InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Wat zegt je huid over je bloedvaten?

Wat zegt je huid over je bloedvaten?

Wat zegt je huid over je bloedvaten? Van arts en schrijver Kris Verburgh is de opmerkelijke stelling ‘de huid is de spiegel van de bloedvaten’. Wat is de achtergrond van deze stelling? Op welke manier houdt de conditie van de huid verband met die van de bloedvaten? Welke rol spelen collageen en elastine hierbij? En wat kun je zelf doen om je huid en bloedvaten langer jong te houden?

Wat maakt de huid tot spiegel van de bloedvaten?

Men zegt dat de ogen de spiegels van de ziel zijn. Daarmee bedoelt men dat je aan iemands ogen kunt zien, wat er in zijn binnenste omgaat. Op een soortgelijke manier kun je aan de conditie van iemands huid een idee krijgen van de conditie van zijn bloedvaten. Dat heeft te maken met het feit dat je huid en je bloedvaten allebei zijn opgebouwd uit collageen en elastine. De mate van gezondheid van je huid is een indicatie van die voor je bloedvaten. Vandaar dat de arts en schrijver Kris Verburgh in zijn boek: De Voedselzandloper: over afvallen en langer jong blijven stelt dat de huid de spiegel van de bloedvaten is.

Glucose en je lichaamseiwitten

Na het eten van zetmeelrijk of suikerrijk voedsel, stijgt de hoeveelheid glucose in je bloed. Glucose vormt in je lichaam een plakkerig goedje. Je bloedglucosemoleculen hebben de neiging aan je lichaamseiwitten te plakken. Die eiwitten krijgen op hun beurt de neiging om aan elkaar te plakken. We zeggen dan dat de glucose ‘crosslinks’ dus als het ware dwarsverbindingen tussen de eiwitten vormt. Je weefsel wordt daardoor op den duur steeds stijver en rimpeliger. Dit proces kun je met een koolhydraatbeperkt dieet vertragen.

Wat is de functie van collageen en elastine?

Collageen en elastine zijn belangrijke bouwstoffen voor onder meer je huid en je bloedvaten.
  • Collageen is een lijmvormend eiwit dat zorgt voor stevigheid en elasticiteit van het weefsel. Het vormt lange eiwitstrengen tussen je lichaamscellen om je huid en soepel te houden
  • Elastine is een elastisch en veerkrachtig eiwit dat ervoor zorgt dat het lichaamsweefsel nadat het is uitgerekt, ingedrukt of vervormd, weer zijn oorspronkelijke vorm en afmetingen aanneemt. Elastine zorgt voor de elasticiteit van het weefsel.

Evenals andere eiwitten heeft hebben ook collageen en elastine te lijden van de plakkerigheid van glucosemoleculen. Het bloedsuiker doet de cellen aan elkaar klitten. Als gevolg daarvan word je huid rimpeliger en je bloedvaten stijver. Dat laatste leidt bijvoorbeeld tot hoge bloeddruk en risico op scheuring. Scheurt er een bloedvat in je hoofd, dan spreken we van een hersenbloeding of beroerte.

Rimpelig aan de buitenkant, rimpelig aan de binnenkant?

Kris Verburgh weet het in zijn boek De Voedselzandloper: over afvallen en langer jong blijven (39e druk 2014) plastisch te formuleren. “(…) als we oud en rimpelig worden aan de buitenkant, dan worden we ook oud en rimpelig aan de binnenkant (…).”

Deze veroudering ontstaat omdat het collageen en de elastine in je huid en in je bloedvaten achteruitgaan.

Het goede nieuws voor je huid en bloedvaten

Er is ook goed nieuws. Het lijkt erop dat het verouderingsproces met behulp van een uitgekiend dieet zonder veel snelle koolhydraten kan worden vertraagd. Sterker nog, er zijn aanwijzingen dat een dergelijk dieet je bestaande rimpels kunnen verminderen. Dit laatste blijkt uit een onderzoek waarover reeds in 2007 in het gezaghebbende American Journal of Clinical Nutricion werd gepubliceerd. De onderzoekers adviseren om rimpelvorming tegen te gaan door een gezond dieet met meer fruit, groenten en noten.

Lees verder

© 2014 - 2019 Manon-troppo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Huidveroudering, waardoor?Elke huid wordt ouder, maar wat zijn de oorzaken dat de ene huid sneller oud wordt dan de andere huid?
Huidveroudering voorkomen met sculptraDankzij Sculptra (nieuwe naam voor New-Fill) is huidveroudering gemakkelijk te voorkomen en terug te draaien. Door het t…
Hoe kun je het beste huidveroudering voorkomen?Hoe kun je het beste huidveroudering voorkomen?Huidveroudering is niet te voorkomen, wel te vertragen. Begin daarom vroeg met smeren en let op waar je je huid aan bloo…
Collageenproductie in de huid stimuleren90% van alle rimpels worden veroorzaakt door vroegtijdige huidveroudering en slechts 10% van de rimpels door daadwerkeli…
Dag- en nachtcrème voor de rijpere huidDag- en nachtcrème voor de rijpere huidOnze huid heeft - net als andere lichaamsdelen - een andere verzorging nodig wanneer men ouder wordt. De huid vraagt om…
Bronnen en referenties
  • De voedselzandloper: over afvallen en langer jong blijven; Kris Verburg; Promethuis-Bert Bakker; 39e druk 2014
  • Dietary Nutrient Intakes and Skin-Aging Appearance among Middle-Aged American Women; M.C. Cosgrove [et al.]'American Journal of Clinical Nutricion; 2007, http://www.mineralmed.com.pt/documentos/pdf/1e470c8d-416a-47ec-981a-49c5403136ed.pdf
  • Collagen; Wikipedia; http://en.wikipedia.org/wiki/Collagen; voor het laatst geraadpleegd op 1-3-2014
  • Elastin; Wikipedia; http://en.wikipedia.org/wiki/Elastin; voor het laatst geraadpleegd op 1-3-2014

Reageer op het artikel "Wat zegt je huid over je bloedvaten?"

Infoteur: Manon-troppo
Gepubliceerd: 03-03-2014
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!