InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Pruimen: Voordelen voor gezondheid van deze vruchten

Pruimen: Voordelen voor gezondheid van deze vruchten

Pruimen: Voordelen voor gezondheid van deze vruchten Pruimen zijn heerlijke, sappige vruchten die behoren tot het geslacht Prunus van de Rosaceae-familie. Ook perziken, abrikozen en nectarines behoren tot deze familie. De vruchten bestaan in diverse kleuren en vormen met meer dan tweeduizend verschillende soorten. Pruimen zijn grofweg verdeeld in drie groepen: Europees-Aziatisch (Prunus domestica), Japans (Prunus salicina) en Damson (Prunus insititia). China is de toonaangevende oogster van pruimen, gevolgd door de Verenigde Staten, Servië en Roemenië. Verse, gedroogde of ingeblikte pruimen zijn beschikbaar. Deze fruitsoort zit boordevol essentiële voedingsstoffen, mineralen en vitaminen. Ze zijn daarom goed voor de gezondheid, bijvoorbeeld voor het verbeteren van de botgezondheid en de bloedsomloop.

Voedingsstoffen in pruimen

Pruimen bevatten tal van gezonde voedingsstoffen, vitaminen en mineralen. Ze zijn een uitstekende bron van vitaminen zoals vitamine A, vitamine C (ascorbinezuur), foliumzuur en vitamine K (fylloquinon). Ze zijn ook een goede bron van vitamine B1 (thiamine), B2 (riboflavine), B3 (niacine), B6 en vitamine E (alfa-tocoferol). De mineralen die in de vruchten aanwezig zijn, omvatten kalium, fluoride, fosfor, magnesium, ijzer, calcium en zink. De caloriearme vruchten leveren ook voedingsvezels. Een pruim is ook rijk aan antioxidanten en beschermt het lichaam tegen vrije radicalen die de cellen beschadigen. De vruchten bevatten ook weinig calorieën en verhogen bijgevolg de bloedsuikerspiegel niet.

Behandeling van haaruitval en bevordering van haargroei

Pruimen eten stopt haaruitval. Het bevordert ook de haargroei omdat het een hoog ijzergehalte heeft en het de bloedsomloop verbetert. Mensen die graag dikker en sterker haar willen hebben, eten best pruimen.

Dankzij pruimen is het mogelijk om gewicht te verliezen / Bron: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)Dankzij pruimen is het mogelijk om gewicht te verliezen / Bron: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)

Behandeling van obesitas

Pruimenextracten zijn nuttig voor de behandeling van obesitas en andere complicaties die samenhangen met obesitas. Een studie uit 2017, gepubliceerd in het Journal of Obesity & Therapeutics, heeft aangetoond dat de consumptie van steenfruit zoals pruimen helpt bij het bestrijden van het metabool syndroom, vanwege de aanwezigheid van bioactieve stoffen. De flavonoïden en fenolische componenten zoals anthocyaninen, chlorogene zuren, quercetine en catechines die daarin aanwezig zijn, oefenen anti-obesitas en ontstekingsremmende effecten uit op de cellen, inclusief de vetcellen. Bovendien helpen ze ook bij het voorkomen van obesitasgerelateerde problemen zoals cholesterolaandoeningen, diabetes mellitus (suikerziekte) en hart- en vaatziekten.

Bescherming tegen diabetes

Pruimen hebben een lage glycemische index, zodat het eten van pruimen helpt om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden en het risico op diabetes mellitus type 2 te verminderen.

Bescherming tegen kanker

De roodachtige blauwe kleur van de schil van de pruim is te wijten aan anthocyaninen, die ook vrije radicalen bestrijden. Pruimen beschermen mensen daarom ook tegen borstkanker en mondkanker.

Verbetering van bloedsomloop

Pruimen verbeteren het vermogen van het lichaam om ijzer te absorberen. De vrucht bevat ook ijzer, dat nodig is voor de productie van bloedcellen. Het eten van pruimen is daarom goed voor de verbetering van de bloedcirculatie.

Verbetering van botgezondheid

De consumptie van pruimen is goed voor de gezondheid van de botten. Pruimen bevatten boor, wat belangrijk is voor het behoud van de botdichtheid en het behoud van een goede gezondheid van de botten. De vrucht is ook rijk aan flavonoïden en fenolische verbindingen, die het botverlies omkeren.

Verbetering van hartgezondheid

Een pruim is rijk aan antioxidanten. Daardoor verbetert en onderhoudt deze fruitsoort de gezondheid van het hart. De antioxidanten bestrijden de vrije radicalen en voorkomen hartaandoeningen en een beroerte. Antioxidanten voorkomen oxidatie van cholesterol en zijn nodig om de gezondheid van het hart te behouden.

