InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het mineraal: Koper

Het mineraal: Koper

Het mineraal: Koper Voor een optimale gezondheid is een juiste balans van vitamines en mineralen in ons lichaam van het grootste belang. Maar wat ook van belang is, is dat al deze stoffen ook in de juiste balans zijn zodat ons lichaam ze ook kan opnemen. sommige mineralen hebben elkaar nodig, versterken elkaar en sommigen werken elkaar juist weer tegen. Dit artikel verteld ons meer over het mineraal: Koper.

Wat kan koper voor ons doen?

  • Koper is een mineraal dat we nodig hebben om ijzer te kunnen opnemen in het bloed., en zo werkt het bij veel vitamines en mineralen. Je kunt niet stellen van: ik neem die of die soort. In het geval van gezondheid is het alles of niets. Want alle voedingsstoffen die we nodig hebben zijn op elkaar afgestemd en hebben elkaar nodig om hun werk in ons lichaam optimaal te kunnen doen.
  • Verder speelt koper ook een rol bij de vorming van pigment voor haar en huid en is het betrokken bij bindweefsel en botvorming. Vandaar ook dat bij een tekort dit te merken kan zijn aan aantasting van de botten en het verliezen van kleur van haren en huid.
  • Koper speelt een belangrijke rol in de vorming van hemoglobine. Hemoglobine komt voor in het bloed, met name in de rode bloedcellen en bindt zuurstof in de longen zodat het zo in het bloed kan komen.
  • Koper is van belang bij de verwerking van vitamine C.
  • Verder helpt koper ook bij de opbouw van eiwitten en enzymen en het bevorderen van een goede werking van het zenuwstelsel.

Balans is altijd belangrijk.

Dat mineralen elkaar beïnvloeden word ook weer duidelijk wanneer je weet dat wanneer je per dag meer dan 1500 mg vitamine C tot je neemt (en tegenwoordig is 3000 mg niet geheel vreemd), dat de opname van koper gestagneerd word door die hoge opname van vitamine C. Ook zink kan voor een verminderde opname van koper zorgen evenals vezels en fytaten, maar met zink heeft koper echt een soort van haat/liefde verhouding. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is momenteel 1.2 mg per dag. Het grootste deel daarvan kan zich al bevinden in een goed merk Multi-vitamine.

Meer koper tijdens de zwangerschap.

Koper is tijdens de zwangerschap belangrijk voor een goede vorming van de placenta en ontwikkeling van de foetus. Ook later, tijdens het geven van borstvoeding is extra koper nodig om het verlies van koper via de voeding te compenseren.

In welke voedingsmiddelen vinden we koper?

Eigenlijk komt koper in veel producten voor. Om te beginnen in schaal- en schelpdieren, zeevis, noten, orgaanvlees, peulvruchten, graanproducten, eidooiers, groente, fruit (pruimen), aardappelen en cacaoproducten.

Gevolgen van een tekort aan koper:

Een tekort zal niet zo snel voorkomen en als er dan toch een tekort is ontstaan dan kan zich dat uiten door bloedarmoede, een verminderd afweersysteem en/of botafwijkingen zoals osteoporose, smaakverlies en prikkelbaarheid. Ook kan het zijn dat de kleur van huid en haar verloren gaat.
Bij kinderen word nog weleens een tekort aan koper geconstateerd en dan vooral bij te vroeg geboren baby’s of bij kinderen die aan ondervoeding lijden.

Gevolgen van een teveel aan koper:

Een teveel aan koper kan symptomen geven als diarree, braken, buikpijn, misselijkheid, overtollig speeksel en als dit lang aanhoud kan het zelfs resulteren in beschadiging van lever, nieren, darmen en hersenen. Gelukkig komt dit maar zelden voor. koper kan tot 3mg per dag worden ingenomen zonder dat daar gevolgen van zijn. Wel is het zo dat een hoge dosis aan koper de opname van het mineraal: zink kan verlagen, en dat is dan ook weer niet de bedoeling. De gulden middenweg is nog altijd de beste, oftewel: balans.

Wil je weten hoe het er met je koper/zink balans voor staat of met de andere mineralen?, dan kun je daarvoor een speciale haaranalyse laten doen bij CCG in Zeewolde (info@ccgonline.eu)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Inspanningsfysiologie; mineralen, spoorelementen en bewegenMineralen en spoorelementen zijn micronutriënten. Mineralen en spoorelementen leveren geen energie, maar hebben belangri…
De hardheidsschaal van MohsDe hardheidsschaal van MohsWe vergelijken de hardheid van vaste stoffen door met de ene stof op de andere te krassen. Hierop is de hardheidsschaal…
Kelp: een belangrijk zeewierKelp: een belangrijk zeewierKelp: dit verbazingwekkende zeewier bevat meer vitaminen en mineralen dan enig ander voedingsmiddel. Kelp bevat onder an…
Beleggen in edelmetalen: Koper (2015)Naast standaard beleggingen kan men ook beleggen in edelmetalen en dan specifiek in koper. Koper wordt ook wel het nieuw…
Verschil huurkoop en koop op afbetalingWat is het verschil tussen “koop op afbetaling” en “huurkoop”? Aan welke verplichtingen moeten koper en verkoper zich ho…
Bronnen en referenties
  • www.caloriedagboek.nl
  • www.ccgforum.wordpress.com
  • www.dokter.nl

Reageer op het artikel "Het mineraal: Koper"

Infoteur: Yoan
Gepubliceerd: 17-08-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!