InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Als je kind te vroeg wakker wordt

Als je kind te vroeg wakker wordt

Als je kind te vroeg wakker wordt Als je kind al om half vijf in de ochtend naast je bed staat omdat hij niet meer kan slapen, dan moet je jezelf afvragen of hij genoeg slaap heeft gehad. Als je kind in de loop van de ochtend erg moe is en wil slapen, moet je achterhalen waarom je kind vroegtijdig wakker is. Gaat je kind wel op het juiste tijdstip naar bed toe? Wat kun je doen als je kind te vroeg wakker wordt.

Te vroeg opstaan

Het is half vijf in de ochtend als er een klaarwakker kind naast je bed komt staan dat erg graag een spelletje met je wilt spelen omdat hij klaarwakker is. Jij bent erg moe omdat je lijf schreeuwt om meer nachtrust, maar het kind is zo wakker dat het er van slapen niet meer komt. Dit vormt een probleem voor zowel je kind als jezelf en kan leiden tot grote vermoeidheid. Als het kind niet genoeg slaap heeft gehad, kan het erg chagrijnig worden.

Middagdutjes

Als je kind te vroeg uit zijn bed komt, moet je jezelf afvragen of het genoeg slaap heeft gehad en of het voldoende is uitgerust. Als je kind al snel na het opstaan weer een dutje wil doen, of een middagdutje wil doen terwijl dat al een gepasseerd station is, dan krijgt het waarschijnlijk niet voldoende slaap. Een peuter heeft al gauw zon 12 uur slaap per nacht nodig. Voor een kind met de leeftijd van 3 tot 5 jaar is dat zon 11 uur nachtrust.

Pas de slaapkamer aan

Als je kind te vroeg opstaat, kan het zijn dat er iets is in de slaapkamer dat hem wakker maakt. Zo kan het zijn dat er teveel zonlicht naar binnen schijnt. Je kunt doorschijnende gordijnen vervangen door gordijnen van verduisteringsstof of een extra rolgordijn op te hangen. Het daglicht geeft een seintje door aan de hersenen om wakker te worden. Niet elk kind is daar even gevoelig voor. Als geluiden van buitenaf de oorzaak is, zoals verkeer of klussende buren, kun je het raam gesloten houden.

Laat het kind niet teveel drinken

Als je kind s avonds teveel drinkt, kan het last krijgen van een lekkende luier. Dit kun je oplossen door hem een superabsorberende luier te laten dragen. Ook een kind dat geen luiers meer draagt kan 's morgens om 5 uur wakker worden omdat het moet plassen en daarna niet meer in slaap kan vallen. Je zou het kind later op de avond voordat je zelf naar bed gaat, nog even kunnen laten plassen.

Aanmoedigen om te slapen

Een kind dat 's morgens vroegtijdig wakker wordt, moet je aanmoedigen weer te gaan slapen. Als je baby s morgens vroeg begint te huilen of je hoort dat hij wakker is, laat hem dan even zon 10 tot 15 minuten liggen. Misschien draait hij zich wel om en valt weer in slaap. Als jij je kind 's avonds moet helpen bij het in slaap vallen, is de kans groot dat hij je daar 's morgens ook bij nodig heeft. Zorg dat je kind zelf leert om in slaap te vallen, dan zal hij dit ook doen als hij s nachts of s morgens vroeg wakker wordt.

Als je kind uitgeslapen is

Een peuter die er 's morgens om half 6 al helemaal klaar voor is, gaat waarschijnlijk rond een uur of 7 's avonds naar bed. Voor sommige kinderen helpt het als ze iets later naar bed gaan. Als je dit wil proberen, doe dit dan stapsgewijs. Als jouw kind bijvoorbeeld om zeven uur gaat slapen, kun je hem elke avond tien minuten later proberen in te stoppen, tot het half 8 of 8 uur is.

Niet te laat naar bed

Kom niet in de verleiding je kind heel laat naar bed te brengen omdat je dan zelf ook wat langer kunt slapen. Hierdoor kan je kind oververmoeid raken en daardoor slapen ze niet genoeg. Het kind wordt vaak toch op hetzelfde tijdstip wakker, en is de dag erna dan humeurig. Wat bijzonder is, is dat als een peuter vroeg naar bed wordt gebracht, s ochtends soms wel langer doorslaapt.

Spelen in bed

Stimuleer je kind om in zijn bedje te spelen als hij wakker is. Leg zijn lievelingsspeelgoed in het ledikant. Dit kan jou waardevolle extra minuten slapen opleveren. Met een wat ouder kind kun je bijvoorbeeld afspreken dat het pas in jouw slaapkamer mag komen als de grote wijzer op de 12 en de kleine op de 7 staat, ook al kan het kind nog niet klokkijken. Hang een mooie klok neer waar de cijfers duidelijk op zichtbaar zijn.

Overdag moe maken

Als je kind weigert vroeg te gaan slapen en toch weer vroeg wakker wordt, kan hij overdag slaperig en chagrijnig zijn. Probeer je kind overdag moe te krijgen door hem flink te laten bewegen, het liefst in de frisse buitenlucht. Kinderen hebben net zoals honden elke dag een uurtje rennen nodig. s Avonds zijn ze dan ook lichamelijk moe waardoor ze tot rust komen. Een vast slaapritueel is ook onontbeerlijk: elke avond op dezelfde tijd in bad, voorlezen en slapengaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slaapproblemen bij kinderen: verkeerde slaapassociatiesOuders weten niet altijd instinctmatig hoe ze een baby of kind in slaap moeten krijgen, en ook voor een kind is slapen n…
Kinderpsychiatrie: Slaapstoornissen bij kinderenZowel bij de volwassenenpsychiatrie als bij de kinderpsychiatrie, komen veel verschillende aandoeningen voor. De soort a…
Kind wil niet slapen  Wat kan je doen om je kind te helpen?Kind wil niet slapen Wat kan je doen om je kind te helpen?Iedereen heeft slaap nodig. Het is een behoefte die je niet kunt tegenhouden of beïnvloeden. Hoeveel slaap een mens nodi…
Buisjes bij kinderen: de ingreepBuisjes bij kinderen: de ingreepHet plaatsen van trommelvliesbuisjes bij kinderen is een lichte ingreep. Hoe u het kind kan voorbereiden en wat u zelf s…
Help! Mijn kind slaapt niet doorHelp! Mijn kind slaapt niet doorIedereen kent het wel: je kind wilt maar niet in slaap vallen of hij slaapt niet goed door. Resultaat is dat je er als o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dagon , Pixabay
  • Boek: 52 Briljante ideeën. Diep slapen. ISBN: 90-274-1802-0

Reageer op het artikel "Als je kind te vroeg wakker wordt"

Reactie

Ik, 27-08-2014 06:33 #1
Oke, onze zoon van 13maanden heeft ook besloten op een op andere dag vroeg wakker te worden 05.30 a 06.00uur normaliter werd hij om 07.00 a 07.30 wakker, nu heb ik dit gelezen en hij ging voorheen om 19.00uur naar bed nu om 20.00uur het probleem echter is dat hij om 09.30 kapot is en tot 11.00uur slaapt, vervolgens is hij van 11.00 tot 20.00uur wakker, je zou zeggen hij is zo moe dus hij slaapt wel nou mooi niet. Iemand die nog een tip heeft Graag!

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 24-09-2016
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 1
Schrijf mee!