InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vitaminen, wat doet het met je?

Vitaminen, wat doet het met je?

Voeding speelt een belangrijke rol in ons leven. Niet alleen omdat we voedsel nodig hebben om gezond te blijven en omdat ons lichaam er dagelijks om vraagt. Eten (en drinken) doen we ook om er van te genieten, om gezellig samen te zijn, om van belangrijke gebeurtenissen een feest te maken.

Vitaminen

Vitaminen staan in de belangstelling zowel bij consumenten als bij onderzoekers. Het blijkt dat sommige vitaminen meer functies in het lichaam vervullen dan tot nu toe bekend was. Zij bieden mogelijk bescherming tegen het ontstaan van chronische aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten en kanker. Er is steeds een groter aanbod van vitaminesupplementen en wij hebben ook een ruime keuze tussen ‘gewone’ voedingsmiddelen en voedingsmiddelen waaraan extra vitaminen zijn toegevoegd.

Zijn vitaminen nodig?

Uit onderzoek is gebleken dat heel weinig mensen echt lichamelijke nood hebben aan extra vitaminen. Toch wordt bijvoorbeeld vitamine C nog vaak beschouwd als een van de middelen die griep en verkoudheid tegengaan of zelfs genezen. Mensen met ernstige darmziekten of alcoholisten kunnen een fundamenteel tekort aan vitaminen krijgen. Zij doen er vanzelfsprekend goed aan de toevoer van vitaminen wat op te schroeven.

Wie een evenwichtig, gezond voedingspatroon volgt, heeft bijna geen tekorten. Iemand die teveel vitaminen slikt, kan een omgekeerd resultaat krijgen! Overdaad schaadt. Te grote hoeveelheden kunnen door het lichaam niet verwerkt worden en de opstapeling veroorzaakt stoornissen in de lichaamsprocessen. Een aantal in water oplosbare vitaminen (Vitamine B en C) worden via de urine uit het lichaam verwijderd. Andere, die in vet oplosbaar zijn, kunnen niet zo makkelijk verwijderd worden en kunnen aanleiding geven tot nierstenen, hoge bloeddruk, haaruitval of leverbeschadiging.

Vermoeidheid

Een ernstig tekort aan vitaminen verstoort het chemische proces in het lichaam en leidt tot vermoeidheid. De oorzaak van die vermoeidheid ligt echter zelden bij een tekort aan vitaminen. Bij een gevarieerde voeding en een normaal werken lichaam kan onmogelijk een tekort aan vitaminen ontstaan, dat er ernstige vermoeidheid optreedt. Voor de meeste mensen zijn vitaminepreparaten een psychische steun om er weer bovenop te komen.

Wanneer vitaminen nemen?

Bij bepaalde risicogroepen kunnen extra vitaminen nuttig zijn. Bijvoorbeeld bij zwangere vrouwen of moeders die borstvoeding geven. Zij hebben extra ondersteuning nodig. Mensen die een programma volgen om af te vallen, worden ook aangeraden vitaminen te slikken, dit voor de stofwisseling. Een grotere toevoer van vitaminen moeten mensen met anorexia nervosa of langdurige darmontstekingen nemen.

De vitaminen worden geklasseerd naar hun fysische kwaliteiten:
  • Vetoplosbaar: vitaminen A, D, E en K
  • Wateroplosbaar: vitaminen C en B

Een evenwichtige voeding moet voldoende vitaminen leveren. Aan de behoefte aan vitaminen wordt voldaan door een zorgvuldige selectie van producten en de bereidingswijze ervan.
In sommige situaties wordt de vraag naar vitaminen hoger:
  • Roken verhoogt de behoefte aan vitamine C
  • Drinken van alcohol verhoogt de behoefte aan vitamine A en B
  • Teveel suiker gebruik verhoogt de behoefte aan vitamine B.

