InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van tribulus terrestris

De geneeskracht van tribulus terrestris

De geneeskracht van tribulus terrestris De tribulus is afkomstig uit het Middellands Zeegebied en van daaruit verspreid over Europa, Azië en Amerika. Hij groeit graag op een droge plek. De plant wordt sinds lang gebruikt als afrodisiac en zijn sexuele energieverhogende werking is bevestigd door tal van wetenschappelijke onderzoeken. Hij staat erom bekend dat er claims over worden gemaakt om zijn spiervergrotend en spierkrachtversterkend vermogen maar deze claims worden niet door wetenschappelijk onderzoek bevestigd. Omdat de testosteronaanmaak wordt bevorderd, wat de afrodisiacwerking initieert, gaan wetenschappers (en verkopers) er automatisch vanuit dat ook de spierkracht wordt vergroot. Dat is namelijk bj veel andere testosteronverhogende kruiden het geval. Tribulus lijkt daarop eeen uitzondering, of het is nog niet goed genoeg onderzocht.
Tribulus / Bron: Stan Shebs, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Tribulus / Bron: Stan Shebs, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Naamgeving tribulus

Tribulus Terrestris is de Latijnse naam van deze plant. Tribulus betekent ´probleem´. De reden dat de plant zo genoemd wordt blijkt als je in het zaad trapt. Dan heb je een groot probleem. Ook een fietser kan een groot probleem krijgen als hij over het stekelige zaad fietst. Terrestris betekent ´van de grond´. Vrijelijk zou je het kunnen vertalen als ´ probleem dat op de grond ligt´. In het Nederlands heet de plant tribulus. Het Engels kent veel meer sprekende namen zoals goat´s head en bullhead, naar de vorm van de zaden, devil´s thorn, puncture vine en Mexican sandbur. Zelfs het Duits kent mooiere namen zoals erdsternchen, wat aardsterretje betekent. Het zaad lijkt een beetje op hoe we een ster tekenen; een bolletje met puntige uitsteeksels.

Tribulus / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Tribulus / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Geschiedenis tribulus

In de Indiase ayurveda is tribulus een middel om de vitaliteit te verhogen, de sexuele drang te vergroten en de spijsvertering te bevorderen. In de traditionele Chinese geneeskunde is de vrucht een middel om de werrking van de nieren en lever te stimuleren en het wordt ingezet bij tinnitus of oorsuizen. Er moet meer onderzoek worden gedaan om waarnemingen dat tribulus de spiermassa bevordert te ondersteunen.

Tribulus als spierversterkend middel

Tribulus stimuleert de aanmaak van lichaamseigen testosteron. Daardoor is het mogelijk een anabool of spiermassaverhogend middel. Het bevordert de spierkracht en het prestatievermogen. Omdat er te weinig onderzoek naar is gedaan moeten we stellen dat tribulus mogelijk de spiegel van het luteïniserend hromoon (LH) verhoogt. LH wordt gevormd door de hypofyse en reguleert de testosteronspiegel. Allerlei onderzoeken uit dit nieuwe millennium weerspreken claims van verkopers dat het de spiermassa en spierkracht bevordert. Recent onderzoek weerspreekt de claims van verkopers dat het een spierversterkend middel is.

Tribulus als afrodisiac

Tribulus is een afrodisiac. Dat is ruim onderzocht in de wetenschap en deze werking wordt keer op keer bevestigd. Het verhoogt het aantal spermatozomen en de beweeglijkheid ervan. Het erectiel vermogen van de man wordt vergroot. Het is voor de man makkelijker om een erectie te krijgen na inname van tribulus omdat dit kruid de doorbloeding van de zwellichamen ondersteunt. De zin in sexueel verkeer wordt zowel bij de man als de vrouw vergroot . Hierdoor wordt het ingezet bij de volgende indicaties:
  • Libidogebrek bij de man en vrouw,
  • Mannelijke onvruchtbaarheid,
  • impotentie.

