InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat is pro-ana?

Wat is pro-ana?

Wat is pro-ana? Pro-ana is de term die wordt gebruikt door mensen die zichzelf zien als een voorstander van anorexia nervosa. Vooral jonge meiden zijn erg actief op websites die in het teken staan van Pro-ana. De meiden proberen elkaar te motiveren en inspireren om af te vallen. Pro-ana is ontzettend gevaarlijk en kan voor blijvende schade zorgen. Wat maakt het nou eigenlijk zo gevaarlijk?

Wat is Pro-ana?

  • Pro = voor
  • Ana = Anorexia

Eigenlijk zijn mensen die pro-ana zijn dus voorstanders van anorexia. Ze zien anorexia niet als een ziekte, maar als een levensstijl. Ana wordt vaak als koosnaampje gegeven aan de ziekte. Op pro-ana sites komen mensen bij elkaar. Vaak is er een discussieforum, waar de leden van de site met elkaar kunnen praten over anorexia. Ze geven elkaar dan ook adviezen. Op de websites zelf staan vaak ontzettend veel tips. Tips hoe je zoveel mogelijk calorieën kunt verbranden, hoe je je eten gemakkelijker weer uit kunt braken en tips om alles geheim te houden voor je omgeving.

Thinspiration

Ook staan er op veel pro-ana sites foto’s en filmpjes van (extreem) dunne modellen. Thinspiration, wordt dit ook wel genoemd. Ofwel: inspiratie om dun te blijven. De foto's die worden gepost zijn meestal van mensen die ongezond dun zijn en het is erg gevaarlijk deze doelen na te streven.

Anorexia?

Lang niet iedereen die actief is op een pro-ana site heeft de eetstoornis anorexia. Wel kan anorexia erg gemakkelijk worden ontwikkeld door de berichten op de sites. Iemand die zich aanmeldt zal al snel merken hoeveel steun ze krijgt van de andere leden. Juist door de steun die ze krijgen, zijn ze vaak nog meer gedreven om flink af te vallen. Vooral als iemand zich thuis niet begrepen voelt, kan het extra motiverend zijn om een website te zoeken waar mensen je toejuichen als je weer een kilo bent afgevallen.

Pro-ana is gevaarlijk

Pro-ana sites zijn ontzettend gevaarlijk. Er worden tips gegeven die het lichaam veel schade kunnen toebrengen. Zo kan je lichaam ondervoed raken en is het mogelijk dat de menstruatie stopt. Tevens kunnen je ingewanden falen met werken met de dood als gevolg. Ook wordt het op de sites vaak gebracht alsof pro-ana geen ziekte is en wordt het allemaal goedgepraat. Op sommige sites wordt er zelfs gesproken van een dieet. Pas hier goed voor op: pro-ana is nooit goed en het maakt je lichaam vooral kapot.

Verleidelijk

Een pro-ana site kan heel erg verleidelijk zijn: zeker wanneer je al met een eetstoornis te maken hebt. Alle tips en hulp liggen er voor het oprapen. Toch is het verstandig om niet naar dit soort sites te gaan. Het kan je op een negatieve manier stimuleren. Je kunt er beter ook niet heen gaan uit nieuwsgierigheid. De tips kunnen een trigger zijn. Wanneer je met een eetstoornis zoals anorexia te maken hebt, biedt een pro-ana site geen hulp. Die hulp moet je ergens anders zien te krijgen.

Pro-ana is verslavend

Veel jonge meiden ervaren dat de tips en adviezen die ze op een pro-ana site krijgen, verslavend kunnen werken. Dit kan bijvoorbeeld komen omdat ze het gevoel hebben dat ze gewaardeerd en begrepen worden. Het is belangrijk om te achterhalen wat het onderliggende probleem is. Waarom voelt iemand zich zo prettig bij een pro-ana site? Eventueel kunnen de websites worden geblokkeerd om verdere verslaving te voorkomen.

Lees verder

© 2013 - 2020 Writingsuus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.novarum.nl
  • http://www.proud2beme.nl
  • A. van Elburg – Jongeren met eetstoornissen (Koninklijke Van Gorcum b.v. 9789023239574)
  • H Bloks – Eetstoornissen en overgewicht (Nieuwezijds B.V. 9789057122132)

Reageer op het artikel "Wat is pro-ana?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 17-06-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!