Belangrijkste voedingsbronnen van vitaminen

Wateroplosbare vitaminen
SoortNoodzakelijk voorBronnen
Vitamine B1omzetting van koolhydraten tot energievolkorenproducten, varkensvlees
Vitamine B2leveren van energie en het onderhoud van de cellenzuivelproducten, vlees, groenten
Vitamine B3energiestofwisselinggroenten, vlees, zuivelproducten, graanproducten
Vitamine B5productie van energie en opslag van vettengroenten, vlees, zuivelproducten, graanproducten
Vitamine B6vrijzetting van energie uit de spieren gedurende inspanningen, aanmaak van rode bloedcellengroenten, vlees, graanproducten
Vitamine B11aanmaak van rode en witte bloedcellenbladgroenten, vlees, volkorenproducten, bananen, sinaasappel, eieren, noten
Vitamine B12aanmaak van rode en witte bloedcellen, onderhoud van de zenuwcellenvlees, vis, eieren, melk, kaas
Vitamine Caanmaak van beendercollageen en kraakbeen, absorptie van ijzer uit voedingsmiddelen en opbouw van het verdedigingssysteemfruit, vruchtensappen, groenten, aardappelen

Vetoplosbare vitaminen
SoortNoodzakelijk voorBronnen
Vitamine Aessentieel voor het zien, de celgroei en de celdifferentiatielevertraan, boter, margarine, halvarine, bak- en braadvetten, vlees, zuivelproducten, ei, vis, groenten, watermeloen, sinaasappel, wortelen
Vitamine Dbevordert de calciumabsorptie, speelt rol in de botstofwisseling en bij celdifferentiatielevertraan, vette vis, boter, margarine, halvarine, vlees, eierdooier, via blootstelling van huid aan zonlicht
Vitamine Ebescherming van de cellen en weefsel, antioxidantplantaardige oliën, granen, margarine, halvarine, bak- en braadvetten, brood, cacao
Vitamine Kde bloedstollinggroenten (broccoli, kolen, rapen), lever, kaas, plantaardige oliën, eieren

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke vitaminen zitten in welke voedingsmiddelen?Voldoende vitaminen in je lichaam binnenkrijgen is van levensbelang. Je krijgt ze binnen door gezond en gevarieerd te et…
Hoe weet je of iemand anorexia nervosa heeft?Hoe weet je of iemand anorexia nervosa heeft?Het is heel erg moeilijk om te achterhalen of iemand anorexia heeft. Vaak probeert iemand met anorexia het goed verborge…
Risicofactoren rondom je vruchtbaarheid (vrouw)Risicofactoren rondom je vruchtbaarheid (vrouw)Zwanger worden wordt lastiger wanneer er bepaalde risicofactoren aanwezig zijn. Een flink deel van deze risicofactoren k…
Informatie over eetstoornissenTegenwoordig komt een eetstoornis vaak voor. Veel mensen snappen niet waarom mensen zoveel afvallen. Hoe zit dat precies…

Reageer op het artikel "Vitaminen, wat doet het met je?"

Reacties

Laetha, 09-07-2014 21:26 #2
Een virus is iets waar je mee besmet wordt, niet door een tekort. Het flakkert op wanneer je immuniteit wat minder is. Eens je het hebt, blijft het in de cellen aanwezig, meestal latent.

Dokters weten blijkbaar niet dat L-lysine, een aminozuur, een zeer goede antivirale werking heeft. Zeker bij herpesvirussen.

Twanne, 02-11-2011 11:40 #1
Mijn vraag is; wat triggert Herpes virussen het makkelijkst, dus bij tekort aan wat?
Zoals wondroos en koortslip zijn aan Herpes verwant.
Wat ik niet snap is dat Herpes niet helemaal uit het menselijk lichaam is te bannen.
Het schijnt altijd in mindere wakkere toestand in het lichaam aanwezig te zijn als men eenmaal een Herpes virus te pakken heeft gehad.
Waarom dan ook zijn de medici van deze tijd niet slim genoeg om hier een remedie voor te vinden?

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 27-06-2007
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!