InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van Hop

De geneeskracht van Hop

De geneeskracht van Hop De Romeinen aten de jonge hopspruiten als asperges; het is een ware delicatesse. Daarnaast rookten oude Grieken en Romeinen de hopbellen om in een roes te komen. Hop is een bedwelmend middel, een drug. De toevoeging van hop aan bier maakt dat er twee drugssoorten voor beneveling van de geest zorgen. Hop heeft behalve hypnotiserende ook geneeskrachtige eiegnschappen. De rustgevende eigenschap wordt in de fytotherapie ingezet om allerlei geestelijke spanningen, van menopauzale opvliegers tot adolescenteske examenvrees, mee te lijf te gaan.
Botanische tekening hop / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening hop / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving hop

In het Latijn heet deze plant Humulus Lupulus. Humulus komt waarschijnlijk van ´humus´ wat grond betekent. De plant is een klimplant maar ook een bodembedekker. Bovendien groeit hij graag op rijke grond. Lupulus komt van ´lupus´ wat wolf betekent. Hop groeit omhoog in bomen, met name wilgen. Hij groeit omhoog zoals een wolf zijn prooi bespringt en wurgt. Hop komt van het Oud-Duitse woord ´hopfa´ en het Angelsaksische woord ´hoppan´. Deze woorden betekent beiden klimmen of zich verheffen. En dat doet de hopplant als hij een boom bestijgt. In het Nederlands kent hop enkele volksnamen: hoppe, oppe, hoppekruid, hupa, havikskruid, hommel, ranke, wiensels, wijnsel en boerendruiven.

Hopplantage / Bron: Marti, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Hopplantage / Bron: Marti, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Hop in de geschiedenis

Hop stond in de geschiedenis bekend om zijn narcotische, hypnotische en slaapverwekkende eigenschappen. In het oude Griekenland werd het gebruikt als bedwelmingsmiddel. De antieke Romeinen rookten hop om in een roes te raken. Oude Germaanse volkeren gebruikten het als slaapmiddel en maakten er drukke kunderen rustig mee. De oude Finnen maakten gebruikten als eerste hop om bier mee te bereiden. Van drugs tot bier is een kleine stap. De geschiedenis van hop is in sommige opzichten een weerspiegeling van de Europese geschiedenis.

Werkzame stoffen hop

Hop bevat zeer veel werkzame stoffen. Er zitten verschillende bitterstoffen in zoals alfazuren en humulonen. Het bevat polyfenolen met fyto-oestrogene eigenschappen. Fyto-oestrogenen behoren tot de bio-identiek hormonen. Voorbeelden van deze polyfenolen zijn: hopeïne of 8-prenylnaringenine en isoxanthohumol. Voorts bevat het flavonoïden waaronder quercetine en kaemferol. Hop bevat ruim 20 etherische oliën. Overige stoffen in hop zijn: antiandrogene stoffen, fenolzuren, kaliumzouten, vitaminen van het B-complex, choline, fytosterolen, gammalinoleenzuur, cyanidine, cellulose, pectine, fructose, glucose, aminozuren zoals asparagine en sporen van histamine.

Hop tegen menopauzale klachten en menstruatieperikelen

8-Prenylnaringenine ook hopeïne geheten, is de sterkste fyto-oestrogeen die wetenschappers hebben gevonden in planten. Het werkt 10 tto 50 maal minder sterk dan het voor het lichaam aangemaakt oestrogeen. Dit bio-identieke hormoon stimuleert de geslachtsdrift van vrouwen. Daarnaast werkt het menstruatiebevorderend en helpt het mee aan de botopbouw. Uiteraard is hop een kalmerend middel; je zal er eveneens beter van slapen. Deze medicinale werkingen kunnen door fytotherapeuten worden aangewend om het voor te schrijven bij deze indicaties:
  • Overgangsklachten zoals opvliegers, nachtzweten, vaginale droogte, stemmingswisselingen,
    Hop / Bron: Hagen Graebner, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Hop / Bron: Hagen Graebner, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
    prikkelbaarheid en osteoporose,
  • Verminderde geslachtsdrift bij vrouwen,
  • Uitblijvende of onvoldoende menstruatie,
  • Korte menstruatiecyclus door oestrogeengebrek,
  • Menstruatiepijn,
  • Zenuwachtigheid, stress, spanning,
  • Angst, examenvrees, overdreven emotionaliteit,
  • Slapeloosheid zonder organische oorzaak,
  • Inslaapstoornissen door zware maag,
  • Nerveuze fysieke verschijnselen zoals nerveuze maag, hoest, indigestie, diarree,
  • Hartkloppingen,
  • Spanningshoofdpijn, spierspanningen door stress.

