InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De hematiet geeft kracht en moed aan de krijger

De hematiet geeft kracht en moed aan de krijger

De hematiet geeft kracht en moed aan de krijger De hematiet wordt ook wel bloedsteen genoemd, die naam deelt hij met de heliotroop die ook bloedsteen wordt genoemd. De naam verdient deze zwarte steen met zijn metallic glans, omdat bij het slijpen het water rood kleurt. De stofdeeltjes van hematiet zijn rood, daarom is de steen al in de prehistorie gebruikt als kleurstof. De krijger kleurde zichzelf rood met dit pigment en ontleende hieraan moed en kracht. Hematiet bestaat voornamelijk uit ijzer. De ruwe steen is niervormig. Hardheid 5-6. De glans is dusdanig dat de Egyptenaren spiegels maakten van hematiet. De grieken noemden de steen speculariet, wat spiegel betekent, onder deze naam staat hematiet nog steeds bekend. Zoals de naam bloedsteen al suggereert, is hij gunstig voor het bloed en de bloedsomloop. In de oudheid was het een amulet tegen bloedingen. Hematiet is niet geschikt om geschenk te geven. Deze steen kan worden gebruikt om andere stenen op te laden.

De kracht van hematiet

De zwart glanzende hematiet spreekt aan. De intensiteit van de glans is fascinerend. Als juweel is de steen soms té intens. Je kunt hem dan maar even hebben, dan moet hij weer àf. Maar als je behoefte hebt aan energie, dan kan tijdelijk de hematiet een goede oplossing zijn.

Hematiet is een steen die je met beide benen op de grond zet

Hematiet is een van de meest aardende stenen, als zodanig past hij bij het stuitchakra. Wie teveel zweeft en moeite heeft zijn idealen in de werkelijkheid neer te zetten, kan zeer veel baat hebben bij deze steen.

Hematiet geeft de krijger kracht en moed

Hematietmijnen behoren tot de oudste mijnen. De steen werd beschouwd als een heilige steen, het rode poeder was een heilige kleurstof. De rode vloeistof werd het bloed van moeder aarde genoemd. De (jonge) man die geïnitieerd werd en rood gekleurd, voelde zijn moed, kracht en zelfbewustzijn groeien. Zijn wil werd gesterkt en hij voelde zich sterker en doelbewuster dan ooit.

Hematiet heeft ook een magische kant

Hoe aardend de steen ook is, toch heeft hij ook een andere kant. Tijdens de initiatie kon de persoon die met hematiet rood gekleurd was tijdelijk het bewustzijn voor het aardse verliezen en een sjamanistiche reis maken naar de andere wereld. Hij zag zijn doel en bestemming. Of hij zag zaken die van waarde waren voor de hele groep. Dit kon aanleiding zijn om een opleiding tot sjamaan/medicijnman te krijgen.

De oerkracht van hematiet

De intensiteit van deze steen moet verdragen kunnen worden. De drager moet een zekere innerlijke kracht hebben. De wil en de drang tot overleven worden gesterkt. Krijgers kleurden zich rood en voelden zich onoverwinnelijk en onkwetsbaar.

De beschermende kracht van hematiet

De innerlijke kracht wordt gebundeld en naar buiten toe is er een beschermend aura, als een kosmisch schild. Het glanzende oppervlak werkt als een schild dat negatieve energieën terugkaatst of afbuigt.

Krachtig staan in de praktische werkelijkheid

De oerkracht van hematiet maakt de drager steviger zodat hij in de praktische werkelijkheid stappen voorwaarts weet te zetten. Onze basisbehoeften zien we onder ogen en we kunnen onszelf helpen verder te komen. In geval van nood vechten we en geven niet op. Onvervulde wensen gaan we aanpakken nu we ons ervan bewust zijn geworden. De dynamiek en het plezier in ons bestaan keren terug.

Het bloed van moeder aarde als genezende stof

De levenskracht die tijdelijk uitgeput kan zijn, kan aangevuld worden in geval van moeheid, bij bloedarmoede. Genezingsprocessen na ziekte worden bevorderd, zodat de patiënt volledig geneest. De weerstand herstelt zich. Het hart wordt versterkt. Ook blaas- en nierkwalen vinden baat bij hematiet.

