InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vetten en oliën. Het juiste gebruik

Vetten en oliën. Het juiste gebruik

Zijn vetten nu ineens gezond?

Vetten zijn niet nú ineens gezond, dat waren ze altijd al. Het verschil zit ‘m in het feit dat we alleen keken naar wat die vetten doen wanneer je er teveel van binnenkrijgt en wat er met vetten gebeurt wanneer je ze verkeerd gebruikt. Zonnebloemolie bijvoorbeeld heeft de naam van ‘gezond en plantaardig’ (ons ingestampt door reclames), maar word totaal verkeerd gebruikt. De olie zou alleen gebruikt mogen worden in een salade of over groeten. Dus onverhit. Maar wat doet de mens? Men gebruikt het om in te bakken of wat nog erger is: op de markt een lekkerbekje frituren in zonnebloemolie.

Lekkerbekjes gefrituurd in 'zuivere plantaardige zonnebloemolie'.

Dat is zo verschrikkelijk slecht voor je gezondheid! Maar mensen hebben het niet in de gaten omdat het er met grote letters boven staat geschreven: ‘Gebakken in zuivere plantaardige olie/zonnebloemolie’ en men dus denkt dat het dan juist goed is. Tja, dat is de macht van opzettelijke misleiding, en juist omdat het er zo groot staat geschreven zoekt men er niets achter. Bovendien zijn mensen net kuddedieren: wanneer de één het doet volgt de rest vanzelf.

En waarom is zo'n gefrituurd lekkerbekje dan zo slecht?

Wanneer zonnebloemolie wordt verhit om te frituren zorgt de combinatie van linolzuur en zuurstof voor het ontstaan van de toxische (giftige)stof HNE. HNE schade kan leiden tot kanker, diabetes e.d. Bovendien zorgt linolzuur ervoor dat omega 3 word afgebroken. Hoe meer linolzuur, hoe minder omega 3! Dus: door de vis/omega 3 te frituren in zonnebloemolie/omega(linolzuur)6 verdwijnt het zo nodige omega 3 effect en heeft het hele visje geen zin meer.

Bij het juiste gebruik zijn vetten juist goed voor je.

Vetten werken beschermend. Ze houden de bloedvaten en het hart soepel. Goede vetten bevorderen de aanmaak van ‘goede cholesterol’ en dat heeft ons lichaam nodig. Een dagelijkse hoeveelheid van 30 gram gezonde vetten word juist aanbevolen.

En wat zijn dan goede vetten?

Om te bakken, braden en frituren (dus bij verhitting) zijn dat kokosolie en rode palmolie omdat deze vetten ook bij verhitting hetzelfde van samenstelling blijven en dus niet kankerverwekkend worden.
Voor koud gebruik moet je denken aan rode palmolie of olijfolie extra vierge. Palmolie is trouwens de meest gezonde olie van alle oliën. Extra vierge wil zeggen dat het om een vet of olie gaat dat uitsluitend is verkregen door mechanische en koude persing. Het heeft dus geen enkele raffinage of bewerking ondergaan. Natuurlijk kun je voor koud gebruik ook al die andere oliën gebruiken, maar belangrijk is wel dat het ‘extra vierge’ is. Koud gebruik wil zeggen dat je het bij de salade gebruikt of over groenten of bijvoorbeeld in het Budwig-papje.

Tot slot:

Vetten zijn dus niet ongezond. Het gaat er gewoon om over welke vetten je het hebt en hoe je ze gebruikt. Vetten zijn nodig in ons lichaam om als bron te dienen voor energie. Zonder energie zijn we nergens.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.bewustleven.info
  • www.fonteine.com

Reageer op het artikel "Vetten en oliën. Het juiste gebruik"

Reactie

Tosca, 24-06-2013 11:40 #1
Ik heb voor het eerst rode palmolie (van villageoise ) gekocht. Ik wilde er cassave in frituren. Toen ik het de wok op het vuur had staan en de olie heet werd ontstond er een vreselijke stank. Ik heb de cassave stukken toch gefrituurd maar het smaakte heel onaangenaam. Mijn vraag is hoe moet je frituren met rode palm oie? Misschien heb ik iets verkeerd gedaan of misschien is er iets mis met deze fles. Reactie infoteur, 27-06-2013
Persoonlijk heb ik er geen verstand van maar op de site van NOBLE-HOUSE valt veel te lezen. Wellicht dat u daar via contact uw vraag kunt stellen.
Groet, Yoan

Infoteur: Yoan
Laatste update: 05-10-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!