Hop als anafrodisiac

Terwijl hop de geslachtsdrift bij vrouwen opwekt, heeft het op de man een geslachtsdrifttemperende werking. Dat komt door dezelfde fyto-oestrogene stoffen. Hop vermindert de sexuele prestaties van de man in het algemeen. Er zijn mannen bij wie de geslachtsdrift zo ongebreideld groot is dat de directe omgeving er last van heeft. Het kan in de fytotherapie worden voorgeschreven bij de volgende indicaties:
  • Overdreven libido bij mannen,
  • Vroegtijdige zaadlozing,
  • Nachtelijke erecties,
  • Nachtelijk spermaverlies,
  • Priapisme of overdreven langdurige erecties.

Hop, goed voor spijsvertering

Hop is een spijsverteringsbevorderend middel doordat het bitterstoffen bevat. Het versterkt de maag en stimuleert de eetlust. Verder werkt het krampopheffend en windverdrijvend waardoor de spijsvertering rustiger verloopt. De looistoffen zorgen voor een samentrekkend effect voor slijmvliezen in maag en darmen zodat deze beter werken. Dit kan voor fytotherapeuten een aanleiding zijn om het voor te schrijven bij deze spijsverteringsstoonissen:
Wilde hop / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Wilde hop / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Nerveuze maag,
  • Anorexie of gebrek aan eetlust,
  • Indigestie,
  • Flatulentie, meteorisme of opgeblazen gevoel,
  • Krampen, kolieken, spastische darm of prikkebaredarmsyndroom,
  • Gastritis of maagslijmvliesontsteking,
  • Chronische diarree,
  • Adjuvans bj ziekte van Crohn.

Hop tegen kanker

Zoals vrijwel alle plantaardig voedsel is hop goed tegen kanker. Hop is uitgebreid onderzocht om zijn werking bij tumorcellen omdat het in de farmaceutische industrie wordt gebruikt als middel om HRT-medicijnen mee te maken. HRT staat voor Hormone Replacement Therapy. Men wil liefst geen medicijn op de markt brengen wat tot een kankermedicijn leidt. Wetenschappers hebben aangetoond dat hopflavonoïden vrije radicalen, die onder andere kanker kunnen veroorzaken, vangen en onschadelijke maken. Daarnaast is aangetoond dat flavonoïden uit hop de groei van borstkanker en prostaatkanker remmen. Het wordt in de fytotherapie ingezet tegen preventie en genezing van borst-, baarmoeder,- en prostaatkanker.

Overige medicinale werkingen

De medicinale werkingen van hop zijn er bijna teveel om op te noemen. Toch worden alle op wetenschap gebaseerde werkzaamheden in dit artikel vermeld. Behalve de primaire werkzaamheden tegen menopauzale klachten, beschikt hop over een lange lijst secundaire geneeskrachten. Hier staan enkele werkingen inclusied de medische reden waarom hop een goed middel is:
  • Dysbiose of verstoorde darmflora, omdat omdat het infectiewerend, bacteriewerend en schimmeldodend werkt.
  • Te weinig moedermelkproductie, doordat het als galactogoog werkt,
  • Adjuvans bij darmzweren omdat de slijmvliezen van schimmels worden verwijderd en hop antibacterieel werkt,
  • Jicht, omdat het urinezuur verminderd en urinedrijvend is,
  • Adjuvans vbij artritis en artrose omdat het zweet-, vocht- en urinezuurafdrijvend is.

