InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Hoe stoppen met cafeïne? Verslaafd aan koffie?

Hoe stoppen met cafeïne? Verslaafd aan koffie?

Hoe stoppen met cafeïne? Verslaafd aan koffie? Stoppen met cafeïne is niet zo'n makkelijke opgave. Mensen die verslaafd zijn aan bijvoorbeeld koffie kunnen zich geen leven inbeelden zonder hun dagelijkse portie koffie. Gelukkig is het echt wel mogelijk om af te kicken van cafeïne, aangezien het een drug is en van drugs kan je ook afkicken. Een gouden raad voor wie wil stoppen met cafeïne, geef nooit op! Maar neem ook zeker de volgende tips door alvorens je je dagelijks bakje koffie aan de kant schuift.

Stoppen met cafeïne in enkele stappen

Waar zit cafeïne in?

Iedereen weet dat koffie veel cafeïne bevat, maar welke andere producten nog? Misschien eet of drink je veel van een bepaald iets zonder te beseffen dat er veel cafeïne in zit.

ProductCafeïne (mg.)
Filterkoffie (125 ml.)85
Oploskoffie (125 ml.)60
Cafeïne vrije koffie (125 ml.)3
Expresso (50 ml.)65
Thee (125 ml.)30
IJsthee (180 ml.)16
Cola (180 ml.)18
Energydrinks (250 ml.)80
Chocolademelk (180 ml.)4
Melkchocolade (reep van 30 g.)6
Pure chocolade (reep van 30 g.14

Stap 1: Beslissen om te stoppen met cafeïne.

Om definitief de beslissing te kunnen maken om te stoppen met cafeïne is het handig om een lijstje te maken met de negatieve dingen die cafeïne met zich meebrengen. Dat lijstje mag persoonlijk zijn, maar onderstaand lijstje is over het algemeen bij iedereen van toepassing. Hang het lijstje op waar het snel en vaak in het oog springt zodat de gevolgen niet vergeten worden, het helpt motiverend. Vervolgens moet je er van overtuigd zijn dat het wel degelijk mogelijk is om af te kicken van cafeïne maar dat het een proces van lange adem is. Het lijstje met negatieve gevolgen van cafeïne is:
  • Verhoogd risico op hypertensie met bijvoorbeeld een hartinfarct als gevolg.
  • Cafeïne houdt de lever steeds bezig met het filteren van diverse giffen.
  • Aantasting van de tanden.
  • Verzwakking van de botten.
  • Afhankelijk van cafeïne.
  • Kan angstaanvallen veroorzaken.
  • Verstoort de slaap. Lees hier meer over beter slapen.
  • Koffie wordt vaak gekweekt door uitgebuite boeren.
  • Cafeïne droogt het lichaam uit.
  • Is ongezond tijdens een zwangerschap.
  • Vermindert de seksuele prestaties en het libido.

Stap 2: De gevolgen van het stoppen met cafeïne kennen.

Stoppen met cafeïne is niet makkelijk en kan erg lang duren. Realiseer je dat stoppen een grote inspanning zal vergen van uw
kant. Wees er op voorbereidt dat stoppen met cafeïne een erg moeilijke opdracht is, anders bent u eraan voor de moeite. Pas wanneer je zich realiseert dat het één van je moeilijkste opdrachten ooit wordt ben je er helemaal klaar voor. Tijdens het proces dient men rekening te huiden met verschillende ontwenningsverschijnselen, die kunnen beginnen binnen enkele uren na het opnemen van de laatste cafeïne, en kan maximaal twee weken duren:
  • Hoofdpijn
  • Moeheid
  • Concentratiestoornissen
  • Sloom lichaam
  • Griepsymptomen

Stap 3: Een schema opstellen om te stoppen met cafeïne.

Afkicken wil natuurlijk zeggen dat het de bedoeling is om te stoppen met een bepaald iets. Uiteraard gaat die niet in enkele dagen. Maak een schema op en probeer jezelf daaraan te houden zoals; de eerste week 3 koppen koffie per dag en elke volgende week 1 kop per dag minder. Probeer ook om cafeïnehoudende frisdranken te weren en te gaan voor cafeïnevrije dranken.

Stap 4: Op zoek naar nieuwe dranken.

De zoektocht naar een nieuw drankje om van te houden is niet altijd erg makkelijk. Een goede vervanger voor een warme kop koffie is groene thee. Hoewel groene thee wel een wat sporen van cafeïne bevat zijn dit er niet genoeg om iemand verslaafd te maken zoals koffie dat wel doet. Behalve groene thee is het ook erg belangrijk om veel water te drinken. Water helpt bij het reinigen van de nieren na een cafeïneverslaving en hydrateert het lichaam. Ongeveer 1,5 liter water per dag is geen overbodige luxe, zeker niet tijdens de ontwenning.

Stap 5: Een mede-afkicker zoeken.

Dingen samen doen is niet alleen leuker, het is ook makkelijker. Wanneer niemand bereidt is om samen het koffiedrinken op te geven kan je de belofte om te stoppen maken aan iemand die je lief is. Realiseer je ondertussen ook hoeveel geld je al uitgespaard hebt dankzij het afkicken.

