InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > 10 tips om af te vallen

10 tips om af te vallen

10 tips om af te vallen Afvallen doe je niet met een speciaal dieet maar je zorgt ervoor dat je dagelijkse eetpatroon wijzigt. Iedereen weet dat je van suiker dik wordt. Wat je ertegen kan doen is zoet fruit en zoete groente eten zodat je suikerverlangen wordt ingevuld door het nuttigen van gezonde suikers die niet de verslavende werking hebben van witte suiker. Daarnaast vul je je gewone eetpatroon aan met gezonde producten zodat je minder trek hebt in ongezonde dingen. Ongezonde dingen zijn: frisdrank, toetjes, snoep, koekjes, taartjes, fabriekssauzen en alles uit potjes, zakjes en blikjes. Gezonde dingen zijn versproducten.

Inhoud:

1. Drink een groentensmoothie per dag

Groentensmoothies zijn simpel om te maken, en lekker en gezond bovendien. Het idee van een groentensmoothie is dat je voller raakt en daardoor andere dingen laat staan. Les nummer 1 bij het maken van een groentensmoothie is: hou het simpel. Kies alleen voor de recepten die jij het lekkerst vind. Een basisrecept ziet er als volgt uit: Schil een komkommer, of gebruik een biologische komkommer die je goed wast. Neem een stengel bleekselderij. Voeg er korianderblad en basilicumblad toe. Dit meng je door elkaar met een ruime hoeveelheid water. Gedurende de dag drink je het op.

2. Eet meer aardappels!

Aardappels bevatten gemiddeld slechts 26 calorieën. Een aardappel is rijk aan complexe koolhydraten welke in tegenstelling tot eenvoudige koolhydraten het afvallen bevorderen. Eenvoudige koolhydraten zitten o.a. In witte suiker. Om de aardappel te gebruiken om af te vallen kun je een spread maken op basis van aardappels. Deze spread gebruik je om op je boterham te smeren in plaats van zoete dingen. Kook of stoom aardappels. Als ze gaar zijn prak je de aardappels en doe je er biologische melk door om een smeuïg geheel te krijgen. In plaats van melk kun je ook room of olie erdoor heen doen. Hak een kwart uitje fijn en mix dit erdoor. Hak ook verse peterselie en basilicum om dit door de spread te mengen. Je kunt de spread afmaken door er wat rucolasla door te mengen of 2 a 4 jonge paardenbloemblaadjes. Deze laatste stimuleert de lever. De spread is slechts een basis en je kunt zelf het aanvullen met groenten die je lekker vindt.

3. Maak zelf jam

Jam is een grote dikmaker omdat er veel suiker en fructose in zit. Fructose is vruchtensuiker. In alle vruchten zitten fructose. Maar de fructose die in jam zit is van andere orde. Dat is glucose-fructosestroop uit mais zodat er een geraffineerde zoetstof wordt verkregen die nauwelijks te verteren is door het lichaam. Het is alleen maar energie en wordt opgeslagen in het lichaam als vet. Biologische jam is veel beter maar dat is weer duurder. Daarom is het een aanrader om zelf jam te leren maken.

4. Drink water

Water drinken stilt het hongergevoel. Door water te drinken als je honger hebt kun je de drang om te snacken of snoepen doen verdwijnen. Heet water drinken sommigen mensen in plaats van thee. Het maakt de darmen weer goed schoon. Koud water kan erg lekker zijn. Zowel bij het drinken van heet als koud water moet het lichaam zich inzetten om het water op lichaamstemperatuur te krijgen. Dat betekent dat er energie verbrand wordt. Het water moet door het hele lichaam heen. Dat verbrandt een klein beetje energie, hoewel weinig. Toch kunnen alle kleine beetjes helpen.

5. Snoep alleen gezond

Witte suiker heeft een verslavende werking. Elke keer als je suiker eet, zorg je dat je binnen een uur of twee uur weer naar suiker snakt. Natuurlijke vruchtensuiker uit fruit kent dit verschijnsel niet. Het kan weken duren voordat het grote suikerverlangen wat witte suiker creëert uit je systeem is. Probeer deze weken door te komen met het eten van fruit en snackgroente zodra je een hongeraanval krijgt. Probeer vooral frisdrank en koekjes te vermijden.

