InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Abortus: hoe werkt het

Abortus: hoe werkt het

Abortus: hoe werkt het Abortus gebeurt wanneer een ongeboren baby’s leven wordt beëindigd. Ongeveer 200 miljoen vrouwen raken elk jaar zwanger. Gedurende dezelfde periode worden er over de hele wereld ongeveer 44 miljoen abortussen uitgevoerd. Gelukkig is het abortuscijfer gedaald omdat meer mensen, vooral in ontwikkelingslanden, betere seksuele voorlichting krijgen. Betere gezinsplanning leidt ook tot minder abortussen.

Geschiedenis van abortus

Abortussen wordt al voor duizenden jaren uitgevoerd. De oude Romeinen en Grieken waren niet erg bezorgd over het leven van de ongeboren baby. In het Oude Testament moesten de vrouwen zelfs een boete betalen als ze een miskraam hadden. De abortuswetgeving is in de afgelopen eeuwen in het grootste deel van de westerse wereld veranderd.

Bron: Mzacha, RgbstockBron: Mzacha, Rgbstock

Verschillende soorten abortus

Spontane abortussen gebeuren op een natuurlijke wijze. Artsen noemen dit een miskraam. Dit kan gebeuren om verschillende redenen, bijvoorbeeld vanwege een ziekte die een zwangere vrouw zou kunnen krijgen of een verschrikkelijke gebeurtenis haar kan overkomen.

Op een niet-natuurlijke manier wordt de foetus uit de buik van de zwangere vrouw gehaald om zodoende verdere zwangerschap te voorkomen.

Verschillende methodes om abortus uit te voeren

In de meeste gevallen zullen artsen abortussen uitvoeren door middel van een operatie. In een veel voorkomende methode wordt de ongeboren baby met een buis uit de buik van de moeder gezogen. Een abortus kan ook worden uitgevoerd met bepaalde medicijnen. Dit geneesmiddel, dat werd ontwikkeld in Frankrijk stopt het natuurlijk hormoon met het voorbereiden van de verdere zwangerschap. In sommige gevallen artsen gebruiken andere methoden en middelen om een zwangerschap te beëindigen.

Bron: Jmjvicente, RgbstockBron: Jmjvicente, Rgbstock
In de meeste landen abortussen worden uitgevoerd binnen de eerste drie maanden van de zwangerschap. Abortussen die worden uitgevoerd in een later stadium zijn risicovoller en kunnen de gezondheid van de zwangere vrouw in gevaar brengen.
Onveilige abortussen worden uitgevoerd in landen waar ze verboden zijn of uitgevoerd door ongeschoolde artsen of medisch assistenten die niet beschikken over de juiste medische training.

Discussies over abortus

Abortus is een probleem dat al eeuwen wordt besproken . Artsen , theologen , filosofen en politici zijn het oneens over twee kwesties : Moet een moeder worden toegestaan om een abortus te hebben en zou een ongeboren kind worden beschermd?
In de loop van de 20e eeuw zijn er twee groepen gevormd. Degenen die voorstander zijn van het toestaan van abortus zijn en diegene die juist fel tegenstanders zijn van abortus.

Bron: Jeinny, RgbstockBron: Jeinny, Rgbstock

Argumenten tegen abortus

  • Menselijke embryo's moeten dezelfde rechten hebben als gewone mensen
  • Het doden van ongeboren leven is moord
  • Een kind is een geschenk van God
  • Abortus heeft geen respect voor het menselijk leven
  • Vrouwen die een abortus ondergaan, kunnen ernstige psychische problemen later in het leven hebben

Argumenten voor abortus

  • Abortus moet worden toegestaan als het leven van een vrouw in gevaar is
  • Sommigen zeggen dat abortus moet worden toegestaan als er een kind wordt verwacht dat een mentale deficiëntie of geestelijk ziek gaat worden
  • Veel artsen en psychologen denken dat abortus moet worden toegestaan als een vrouw verkracht is
  • Iedereen moet controle hebben over hun eigen lichaam te hebben
  • Sommige jonge moeders in armoede leven en te jong zijn om een kind te krijgen

Bron: Xymonau, RgbstockBron: Xymonau, Rgbstock

Abortus in landen over de hele wereld

Hoewel de meeste landen een vorm van gelegaliseerde abortus hebben, die het mogelijk maakt voor een vrouw om haar zwangerschap te beëindigen binnen de eerste drie maanden, zijn er andere landen die abortus volledig verbieden. Waaronder bijvoorbeeld Malta, Chili, El Salvador en Nicaragua.

In Ierland is abortus illegaal, behalve in situaties waarin het leven van een moeder in gevaar is. Als gevolg hiervan, reizen duizenden Ierse vrouwen naar Britse klinieken en ziekenhuizen om een abortus te laten uitvoeren.

Overbevolking in Azië heeft geleid tot het legaliseren van abortus. Sommige landen bieden het zelfs gratis aan. In China heeft de overheid al voor drie decennia een één-kind-beleid, gezondheidsautoriteiten moedigen vrouwen aan om een abortus te laten uitvoeren als ze voor de tweede keer zwanger zijn. Abortus wordt vaker uitgevoerd als de foetus vrouwelijk blijkt te zijn.
In 1973 bereikte de Verenigde Staten een mijlpaal. Door de beslissing van het Amerikaanse Hooggerechtshof werd abortus legaal in alle Amerikaanse staten.

Abortus en religie

De Rooms Katholieke Kerk heeft het strengste standpunt over abortus. Het is er op tegen als het leven van een ongeboren kind eindigt op wat voor manier ook. Zij stellen dat het menselijk leven vanaf begin moeten worden gerespecteerd.

De Islam beschouwt abortus als verkeerd, maar laat het toch uitvoeren bij de vrouw als het om medische redenen gaat.

Boeddhisten denken dat het leven niet moet worden vernietigd en doen niet aan abortus. Echter, is modern boeddhisme zeer verdeeld over deze kwestie.

Na een abortus

Veel vrouwen gaan om met ernstige problemen na een abortus. Ze hebben last van negatieve gevoelens, depressie en hebben vaak nachtmerries. Ze ondergaan vaak een reeks van gemengde emoties. In sommige gevallen kunnen ze nooit meer zwanger worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ongewenst zwangerDoor falen van anticonceptie en andere redenen kan het voorkomen dat men ongewenst zwanger raakt. Dit is voor velen een…
Abortus en alternatievenAbortus; er zijn meer vrouwen die ermee te maken krijgen dan men vaak denkt. Veel mensen zijn uit ptincipe tegen abortus…
Miskraam en bloedverliesMiskraam en bloedverliesEen miskraam is iets waar iedere zwangere vrouw vrees voor heeft. Toch komt een vroege miskraam in ruim de helft van all…
Miskraam, de spontane abortusMiskraam, de spontane abortusDe schrik van iedere zwangere vrouw: bloedverlies tijdens de zwangerschap. Je valt binnen een paar seconden van je roze…
Mijn zwangerschap is gestopt, waar heb ik recht op?Mijn zwangerschap is gestopt, waar heb ik recht op?Voor veel vrouwen is de zwangerschap en het krijgen van een kind de ultieme bevestiging van hun relatie. Indien men zwan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Graphic-girl, Rgbstock
  • www.abortus.nl
  • www.gezondheidsnet.nl
  • Afbeelding bron 1: Mzacha, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Jmjvicente, Rgbstock
  • Afbeelding bron 3: Jeinny, Rgbstock
  • Afbeelding bron 4: Xymonau, Rgbstock

Reageer op het artikel "Abortus: hoe werkt het"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 13-10-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!