Stap 6: Leren leven zonder cafeïne.

Afkicken van cafeïne is één ding, er vanaf blijven is een ander. Neem allereerst de tijd om te recupereren en te rusten, afkicken is erg vermoeiend. Wanneer je eenmaal verlost bent van de cafeïne is het ook aangeraden om zoveel mogelijk de lichten aan te laten. Het lichaam reageert namelijk op lichtprikkels en geeft ons automatisch meer energie wanneer het klaar is. Wanneer het slapen echt niet lukt kan je deze 7 tips om beter te slapen bekijken. Op het werk kan je bijvoorbeeld ook je favoriete up-tempo nummers door de luidsprekers laten galmen. Opzwepende muziek geeft ons meer energie, weer een reden minder om cafeïne te drinken.
Gerelateerde artikelen
Cafeine in koffieWat is cafeïne en wat gebeurt er als je teveel cafeïne binnen krijgt? Wanneer ben je verslaafd aan cafeïne en hoe kom je…
Het effect van cafeïne of theïneHet effect van cafeïne of theïneCafeïne is een alkaloïde (= volgens wikipedia een stikstof bevattende plantenbase, met in het algemeen een ingewikkelde…
Cafeïne: waar is het goed voor, bijwerkingen, zwangerschapCafeïne: waar is het goed voor, bijwerkingen, zwangerschapCafeïne is een witte, iets bittere alkaloïde. De stof werd ook wel theïne genoemd. Tegenwoordig wordt alleen nog gesprok…
Koffie drinken tijdens de zwangerschap, gevaarlijk?Koffie drinken tijdens de zwangerschap, gevaarlijk?Veel mensen drinken regelmatig een kop koffie, zo ook zwangere vrouwen. Geen probleem zul je denken, wat heeft cafeïne n…
Zwanger en colaZwanger en colaEr gaan veel verhalen rond over cola tijdens de zwangerschap. Het zou miskramen kunnen opwekken, de opname van calcium b…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MasterTux, Pixabay
  • Wikihow.com

Reageer op het artikel "Hoe stoppen met cafeïne? Verslaafd aan koffie?"

Reacties

Cesar, 19-02-2014 09:56 #6
Mooi artikel. Ik ben zelf ook bezig met afkicken, het liefst zou ik helemaal stoppen maar ik ben al blij als ik mijn gebruik kan terugdringen naar 3 kopjes per dag.
Punt 5 ben ik het niet zo mee eens. Er staat dat je geld bespaart door minder koffie te drinken maar dit is natuurlijk onzin want je drinkt ipv koffie gewoon iets anders en dat kost ook geld.

Grietje, 18-01-2014 13:11 #5
Nou die tassen zullen wel kopjes zijn. denk ik. moet er niet aan denken tassen vol koffie!
Ik ben al een tijdje aan het afbouwen en had 2 dagen geen koffie meer gehad en toen kwam de hoofdpijn. vreseljk
Uit eindelijk maar een bakkie genomen.
Ik wil stoppen, want mijn maag reageert slecht op koffie.
Ik heb een idee gekregen. om een kopje te zetten en die verdunnen met water en over de dat met kleine beetje te drinken en dan steeds een beetje minder elke dag. en veeel veeeel water drinken.
ik hoop dat het helpt

Bruno, 20-08-2013 10:31 #4
Ik drink enorm veel koffie, minstens 15 tassen per dag. Ik werk dan ook in de branche. Heb last van PMR (spierreuma) daar koffie een slechte invloed heeft op onstekingen stop ik ermee, enkel nog 1 tas decaf smorgens.

Kinoo Alain, 22-05-2013 00:04 #3
Ik drink 6 tassen cappuccino, en veel magere melk. Heb nachtmerries.

Wendy, 25-03-2013 18:45 #2
Ik ben bezig met een aantal kilo's kwijt te raken door gezonder te eten en ook geen koffie meer. ik dronk ong. 4 kopjes per dag.
Nu ben ik een dikke week verder en heb inderdaad de hele tijd al vreselijke hoofdpijn en een moe lichaam. eerst wist ik niet waar die hoofdpijn wegkwam, maar na het lezen van dit artikel weet ik het zeker! afkickverschijnselen.
Hier had ik geen rekening mee gehouden. Het wordt al wel beter, doe ook gewoon mijn dingen door en sporten laat ik ook niet gaan, denk dat het vanzelf overgaat. ik drink nu vooral veel water en verder thee, drinkyoghurt enz.

Mereltje Jansen, 26-10-2011 11:17 #1
Ik heb zelf ook last gehad dat ik teveel koffie dronk! Je kan het beste de koffie afwisselen met thee en water. Koop een lekker smaakje thee, waardoor je het niet erg vind om dit te drinken ipv koffie. Ik heb er zo voor kunnen zorgen dat ik nog maar 2 koffie per dag drink (dit waren er eerst 5 tot 6).

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 07-09-2011
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!