InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De blauwe lapis lazuli geeft een rustige waardigheid

De blauwe lapis lazuli geeft een rustige waardigheid

De blauwe lapis lazuli geeft een rustige waardigheid Lapis lazuli betekent blauwe steen. Hij komt voor in combinatie met andere mineralen, met name witte calciet en glanzende pyrietdeeltjes. Hieraan herkent men de echte lapis. Bij de Egyptenaren stond deze steen in hoog aanzien en gold als boodschapper van de hemelen. De beste lapis komt al honderden jaren uit de mijnen van Afghanistan. Dit gesteente vormt geen kristallen. De hardheid is 5-6. Men zou lapis kunnen verwarren met sodaliet, maar de lapis heeft een veel helderder krachtiger kleur blauw.

De steen lapis lazuli

Lapis lazuli ontstaat in het contact van witte calciet met pyriet. Hierdoor ontstaat een nieuw mineraal, het diepblauwe lazuriet. Lazuur of lazuli betekent blauw, lapis betekent steen. De steen is gevoelig voor sterke druk, hoge temperaturen, heet water, zuren en zeep. Hij heeft een glas- tot vetglans.

Lapis lazuli, steen van het oude Egypte

In het oude Egypte was de steen gewijd aan Maät, de godin van waarheid en balans. Als de hogepriesters haar kracht wilden ontvangen droegen ze lapis. Van de steen werden scarabeeën gemaakt. De scarabee is symbool voor zonnekracht, scheppingskracht, doorzettingsvermogen, het doel bereiken, wilskracht. Het symbool heeft te maken met ontstaan en wording, vernieuwing. Het symbool voor de opgaande zon die uit de aarde ontstaat. De opstanding. Allemaal kernbegrippen die met lapis lazuli te maken hebben.

Een koninklijke steen

De prachtige blauwe kleur van lapis lazuli geeft de drager iets van haar kracht mee. We worden een beetje wijzer als we deze steen dragen. We winnen aan waardigheid. Onze geest wordt helderder, we verkrijgen meer inzicht. Onze sociale bewogenheid wordt aangeraakt en we kunnen ons inleven in de ander en meer liefde en compassie uitstralen. Wijsheid, eerlijkheid en idealisme worden bevorderd. Het is een rustige waardige positieve steen die ons de weg kan wijzen naar onze persoonlijke waarheid en waardigheid.

Hulpvaardigheid

Lapis bevordert de sociale instincten in de mens. Dit komt voort uit een diep doorleefde wil en het inzicht dat we als mens op elkaar aangewezen zijn. De steen geeft daadkracht, daar waar een praktisch aanwezig zijn gevraagd wordt.

Hemelse kracht op een aards niveau

In het oude Egypte droegen de priesters deze steen om vertegenwoordigers van God of de hemelse krachten te kunnen zijn. Het hemelse wil zich op het aardse vlak uitdrukken. De mens is daar een schakel in.

Lapis lazuli en innerlijke kracht

Lapis geeft moed, inzicht en een heldere geest. Standvastigheid en zelfvertrouwen worden ondersteund. Het evenwicht wordt hersteld. De innerlijke waarheid komt onder invloed van lapis omhoog. Men richt de geest naar binnen, naar zijn eigen kern en krachtbron. Men leert werken aan de eigen basis. Het vertrouwen in het bestaan groeit. Onze hogere vermogens van inzicht ontwikkelen zich. Zo kunnen gaandeweg onze zielenkrachten zich steeds beter uitdrukken.

Lapis als steen van waarheid

De lapis helpt in het onderzoeken van onze innerlijke waarheid. We hebben de moed om de waarheid onder ogen te zien en hem uit te spreken. Zo winnen we aan geloofwaardigheid en kracht. Onze contacten krijgen meer diepgang en een diep vertrouwen kan ontstaan onder invloed van deze steen.

Lapis lazuli als vriendschapssteen

De lapis is heel geschikt als vriendschapssteen. In een ring gezet geeft hij een goed humeur. Hulpvaardigheid en inlevingsvermogen worden bevorderd. Het gesprek krijgt diepte en inhoud. De waarheid mag gezegd worden. De intentie waarmee je de steen geeft werkt door.

De diepe werking van lapis lazuli

Lapis lazuli heeft een diepblauwe kleur. Dit verraadt haar werking. De lapis heeft het vermogen om diep naar binnen te gaan en daar oude ballast op te sporen en omhoog te halen. Vroeger in Egypte gebruikte men deze steen om demonische bezetenheid uit te drijven. Iets wat we nu zien als oude trauma's, of veroorzaakt door oude trauma's. Deze brokstukken uit het verleden kan de lapis uitzuiveren. Aldus wordt tegenwoordig de lapis gebruikt als mentale en spirituele schoonmaker.

Angsten en lapis lazuli

Oude angsten kunnen omhoog komen als men de lapis gaat dragen of als men hem op andere wijze gebruikt voor genezing. De werking kan zo sterk zijn, dat men een andere steen nodig heeft om te verzachten en te helen. De lapis geneest n.l. niet zozeer, maar raakt aan en is in die zin confronterend. Helende stenen, zoals de groene avanturijn, rozenkwarts of amethyst, kunnen behulpzaam zijn in het genezingsproces.

Lees verder

© 2014 - 2019 Sofiaroc, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De heilige steen Lapis Lazuli als geneeskrachtige steenDe heilige steen Lapis Lazuli als geneeskrachtige steenKristallen van de Lapis Lazuli zijn uiterst zeldzaam en werkelijk prachtig om te zien en dragen. Oude Egyptische prieste…
Sodaliet, blauwe steen van ruimte, rust en inzichtSodaliet, blauwe steen van ruimte, rust en inzichtSodaliet is een diepblauwe steen, die in de lichtere kleurvariant lijkt op lapis lazuli, alleen missen de pyrietspikkelt…
Ziek of zwakjes? Probeer eens een steen!Ziek of zwakjes? Probeer eens een steen!Volgens de holistische manier van denken kunnen stenen ons helpen. Ze hebben elk hun eigen geneeskrachtige werking. Hier…
Therapie: EdelsteentherapieTherapie: EdelsteentherapieTot in de Middeleuwen ging men er eenvoudigweg van uit, dat elke edelsteen zijn eigen specifieke occulte eigenschap beze…
Het juweel - Bewijs van liefdeHet juweel - Bewijs van liefdeWanneer de juwelier een juweel schept volgens de aanwijzingen van zijn klant, werkt de juwelier zijn ontwerp uit, door h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Naomi King, Flickr (CC BY-2.0)
  • De helende kracht van edelstenen. Zora Storm-Kull
  • Kristallen ontcijferd. Sue Lilly
  • Edelsteen en mens. Max Stibbe
  • Reiki en edelstenen. Ursula Klinger Raatz
  • Verborgen krachten der edelstenen. Mellie Uyldert
  • Elseviers gids van edel- en sierstenen. Walter Schumann

Reageer op het artikel "De blauwe lapis lazuli geeft een rustige waardigheid"

Infoteur: Sofiaroc
Laatste update: 27-01-2018
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Edelstenen
Medische informatie…
Schrijf mee!