InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van moederkruid

De geneeskracht van moederkruid

De geneeskracht van moederkruid Moederkruid heeft eetbare bladeren die goed in een salade of op een omelet kunnen worden gedaan. Van de bladeren wordt een belangrijk antihoofdpijnmiddel gemaakt. Volgens de universiteit van Nottingham is onomstotelijk vastgesteld dat 70% van de hoofdpijnen met moederkruid kan worden genezen. Moederkruid is niet toxisch maar heeft bij sommige personen lichte bijwerkingen en moet niet door zwangere vrouwen worden gebruikt omdat het contractiebevorderend werkt wat in uiterste gevallen kan leiden tot ongewenste abortus.
Botanische tekening moederkruid / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening moederkruid / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving moederkruid

Moederkruid heet in het Latijn tanacetum parthenium. Er zijn verschillende verklaringen voor deze naam. De meest waarschijnlijke is dat tanacetum afgeleid is van het Griekse woord athanasia en dat betekent ´onsterfelijkheid´ of ´eeuwigdurend´. Andere zeggen dat tanacetum in de Middeleeuwen tanazeta werd genoemd. Tanacetum is de later ontwikkelde familienaam een plantsoort; het boerenwormkruid heet de tanacetum vulgare. Moederkruid heeft in het Nederlands diverse volksnamen: kalversogen, vuurwortel, mater, grote kamille, dubbele kamille, hemdsknoopkes, kamillebloempjes.

Moederkruid in de oudheid

Moederkruid komt oorspronkelijk uit de Balkan en heeft zich verspreid naar Azië, Australië, Europa en delen van Noord Amerika. In het antieke Egypte gebruikte men moederkruid tegen hoofdpijn. Vandaag de dag is de genezing van hoofdpijn nog steeds de belangrijkte medicinale werking. Dioscorides, een Griekse geneesheer die voor de antieke Romeinen werkte, beval moederkruid aan bij ontstekingen, zwellingen en artritis. In het oude Griekenland werd moederkruid eveneens tegen hoofdpijn gebruikt.

Blad van moederkuid; deze ziet er niet eetbaar uit; gebruik alleen jonge, onbeschadigde blaadjes / Bron: Steffen Heinz Caronna, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Blad van moederkuid; deze ziet er niet eetbaar uit; gebruik alleen jonge, onbeschadigde blaadjes / Bron: Steffen Heinz Caronna, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Voedingsstoffen moederkruid

In moederkruid zitten diverse voedingsstoffen. Er zitten bitterstoffen waaronder ruim 30 soorten sesquiterpeenlactonen. Verder bevat het 23 etherische oliën, 17 soorten flavonoïden waaronder quercetine, apigenine, santine en luteoline, polyacetylenen, melatonine-tannines, Vitamine C, B1 en betacaroteen en de mineralen calcium, chroom, zink, mangaan, en ijzer. Al deze stoffen samen maken volgens een wetenschappelijk artikel uit de Pharmacognosy Review de plant tot een zeer belangrijke medicinale plant voor de mensheid.

Medicijn tegen hoofdpijn

Moederkruid is een zeer goed medicijn tegen migraine en hoofdpijn, zij het dat niet elke hoofdpijnsoort er mee genezen kan worden. Dat komt omdat hoofdpijn vele oorzaken heeft en het in sommige gevallen goed werkt om een simpele aanwijsbare oorzaak op te lossen. Zo wordt veel weekendhoofdpijn veroorzaakt doordat mensen door de week op het werk koffie drinken en ´s weekends niet, wat leidt tot hoofdpijn als ontwenningsverschijnsel. De hoofdpijnen die moederkruid geneest gaan samen met de volgende indicaties:
  • Allergiën,
  • Vaatspasmen,
  • Vaatvernauwingen in het hoofd,
  • Verhoogde aggregatie van bloedplaatjes,
  • Hormonale onevenwichtigheid bij vrouwen,
  • Duizeligheid en
  • Oorsuizen door bloedsomloopstoornissen.
Moederkuid kan jaren achtereen ingenomen worden. Het werkt het beste bij regelmatige inname gedurende lange tijd. Het vermindert de overgevoeligheid op licht en lawaai. Het kan in combinatie met andere medicijnen zoals aspirines worden gebruikt.

