InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Het belang van bloedonderzoek

Het belang van bloedonderzoek

Het belang van bloedonderzoek Een simpel bloedonderzoek biedt een enorme hoeveelheid informatie. Bloedonderzoek zegt meer over iemands gezondheidstoestand dan welke andere vorm van diagnose.

Wat is een bloedonderzoek?

Bij een bloedonderzoek onderzoekt de arts in bloed, plasma of serum specifieke waarden. Voor de meeste bloedtesten volstaat een hoeveelheid van ongeveer 2 ml bloed. De onderzoekstoepassingen van een bloedmonster zijn zeer gevarieerd en worden voortdurend bijgesteld. Daarom is het mogelijk om met één enkel bloedmonster heel veel onderzoeken te doen.

Waarvoor worden bloedtesten gebruikt?

De afzonderlijke bestanddelen van afgenomen bloed kunnen op verschillende manieren worden geanalyseerd. Een aantal benamingen die daarbij gehanteerd worden, zijn onder andere:

  • bloedbeeld;
  • bloeduitstrijkje;
  • bloedkweek;
  • stollingstest;
  • bezinksel;
  • serologisch bloedonderzoek;
  • chemisch bloedonderzoek.

De rol van enzymen in bloedonderzoek

Bij sommige ziektebeelden onderzoekt de arts bepaalde eiwitten die een chemische reactie aangaan. Die eiwitten heten enzymen. Voor bepaalde organen zijn er verschillende enzymen die de arts soms gelijktijdig laat meten:
  • hartenzymen
  • enzymen van gal en lever
  • spijsverteringsenzymen (lever en pancreas )
  • pancreasenzymen
  • spierenzymen

Laboratoriumwaarden

Tot de laboratoriumwaarden die het meest onderzocht worden, behoren:

  • Leukocyten (witte bloedcellen)
  • MCH, MCHC, MCV en RDW
  • C-reactief proteïne (CRP)
  • Gamma-GT
  • Cholesterol
  • IJzer (Ferrum)
  • Hemoglobine (rode bloedkleurstof)
  • Erytrocyten (rode bloedcellen)
  • Testosteron
  • Urine pH
  • Lymfocyten
  • Vitamine D
  • Bloedplaatjes (trombocyten)
  • TRH en TSH
  • INR (protrombinetijd)
  • Creatinine

Wat ons bloed allemaal vertellen kan

Wanneer zich patiënten nieuw bij een arts melden, wordt hen vaak als eerste een bloedonderzoek aangeraden. Helaas begrijpen nog niet alle artsen hoe belangrijk bloedonderzoek is en wat een bloedtest kan vertellen over uw gezondheidstoestand.

Als een arts niet aan een bloedonderzoek wil meewerken, zit er niks anders op (althans voor het bloedonderzoek) dan een andere arts te raadplegen. In dat geval zou u zich kunnen wenden tot een internist of sportarts. Beiden zouden moeten weten waarom een uitgebreid bloedonderzoek zo belangrijk is. Ook in een (academisch) ziekenhuis kunt u een volledig bloedonderzoek laten doen.

Welk laboratorium kan een uitgebreide bloedtest uitvoeren?

Een laboratorium moet bij voorkeur ter plaatse aanwezig zijn.Transport over langere afstanden moet bij bloedmonsters worden vermeden. Gedurende die tijd kunnen bloedbestanddelen veranderen, verminderen of juist toenemen.

Uw arts hoeft dan ook niet naar een speciaal laboratorium om te kijken wanneer u hem vraagt een groot bloedbeeld uit te voeren. Want het laboratorium waar hij normaliter mee samenwerkt, is doorgaans ook in staat om andere parameters in het bloed te onderzoeken. Uw arts moet alleen aangeven welke bestanddelen in het bloed onderzocht moeten worden.

Welke bloedwaarden zijn bijzonder belangrijk?

