InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van katsklauw

De geneeskracht van katsklauw

Katsklauw wordt in sommige Nederlandse winkels samento genoemd, komt uit het Amzonegebied en is verspreid naar andere delen van Zuid Amerika. De plant wordt al minstens tweeduizend jaar gekend door de lokale bewoners; de Indianen. Vrijwel alle medicinale eigenschappen die zij ervan hadden ontdekt zijn wetenschappelijk bevestigd. De wetenschap heeft zelfs nog meer medicinale effecten onderzocht. Er zijn allerlei aanwijzingen dat het een effectief middel is tegen kanker. Op grond van de eerste onderzoeksresultaten is het een populair volksmedicijn tegen kanker geworden. De wetenschap poogt sporadisch om een medicijn te abstraheren uit katsklauw wat kanker zou moeten kunnen genezen. Elk onderzoek sluit af met de constatering dat meer onderzoek nodig is maar vreemd genoeg gebeurt dat niet of niet snel genoeg.

Inhoud:

Naamgeving katsklauw

De Latijnse, botanische naam voor katsklauw is Uncaria Tomentosa. ´Uncaria´ is een afgeleide vorm van ´uncinatus´ en dat betekent ´gehaakt op het einde´. Deze omschrijving slaat op de klauwachtige kromme doornen die aan de tak zitten. ´Tomentosa´ betekent ´wollig behaard´, wat een verwijzing is naar de behaarde onderkant van de bladeren. De katsklauw is een kruip- en klimplant of liaan en haakt met zijn katachtige doornklauwen zich vast aan de bomen. In het Nederlands het de plant naast katsklauw samento, kattenklauw of katteklauw. In het Engels, Frans en Duits heeft de plant gelijkaardige namen, respectievelijk: Cat´s claw, Griffe du chat en Katzenkralle.

Voor-Europese geschiedenis katsklauw

Verschillende Indianenstammen van Zuid Amerika gebruiken de katsklauw; de Aguaruna, Ashaninko, Cashibo, Cinabo, Shapibo en Yenesha zijn allemaal Indianenvolkeren die het gebruiken. Peruaanse medicijnmannen gebruiken het schors bij voorkeur bij urinaire infecties, verzwakte afweer, diepe wonden, astma, ontstekingen van maag en darmen, gewrichtsklachten en zelfs tumoren. De medicijnmannen maken een onderscheid tussen vleermuisnagel of Uncaria Guianensis wat in Suriname wordt gebruikt. Deze beide lianen lijken op elkaar en beschikken over veel van dezelfde stoffen maar katsklauw heeft sterker werkende eigenschappen. In Peru waren de belangrijkste indicaties waarbij katsklauw werd ingezet: abcessen, zweren, urinaire infecties, huidaandoeningen, astma, gastritis, artritis, onregelmatige menstruatiecyclus, bloedanomalieën, botaandoeningen, diabetes mellitus en aambeien. Het werd zelfs in zeer hoge doses gebruikt als anti-conceptiemiddel. De gemiddelde bereiding bestond uit langdurig koken: wanneer 1/5 van de oorspronkelijke hoeveelheid water was verdampt, was het middel, de thee klaar voor medicinaal gebruik.

Katsklauw, veelbelovend tegen kanker

In 1952 werd de plant voor het eerst in het westen onderzocht, namelijk in Parijs. In 1976 deed de afdeling farmacologie van de Sint Marcos universiteit in Rome een onderzoek naar alkaloïden in katsklauw. Dat was naar aanleiding van een terminaal verklaarde kankerpatiënt die na het dagelijks drinken van katsklauwthee na 6 maanden genezen en kankervrij werd verklaard. Je zou denken dat er veel onderzoek naar de plant plaats heeft gevonden maar dat is niet het geval. In 2006 werd een wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat katsklauw de dood van leukemiecellen triggert. Leukemie is bloedkanker. Ook dit onderzoek eindigde met de conclusie dat meer onderzoek nodig is.

Nieuwe geneestoepassingen

Onderzoeken naar nieuwe geneestoepassingen zijn gedaan in allerlei landen. Zo blijkt het een plant te zijn die de weerstand dusdanig positief beínvloed dat AIDS-patiënten, genezen en normaliter levenslang meegedragen herpes-infecties verdwijnen. De plant bleek uit onderzoek in 1991 een antimutageen effect te hebben, wat een belangrijke eigenschap is in de strijd tegen kanker. Alle positieve verhalen over katsklauw kende een negatieve kant: katsklauw begon in grote getale uit de bossen van Peru te verdwijnen. De plant begon bedreigd te raken met uitsterving. De Peruaanse regering nam maatregelen en stelde dat oogsten en export nog slechts onder toeziend oog van de overheid mag gebeuren.