Verbetering van hersengezondheid

De flavonoïden in het pruimensap is effectief om leeftijdsgerelateerde cognitieve stoornissen te behandelen. De gunstige fytonutriënten in pruimen helpen bij het verminderen van ontstekingen in de neurologische gebieden, waardoor de leer- en geheugenfuncties verbeteren. De regelmatige consumptie van pruimen helpt ook bij het voorkomen van leeftijdsgerelateerde neurodegeneratieve aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer en de ziekte van Parkinson (neurologische aandoening met bevingen).

Verbetering van huidgezondheid

Het consumeren van een pruim verstevigt de huid en ruimt oneffenheden op de huid op. Het fruit vermindert tevens rimpels en verjongt de huid. Ook het drinken van pruimensap is geassocieerd met het verkrijgen van een jonger uitziende huid. Pruimen zijn dus goed voor de huidgezondheid.

Verbetering van immuniteit

Het eten van pruimen houdt een verkoudheid en griep op afstand doordat de fruitsoort de immuniteit verbetert. De vrucht stimuleert de immuniteit en bevordert de ontwikkeling van gezonde weefsels.

Verbetering van uiterlijk van littekens

Pruimen verhogen de bloedcirculatie naar littekens, helpen bij de ontwikkeling van een nieuwe huid en verminderen uiteindelijk het uiterlijk van de littekens. Dankzij de consumptie van deze vrucht geneest de huid sneller en wordt de beschadigde huid sneller vervangen door een nieuwe huid. Het eten van pruimen verbetert ook de huidtextuur en elasticiteit. Het vermindert bovendien het uiterlijk van donkere vlekken en sproeten en behandelt andere huidaandoeningen.

Verlaging van cholesterolgehalte

Het fruit bevat oplosbare vezels, die het cholesterolgehalte helpen verlagen en de productie van cholesterol in de lever remmen. De oplosbare vezels nemen de gal op, die wordt geproduceerd met behulp van cholesterol. Wanneer de gal wordt opgezogen door de oplosbare vezels in de vrucht, gebruikt de lever cholesterol dat in het lichaam is opgeslagen, waardoor het cholesterolgehalte uiteindelijk wordt verlaagd.

Verlichting van constipatie

Pruimen of gedroogde pruimen bevatten isatine en sorbitol, stoffen die helpen bij het verlichten van constipatie en de spijsvertering verbeteren. De fruitsoort is ook goed voor de darmgezondheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De gezonde eigenschappen van de pruimEr zijn nieuwe ontdekkingen gedaan over de gezonde eigenschappen van de pruim. De pruim blijkt meer in zich te hebben da…
Fruit, wat is gezonder?Fruit, wat is gezonder?Fruit verzorgt het lichaam optimaal met belangrijke vitaminen en mineralen. Echter, sommige fruitsoorten zijn nog gezond…
Mango, goed voor onder andere je huid en hartMango, goed voor onder andere je huid en hartGroenten en fruit leveren ons vitamines en zorgen ervoor dat ons lijf gezond blijft. Toch hebben bepaalde soorten fruit…
De geneeskracht van pruimenDe geneeskracht van pruimenDe pruim is de vrucht met de meeste antioxidanten. Pruimen zijn een van de meest makkelijke vruchten om zelf te kweken.…
Eet pruimen voor een goede darmwerkingEet pruimen voor een goede darmwerkingPruimen zijn lekker. Maar dat is niet het enige wat er over de pruim te vertellen valt. Pruimen zijn gemakkelijk om mee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Daria-Yakovleva, Pixabay
  • Geraadpleegd op 25 januari 2019:
  • 21 Best Benefits Of Plums, https://www.organicfacts.net/health-benefits/fruit/health-benefits-of-plums.html
  • 7 Health Benefits Of Plums, https://www.dovemed.com/healthy-living/natural-health/7-health-benefits-of-plums/
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Health benefits of plum: 10 reasons to eat more plums, https://www.plumwoodinn.com/health-benefits-of-plum-10-reasons-to-eat-more-plums
  • Plum Crazy! 8 Health Benefits and Fascinating Facts, https://www.realfoodforlife.com/plums-8-health-benefits/
  • Plums as Potential Dietary Agents to Prevent Obesity and Obesity-Related Disorders, https://www.scitechnol.com/peer-review/plums-as-potential-dietary-agents-to-prevent-obesity-and-obesityrelated-disorders-QjX8.pdf
  • Afbeelding bron 1: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Pruimen: Voordelen voor gezondheid van deze vruchten"

Infoteur: Miske
Laatste update: 04-11-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!