6.Gezonde snackgroente en -fruit

Als je naar zoet verlangt rasp dan wortel of eet sugar snaps, een zoete bonensoort die door de maya´s werd gegeten. Sugar snaps zijn te koop bij sommige kleine kruideniers met veel buitenlandse producten. In plaats van sugarsnaps kun je ook peultjes eten als snackgroente, die lijken er een beetje op. Koop nooit groente of fruit uit blik maar gebruik altijd verse groente en fruit.

Fruit en groente ipv frisdrank en alcohol

Frisdrank en alcohol zijn dé dikmakers. De kans op het krijgen van obesitas, diabetes en zelfs kanker en hart- en vaatziekten wordt aanmerlijk vergroot door deze twee overal verkochte producten, die net zo makkelijk onder de noemer ´drugs´ zouden kunnen vallen. Verse groenten en fruit zijn dorstlessend. Kies voor gezonde snackgroenten en -fruit voor in de avonduren of tussen de maaltijden. Van fruit kun je makkelijk vijf stuks op een dag eten. Het is aan te raden om vijf verschillende soorten vruchten te eten. Van groente kun je makkelijk 500 gram per dag eten. Eet op zijn minst 5 verschillende groenten per dag.

Snackgroente die rauw eetbaar zijnSnackfruit dat vult en voedzaam is
komkommerbanaan
tomaatavocado
chayotecantaloupe meloen
wortelappel
zoete aardappelaardbei
bleekselderijpapaya
bietjesananas
sugarsnaps of peultjesabrikoos
radijssinaasappel

7. Eet elke dag een groene salade

Groene salades kun je elke dag eten. Koop een ijsbergsla en snijd aan de bovenkant een ´plak af van een centimeter dik. Doe dit twee of drie keer en je hebt een bord vol sla. Nu kun je beginnen met de salade te maken. Doe er olijfjes zonder pit bij, zilveruitjes of kappertjes, een dressing met mosterd en azijn, wat beide vet goed verteert, en een andere groente zoals tomaat. Om het iets zoeter te maken kun je geraspte wortel erdoor doen. Dit is slechts een voorbeeld van een salade. Er zijn vele mogelijkheden om ermee te variëren. Zo kun je ook uienringetjes, paprikasnippers, komkommerblokjes, een ei, stukjes gekookte aardappel, rauwe zoete aardappel of verschillende soorten fruit zoals ananas, uitgeperste limoen en mandarijn door een salade heen doen. Maar niet alles tegelijk! Fruit en ui of ei zijn geen goede smaakcombinatie.

8. Drink ´s avonds groene thee

Alcohol drinken is uit den boze als je wilt afvallen. Alcohol is voor lichaam en geest niet gezondheidsbevorderend maar het is ook een echte dikmaker zoals de meeste mensen wel weten. ´s Avonds drink je water, vers geperst sap, groene thee of kruidenthee. Eventueel kun je zelf kruiden plukken en kruidenthee maken. Er zijn speciale mixen thee die de rust en slaap bevorderen.

9. Drink ´s avonds passievruchtsap

Passievrucht is lekker en gezond. Je kunt heel goed ´s avonds passievruchtsap maken door 2 a 3 verse passievruchten te mixen in een blender en te mengen met water. De passievrucht heeft een rustgevend effect en wordt in de traditionele geneeskunde in Zuid Amerika gebruikt als middel om beter te slapen.

