InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van blauwe bosbesblad

De geneeskracht van blauwe bosbesblad

De geneeskracht van blauwe bosbesblad Het is een onjuiste veronderstelling om te denken dat de blauwe bosbes en de blauwe bessen dezelfde soorten zijn. De blauwe bes is beslist geen gecultiveerde versie van de blauwe bosbes, zoals sommige mensen verkondigen. Maak daarom niet de fout om bladeren van de gewone bessenstruik te drogen in plaats van de blauwe bosbessenstruik. We weten allemaal dat blauwe bosbessen heel gezond zijn. Maar niet iedereen is op de hoogte van het feit dat het blad van de blauwe bosbes eveneens geneeskracht bevat. Je kunt het uitstekend drogen om er een thee van te zetten. Het blad is onderzocht door wetenschappers en wordt naar aanleiding van die onderzoeken door fytotherapeuten ingezet bij onder andere ouderdomsdiabetes, doorbloedingsproblemen, urineweginfecties en diarree.
Botanische tekening blauwe bosbes / Bron: Amédée Masclef, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening blauwe bosbes / Bron: Amédée Masclef, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

In- en uitwendig gebruik

De blauwe bosbes is een heerlijke vrucht die je lekker weg kan snacken of door een desert kan doen. Het blad doet in medicinale werkzaamheid nauwelijks onder voor het vrucht.je Het blauwe bosbesblad is een middel dat zowel in- als uitwendig kan worden gebruikt bij tal van ziekten. Er zitten een groot aantal werkzame stoffen in blauwe bosbesblad. Overigens zijn de toepassingen voor uitwendig gebruik van bosbesblad gelijk aan die van de vruchten.

Blauw bosbesje hangt aan de struik. / Bron: Thomas Mues, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Blauw bosbesje hangt aan de struik. / Bron: Thomas Mues, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Thee van gedroogde blauwebosbesbladeren

Het blad van de blauwe bosbes wordt niet gegeten maar er kan wel thee van worden gezet. Je kunt het aantreffen in een medicinale theemix. Daarnaast kan je zelf het blad drogen en er thee van zetten of het mixen met andere bladeren. Zo kun je zelf een kruidenthee maken. Het is niet aan te raden om de verse bladeren te gebruiken. Verse bladeren geven minder snel hun voedingsstoffen af aan het water dan gedroogde bladeren.

Werkzame stoffen van het blad van blauwe bosbes

Het blad bevat net als de vrucht veel flavonoïden welke overigens soms vitamine P worden genoemd. Er zit de flavanolglycosiden rutine, avicularine, isoquercitrine en hyperoside in. Het bevat voorts de monomere flavanolen catechine en epicatechine, de oligomere flavanolen OPC´s en polymere flavanolen. Het blad bevat veel minder anthocyaanglycosiden dan de bes. Daarnaast zitten er diverse looistoffen in, neomyrtilline, triterpeenzuren, glucochinonen, chinolizidine-alkaloïden, ´soms´ arbutine, kininezuur hoog gehalte mangaan en zeer veel chroom.

Blauw bosbesblad bij ouderdomsdiabetes

Myrtilline, neomyrtilline, chroom en glucachinonen hebbem samen de eigenschap om de bloedsuikerspiegel te verlagen. Hierdoor wordt het voorgeschreven bij ouderdomsdiabetes. Het blad zit vaak in een mix ´antidiabetesthee´. Deze thee wordt gedronken ter aanvulling op een dieet wat erop gericht is diabetes te voorkomen of een dieet tijdens ouderdomsdiabetes of diabetes mellitus type II.

Bosbesblad tegen diarree

Looistoffen in bosbesblad werken astringerend of samentrekkend op de darmslijmvliezen. Daardoor is het een middel om diarree te voorkomen. Bovendien is het een ontstekingswerend kruid, onder andere doordat het quercetine bevat. Het geeft rust aan de spijsverteringsorganen. Fytotherapeuten kunnen het voorschrijven bij:
  • Braken,
  • Diarree, maagdarmslijmvliesontsteking,
  • Maag- en darmkrampen.

Bosbesblad voor de bloedvaten

Net als de blauwe bosvrucht heeft het blad een poitieve, geneeskrachtige werking op de bloedvaten. Het versterkt de wanden van de bloedvaten en zorgt voor verminderde doorlaatbaarheid waardoor het bloed beter stroomt. Het collageenweefsel van de bloedvaatwanden wordt versterkt en de weerstand ervan verhoogd. Daarnaast versterkt het de bloedcirculatie in de microcirculatie, een specifieke vorm van bloedcirculatie bij de kleine slagaders. Flavonoïden, anthocyanen en het hoge vitamine C-gehalte zijn samen verantwoordlijk voor de medicinale effecten op de bloedvaten.

Bosbesblad voor urinewegen

Bosbesblad werkt als ontsmettingsmiddel voor de urinewegen doordat er flavonglycosiden, arbutine en hydrochinon in zitten. Overigens zijn de bladeren van rode bos en beredruif net iets beter voor de ontsmettende werking op de urinewegen. Daarnaast is het een mild vochtafdrijvend en urinzezuurafdrijvend middel.
  • Adjuvans bij urineweginfecties,
  • Blaasontsteking,
  • Nierontsteking,
  • Oedemen, verhoogd urinezuurgehalte,
  • Niergruis, onvoldoende urineproductie.

Uitwendig gebruik blauwe bosbesblad

De looistoffen zorgen voor een samentrekkende werking en antiseptische kwaliteit. Samen met quercetine pakken de looistoffen ontstekingen op de huid en in de mond aan. Het is een wondgenezend middel. Door deze medicinale eigenschappen wordt
Blauwe bosbesblad / Bron: BerndH, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Blauwe bosbesblad / Bron: BerndH, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
blauwe bosbesblad ingezet bij:

Gorgeldrank, spoelen:

  • Mondslijmvliesontsteking,
  • Aften,
  • Tandvleesontsteking,
  • Strottenhoofdontsteking met eventueel heesheid,
  • Keelontsteking.

Lotion, aftreksel:

  • Huidaandoeningen, eczeem, brandwonden,
  • Oogbindvliesontsteking,
  • Aambeien.

Raadpleeg een fytotherapeut

Wie blauwe bosbesblad als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Blauwe bosbesbladextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders, nebulisaat, vloeibaar extract, zalf, creme en capsules dienen alleen op voorschrift van bevoegden gebruikt te worden. Een fytotherapeut kan je daarover meer vertellen net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Daarnaast bestaan er heilzame combinaties met kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De blauwe bes als geneesmiddelDe blauwe bes als geneesmiddelSamen met de aardbei behoort de blauwe bosbes tot de gezondste fruitsoort. Zoals de meeste andere vruchten, beschikt ook…
Alles over de blauwe besVan alles over de blauwe bes. De geschiedenis en herkomst van de blauwe bes. De gezondheidswaarde van deze bes en de tee…
Bosbes in soortenBosbessen of Vacciniumsoorten komen in een verbazingwekkend groot verspreidingsgebied over de hele wereld voor. Het gesl…
De blauwe bes: superlekker en supergezondDe blauwe bes: superlekker en supergezondIedereen weet het: fruit is gezond. Vandaar dat we met z’n allen appelen, peren, sinaasappelen, perziken, meloenen, aard…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 27707, Pixabay
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Amédée Masclef, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Thomas Mues, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 3: BerndH, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van blauwe bosbesblad"

Reactie

H. de Vente, 25-06-2014 22:42 #1
Waar kan ik bosbesbladthee kopen?

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 01-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!