Werkzame inhoudsstoffen katsklauw

Van katsklauw wordt het schors gebruikt van een 8 jaar oude liaan welke één meter boven de grond wordt afgestript. Na drie jaar heeft de plant zich weer herstelt. De buitenschors wordt van de binnenschors verwijderd; voor medicinale doeleinden wordt enkel de binnenschors gebruikt. De vleermuisnagelliaan uit Suriname mag in plaats van katsklauw worden gebruikt maar hij moet wel beschikken over de juiste verhouding POA/TOA. De belangrijkste inhoudsstoffen zijn:
Pentacyclische Oxindale Alkaloïden(POA): pteropodine, isopteropodine, alloisopteropodine, allopteropodine, speciofylline, mitrafylline, isomytrafylline, uncarine F, 3-isoajmaline, 19-epi-3-isojmaline en uncarine B. Tetracyclische Oxindole Alkaloïden(TOA): rhynchofylline en isorhynchofylline. Guinovinezuurglycosiden(QAG), polyfenolen, triterpene saponinen, de fytosterolen betasitosterol, stigmasterol en campesterol, oleanolzuur en ursolzuur. In minder grote hoeveelheden bevat het: pentacyclische indolalkaloïden, tetracyclische indolalkaloíden, de tanninen ellagzuur en galluszuur.

Katsklauw tegen bacteriële, fungale, virale en parasitaire ziekten

Katsklauw behoort tot de geneeskrachtige planten met de meest multi-inzetbare werkingen. Het immuunsysteem neemt drastisch in effectiviteit toe als met katsklauw gebruikt. Behalve dat het bacteriën, virussen, schimmels en parasieten bestrijdt is het actief tegen wormen. De T-cellen of T-lymfocyten nemen in aantal toe als men katsklauw gebruikt. Deze cellen schakelen ziekteverwekkende indringers efficiënt uit. Het aantal witte bloedlichaampjes, wat feitelijk het immuunsysteem bepaalt, neemt in effectiviteit toe. Wanneer het snel genoeg wordt ingenomen nadat men met griep is besmet, kan een griepaanval uitblijven. Door deze medicinale eigenschappen kan katsklauw door fytotherapeuten worden voorgeschreven bij:
  • Keel-, neus- en oorinfecties zoals sinusitis,
  • Bronchitis,
  • Grippale aandoeningen,
  • Genitale herpes, gordelroos,
  • Eppstein-Barr, virusinfecties zoals klierkoorts en ziekte van Pfeiffer,
  • Chronische blaasontsteking, urinewegenontsteking, prostaatontsteking,
  • Gonorhee,
  • Darmparasieten, dysenterie, diarree,
  • Zweren, abcessen, acné,
  • Wonden en wondinfecties,
  • Candida-infecties, vaginitis, spruw,
  • Algemeen verminderde weerstand, na antibioticakuur,
  • Adjuvante therapie M.E. En CVS (vermoeidheidssyndromen),
  • Seropositiviteit, AIDS.

Katsklauw, de ontstekingsremmer

Omdat de immuniteit verbetert kan het lichaam na katsklauwinname ontstekingen de baas worden. De plant heeft een ontstekingswerende werking beschermt het maagepitheel tegen zweren, reinigt darmstelsel en verbetert darmflora. Door deze geneeskrachtige eigenschappen is het een prima inzetbaar middel bij:
  • Artritis, Artrose, Fibromyalgie, Bursitis, Beenderpijnen,
  • Allergieën, hooikoorts, allergische astma,
  • Maagzweer, maagwandontsteking, duodenumzweer,
  • Ziekte van Crohn, diverticulitis, leaky gut syndrome,
  • Prikkelbaredarmsyndroom,
  • Aambeien, fistels,
  • Blessures, kneuzingen,
  • Zenuwpijnen,
  • Adjuvante therapie bij auto-immuunziekten en bindweefselziekten, waaronder lupus erythematus, fibromyalgie, Multiple Sclerose en diabetes.

