InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hoe weet je of iemand anorexia nervosa heeft?

Hoe weet je of iemand anorexia nervosa heeft?

Hoe weet je of iemand anorexia nervosa heeft? Het is heel erg moeilijk om te achterhalen of iemand anorexia heeft. Vaak probeert iemand met anorexia het goed verborgen te houden. Toch zijn er bepaalde kenmerken waar je op kunt letten.
In dit artikel wordt gesproken over ‘ze’ en ‘haar’ wanneer het over iemand gaat met anorexia. De ziekte kan echter ook voorkomen bij mannen.

Smoesjes tijdens het eten

Heeft iemand altijd smoesjes als het om het eten gaat? Dan is de kans aanwezig dat er een eetstoornis is. Denk hierbij aan smoesjes als:

  • “Ik heb al gegeten.”
  • “Ik ga straks nog eten.”
  • “Op het moment heb ik geen honger.”
  • “Ik ben ongesteld, dan heb ik nooit trek.”
  • “Ik heb geen tijd om wat te eten.”
  • “Ik lust dit niet/ben daar allergisch voor.”
  • “Ik ben vegetarisch.”

Er zijn nog veel meer smoesjes te bedenken. Onthoud goed dat iemand met anorexia vaak erg sluw kan zijn.

Snel en veel afvallen

Vaak valt iemand met anorexia snel en veel af. Wees hier alert op. Houd er wel rekening mee dat ook het gewicht enigszins verborgen kan worden. Denk aan meerdere lagen kleding of juist dikkere kleding. Hierdoor valt het minder op dat iemand veel afvalt.

Let op signalen

Let op signalen. Er zijn signalen waardoor je kunt zien dat iemand anorexia heeft. Zoals:

  • Kauwgom kauwen
  • Langzaam eten
  • Eten weggeven aan anderen
  • Veel water drinken
  • Veel sporten
  • Na het eten naar het toilet gaan
  • Na het eten sporten
  • Er vermoeid uitzien

Wees dus alert en kijk of je een patroon ziet in het gedrag dat wellicht niet gebruikelijk is.

Wees voorzichtig!

Denk je dat iemand anorexia heeft? Breng het dan met tact. De kans is natuurlijk altijd aanwezig dat er helemaal geen anorexia is. Ook is het niet leuk om geconfronteerd te worden. Wanneer je iets ontactisch brengt, kan dit heel verkeerd overkomen. Laat merken hoeveel je om de persoon geeft en hoeveel zorgen je je maakt. Word niet boos, dit kan alleen maar averechts werken.

Lees verder

© 2013 - 2019 Writingsuus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is anorexia nervosa?Wat is anorexia nervosa?Anorexia is een psychische ziekte. Veel mensen hebben er wel eens van gehoord, maar weinig weten werkelijk wat het preci…
Signalen van een eetstoornisSommige signalen die een eetstoornis aanduiden worden vaak niet opgemerkt door ouders, vrienden en familie. Tieners kunn…
Anorexia en Boulimia NervosaIedereen heeft wel eens van de eetstoornissen Anorexia en Boulimia Nervosa gehoord. Veel mensen weten er dus wel het nod…
Bronnen en referenties
  • http://www.novarum.nl
  • http://www.proud2beme.nl
  • A. van Elburg – Jongeren met eetstoornissen (Koninklijke Van Gorcum b.v. 9789023239574)
  • H Bloks – Eetstoornissen en overgewicht (Nieuwezijds B.V. 9789057122132)

Reageer op het artikel "Hoe weet je of iemand anorexia nervosa heeft?"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 01-10-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!