De bloedsteen geneest het bloed

Door het hoge ijzergehalte helpt de steen bij het vormen van rode bloedlichaampjes. Ook werkt hematiet bloedstelpend en werkt koortsverlagend. De zuurstofopname van het bloed wordt verbeterd en de doorbloeding van het hele lichaam bevorderd. Krampen komen tot ontspanning. Een moeilijke en pijnlijke menstruatie wordt verlicht.

Kosmische hulp

Juist door de aardende kracht is de hematiet heel geschikt om kosmische lichtkrachten op aarde te brengen. Ook kan het zijn dat de drager zich gaandeweg of ineens bewust wordt van zijn bestemming in dit leven.

Hematietmagneet

Hematietmagneet is ontwikkeld door de Chinezen. Zij hebben de oorspronkelijke hematietsteen zodanig bewerkt dat hij magnetisch is. In de laatste jaren zijn er sieraden en speeltjes in de handel gebracht, die ontwikkeld zijn op basis van dit magnetisme. De steen is zijn oorspronkelijke eigenschappen niet kwijt, maar er zijn andere eigenschappen aan toegevoegd. De hematietmagneet helpt om de polariteiten waaruit deze wereld bestaat te harmoniseren. Het hogere en het aardse worden verbonden. Het stoffelijke en het geestelijke worden op elkaar afgestemd. Donker en licht komen in harmonie. Frequentiefluctuaties die voorkomen en ervaren worden als hoofdpijn, zweverigheid, pijnscheuten, last van ongecontroleerde paranormale flitsen van informatie, vormen van energetische overbelasting, worden door hematietmagneet gereguleerd. Het energieveld wordt krachtiger en verzegeld.

Gebruik van hematiet

Hematiet is niet duur in de aanschaf. Een sieraad van hematiet is wel mooi, maar vaak te heftig, een enkele steen is dan beter. Geef de hematiet niet ten geschenke. Het is beter dat de persoon zelf voor deze steen kiest. Hematiet kan het beste op de huid gedragen worden. Ontstekingen kunnen verhevigd worden, dus pas op. Leg de steen niet in het water om te ontladen. Het beste kun je het ontladen en opladen van de steen doen tussen bergkristallen.

Combinatie met andere stenen

Hematiet is goed te combineren met andere aardende stenen, zoals zwart toermalijn (schörl), rookkwarts, obsidiaan en git, herkimer diamant, cupriet, robijn.

Lees verder

© 2015 - 2019 Sofiaroc, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hematiet, steen van de rode planeetHematiet, steen van de rode planeetHematiet is een steen die in de oudheid al gedragen werd door soldaten. Zij droegen deze steen bij zich omdat de steen b…
Jade, steen van de hemelJade, steen van de hemelDe edelsteen jade wordt ook wel de steen van de hemel genoemd en symboliseert de vijf deugden van de mens. De kleur van…
Edelstenen en effecten op gezondheidEdelstenen en effecten op gezondheidEdelstenen worden door zeer velen niet alleen gedragen als onderdeel van een sieraad maar ook omdat ze een gunstig effec…
Smaragd, de steen van MercuriusSmaragd, de steen van MercuriusDe smaragd staat bekend als de beschermende steen voor reizigers. In de oudheid werden er al amuletten en kunstvoorwerpe…
De blauwe lapis lazuli geeft een rustige waardigheidDe blauwe lapis lazuli geeft een rustige waardigheidLapis lazuli betekent blauwe steen. Hij komt voor in combinatie met andere mineralen, met name witte calciet en glanzend…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zajcsik, Pixabay
  • De helende kracht van edelstenen. Zora Storm-Kull
  • De kristallengids. Simon & Sue Lilly
  • Kristallen ontcijferd. Sue Lilly
  • Handboek geneeskrachtige stenen. Michael Gienger
  • De wijsheid van stenen. Robert Simmons & Naisha Ahsian
  • De helende wijsheid van kristallen. Stephanie Harrison & Barbara Kleiner

Reageer op het artikel "De hematiet geeft kracht en moed aan de krijger"

Infoteur: Sofiaroc
Laatste update: 22-10-2018
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Edelstenen
Medische informatie…
Schrijf mee!