Tribulus tijdens de menopauze

Tribulus bevordert de aanmaak van oestrogenen bij de vrouw. De steroïde saponinen binden zich aan oestrogeenreceptoren in de hypothalamus waardoor de vrouw meer oestrogeen produceert. Hierdoor worden de overgangsklachten van de vrouw verkleind. Om deze medicinale reden wordet het voorgeschreven bij:
Tribulus / Bron: Ariel Palmon, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Tribulus / Bron: Ariel Palmon, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Menopauzale klachten,
  • Te lage oestrogeenspiegel bij de vrouw,
  • Onvruchtbaarheid van de vrouw.

Overige medicinale werkingen tribulus

  • Omdat het bloedvatverwijdend werkt bevordert het de bloedcirculatie, ook in de kransslagaders, en wordt het ingezet bij angina pectoris of hartkramp.
  • Omdat het een urine- en urinezuurdrijvend middel is wordt het aangewend om oedemen te verdrijven en ter behandeling van nierstenen.
  • Het ontspant de gladde spiercellen. Daardoor is het een adjuvans bij hoge bloeddruk. Verder kan het worden ingezet bij: spasmen, buikpijn en flatulentie.
  • Het is een tonicum of algeheel versterkend middel. Daarom kan het worden voorgeschreven bij: zwakte en vermoeidheid zonder organische aanleiding.

Raadpleeg een fytotherapeut

Wie tribulus als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Tribulusextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders, nebulisaat, vloeibaar extract, zalf, creme en capsules dienen alleen op voorschrift van bevoegden gebruikt te worden. Een fytotherapeut kan je daarover meer vertellen net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Daarnaast bestaan er heilzame combinaties met kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leuke weetjes - Libido verhogende voedingDe libido verhogende werking van selderij, oesters en asperges is u welgekend. In dit artikel vindt u echter ook leuke w…
Wat is een hoge bloeddruk?Veel mensen hebben last van een hoge bloeddruk. Ze denken dan ook dat het een hartziekte is. Dit is niet waar. Het hebbe…
Hoge bloeddruk of hypertensieHoge bloeddruk of hypertensieEen hoge bloeddruk is geen ziekte. Je merkt soms zelfs niet dat je een te hoge bloeddruk hebt, daarom kan het geen kwaad…
Ongezonde supplementenOngezonde supplementenVoedingssupplementen zijn vandaag de dag wereldwijd geaccepteerd in ons dieet. Toch zijn lang niet alle supplementen ong…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst
  • Impotentie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18068966
  • Afrodisiac: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22368416
  • Geen effect als spierversterkend middel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10861339
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17530942
  • Nierstimulerend en niersteenpreventie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12639749
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Stan Shebs, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 4: Ariel Palmon, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van tribulus terrestris"

Reacties

Fred H., 16-08-2018 16:54 #2
LS,

Ik ben op zoek naar een natuurlijk geneesmiddel voor de verbetering van de nierfunctie. Mijn internist heeft nl een vrij ernstig verhoogd kreatininegehalte in mijn bloed vastgesteld. Dit duidt op een verminderde filterkracht van mijn nieren, waartegen op dit moment geen specifieke (reguliere) medicatie bestaat. Dit probleem met mijn nieren kan mede veroorzaakt zijn door 'hartfalen' waar ik sinds een viertal jaren mee kamp en in verband waarmee medicatie is voorgeschreven die overigens WEL aanslaat. Nu ben ik naarstig op zoek naar een middel (dan wel middelen) op natuurlijke basis, die de nierfunctie kunnen ondersteunen. Bent u misschien bekend met middelen die ik hiervoor zou kunnen gebruiken? Op het internet ben ik respectievelijk "tribulus terristris", druivenpit extract en een ayurvedisch middel genaamd ghokha tegengekomen, maar hoe groot de effectiviteit van deze middelen is, weet ik niet. Heel gaarne uw hulp…
Hartelijk dank bij voorbaat, vriendelijke groet,

Fred Helstone, Amsterdam

Kimberley Pex, 16-06-2013 17:27 #1
Het middel tegen overgangsklachten! Bij de menopauze verliezen vrouwen ook hun mannelijke hormonen. Klinkt raar, maar die zijn even belangrijk als oestrogeen. Oestrogeen alleen als supplement is dus eigenlijk niet genoeg om alle zware lichamelijke en geestelijke belastingen aan te kunnen. Oestrogeen is vooral belangrijk tegen botontkalking en tegen opvliegers.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 30-03-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!