10. Geen bloem maar volkorenmeel

In witte bloem zitten koolhydraten die slecht verteerd worden door het lichaam zodat alle energie wordt opgeslagen in vetten. Volkorenbloem is bloem van de volle tarwekorrel en bevat stoffen die koolhydraten meehelpen te verteren waardoor je niet aankomt. Er zitten fytonutriënten zoals vitamine B, zink, fosfor, kalium en ijzer in. Stap over op een bechemelsausje van volkorenmeel, pannenkoeken met volkorenmeel en brood van volkorenmeel. Wanneer je witte bloem laat staan en volkorenbloem ervoor in de plaats gebruikt, zal je structureel op gewicht blijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat moet je eten als je wilt afvallen?Wat moet je eten als je wilt afvallen?Als je wilt afvallen moet je meer bewegen en minder eten. Maar wat moet je eten als je wilt afvallen? Het is belangrijk…
Kilo's afvallen met het soep dieetKilo's afvallen met het soep dieetHet soep dieet is een dieet om gegarandeerd veel af te vallen in een korte periode. Met het soepdieet zullen de kilo's b…
Afvallen? Voorkom een vitaminetekortAfvallen? Voorkom een vitaminetekortBen jij aan het lijnen? Pas dan heel goed op dat je geen vitaminetekort krijgt. Veel mensen die proberen af te vallen he…
Afvallen met broccoliAfvallen met broccoliKun je afvallen met broccoli? Broccoli is een hele gezonde groente en afvallen is dan ook niet heel moeilijk wanneer je…
Wil je snel afvallen?Wil je snel afvallen?Er zijn heel veel mensen die graag willen afvallen. Dit moet het liefst zo snel mogelijk,maar hoe doe je dat? En is het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • http://www.wholewheatflour.org/
  • http://www.healthaliciousness.com/articles/sweet-vegetables-snack.php
  • Documentaire: hungry for change
  • Whfoods.com
  • http://www.sparkpeople.com/resource/nutrition_articles.asp?id=161
  • http://www.vanguardngr.com/2011/11/a-passion-fruit-a-day-makes-you-sleep-better/
  • http://www.ehow.com/about_5072482_water-diet_.html
  • Bovenste foto: wikimedia commons
  • Overige foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "10 tips om af te vallen"

Reacties

Lydia, 18-06-2015 09:04 #2
Fruit, ui en ei zijn WEL een goede combinatie, heb je zeker nooit mijn oer gezonde witlof salade geproefd. Voor 2 personen:
- 400 gr witlof (iets meer omdat de stronken eraf gaan)
- 1 appel, 2 mandarijnen, 1 sinaasappel, 1 kleine ui, 2 eieren, 2-3 augurken
Dat doe ik er dan in, in stukjes. Met een sausje van magere yoghurt, kerrie en kurkuma, naar smaak nog zout en peper.
En je kunt het combineren met zilvervliesrijst (75 gr per persoon) en 75 gram kipfilet per persoon. En als je er nog meer groente bij wilt eten, sperziebonen of gestoomde broccoli met amandelschaafsel. yam yam. Of ander mager vlees. Reactie infoteur, 18-06-2015
Beste Lydia, dat klinkt inderdaad erg lekker. Ik zou wel de stronken van de witlof ook opeten want die zijn het bitterst en gezondst.

Art, 06-06-2014 12:15 #1
Ik heb nu enkele artikels gelezen i.v.m. gezonde voeding en gewichtsverlies. Hierdoor heb ik opgemerkt dat er heel wat tegengestelde meningen circuleren over het eten van aardappelen. Sommigen beweren dat ze dikmakers zijn, anderen verkiezen de aardappel boven pasta en rijst. Is het nu een kwestie van een juiste portie te kiezen per dag of eet je beter niet alle dagen aardappelen? Reactie infoteur, 06-06-2014
Art,
Witte pasta en witte rijst zijn dikmakers. Aardappelen zijn vooral zetmeel, maar wel gepaard gaande met vitaminen en mineralen. Deze stoffen ontbreken vrijwel volledig in witte rijst en witte pasta. Als je te weinig vitaminen en mineralen eet, gaat het lichaam schreeuwen om voedsel. Daarom zijn aardappelen beter dan witte rijst en pasta.

Overigens bestaat er volkoren- of speltpasta en zilvervliesrijst. Daarin zitten wel voedingsstoffen en deze staan ongeveer gelijk aan aardappelen, als het gaat om voedingswaarde.

Thomas Dijkman

Infoteur: Tom008
Laatste update: 25-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!