InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Mijn partner en ik groeien uit elkaar

Mijn partner en ik groeien uit elkaar

Mijn partner en ik groeien uit elkaar Getrouwd zijn is niet makkelijk. Om gelukkig te zijn en te blijven binnen het huwelijk moet het huwelijk voor beidde huwelijkspartner het huwelijk prioriteit hebben in het leven. Getrouwd zijn kunnen enkele problemen opleveren, waaronder het probleem: Mijn partner en ik groeien uit elkaar, wat is de oplossing? Welke oorzaken verscheuren het huwelijk? Deelt u nog uw leven met uw huwelijkspartner?

Prioriteit

Het huwelijk is een van de belangrijkste dingen in het leven. Het huwelijk verdient prioriteit. Verdient uw huwelijk prioriteit? Hoe ziet uw dagindeling er uit? En de dagindeling van uw huwelijkspartner? Hebt u dagelijks genoeg tijd om samen door te brengen? Draagt het bij aan het probleem of geeft u uw huwelijk prioriteit?

Noodzaak

Werken en geld verdienen is noodzakelijk in het leven. Werken en geld verdienen kunnen er voor zorgen dat u en uw huwelijkspartner naast elkaar heen gaan leven. Immers, werk kost veel tijd. Realistisch gezien kunnen er altijd onvermijdelijke omstandigheden ontstaan waardoor u en uw huwelijkspartner niet altijd bij elkaar kunnen zijn. U en uw huwelijkspartner hoeven ook niet altijd bij elkaar te zijn, zolang u maar contact houdt.

Limiet

Er zijn zaken waar u en uw huwelijkspartner wel de controle over hebben: de tijd die u beiden besteden aan hobby´s, sporten en aan vrienden. Dat is een stukje dagindeling dat u zelf in de hand heeft. Stel een limiet in als dreigt dat uw hobby´s meer tijd vergen dan uw huwelijk. Na een dag hard werken is er niets heerlijkers om rustig te kunnen ontspannen en uw hobby uit te oefenen. In ieder goed huwelijk is daar ook de ruimte voor. Stel wel een limiet in als de hobby zoveel uren per dag in beslag gaan nemen dat u uw huwelijkspartner enkel en alleen nog aan de eettafel ontmoet.

Weglopen van problemen

Er zijn ook huwelijkspartners die juist meer tijd besteden aan hobby´s, sport en aan vrienden, om maar niet bij hun partners te hoeven zijn. Het is de vraag of dit een “uit elkaar groeien” probleem is, of dat dit gedrag sterk neigt naar: “Weglopen van de problemen".

Oorzaken

Valt uw huwelijk in de categorie “weglopen van de problemen” in plaats van: “Wij groeien uit elkaar?” Dan moet u vaststellen wat de diepere oorzaak (oorzaken) zijn. Er kunnen een flink aantal diepere oorzaken in ieders huwelijk aanwezig zijn, alleen u en uw huwelijkspartner weten welke dat zijn. Als u weet wat de diepere oorzaken zijn, moeten u en uw huwelijkspartner daar iets aan doen. Kunt u, om welke reden dan ook, niet de diepere oorzaak aanpakken, kan een deskundige hulp een oplossing zijn.

Delen

Het huwelijk is het delen van uw leven met uw huwelijkspartner. Hoeveel deelt u nog met uw huwelijkspartner? Deelt u negatieve zaken van uw leven met uw huwelijkspartner of ook de positieve en de vrolijke zaken? Vraagt u nog naar de mening van uw huwelijkspartner of maakt u alle beslissingen zelf? Als u een dag werkt, in hoeverre is uw huwelijkspartner betrokken of belt u uw huwelijkspartner al lang niet meer tijdens het werk? Verrast u nog wel eens uw partner of gebeurt dat af en toe nog eens op Valentijnsdag omdat het zo hoort? Door echt uw leven te delen met uw huwelijkspartner, kunt u naar elkaar toe groeien. Zodra u uw leven niet meer deelt met uw huwelijkspartner, groeit u inderdaad uit elkaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is jouw partner nog aantrekkelijk en aardig?Is jouw partner nog aantrekkelijk en aardig?Tijdens de zoektocht naar het antwoord op de vraag: "Blijven? Uit elkaar gaan of scheiden?" is het belangrijk om te acht…
Ziel: uw ziel en uw zielsvriend - het huwelijkDe uitdaging van het huwelijk ligt gelegen in de constante erkenning dat u eigenlijk een eenheid vormt met uw partner. U…
Vernietiging van de relatie door vernederingVernietiging van de relatie door vernederingAls je te vaak vernederd wordt door je partner, als je te vaak dat zeurende gevoel hebt dat je niet meetelt binnen je ei…

Reageer op het artikel "Mijn partner en ik groeien uit elkaar"

Reacties

S. U. S., 08-01-2013 16:51 #2
… misschien zijn we wel uit elkaar gegroeid zijn de precieze woorden die ik vandaag van mijn vrouw te horen kreeg. Ik weet me geen raad. Onze relatie heeft veel ups maar de laatste tijd erg veel downs. Zelf ben ik erg positief ingesteld en probeer altijd om er iets positiefs van te maken. Mijn vrouw daarentegen kan heel erg negatief zijn en ook zo denken.
Onze relatie? Zo'n jaar of 10 samen, 5 jaar getrouwd en 2 jonge kinderen die erg veel van onze energie kosten. Daarnaast hebben we beiden een hoop hobbys en werkt mijn vrouw ook vaak in de avond.
Wat kunnen we doen om het huwelijk te redden. Ik kan me geen leven zonder haar voorstellen, zij is de ware voor mij. Ik heb haar gevraagd of ze me niet meer aantrekkelijk vindt of toe is aan iets nieuws maar dat was het niet. Ze vinndt me nog steeds aantrekkelijk en hoeft niks nieuws. Daar klamp ik me nu met beide handen aan vast. Weet niet of ik dan naïef ben maar het geeft mij de enige houvast die ik momenteel heb.

Moet ik haar meer ruimte geven om na te denken of moet ik er juist op blijven zitten en proberen met haar te praten? Ik wil haar niet kwijt en hoop hier een antwoord te vinden dat mij helpt om mijn vrouw niet kwijt te raken.

Alvast bedankt.

Mvg,

Anoniem

S. U. S., 08-01-2013 16:31 #1
Wat kunnen we doen om het huwelijk te redden. Ik kan me geen leven zonder haar voorstellen, zij is de ware voor mij. Ik heb haar gevraagd of ze me niet meer aantrekkelijk vindt of toe is aan iets nieuws maar dat was het niet. Ze vindt me nog steeds aantrekkelijk en hoeft niks nieuws. Daar klamp ik me nu met beide handen aan vast. Weet niet of ik dan naïef ben maar het geeft mij de enige houvast die ik momenteel heb.

Infoteur: Roberta
Laatste update: 09-02-2011
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 2
Schrijf mee!