InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Voeding tijdens zwangerschap

Voeding tijdens zwangerschap

Voeding tijdens zwangerschap Vrouwen die zwanger zijn krijgen allerlei adviezen omtrent hun voeding tijdens de zwangerschap. Zwangere vrouwen zouden moeten eten voor twee (wat onzin is) en eten tijdens de zwangerschap bij voorkeur augurken en haringen. Uitgebalanceerde en gezonde voeding is zeker belangrijk als je zwanger bent. Vrouwen met een gemiddeld gewicht moeten zo'n 12 tot 16 kilo aankomen tijdens de zwangerschap. Meer kilo's aankomen is zeker overbodig. Je hoeft je eetpatroon tijdens de zwangerschap echt niet drastisch te veranderen als je voedingspatroon uitgebalanceerd is en niet te veel suiker en vet bevat. Tijdens de zwangerschap zou je globaal genomen 250 tot 350 extra calorieën extra moeten krijgen, dagelijks. Het klinkt voor zwangere vrouwen misschien als muziek in de oren dat ze extra calorieën tijdens de zwangerschap mogen nuttigen, eindelijk is het geoorloofd! Maar helaas, het is niet de bedoeling dat de extra kilo's bestaan uit uit ijsjes, snacks en meer van dit lekkers. Het gaat erom dat de baby belangrijke voedingsstoffen uit de calorieën kan halen.

Extra vitamines slikken tijdens de zwangerschap

Het is bekend maar ook aan te raden om tijdens de zwangerschap extra vitamines en mineralen te slikken. Er zijn speciale mulitvitamine- en mineralen preparaten voor zwangere vrouwen te koop zoals gravitamon. Dit is handig om je calciumgehalte en ijzergehalte op peil te houden. Foliumzuur slikken is belangrijk en het slikken van visolie capsules heeft vele voordelen voor je kindje.
  • Een goed ijzergehalte gedurende de zwangerschap is belangrijk om bloedarmoede te voorkomen. Zwangere vrouwen met bloedarmoede hebben meer kans op een kind met een laag geboortegewicht en de kans is groter dat het kind later gedragsproblemen ontwikkelt. Ook kan ijzertekort tijdens de zwangerschap, bloedarmoede bij de baby tot gevolg hebben. Het is ook niet fijn om je ten gevolge van ijzertekort tijdens de zwangerschap zwak en misselijk te voelen. Gelukkig controleren verloskundigen regelmatig het ijzergehalte in het bloed, dus bij een ijzertekort ben je er snel bij.
  • Extra calcium (zo'n 1200 mg) tijdens de zwangerschap kan zwangerschapsvergiftiging voorkomen. Een goed calciumgehalte tijdens de zwangerschap zorgt ook voor een gezonde bloeddruk.
  • Het slikken van extra foliumzuur is ook aan te raden. En dan het liefst al voordat je zwanger word, tot en met de eerste twee maanden van de zwangerschap. Voldoende foliumzuur voorkomst ernstige aandoeningen bij de baby, zoals een open ruggetje.
  • Visoliecapsules innemen tijdens de zwangerschap is een goed idee. De omega 3 vetzuren die in visoliecapsules zitten zijn erg goed voor de ontwikkeling van de hersenen van het ongeboren kind, en het kindje heeft hier zelfs later nog profijt van. Bij de moeder zou door het slikken van visoliecapsules tijdens de zwangerschap een postnatale depressie voorkomen kunnen worden. Het kindje heeft minder kans op astma en allergieën, een beter concentratievermogen en kleinere kans op labiliteit (woede-aanvallen, angsten, wisselende stemmingen).

Hoeveel kilo extra tijdens zwangerschap

Niet elke vrouw heeft hetzelfde aantal extra kilo's nodig tijdens de zwangerschap. Dit is afhankelijk van het lichaamsgewicht van de vrouw voordat zij zwanger werd.

Bij ernstig overgewicht moet de zwangere vrouw ervoor waken niet meer dan 6 kilo aan te komen: zij moet dus ook tijdens de zwangerschap haar gewicht in de gaten houden. Bij overgewicht mag de zwangere vrouw 7 tot 12 kilo aankomen. Zwangere vrouwen met een normaal gewicht kunnen 11 tot 16 kilo extra gebruiken. Vrouwen die heel slank zijn kunnen 13 tot 18 kilogram extra tijdens de zwangerschap aankomen.

Wanneer je meer kilo's aankomt dan deze richtlijn aangeeft, moet je dit met je meetorsen tijdens de zwangerschap, wat de zwangerschap extra zwaar maakt. Ook is het niet prettig om je na een zwangerschap erg te moeten inspannen om de overtollige kilo's kwijt te raken, je hebt immers wel wat anders aan je hoofd.

Waar gaan het gewicht naartoe?

Het is interessant om te weten hoe de kilo's tijdens de zwangerschap verdeeld worden. Gelukkig gaan niet alle kilo's op je kont en dijen zitten. Wanneer je ongeveer 12 kilo tijdens de zwangerschap aankomt, dan gaat 3,2 kilo naar de baby, 0,5 kilo is bestemd voor het vruchtwater, 1 kilo is voor de baarmoeder, de borsten krijgen er 0,5 kilo bij, voor vetreserves wordt 3,2 kilo gereserveerd, 1,8 kilo gaat naar lichaamsvocht en het bloed krijgt een extra van 1,4 kilo.

