InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Bekkenbodemspier scheuring en problemen voorkomen

Bekkenbodemspier scheuring en problemen voorkomen

Bekkenbodemspier  scheuring en problemen voorkomen Bij een moeilijke bevalling kan de bekkenbodemspier scheuren en dat geeft vele nare problemen. De complicaties komen vooral voor bij vrouwen die op latere leeftijd een kind krijgen en de klachten openbaren zich in hun volle omvang pas jaren later, tijdens de overgang. Gelukkig is er veel aan te doen en met de juiste oefeningen kan het allemaal weer goed komen. Er is zelfs een speciale cursus ontwikkeld die de problemen kan voorkomen.

Bekkenbodemspierscheuring

Een kind krijgen is een geweldige ervaring en een bijzondere gebeurtenis, maar niet elke vrouw komt er zonder kleerscheuren (bekkenbodemspierscheuren) vanaf. Als tijdens de bevalling je bekkenbodemspier scheurt geeft dat een scala aan zeer vervelende complicaties, zoals urineverlies, obstipatie, moeilijkheden bij het vrijen en verzakkingen. De klachten komen vaker voor naarmate de vrouw ouder is op het moment dat ze kinderen krijgt.

Kunstbevalling - tangverlossing - vacuümpomp

Het zijn vooral de ingrepen bij de bevallingen waarbij de scheuring van de bekkenbodemspier voorkomt. Tangverlossingen spannen wat die complicatie betreft de kroon. Bij meer dan 70 procent van de bevallingen die met de tangverlossing gebeuren vindt er inscheuring van de spier in de bekkenbodem plaats. De grote bekkenbodemspier, levator ani, komt in de meeste gevallen niet ongeschonden uit de strijd. Ook bevallingen die met de vacuümpomp plaatsvinden heeft eenderde van de vrouwen daarna te kampen met een scheuring van de spier. Bij normale bevallingen is het aantal niet nul, trouwens. Dan nog heeft 15 procent van de vrouwen er last van.

Bekkenspier vergeten na de bevalling

In de periode na de bevalling denken vrouwen niet aan dat soort complicaties. Ze genieten van hun baby en willen liefst zo snel mogelijk weer actief zijn. Over het algemeen pakken de moeders na een week of twee het sporten weer op en gaan ze oefeningen doen om de strakke buik terug te krijgen. Veelal wordt daarbij de bekkenbodem vergeten. De problemen laten zich vaak niet meteen zien. Die komen vaak jaren laten bovendrijven.

Verzakking- urineverlies

Een uitgerekte of zelfs uitgescheurde bekkenbodemspier kan jaren na de bevalling opspelen. De spier doet dan niet meer wat hij moet doen. Hij geeft geen steun genoeg meer aan de bekkenbodem. Wie na de bevalling verkeerd met die spier omgaat kan de klachten later zelfs vergroten. In de tijd van de overgang komen de grote klachten. Om er dan nog wat aan te doen is moeilijk en soms lukt dat niet zonder operatie. Om klachten als urineverlies, poepproblemen en verzakking te voorkomen moeten de vrouwen er vroeg bij zijn.

Het probleem schijnt steeds vaker voor te komen. Het risico is groter bij bevallingen die lang duren, bij moeders die ouder zijn dan dertig en bij kunstverlossingen. Als er meerdere risicofactoren samenkomen is de kans op problemen het grootst.

Elektrostimulatie

Met moderne technieken kunnen de artsen de bekkenbodemspieren in beeld brengen. Dan kunnen ze bekijken of er iets mis is en wat daar aan te doen is. Er zijn oefeningen die de spier sterker maken en de spier kan gestimuleerd worden met elektrische golven: inwendige elektrostimulatie.
Er kunnen zelfs driedimensionale filmpjes van het bekken worden gemaakt, zodat de eventuele schade goed te lokaliseren is. Dat kon men voorheen niet zien. Deze technieken betekenen bij de behandeling een grote vooruitgang.

Bron: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Oefeningen en problemen voorkomen

De spier kan getraind worden door de bekkenbodemspier aan te spannen. Patiënten moeten dat drie keer per dag dertig keer doen. Dat is veel, maar het levert wel wat op. De spier komt door het vele trainen in goede conditie en dat scheelt een hoop ellende op latere leeftijd.

ZwangerFit

Het is belangrijk dat vrouwen inzicht hebben in de werking van hun lichaam en dat ze weten wat een bevalling met je bekkenbodem doet. Er is een speciale cursus die ZwangerFit heet, die daar aandacht aan besteedt.

NVFB-ZwangerFit cursus

NVFB-ZwangerFit wordt aangeboden door leden van de NVFB, de vereniging van bekkenfysiotherapeuten. De cursus mag alleen gegeven worden door fysiotherapeuten die een geregistreerde NVFB-ZwangerFit opleiding hebben gevolgd en door geregistreerde bekkenfysiotherapeuten. De cursus is ontwikkeld in opdracht van de NVFB.
Kennis over zwangerschapsgymnastiek is gebundeld met kennis over bekkenproblemen.
In de cursus zitten oefeningen uit de aerobic en de fitness. Vrouwen kunnen voor de bevalling al beginnen met de cursus en er daarna, ongeveer vier tot zes weken na de bevalling, mee verdergaan. De cursus bestaat uit oefeningen en theorie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: wat is een verzakking?Een verzakking, wat wordt daar nu eigenlijk precies mee bedoelt? Een verzakking wordt ook wel een prolaps genoemd en is…
Blaasverzakking: symptomen & operatie verzakking van blaasBlaasverzakking: symptomen & operatie verzakking van blaasBlaasverzakking symptomen bestaan onder meer uit een drukkend of vol gevoel in het bekkengebied en het gevoel dat er iet…
Aandoeningen: prolaps (verzakking)Prolapsklachten (klachten veroorzaakt door een verzakking), vele vrouwen hebben er last van, vooral op oudere leeftijd.…
Stress-incontinentie: urineverlies bij inspanningStress-incontinentie: urineverlies bij inspanningStress-incontinentie is het ongewild verliezen van urine tijdens inspanning. Het is niet mogelijk de urine op te houden,…
Verzakking baarmoeder: symptomen en behandelingVerzakking baarmoeder: symptomen en behandelingDe meeste vrouwen krijgen tijdens hun leven te maken met een of meer aandoeningen van de vrouwelijke voortplantingsorgan…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bekkenbodemspier scheuring en problemen voorkomen"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 15-02-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!