InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Perjeta: nieuw medicijn tegen uitgezaaide borstkanker

Perjeta: nieuw medicijn tegen uitgezaaide borstkanker

Perjeta: nieuw medicijn tegen uitgezaaide borstkanker Vrouwen met borstkanker leven vaak tussen hoop en vrees. De hoop is gebaseerd op beschikbare medicijnen en chemokuren. Er is volop onderzoek, gericht op het vinden van doeltreffender middelen voor de bestrijding van borstkanker. Een nieuw middel is Perjeta (Pertuzumab), dat in de testfase een opmerkelijk doeltreffend medicijn blijkt te zijn tegen borstkanker (HER2 positief) dat nu vaak behandeld wordt met Herceptin (trastuzumab). Dit is het geval bij ongeveer 20% van de borsttumoren.

HER2-positieve borstkanker

Borstkanker kan veroorzaakt worden door veel verschillende factoren. Sommige vrouwen krijgen te maken met kankercellen die overgevoelig zijn voor groeifactoren. Er zijn dan te veel receptoren voor die groeifactoren wat een teveel aan groeisignalen doorgeeft en maakt dat cellen ongecontroleerd gaan groeien. Een van die receptoren is HER2 (Humane Epidermale Groeifactor Receptor 2) en dit is bij ongeveer 20% van de gevallen van borstkanker de boosdoener. We noemen deze vorm van borstkanker dan HER2-positief (ook wel HER2neu-positief of HER2+) en het kan worden opgespoord door een biopte te nemen van het tumorweefsel door middel van de IHC test, FISH test of CISH test. In de afgelopen decennia is veel onderzoek gedaan naar de behandeling van deze vorm van kanker waardoor de kans op genezing door de jaren heen aanzienlijk is verbeterd.

Behandeling van HER2-positieve borstkanker met Herceptin

Wie HER2neu-positieve uitzaaiingen heeft moet worden behandeld met monoklonale antilichamen. Dit gebeurt gewoonlijk met het middel Herceptin (trastuzumab). Dit is niet gericht op genezing, maar meer op controle over de celgroei. Herceptin blokkeert receptoren waardoor ze geen groeisignaal meer kunnen uitzenden. Vaak wordt het gecombineerd met chemotherapie. Bij hormoongevoelige tumoren wordt dit nog opgevolgd door hormonale therapie.

Vrouwen die behandeld worden met dit middel ervaren over het algemeen geen tot weinig bijwerkingen. Dat komt omdat het middel heel gericht inwerkt op de kankercellen en andere gezonde cellen onaangetast raakt. Wel kun je er wat grieperig van worden. Herceptin kan in combinatie met Adriamycine de hartspier beschadigen waardoor deze combinatie meestal vermeden wordt.

Behandeling met Perjeta (pertuzumab)

Pertuzumab - met merknaam Perjeta - is een nieuw medicijn in de strijd tegen uitgezaaide HER2+ borstkanker. Het is bedoeld voor patiënten die niet eerder een behandeling met een andere vorm van anti-HER2 therapie of chemokuur hebben gehad. Het dient gebruikt te worden in combinatie met Herceptin en docetaxel chemotherapie.

Oncoloog Dr. Mark Beresford, die betrokken is geweest bij klinische test van het nieuwe medicijn zegt enorm blij te zijn met de resultaten. Bij behandeling met andere middelen zie je vaak een vertraging van de vooruitgang in de behandeling na twee a drie maanden. Bij behandeling met Perjeta moet de vooruitgang twee keer zo lang stabiel blijven en de overlevingskans toenemen zonder dat er sprake is van andere of hevigere bijwerkingen.

Perjeta mag in de Verenigde Staten sinds 2012 gebruikt worden en de EMA (European Medicines Agency) erin toestemt zal het vanaf begin 2013 ook in Europa verkrijgbaar zijn. Het wordt geproduceerd door farmaceut Roche, die recent ook al op de markt kwam met het nieuwe Herceptin-plus middel T-DM1, dat gecombineerd kan worden met Perjeta. Roche lijkt er erg op gebrand te zijn dit middel aan de man te brengen, juist omdat het onderdeel uitmaakt van een 'combo-behandeling' waardoor zij er veel geld aan kunnen verdienen. Als patiënt heb je daar natuurlijk geen boodschap aan maar het vergroot wel de kans dat een behandeling met Perjeta snel ook in Nederland mogelijk zal zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Behandeling van borstkanker met uitzaaiingen in lymfeklierenBehandeling van borstkanker met uitzaaiingen in lymfeklierenEen vrouw of man waarbij borstkanker wordt geconstateerd met uitzaaiingen in de lymfeklieren kan op verschillende behand…
Triple negatieve borstkanker: Agressieve vorm van kankerTriple negatieve borstkanker: Agressieve vorm van kankerTriple negatieve borstkanker staat voor een agressieve en zeldzame vorm van borstkanker die lastig te behandelen is. Dit…
Antilichaamtherapie tegen borstkankerAntilichaamtherapie tegen borstkankerSteeds meer vrouwen krijgen vroeg of laat met borstkanker te maken. Door de jaren heen zijn er meerdere behandelingen on…
Borstkanker: onstaan, soorten en behandelingBorstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. Bijna 22% van alle kankers van vrouwen is borstkanker.…
Bronnen en referenties
  • http://www.borstkanker.nl/immunotherapie
  • http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/4687426/New-breast-cancer-drug-Perjeta-is-a-life-saver.html
  • http://www.fiercepharma.com/story/fda-approves-roches-pricey-new-herceptin-partner-perjeta/2012-06-11

Reageer op het artikel "Perjeta: nieuw medicijn tegen uitgezaaide borstkanker"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 29-09-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!