InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Huwelijk: ik ben zijn (of haar) irritante gewoontes zat

Huwelijk: ik ben zijn (of haar) irritante gewoontes zat

Huwelijk: ik ben zijn (of haar) irritante gewoontes zat Liefde maakt blind. Ook u zult toen u verliefd was op uw huidige partner, vooral de goede eigenschappen van uw partner gezien hebben en was u zich nauwelijks bewust van de minpunten. Zodra de verliefdheid over is en u concentreert zich alleen op de minpunten van uw partner, heeft u ongetwijfeld reden tot klagen, want de huwelijkse problemen met uw partner lijken alleen maar groter te worden. Hoe kunt u deze onvrede binnen het huwelijk aanpakken?

Slechte eigenschappen

Na jaren samen getrouwd te zijn, doordat de verliefdheid langzaam is verdwenen, doordat de drukte en verplichtingen van de dag een stempel drukte op spontaniteit waardoor sleur eerder regel is dan uitzondering, doordat u ook maar een mens bent, lijkt het wel alsof u zich enkel en alleen de slechte kanten en eigenschappen, de minpunten, van uw partner nog voor ogen hebt. Deze mindere eigenschappen van uw partner irriteren u behoorlijk.

Verliefd

Hoe anders was dat tijdens de periode van verliefdheid tussen u en uw huidige partner. U zag waarschijnlijk alleen de goede eigenschappen van uw partner. De minpunten van uw partner, daar was u zich nauwelijks van bewust.

Getrouwd

Tijdens de periode van verliefdheid, waar we ons vooral bewust zijn van de goede eigenschappen van onze toekomstige partner, wordt er vaak getrouwd. Door de jaren heen tijdens het huwelijk slijten de gevoelens van verliefdheid, en worden we wakker geschud. Plotseling, op een dag, zien we onze partner zoals hij of zij daadwerkelijk is, met al zijn goede kanten, maar ook met al zijn slechte kanten. Het is na jaren samen zijn heel makkelijk om ons alleen te concentreren op de slechte kanten (de mindere kanten) van onze partner. Kunt u zich nog concentreren op de goede kanten van uw partner, zoals u deed tijdens de verlovingstijd of verkeringstijd? Wilt u zich concentreren op de goede kanten van uw partner of wilt u zich richten op de slechte kanten van uw partner?

Oordeel

Op de een of andere manier sluipt langzaam iets binnen het huwelijk: we gaan letten op de mindere kanten van onze partner. We gaan extra letten op de fouten die onze partner maakt en geven amper aandacht aan die zaken die onze partner wel goed doet. Zou het uw huwelijk echt goed doen als u constant let op de fouten van uw partner? Zou het uw huwelijk goed doen als u constant uw partner veroordeelt? Zou het u goed doen als uw eigen huwelijkspartner u constant oordeelt en u wijst op uw fouten in plaats van u te wijzen op de goede dingen die u doet binnen het huwelijk?

Ergernis

Hoeveel getrouwde paren niet aan elkaars partner ergeren is niet te meten. Als u zich ergert aan uw partner, roept dat gevoelens van onvrede op. Waar komt deze onvrede vandaan? Onvrede wordt vaak ervaren als een onprettig gevoel. Onvrede kan zo´n krachtig gevoel zijn dat vraagt om verandering. Een verandering binnen uw huwelijk. Wat kunt u doen?

Proces

Het is een groot huwelijks probleem als een van de partners zich ergert aan de irritante gewoonten van de ander. Als de partner zich blijft concentreren op de mindere trekken en eigenschappen van deze partner, lijken deze trekken steeds groter en erger te worden. Een oplossing is om de goede eigenschappen van de partner voor ogen te houden. Dat is gemakkelijk gezegd dan gedaan en het zal ook een langzaam proces zijn. Herinnert u zich nog de tijd dat u beidden verliefd was op elkaar? Herinnert u zich nog de eigenschappen van uw huwelijkspartner waardoor u verliefd werd? Om zich juist op de goede eigenschappen te concentreren, en deze te benoemen, zullen de mindere trekken en eigenschappen langzaam verminderen. Het werkt echt, de irritaties zullen verminderen, maar dat vergt veel daadkracht van uw kant.