Katsklauw tegen kanker

Ondanks dat er te weinig onderzoek is gedaan zijn de wetenschappelijke onderzoeken die zijn gedaan zo positief over katsklauw als kankerbestrijdende plant dat het al wordt gebruikt in sommige therapieën. Dokters kunnen beweren wat ze willen maar ze moeten uiteindelijk toegeven dat chemokuur en bestralingsmethoden helaas als bijwerking het ontstaan van kanker hebben. Hun rigoureuze methoden om kanker via chemicaliën of bestraling te behandelen hebben teveel nadelen; vandaar dat vele mensen op zoek gaan naar alternatieve methoden, die vervolgens door artsen categorisch de grond in worden gestampt. Deze houding weerhoudt het opdoen van nieuwe kennis en inzichten. Het mooie aan katsklauw is dat het niet alleen een antimutageen is en de dood van kankercellen induceert, maar dat het de kwalijke gevolgen van chemokuur en bestralingsmethoden tegengaat, zodat de mogelijk positieve gevolgen van deze methoden meer kans krijgen. Het is hoog tijd voor een onderzoek naar de combinatie chemokuur/katsklauw en bestraling/katsklauw. Het is in deze wereld niet mogelijk om katsklauw aan een klinisch dubbelblind onderzoek te onderwerpen omdat dat zou betekenen dat een groep mensen geen chemokuur of bestraling mogen nemen en dat vinden artsen, overheden en de hoge heren van de farmaceutische industrie teveel risico. Of is het juist een risico op het ontdekken van de wetenschap dat katsklauw miischien beter werkt dan chemokuur en bestraling waardoor de miljardenwinstenopstrijkende kankerindustrie ineens een lucratieve melkkoe verloren ziet gaan?
De medicinale effecten van katsklauw zijn aanleiding voor fytotherapeuten om het voor te schrijven bij:
  • Adjuvante kankertherapie, voornamelijk bij leukemie, hormoongerelateerde kankers,
  • Kaposi-sarcoma, cervicale dysplasie,
  • Dieet tijdens chemokuur of drinkbare toevoeging tijdens bestralingstherapie in de vorm van thee,

Katsklauw verbetert doorbloeding

Katsklauw werkt als natuurlijke bloedverdunner en het vermindert de samenkleving van bloedplaatjes. Het verhoogt de doorbloeding van slagaders en perifere bloedvaten. Een extra werking als gevolg daarvan is dat de organen zoals hart, alvleesklier, lever, nieren en longen beter gaan werken. Deze medicinale werkzaamheden maken katsklauw een adequaat middel bij:
  • Voorkomen van aderverkalking en trombose, waardoor ook hartinfarcten en beroerten voorkomen worden,
  • Hoge bloeddruk,
  • Verminderde orgaanfunctie door bijvoorbeeld cirrhose of leververgroting.

Katsklauw is sterke antioxidant

Katsklauw vangt vrije radicalen. Het verjongt cellen en vermindert de afzetting van beta amyloïde plaques, welke bijvoorbeeld voorkomen bij de ziekte van Alzheimer. De polyfenolen, TOA´s en POA´s en sterolen zijn verantwoordelijk voor deze werkingen. Katsklauw bewees in een Zweeds onderzoek uit 2001 het DNA te kunnen repareren wat na een chemokuur beschadigd was geraakt. Door deze geneeskracht kan het door fytotherapeuten als geneesmiddel ingezet worden bij:
  • Vroegtijdige ouderdomsverschijnselen,
  • Voortijdige grijze haren,
  • Neveneffecten van radiotherapie en chemokuur zoals haarverlies, eetlustverlies, gewichtsverlies, braakneigingen, secundaire infecties en huidproblemen.
  • Preventie van ziekte van Alzheimer.

Katsklauw als adaptogeen

Katsklauw is een adaptogeen. Dat is een medische term voor stoffen die het aanpassingsvermogen van het lichaam bij ongunstige omstandigheden van chemische, fysische, metereologische aard. Het lichaam heeft meer weerstand tegen veranderingen in de vorm van hitte, koude, geluidsoverlast, veranderende luchtdruk, zuurstoftekort, ultraviolette straling, ioniserende straling, en andere factoren die negatief kunnen uitpakken voor het menselijk lichaam.

Katsklauw en detoxificatie

Katsklauw werkt ontgiftend en bloedzuiverend. Ook werkt het vochtafdrijvend. Omdat darmflora hersteld wordt en bacteriën en parasieten bestreden worden heeft het een reinigende werking op het hele spijsverteringstelsel. Hierdoor kan het worden aangewend bij:
  • Vergiftiging met toxinen in het direct omringende milieu,
  • Bloedzuiveringskuren,
  • Verminderde nierfunctie,
  • Verstoorde darmflora na antibioticakuur,
  • Vervuilde darmen,
  • Voorkomen van ziekten tijdens zwakke periode,
  • Asthenie of zwakte.

Katsklauw reguleert hormoonhuishouding

Zoals de Indianen van Zuid Amerika al twee eeuwen geleden wisten is katsklauw zeer goed om de hormoonhuishouding te reguleren. Dat geldt met name voor de vrouw. De fytosterolen spelen de belangrijkste rol bij deze medicinale werking. Het wordt in verband met de hormoonregulerende werking voorgeschreven bij:
  • Onregelmatigheden van de menstruatiecyclus,
  • Abnormaal voorkomen van baarmoederslijmvlies,
  • Overgangsklachten zoals opvliegers, nachtzweten, vaginale droogte, stemmingswisselingen,
  • Herstel na bevalling.