Voeding tijdens zwangerschap

Zorg er voor dat je tijdens je zwangerschap voldoende water drinkt. Je zwangere lijf heeft veel vocht nodig, zonder extra vocht kun je je zelfs slap voelen. Ook voorkomt dit uitdroging en vroegtijdige samentrekkingen van de baarmoeder. Water mag ook melk of sap zijn. Koffie en thee drijven juist vocht af, dus drink hiervan niet teveel. Bij niet-zwangeren is het normaal dat je voeding voor 60% uit koolhydraten, voor 15% uit vet en voor 25% uit eiwitten bestaat. Bij zwangere vrouwen geldt deze 'regel' niet. Wanneer je voornamelijk koolhydraatrijk voedsel wilt eten, moet je dat doen. Hetzelfde geld wanneer je voor meer dan 25% aan eiwitrijk voedsel wilt eten. Je voelt meestal haarscherp aan waar jij en je baby tijdens de zwangerschap behoefte aan hebben. Dus eet wat dat betreft, waar je zin in hebt (dit geldt natuurlijk niet voor vetrijke voeding).
  • Het belangrijkste om te eten tijdens zwangerschap zijn groente, fruit, pasta en graanprodukten.
  • Groente, fruit en graanprodukten vul je aan met melkproducten en eiwitrijke produkten (melk, yoghurt, kaas)
  • Eet vlees, kip, vis (heel belangrijk, vooral vette vis), mager vlees, bonen, eieren
  • Vetten, olieën, snacks, sauzen, boter, toetjes en zoetigheid mogen maar een klein deel uitmaken van je voeding.

Verstopping bij zwangere vrouwen

Tijdens de zwangerschap is het hormoon progesteron behoorlijk aanwezig. Helaas kan dit hormoon voor verstopping zorgen, zo zorgt ook de extra inname van ijzer (als je een ijzerpreparaat slikt, niet bij een multivitamine preparaat) voor verstopping. Zwangere vrouwen die bedrust moeten houden, hebben vaker verstopping bij gebrek aan beweging. Om verstopping te voorkomen, moet je veel drinken en ruim voldoende voedingsvezels tot je nemen. Beweeg zo veel mogelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat eet ik tijdens de zwangerschap?Wat eet ik tijdens de zwangerschap?Als je zwanger bent moet je extra goed op je voeding letten. Alles wat jij eet komt ook bij je ongeboren kind. Koop de j…
Het juiste dieet tijdens de zwangerschapHet juiste dieet tijdens de zwangerschapStarten met een gezond en uitgebalanceerd dieet is het beste wat je voor jezelf en de baby kunt doen. Op die manier hoef…
Voedingssupplementen tijdens de zwangerschapVoedingssupplementen tijdens de zwangerschapWil je zwanger worden? “Foliumzuur slikken!” zal dan een veelgehoord advies zijn. Maar waarom is foliumzuur zo belangrij…

Reageer op het artikel "Voeding tijdens zwangerschap"

Reacties

Madelon Geudens, 27-09-2015 16:09 #3
Welke vitaminen, andere voedingsstoffen zijn wenselijk om te slikken voor en tijdens een zwangerschap? Gravitamon en visoliecapsules las ik, nog iets?

Conny, 30-03-2011 04:27 #2
Ik ben 3 en een half maand zwanger en ben maar 2 kilos aangekomen. is dat te weinig? ik heb een lengte van 1.56 m en weeg 46kilo. Reactie infoteur, 31-03-2011
Voor deze vraag raad ik u aan contact op te nemen met uw huisarts.
Met vriendelijke groet, Sandra.

Shary, 21-03-2010 23:52 #1
Ik heb een vraagje, ik ben nu 4 maanden zwanger, en ben al 5kilo aangekomen? Is dat normaal? Ik was altijd iemand met eetprobleem maar ik denk nu aan mij kindje maar ik wil ook niet dik worden, kunnen jullie mij niet een perfechte eet patroon sturen dat ik niet te veel aankomt? Maar wel dat de kindje genoeg vitamine krijgt. Alvast bedankt. Reactie infoteur, 22-03-2010
Hai Shary,
In principe moet je gewoon eten voor één, en dan gewoon gezond. Groente, fruit, aardappelen, yoghurt, brood enz. Wat men zegt: eten voor twee, is achterhaald en dat hoeft echt niet. Tijdens zwangerschap ontkom je er soms niet aan dat je eetbuien hebt, het is niet erg om daar af en toe aan toe te geven, maar probeer dit te beperken. Over het algemeen geldt dat aankomen van 12 tot 15 kilo prima is, en meer aankomen is echt niet nodig. Hier heb je alleen maar last van en dan moeten die kilo's er na bevalling af, wat niet altijd goed lukt. Dus houdt het in de gaten. En als je onzeker hierover bent, raad ik je aan om naar een diëtiste te gaan die hierin kan begeleiden.

Infoteur: Ssandra3108
Gepubliceerd: 24-01-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!