InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Roken van invloed op uw slaap

Roken van invloed op uw slaap

Roken van invloed op uw slaap Veel mensen kampen met slaapproblemen, in bepaalde gevallen kan roken de oorzaak zijn van het slecht slapen.

Pas op met nicotine

Even lekker ontspannen een sigaretje roken is een veel gehoorde opmerking. Maar in biologische zin is het een onmogelijkheid. Nicotine is een stimulerend middel; het heeft een opwekkende werking op het zenuwstelsel. Dit verklaart waarom rokers zo vaak over slapeloosheid klagen. Ook zijn rokers 's ochtends minder goed uitgerust dan niet rokers.

De invloed van nicotine op slaap

Nicotine kan op twee manieren invloed uitoefenen op het slapen. Om te beginnen: het is een stimulerend middel dat op het centrale zenuwstelsel inwerkt en in die zin heeft het bijna de zelfde uitwerking op het lichaam als cafeïne. Nicotine brengt een fysiologische opwinding in het lichaam teweeg, hetgeen een verhoogde bloeddruk, een versnelde hartslag en een verhoogde hersenactiviteit tot gevolg heeft, die allemaal de slaap kunnen beïnvloeden. Hoewel nicotine bij een lage concentratie in het bloed een licht kalmerende en ontspannende werking kan hebben leidt het bij een hoge concentratie tot een staat van opwinding.
Daarnaast kan nicotine leiden tot het onderbreken van de slaap. Omdat nicotine een verslavende stof is, heeft het lichaam van de roker er behoefte aan. Die behoefte verdwijnt 's nachts niet. Dat kan er toe leiden dat de roker midden in de nacht wakker wordt omdat hij per se even moet roken. Maar als men midden in de nacht een sigaret opsteekt, zorgt de nicotine ervoor dat het centrale zenuwstelsel opgewekt wordt; hierdoor zullen de klachten omtrent slapeloosheid zeer waarschijnlijk erger worden, ondanks de aanvankelijk licht kalmerende werking.
Een onderzoek onder deelnemers aan een ontwenningsprogramma liet zien dat zij overdag weliswaar last hadden van ontwenningsverschijnselen (geïrriteerdheid, gespannenheid, vermoeidheid en rusteloosheid), maar 's avonds sneller in slaap vielen en 's nachts minder vaak wakker werden.

Waarom zou ik stoppen met roken?

Roken schaadt de gezondheid, het verhoogt het risico op long, keel, maag en darmkanker, bovendien maakt men meer kans op een verhoogde bloeddruk, een hartinfarct en doorbloedingsstoornissen. Dat zou toch voldoende reden moeten zijn om er mee te stoppen. En daar komt nog een reden bij, namelijk het vooruitzicht op een goede nachtrust.

Hoe kan ik stoppen met roken

Stoppen met een gewoonte is altijd moeilijk, vooral als het een verslaving betreft. De roker die bereid is te stoppen kan uit verschillende methodes kiezen.

  • Ga naar een stoppen met roken cursus die door de GGD regematig worden georganiseerd.
  • Verdiep u eens in de boeken over stoppen met roken die er op de markt zijn.
  • Kies een goed moment uit om te stoppen met roken. Begin er niet aan tijdens de vakantie periode of tijdens een periode wanneer u onder druk staat of als de vakantie in aantocht is. Kies een datum en vertel dan aan iedereen dat u gaat stoppen.
  • Vraag uw dokter naar nut en noodzaak van een nicotine-vervanger (nicotinepleisters of nicotinekauwgum).
  • Zorg dat u altijd genoeg gezonde hapjes bij de hand hebt.
  • Neem dagelijks meer lichaamsbeweging. Ga meer wandelen of fietsen.
  • Maak duidelijke plannen voor wat u gaat doen als u een hele sterke behoefte aan roken krijgt. Haal bijvoorbeeld diep adem, sta op en ga rondlopen, bel een vriend of een vriendin, zorg dat u iets om handen hebt. Bedenk dat de zin in roken in een paar minuten voorbij is, of u nu aan de verleiding toegeeft of niet.
  • Haal alle sigaretten, asbakken, lucifers en aanstekers weg, zowel uit uw huis, uw auto als uw werkplek.
  • Zorg dat u goed en evenwichtig eet en drink veel water.

Als u wilt stoppen bedenk dan dat u verslaafd bent aan een drug. De eerste dagen nadat u gestopt bent kan uw slapeloosheid erger worden: een reactie van het lichaam op het ontwenningsproces. Verlies de moed niet; deze reactie is slechts tijdelijk en het zal niet lang duren voor u beter gaat slapen en u een niet-roker zult zijn.
Als u een roker bent en er genoemd van hebt slecht te slapen, dan weet u wat u te doen staat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken met nicotinepleistersStoppen met roken met nicotinepleistersStoppen met roken, velen zetten het ieder jaarweer bovenaan het lijstje met goede voornemens. Stoppen met roken kan echt…
Stoppen met roken met nicotinekauwgomStoppen met roken met nicotinekauwgomStoppen met roken, velen zetten het ieder jaarweer bovenaan het lijstje van goede voornemens. Stoppen met roken kan echt…

Reageer op het artikel "Roken van invloed op uw slaap"

Infoteur: P1234
Laatste update: 30-06-2014
Subrubriek: Verslaving
Special: Slaapproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!