Onvrede

Iedere onvrede vraagt om verandering. Onvrede is een krachtig gevoel, een alarmbel dat er iets niet goed zit. Het wordt tijd om wakker te worden, omdat niemand lang met onvrede kan en wil leven. Onvrede wordt hoe langer het duurt steeds krachtiger, luider, sterker en zeurderiger. Het is tijd om de onvrede aan te pakken. Als u onvrede voelt over een eigenschap van uw partner, moet u er iets aan gaan doen. Als u het moeilijk vind om vanaf nu niet meer te letten op de mindere eigenschappen van uw partner maar juist te gaan concentreren op de goede eigenschappen, hier nog enkele tips:
  • Sta eens stil bij dit gevoel van onvrede. Zie dit gevoel als een signaal, in plaats van een hinderlijk gevoel. Een signaal dat vraagt om actie, om verandering. Een verandering dat u goed zal doen.
  • Kunt u deze gevoelens van onvrede bespreken met uw partner? Echt bespreken, zonder dat er ruzie van komt? Lucht het u op om deze gevoelens bespreekbaar te maken? Staat u open voor de inzichten afkomstig van uw partner?
  • Onderzoek, in alle eerlijkheid, hoe u de bron van deze onvrede en irritaties kunt veranderen. Moet de bron veranderen of u? Als dit een moeilijke opgave is, kunt u het eventueel bespreken of overleggen met een vertrouwd persoon of met een (ervarings) deskundige.
  • Tijd voor actie. Als u denkt dat u moet veranderen, of uw zienswijze moet veranderd worden, begin daar dan aan. Hebt u echter het gevoel dat niet u moet veranderen, kan verdere hulp van een deskundige misschien noodzakelijk zijn (mits daar behoefte aan is).
  • Veranderingen doorvoeren is een langzaam proces. Richt u zich voornamelijk op het proces, zeker in het begin, en uiteindelijk zullen de gewenste resultaten zich openbaren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is jouw partner nog aantrekkelijk en aardig?Is jouw partner nog aantrekkelijk en aardig?Tijdens de zoektocht naar het antwoord op de vraag: "Blijven? Uit elkaar gaan of scheiden?" is het belangrijk om te acht…
Voel jij je schuldig om je partner te verlaten?Voel jij je schuldig om je partner te verlaten?Lang geleden heb je besloten om je partner te verlaten en je relatie of huwelijk te verbreken. In de praktijk doe je ech…

Reageer op het artikel "Huwelijk: ik ben zijn (of haar) irritante gewoontes zat"

Reactie

Kees, 01-08-2016 10:45 #1
Ik (man) heb me zodanig geërgerd aan het gedrag van mijn (gelukkig inmiddels ex) vriendin dat ik haar mijn huis uit gestuurd heb. Zal de reden uitleggen waarom. Zij was buiten bezig, bijvoorbeeld in de tuin of iets in die geest. Echter als ik dan de tv aanzette om rustig wat nieuws te lezen op tetetekst pagina's van diverse zenders zat ze binnen enkele seconden naast mij. Ik kom er "gezellig" bij zitten zegt ze dan. Nee, volgens mij is de werkelijke reden dat ze precies maar dan ook precies wil weten wat ik lees en waar ik naar kijk. Ik voelde mij heel erg bespioneerd. Als ik dan de tv maar uitzet gaat ze weer de tuin in. Echter als ze daar was, en ik dat ding weer aan zet, tja dan begint dat bespioneer weer opnieuw, en zat ze in no time weer naast me. Heb er al eens iets van gezegd, maar toen kreeg ik een antwoord van "Kennelijk kijk je naar iets wat ik niet mag weten, omdat je zo geheimzinnig doet". Gelukkig had ik de raad opgevolgd die ik indertijd kreeg van mijn oma, zorg altijd maar dan ook altijd dat als je gaat samenwonen dat het huis alleen op jouw naam staat, je weet wat er met mij vroeger is gebeurd. Kan iemand hier uitleggen waarom meerdere vrouwen last hebben van dit uitermate irritante spionnengedrag?

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 09-02-2011
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!