InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Abortus bij jongeren

Abortus bij jongeren

Abortus bij jongeren Als je nog jong bent en je ontdekt dat je ongepland zwanger bent geraakt, staat je wereld op zijn kop. Misschien durf je het niet te vertellen, maar je zult toch moeten. Dan moet je ook een belangrijke beslissing maken of je het kind wilt houden of niet. Dit besluit moet je al snel nemen omdat je na een bepaalde periode geen abortus meer kunt laten doen. Als je hebt besloten om de zwangerschap te onderbreken, kun je een afspraak maken bij een abortuskliniek. Je krijgt na het eerste gesprek nog vijf dagen bedenktijd om te besluiten of je het echt wel wil. Hoe gaat een abortus in zijn werk?

Symptomen zwangerschap

Als je nog geen kinderen wilt, is het af te raden om onveilige seks te hebben. Dat is algemeen bekend, maar toch raken veel jongeren ongewenst zwanger. Mocht je het vermoeden hebben dat je zwanger bent, is het goed om te weten wat de symptomen zijn die hierbij horen. Hoe eerder je een zwangerschap ontdekt, hoe meer tijd je hebt om te besluiten wat je doet. Al heel vroeg in de zwangerschap vinden er veranderingen plaats in het lichaam. De kenmerken die horen bij een zwangerschap zijn:

  • De menstruatie blijft uit
  • Gevoelige borsten die wat kunnen opzwellen
  • Vaker plassen
  • Misselijk zijn, vooral in de ochtend
  • Vermoeidheid
  • Stemmingswisselingen
  • Rusteloosheid
  • Brandend maagzuur
  • Verstopping

Een test doen

Wanneer je het vermoeden hebt dat je zwanger bent, is het verstandig om een test te doen. Deze kun je gewoon kopen bij een drogisterij of apotheek en er zijn verschillende merken verkrijgbaar. Een test meet het aantal zwangerschapshormonen in je urine en de uitslag van de test geeft voldoende zekerheid. Mocht je dit niet zien zitten, kun je ook naar je huisarts gaan. Als je te horen krijgt dat je zwanger bent, kun je behoorlijk schrikken en je wereld staat op zijn kop. Je weet misschien niet wat je moet doen en vraagt je af hoe het nu verder moet. Toch moet je proberen helder na te denken en te komen tot een beslissing wat goed voelt. Je moet nadenken of je het kind toch wilt laten komen, het zelf wilt houden, het wil afstaan voor adoptie of abortus wil laten uitvoeren.

Wat een abortus inhoudt

Bij een abortus wordt de zwangerschap vroegtijdig afgebroken. In Nederland wordt door ongeveer één op de tien vrouwen abortus gedaan wanneer zij ontdekken ongewenst zwanger te zijn. Dit wordt ook wel abortus provacatus genoemd. Er zijn verschillende mogelijkheden: een abortuspil, een zuigcurettage en een late abortus. Het ligt er ook aan hoe lang je al zwanger bent. In de meeste gevallen is er iets mis gegaan met de anticonceptie, bijvoorbeeld het vergeten van het slikken van de pil of een scheur in het condoom. Wanneer je aan de pil bent en daarbij antibiotica gebruikt of aan de diarree bent, biedt deze geen bescherming.

Abortuspil

Dit kun je doet tot een zwangerschapsduur van 49 dagen. Je moet drie tabletten innemen en twee dagen later krijg je in de abortuskliniek een tweede medicijn. Je moet dan een aantal uren in de kliniek aanwezig blijven omdat er in die tijd de zwangerschap zich losmaakt en de werkelijke abortus plaats vindt. Drie weken later kom je terug voor een nacontrole. Je kunt wat last krijgen van buikpijn en misselijkheid. Het lijkt misschien de gemakkelijkste ingreep, maar dat hoeft niet zo te zijn. Ook moet je extra terugkomen naar de kliniek.

Zuigcurettage

Hierbij wordt de baarmoeder leeggezogen met een buisje dat via de vagina wordt ingebracht. Deze ingreep duurt maar enkele minuten en je krijgt een plaatselijke verdoving of een roesje. Je voelt weinig pijn, maar na afloop kun je wat krampen voelen zoals je dat ook voelt wanneer je ongesteld bent. Ook kan er nog wat bloedverlies zijn. Drie weken later vindt er een nacontrole plaats.

Late abortus

Er zijn weinig abortusklinieken die een abortus uitvoeren als je langer dan dertien weken zwanger bent. In Nederland mag een abortus worden uitgevoerd tot en met de drieëntwintigste week. Maar er zijn weinig artsen die deze ingreep willen doen na de tweeëntwintigste week. Het is een zware ingreep. Na 18 weken zwangerschap vindt het onder narcose plaats, omdat het moeilijker is om het kind te verwijderen.

Bedenktijd

Als je jonger bent dan zestien jaar, moet je jouw ouders inlichten. Meestal word je via je huisarts doorverwezen naar de abortuskliniek of een ziekenhuis. Het is belangrijk dat je een beslissing neemt waar je zelf achter staat. In Nederland is het wettelijk geregeld dat je vijf dagen bedenktijd krijgt voordat je de abortus mag laten uitvoeren. Dat eerste gesprek kan ook met je huisarts plaatsvinden. Mocht je meer tijd nodig hebben, kun je er in sommige gevallen wat langer over nadenken. Praat er met iemand over, bijvoorbeeld met je vriend, familie of vriendinnen. Als je na vijf dagen nog steeds een abortus wil laten plegen, zal de behandeling plaatsvinden. Het is verstandig om samen met iemand naar de abortuskliniek te gaan, want het kan zijn dat je je na afloop niet lekker voelt.

Nazorg

Op de late abortus na is een abortus medisch gezien niet zon ingrijpende ingreep, maar het kan voor jou toch een hele ingrijpende gebeurtenis zijn. Ook al sta je achter je keuze, het kan toch heel moeilijk zijn. Het kan zijn dat je psychische problemen krijgt. Daarom is het ook belangrijk om na afloop er goed over te kunnen praten met iemand die je vertrouwt. Mocht je na de abortus nog erg veel last hebben van buikpijn, bloedverlies of koorts, ga dan terug naar de abortuskliniek of huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ongewenst zwangerDoor falen van anticonceptie en andere redenen kan het voorkomen dat men ongewenst zwanger raakt. Dit is voor velen een…
Abortus - Voor, tijdens en na de behandelingAbortus - Voor, tijdens en na de behandelingWanneer je ongewenst zwanger bent heb je de keuze uit drie opties. Je houd het kindje, je staat het kindje af ter adopti…
Abortus en alternatievenAbortus; er zijn meer vrouwen die ermee te maken krijgen dan men vaak denkt. Veel mensen zijn uit ptincipe tegen abortus…
Abortus met de abortuspil (RU486)Abortus met de abortuspil (RU486)Een abortus is altijd een aangrijpende ervaring. Gelukkig is er een alternatief voor de gebruikelijke zuigcurettage, de…
Zwanger en abortusZwanger en abortusOngewenst zwanger: wat nu? Wanneer een zwangerschap totaal onverwacht komt en niet gewenst is, kan er gekozen worden voo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Steid, Pixabay
  • www.dokterdokter.nl

Reageer op het artikel "Abortus bij jongeren"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!