InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Waardoor ontstaan anorexia?

Waardoor ontstaan anorexia?

Waardoor ontstaan anorexia? Er zijn al veel onderzoeken gedaan naar het ontstaan van anorexia. Waarom ontwikkelt iemand een eetstoornis? Wat zijn de oorzaken? Het is nog steeds heel moeilijk om precies te bepalen waar anorexia vandaan komt. Er wordt dan ook nog steeds veel onderzoek gedaan. Wel zijn er enkele zaken die waarschijnlijk een verband hebben met het ontstaan van anorexia. Waar ontstaat anorexia nou eigenlijk door?
In dit artikel wordt gesproken over ‘ze’ en ‘haar’ wanneer het over iemand gaat met anorexia. De ziekte kan echter ook voorkomen bij mannen.

Modebeeld

Het modebeeld wordt vaak gezien als reden waarom anorexia ontstaat. Het kan inderdaad een reden zijn waarom iemand een eetstoornis ontwikkelt. Er zijn veel foto’s te zien van modellen met een slank lichaam. Ook op tv worden we doodgegooid met prachtige mensen waar bijna niemand aan kan tippen. Wanneer je jezelf vergelijkt met de mooie modellen in tijdschriften en op televisie, kan het zijn dat je alsmaar onzekerder over jezelf wordt. Al snel kun je jezelf te dik gaan zien, terwijl dit vaak helemaal niet het geval is.

Presteren

Sommige mensen die een eetstoornis zoals anorexia hebben, hebben dit ontwikkeld omdat ze willen bewijzen dat ze ergens goed in zijn. Vaak hebben ze het gevoel dat ze iets niet kunnen of dat ze niet genoeg controle hebben of niet genoeg kunnen presteren. Dit hoeft niets met eten of afvallen te maken te hebben. Wel kan het voldoening geven als iemand erachter komt dat ze goed is in afvallen.

Laag zelfbeeld

Een laag zelfbeeld kan talloze oorzaken hebben. Denk aan pesterijen, seksueel misbruik of mishandeling. Een laag zelfbeeld kan ook bij iemand ontstaan zonder dat hier heftige gebeurtenissen aan vooraf zijn gegaan. Iemand met een negatief zelfbeeld zal het zich al veel meer aantrekken wanneer iemand iets over haar lichaamsbouw zegt. Anorexia kan dan een gevolg zijn van de vele onzekerheden die iemand al heeft.

Depressies

Een depressie kan ook een oorzaak zijn voor mensen met anorexia. Ze voelen zich geestelijk zo in de war, dat ze lichamelijk iets goed willen doen of dat ze een vervanging zoeken voor hun geestelijke pijn. Anorexia kan die vervanging bieden, zodat iemand zich kan richten op iets compleet anders.

Erfelijkheid

Het kan gedeeltelijk in je genen zitten dat je sneller vatbaar bent voor ziektes als anorexia. Uit onderzoek is gebleken dat iemand een grotere kans heeft op anorexia als er iemand in de familie is geweest die al een eetstoornis heeft (gehad). .

Opvoeding

Ook de opvoeding kan een reden zijn waarom iemand een eetstoornis ontwikkelt. Er zijn verschillende zaken in de opvoeding die de aanleg voor anorexia kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan een scheiding of juist een erg beschermende opvoeding. Ook een vervelende sfeer in huis kan een reden zijn voor iemand om een eetstoornis te ontwikkelen. Soms is het zo dat een kind opgroeit met een ouder die constant aan het lijnen is. Bepaald gedrag kan worden aangeleerd, zelfs onbewust. Ook heftige trauma’s kunnen voor een eetstoornis zorgen: denk aan mishandeling of seksueel misbruik.

Lees verder

© 2013 - 2019 Writingsuus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is anorexia nervosa?Wat is anorexia nervosa?Anorexia is een psychische ziekte. Veel mensen hebben er wel eens van gehoord, maar weinig weten werkelijk wat het preci…
Anorexia nervosaAnorexia nervosaEetstoornissen, ze ontstaan door cultureel maatschappelijke factoren zoals het modebeeld van tegenwoordig dat slank zijn…
Eetstoornissen: oorzaken, symptomen en behandelingEetstoornissen: oorzaken, symptomen en behandelingEetstoornissen kunnen zich voornamelijk op twee manieren manifesteren: ofwel teveel eten, ofwel te weinig. Een eetstoorn…
Bronnen en referenties
  • http://www.novarum.nl
  • http://www.proud2beme.nl
  • A. van Elburg – Jongeren met eetstoornissen (Koninklijke Van Gorcum b.v. 9789023239574)
  • H Bloks – Eetstoornissen en overgewicht (Nieuwezijds B.V. 9789057122132)

Reageer op het artikel "Waardoor ontstaan anorexia?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 29-06-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!