Raadpleeg een fytotherapeut

Wie katsklauw als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Katsklauwextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders, nebulisaat, vloeibaar extract, zalf, creme en capsules dienen alleen op voorschrift van bevoegden gebruikt te worden. Een fytotherapeut kan je daarover meer vertellen net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Daarnaast bestaan er heilzame combinaties met kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Katteklauw, een oude nieuwe weerstandplantEr zijn op de aarde zowat 350.000 hogere planten. Veel van die planten worden ergens ter wereld door de plaatselijke bev…
Cat's Claw - Weerstand verhogen en kanker bestrijdenCatís Claw (soms kattenklauw of katsklauw genoemd) is samen met Echinacea purpurea (rode zonnehoed) het beste plantaardi…
Natuurlijke antibiotica en het immuunsysteemNatuurlijke antibiotica en het immuunsysteemRegelmatig komt het in de media ter sprake dat er teveel antibiotica voorgeschreven wordt. De Westerse mens gebruikt dez…
Adaptogene kruiden tegen stress en voor lichamelijke balansAdaptogene kruiden tegen stress en voor lichamelijke balansAdaptogene kruiden zijn bepaalde kruiden die kunnen zorgen voor meer balans in het lichaam, onder andere door de stressr…
Apocynum en andere planten tegen depressieNaast Sint-janskruid zijn er wereldwijd natuurlijk nog veel meer planten met een anti-depressieve werking. Het woord dep…
Bronnen en referenties
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Medicinale en rituele planten van Suriname, Tinde van Andel, Sofie Ruysschaert
  • Doodt kankercellen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16445836
  • DNA-reparatie na chemokuur: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11515717
  • Werking tegen pathogene bacteriën: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20881342
  • En : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17426895
  • Antioxidant en ontstekingstremmende werking: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15649515
  • Tegen borstkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11724307
  • Foto gedroogde schors: http://www.sanat.tv/en/plants/uncaria-tomentosa.html
  • Overige foto´s, bewerkingen van: http://sura.ots.ac.cr/local/florula/imgweb

Reageer op het artikel "De geneeskracht van katsklauw"

Reacties

Yvonne, 12-07-2017 03:00 #4
Zijn er bijwerkingen van Cats Claw? Ik kan capsules kopen van 500 mg. Is dat een goede hoeveelheid en dan twee maal daags innemen, 1 of 2 capsules?
Vriendelijke groet
Yvonne

Wilma Thoolen, 23-01-2017 20:00 #3
Waar kan ik katsblauw kopen in capsules?

Vangestel V., 17-10-2016 16:26 #2
Ik sluit mij aan bij het schrijven van Els van Houten, in verband met haar vragen over de TOA's en de eventuele klachten. Ook ik heb uren zitten lezen en opzoekingen verricht en ben dus ook wat het noorden kwijt wat betreft juiste hoeveelheden, en dergelijke.

Ook ik zou blij zijn met wat meer uitleg over de TOA's en de bijwerkingen alsmede de hoeveelheden die goed zijn. In afwachting van Uw antwoord, verblijf ik
Met vriendelijke groeten.
Vangestel V.

Els van Houten, 03-10-2016 21:28 #1
Beste lezer,

Een heel interessant artikel en ja ik geloof zeker dat Cats Claw helende affecten heeft.
Ik heb het een ruime tijd in de vorm van capsules genomen en nu even gestopt omdat er werd gewaarschuwd voor de TOA's die in het product voorkomen en klachten zouden geven. (vergiftiging!?) Welke klachten wordt niet aangehaald. Jammer is het dat je in de regel nergens een onderbouwde en eerlijke uiteenzetting krijgt, maar bovenstaande geeft
me weer de moed om de inname van Cats Claw te hervatten.

Ook merk ik dat ik Cats Claw nu niet gebruik maar zou heel graag advies krijgen wat betreft
de samenstelling van de capsule of druppels. Er blijkt zelfs los kruid te zijn?! Wat voldoet goed en in welke hoeveelheid. Dan nog de grote prijsverschillen in de verschillende merken en verschillende leveranciers. Het kost massa uitzoekwerk en dan nog weet je niet of je de juiste hebt. Ik zou dan ook heel blij zijn met een gericht antwoord.

met dank en groetjes
Els van Houten

Infoteur: Tom008
Laatste update: 25-05-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!