Uitwendig gebruik hop

Hop wordt vaker inwendig dan uitwendig gebruikt. Een vaak gehoorde vergoeilijking om bier te drinken is: bier is goed voor je haar. Maar dan moet je het er wel in smeren! Hop heeftt namelijk haarverzorgende kwaliteiten; het werkt tegen roos en geeft het haar meer volume. Daarom zit hop in sommige shampoos en haarverzorgingsproducten. Hop is ook goed voor de huid. Humulon en lupulon werken antibacterieel en samentrekkend. Daarnaast is hop pijnstillend. Hop zit regelmatig in huidcremes. Om deze redenen wordt op op de volgende manieren uitwendig gebruikt in de fytotherapie:
Hop klimt in de boom / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Hop klimt in de boom / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Slecht helende wonden, huidinfecties,
  • Beenzweren, abcessen,
  • Eczeem, jeuk,
  • Neuralgieën of zenuwpijnen in gezicht en armen,
  • Kneuzingen,
  • Jicht, artrose en artritis.

Consulteer de fytotherapeut

Wie hop als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Hopextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders, nebulisaat, vloeibaar extract en capsules dienen alleen op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover inlichten, net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kalmer worden met oxazepam: gebruik en bijwerkingen oxazepamKalmer worden met oxazepam: gebruik en bijwerkingen oxazepamHeb je vaak last van gevoelens van angst en spanning, of geraak je je emoties moeilijk de baas? Heb je het moeilijk om i…
Humulus wetenschappelijk bekekenHumulus wetenschappelijk bekekenHop, Humulus lupulus, de inheemse klimplant, waarvan de vrouwelijke hopbellen vooral bekend zijn als conserveer- en smaa…
Pre Menopauze Signalen en SymptomenPre Menopauze Signalen en SymptomenWe spreken over de menopauze indien een vrouw gedurende een periode van 1 jaar geen menstruatie meer heeft gehad. Er zij…
Menstruatiepijn - Dysmenorroe: oorzaken en behandelingMenstruatiepijn - Dysmenorroe: oorzaken en behandelingOngeveer de helft van de vrouwen heeft last van pijn in de onderbuik vlak voor of tijdens de eerste dagen van de menstru…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Hop"

Reacties

Vtv Arnhem, 17-05-2017 11:43 #5
Is hop voor een volkstuin schadelijk?

Aam Tjan, 31-01-2017 12:14 #4
Een vraag, wanneer je een gevoelige hormonale borstkanker hebt mag je hop dan toch gebruiken?

Verhoeven, 02-02-2016 21:11 #3
Hallo ik heb zelf biergebrouwen en toen te veel hop toegevoegd, kan dit kwaad? Reactie infoteur, 09-02-2016
Het zal de smaak niet ten goede komen. Op zich kan het weinig kwaad. Te veel hop drinken kan leiden tot erectiestoornissen. Hop wordt soms voorgeschreven aan mensen die te vaak en te lang een erectie hebben.

Daarnaast kan je van te veel hop slaperig worden. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat alcoholvrij bier de slaap bevordert omdat er hop in zit: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3399866/

Hilde, 15-04-2015 09:33 #2
Hallo,

heeft er iemand ervaring met inname van hop ivm menopauze? Reactie infoteur, 18-04-2015
Gebruik van hop is niet zonder gevaar. Een consult van een natuurarts of fytotherapeut is aan te raden.

Kimberley Pex, 06-06-2013 11:25 #1
Hierboven staat; men wil liefst geen medicijn op de markt brengen wat tot kanker leidt, moet dat niet zijn; men wil het liefst geen medicijn op de markt brengen wat kanker voorkomt? Als we al 'ns beginnen met alle E nrs. uit de voeding te laten, aspartaam uit medicijnen en voeding te laten, 't vee goed voeren, en niet volspuiten met antibiotica, en zo nog vele andere dingen. Misschien ook 'n tip voor Edith Schipper? de voedingswarenwet 'n keer drastisch gaan aanpakken, en veranderen? Ik kijk ieder dag naar dr.Ozz, op natuurlijke wijze gezond worden, geweldig. Hij brengt altijd natuurlijke middelen ter sprake. Hop is 'n rustgever, maagbeschermer enz., en hierboven staat; 'n antibacterieel middel! Dát wist ik dus nog niet! Misschien ook iets voor m'n Crohn? Fijn, dit soort sites.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 06-06-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!