Het valt te begrijpen dat mensen uit kostenoverwegingen soms niet alle denkbare bloedwaarden willen laten onderzoeken. Maar een aantal bloedwaarden zou in elk geval gemeten moeten worden. Dat zijn ter aanvulling op de waarden van een normaal standaard bloedonderzoek (eiwitten, cholesterol etc.) de volgende waarden:

  • Homocysteïne: een eiwit-afbraakproduct. Als deze waarde verhoogd is, heeft u een verhoogd risico op vasculaire aandoeningen, een hartaanval of beroerte. Als uw homocysteine-spiegel te hoog is, heeft u een tekort aan foliumzuur, vitamine B6 en B12;
  • Selenium: een belangrijk mineraal voor de groei van cellen en de vorming van enzymen;
  • Vitamine C: alleen genoeg vitamine C in het lichaam garandeert een sterk immuunsysteem en goede zenuwen. Daarnaast geeft deze stof u ook veel energie;
  • Vitamine D: het verbetert uw stemming en versterkt de botten. Ook deze vitamine versterkt uw immuunsysteem sterk;
  • Vitamine E: het krachtigste beschermingsmiddel tegen vrije radicalen en dus tegen celbeschadiging. Het kan zelfs het risico van atherosclerose verminderen;
  • Zink: houdt eveneens uw immuunsysteem alsook huid, haren en nagels gezond. Een tekort aan zink kan zelfs leiden tot eczeem.
Gerelateerde artikelen
Een preventieve bloedtest doenEen preventieve bloedtest doenHet laten uitvoeren van een preventieve bloedtest is een fenomeen dat de laatste jaren in Nederland in opkomst is. Of he…
Bloedonderzoek: betekenis van de bloedwaardenBloedonderzoek: betekenis van de bloedwaardenTegenwoordig wordt er vaak bloedonderzoek gedaan wanneer men een bepaalde aandoening vermoedt. Voor dit bloedonderzoek w…
Kanker en medisch onderzoek: hoe kan men kanker opsporen?Kanker en medisch onderzoek: hoe kan men kanker opsporen?Kanker is een ziekte die niet altijd makkelijk op te sporen is. Dikwijls wordt de ziekte pas in het lichaam ontdekt als…
Bloedonderzoek: zijn er afwijkingen in het bloed?Bloedonderzoek: zijn er afwijkingen in het bloed?Bloedonderzoek wordt gedaan wanneer een arts het vermoeden heeft dat de klachten van een patiënt veroorzaakt worden door…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tumisu, Pixabay

Reageer op het artikel "Het belang van bloedonderzoek"

Reacties

G. H., 15-01-2016 17:11 #4
Ik heb al enkele keren bloedonderzoek gehad omdat er ik te veel ijzer in mijn bloed zit.
Wat zijn de gevlolgen daarvan en wat kan ik er zelf aan doen?

Met vriendelijke groeten,
G.H.

Van Nahuijs, 11-07-2015 02:06 #3
Als er bloed geprikt is en de CRP waarde is dan 11 terwijl in het overzicht staat dat de gewone waarde 5 moet zijn waar kan dit op duiden en moet je er iets mee?

Ramon, 10-12-2014 13:45 #2
Stel mijn arts werkt niet mee en wilt mij geen uitgebreid bloedonderzoek laten doen, kan ik in een academisch ziekenhuis dit zonder verwijzing laten doen?

Jannick, 18-07-2014 18:40 #1
Hé,

Inzake bloedonderzoek, vroeg ik mij af of het mogelijk is een quasi-volledig bloedonderzoek (i.e. kijken naar waardes van vitaminen, ijzer, calcium, selenium, . in het bloed) aan te vragen? Zo ja, waar kan ik dat best doen? Ik kamp al jaren met vermoeidheidsklachten en spierpijnen, heb reeds vele testen gedaan maar dat blijken telkens testen die kijken naar de ware oorzaak (bijvoorbeeld testen op HIV, Lyme, .), eerder dan naar waar het probleem ligt. Daarom had ik graag willen weten of dat mogelijk is bij aanvraag?

Met vriendelijke groet,

Jannick

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 29-09-2018
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!