaas is niet iedereen geboren met prachtig glanzend, zacht en toch geen vet haar. Sommige mensen kunnen alles met hun…
Nodulaire acne: Pijnlijke harde en grote bultjes onder huidNodulaire acne: Pijnlijke harde en grote bultjes onder huidNodulaire acne is een huidaandoening waarbij een patiënt harde, pijnlijke acneletsels diep onder de huid heeft. De ernst…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rawpixel, Unsplash
  • Darshna Yagnik, Vlad Serafin, and Ajit J. Shah. Antimicrobial activity of apple cider vinegar against Escherichia coli, Staphylococcus aureus and Candida albicans; downregulating cytokine and microbial protein expression. Sci Rep. 2018; 8: 1732. Published online 2018 Jan 29. doi: 10.1038/s41598-017-18618-x
  • https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-816/apple-cider-vinegar
  • https://www.webmd.com/diet/apple-cider-vinegar-and-your-health
  • https://www.mindbodygreen.com/0-5875/15-Reasons-to-Use-Apple-Cider-Vinegar-Every-Day.html
  • https://draxe.com/apple-cider-vinegar-uses
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/323721.php
  • Ozen B, Baser M. Vaginal Candidiasis Infection Treated Using Apple Cider Vinegar: A Case Report. ltern Ther Health Med. 2017 Nov 7. pii: AT5751.
  • Shaymaa M. Hassan (2018), The Effect of Apple Cider Vinegar (ACV) as an Antifungal in a Diabetic Patient (Type II Diabetes) with Intraoral Candidosis. Int J Dent & Oral Heal. 4:5, 54-57
  • Solaleh Sadat Khezria, Atoosa Saidpour, Nima Hosseinzadeh, Zohreh Amiri. Beneficial effects of Apple Cider Vinegar on weight management, Visceral Adiposity Index and lipid profile in overweight or obese subjects receiving restricted calorie diet: A randomized clinical trial. Journal of Functional Foods, Volume 43, April 2018, Pages 95-102
  • Swati Mohanty, Sindhu Ramesh, N. P. Muralidharan. Antimicrobial efficacy of apple cider vinegar against Enterococcus faecalis and Candida albicans: An in vitro study.  Journal of Advanced Pharmacy Education & Research 7(2):137-141 · April 2017 
  • Afbeelding bron 1: Veganbaking.net, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Phongnguyen1410, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/VladimirFLoyd
  • Afbeelding bron 4: Alila Medical Media/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 5: NIAID, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 6: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Appelciderazijn: gezondheidsvoordelen en voedingswaarde"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-03-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!