Medicijn tegen ontstekingsziekten

de ontstekingsremmende, koortsstillende en pijnbestrijdende werking van moederkruid kan worden aangewend om reumatische aandoeningen te behandelen. Gewrichts- spier en huidontstekingen kunnen door moderkruid als medicijn te gebruiken oplossen. Indicaties van welke infectieziekten met dit kruid worden genezen zijn:
  • Reumatische aandoeningen: reumatoïde artrits, ziekte van bechterew en artrose.
  • Fibromyalgie: spierontstekingen en pijnlijke spieren.
  • Huidontstekingen: psoriasis en dermatitis.

Medicijn tegen vrouwenziekten

Moederkruid, de naam zegt het al, wordt gebruikt tegen verschillende aandoeningen die met de menstruatiecyclus of de bevalling te maken hebben. Het is menstruatiebevorderend en -regulerend. Het ontspant de baarmoeder, werkt als een tonicum voor de baarmoeder, is weeénbevorderend en helpt bij overgangsklachten. In de Middeleeuwen werd moederkruid expres door zwangere vrouwen gebruikt om een abortus te forceren maar deze volksgeneeskundige toepassing is af te raden. Een fytotherapeut zou moederkruid kunnen voorschrijven bij de volgende indicaties:
Moederkruid / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Moederkruid / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Uitblijvende menstruatie,
  • Onregelmatige menstruatie,
  • Pijnlijke menstruatie,
  • PMS of PreMenstrueel Syndroom,
  • Herstel van de baarmoeder na bevalling,
  • Ineffectieve weeën,
  • Menopauzale klachten of overgangsklachten zoals opvliegers slapeloosheid, e.d.

Goed voor het bloed

Moederkruid is goed voor gezond bloed. Het is een natuurlijke bloedverdunner. Het maakt dik en stroperig bloed weer dun. Dik en stroperig bloed wordt in medische termen visceus bloed genoemd. Daarnaast is het bloedvatverwijdend. Bovendien is het een sterke ontstekingsremmer. Om deze medische eigenschappen wordt dit kruid als medicijn ingezet tegen atherosclerose, trombose en embolie.

Goed voor de spijsvertering

De vele bitterstoffen in moederkruid stimuleren de spijsvertering. De werking van de maag wordt bevordert en het is een goed carminatief middel. Carminatief betekent windverdrijvend. Indicaties waarvoor moederkruid als medicijn dient ten behoeve van
Moederkruid bloeit in lente, zomer en herfst / Bron: Kurt Stueber, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Moederkruid bloeit in lente, zomer en herfst / Bron: Kurt Stueber, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
spijsverteringsaandoeningen zijn:
  • Dyspepsie, indigestie,
  • Oprispingen, flatulentie,
  • Darmparasieten.

Uitwendig gebruik moederkruid

De ontstekingsremmende eigenschappen van moederkruid hebben een genezende werking op enkele ziekten die zich vlak onder de huid afspelen. Sinds de Griekse oudheid wordt dit geneeskruid gebruikt als insectenwerend middel. Medische indicaties waarvoor moederkruid een uitkomst kan bieden zijn:
  • Reumatische pijnen,
  • Kneuzingen, zwellingen,
  • Aangezichtspijn,
  • Insectenbeten en het voorkomen van insectenbeten.

Consulteer de fytotherapeut

Wie moederkruid als geneesmiddel wilt gebruiken kan het best een consult nemen bij een fytotherapeut. Moederkuidextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders en capsules dienen enkel op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover adviseren. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van hett geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt veel gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Moederkruid en migraineMoederkruid en migraineMoederkruid, Hemdsknoopjes, Kamillebloemekes, Feverfew of in het Latijn Tanacetum parthenium, vele namen voor een verget…
Migraine en kruidenMigraine of demi-crâne, halve schedel, zoals de Fransen zeggen, is een kwaal met vele en soms onduidelijke oorzaken. Doo…
Gember tegen hoofdpijn en migraineGember tegen hoofdpijn en migraineMigraine is een vervelende vorm van hoofdpijn die het dagelijks leven flink kan ontregelen. De huidige geneesmiddelen te…
Migraine voorkomen met natuurlijke midddelenMigraine voorkomen met natuurlijke midddelenNatuurlijke middelen tegen migraine. Ze zijn er. Wie aan migraine lijdt, weet dat dit er voor kan zorgen dat iemand hele…
Migraine natuurlijk behandelenMigraine is een periodiek optredende, kloppende hoofdpijn, die meestal aan één zijde voorkomt en gepaard gaat met missel…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van moederkruid"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 27-03-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!