InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van stinkende ballote

De geneeskracht van stinkende ballote

De geneeskracht van stinkende ballote Stinkende ballote is inheems in het Middellandse Zeegebied en West Azië. Het heeft zich van daaruit over heel Europa verspreid. Het is een vaste, winterharde plant die een meter hoog wordt. Het is geen eetbare plant maar wel een geneeskrachtige plant. Boeren, die traditioneel veel kennis van de natuur hadden, gebruikten de plant bij beroerten, epilepsie en de vrijster-ziekte, wat een naam is voor een vrouw met hysterische neigingen.
Stinkende ballote / Bron: Olivier Pichard, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Stinkende ballote / Bron: Olivier Pichard, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Naamgeving stinkende ballote

In het Latijn heet deze plant ballota nigra. Ballo betekent in het Grieks verwerpelijk. Voor dieren heeft stinkende ballote een verwerpelijke geur. Nigra betekent zwart. De plant wordt ook ballota fortida genoemd en foetida betekent stinkend. In het Nederlands heeft deze plant enke volksnamen zoals: zwarte malrove, stinkende andoorn, zwarte malruwe, zwarte stinknetel, kattekruid en kattepunt. De naam stinknetel komt uiteraard van het feit dat de plant stinkt, en dat de plant familie is van de dovenetel en brandnetel. Zijn bladeren lijken precies op die van de brandnetel en de bloeiwijze is vrijwel gelijk aan de dovenetel.

Werkzame stoffen

In stinkende ballote zitten diverse gezonde stoffen maar de plant wordt niet gegeten. Dat komt door de vervelende smaak en geur. Er zitten vooral veel fenylpropaanglycosiden in en daarnaast bitterstoffen, flavonoïden, saponinen, en de etherisch oliën: alfa-humuleen, alfapineen, betapineen, caryofylleen, deltacadineen, germacreen en sabineen.

Stinkende ballote goed voor de psyche

Ballote sterkt de zenuwen en het herstelt de balans op psychisch gebied. Het werkt rustgevend en angstwerend, wat komt door de fenylpropaanglycosiden die zich binden aan de benzodiazepinereceptoren. Verder is het licht antidepressief en wekt het mild de slaap op. Om al deze medicinale werkingen wordt stinkende ballote ingezet tegen de volgende indicaties:
Bloeiende ballote / Bron: Leo Michels, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bloeiende ballote / Bron: Leo Michels, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Hysterie,
  • Hypochondrie(zwaarmoedingheid en inbeelden van ziekten),
  • Overgangsklachten zoals spanning en neerslachtigheid,
  • Ontregelde vegetatief zenuwstelsel,
  • Angsten,
  • Nerveuze hartkloppingen,
  • Slapeloosheid, inslaapstoornissen.
  • Psychische labiliteit, wispelturigheid,
  • Zwakke zenuwen, slechte stressbestendigheid,
  • Oorsuizen.

Stinkende ballote goed voor spijsvertering

De zwarte stinknetel heeft diverse geneeskrachtige eigenschappen voor het spijsverteringsstelsel. Het werkt krampwerend en braakstillend. De aanwezige bitterstoffen maken het spijsverteringsbevorderend. Marrubine in deze geneesplant zorgt voor de galvormende en galdrijvende werking; de galafscheiding kan verdrievoudigen door deze plant medicinaal in te nemen. Het wordt ingezet tegen de volgende ziekten en aandoeningen:
  • Maagdarmkrampen en -kolieken,
  • Misselijkheid, braken bij reisziekte of door zwangerschap,
  • Moeilijke spijsvertering en maagklachten die ontstaan door nervositeit,
  • Onvoldoende galsecretie waardoor vet slecht verteerd wordt.

Stinkende ballote goed voor de luchtwegen

Stinkende ballote is spasmolytisch, wat krampwerend betekent. Daarnaast stilt het de hoest, lost het slijm op en is het antibacterieel. De slijmoplossende werking komt van saponinen en marrubine en de antibacteriéle eigenschappen zijn toe te schrijven aan de aanwezigheid van angoraside, lavandulifolioside en alyssonoside. De geneeskracht van de zwarte stinknetel wordt daarom aangewend tegen hoest, kinkhoest en overige luchtwegenaandoeningen.

Overige medicinale werkingen van stinkende ballote

  • Omdat het als emmenagoog werkt wordt het ingezet tegen pijnlijke menstruatie en uitblijven van menstruatie.
  • De krampwerende werking van deze plant kan worden aangewend om spierkrampen te verhelpen,
  • Stinkende ballote is een anafrodisiacum wat wilt zeggen dat het de libido verlaagt. Mensen met een onredelijk hoog libido zijn daarom zeer gebaat bij deze plant.

Consulteer de fytotherapeut

Wie stinkende ballote als geneesmiddel wilt gebruiken kan het best een consult nemen bij een fytotherapeut. Stinkende ballote-extracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders en capsules dienen enkel op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover adviseren. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van stinkende ballote zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt veel gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ballote en verdrietGlanzend herfstweer! Op weg naar Goetsenhoven, waar mijn moeder is opgenomen in een rust- en verzorgingshotel zoals ze d…
Kalmerende kruidenmengselsDe kruidenmengsels die ik hier vermeld zijn historische recepturen uit oudere kruidenboeken en officiële farmacopees. Me…
Porta Nigra: Romeinse poort in de stad TrierPorta Nigra: Romeinse poort in de stad TrierHet bekendste overblijfsel uit de Romeinse tijd staat in de stad Trier in Duitsland. De Porta Nigra is een indrukwekkend…
Vlierbloesemsiroop (sap)Vlierbloesemsiroop (sap)Het is bijna zo ver; de vlier staat bijna in bloei! Dit jaar wat later dan andere jaren, maar dat maakt niet uit. Het is…
Massahysterie en het nocebo-effect verklaardMassahysterie en het nocebo-effect verklaardMassahysterie is een groep mensen die zich ziek voelt of ziekteverschijnselen vertoont zonder dat hiervoor een medische…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van stinkende ballote"

Reactie

Rita Roskams, 18-06-2018 20:56 #1
Mag men bollote nigra innemen met het geneesmiddel anafranil 20mg. (Tegen neerslachtigheid)?

Dank u!

Infoteur: Tom008
Laatste update: 30-08-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!