InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe wordt krentenbaard bij kinderen behandeld?

Hoe wordt krentenbaard bij kinderen behandeld?

Hoe wordt krentenbaard bij kinderen behandeld? Een infectie rondom de neus en mond dat er als bruine krenten uitziet wordt de krentenbaard genoemd. Deze infectie aandoening wordt ook wel impetigo genoemd en is voor kinderen besmettelijk. Gewoonlijk worden jonge kinderen tot 9 jaar besmet met de aandoening. Iedereen kan de drager van de krentenbaard veroorzaker zijn, echter dat wil niet betekenen dat iedereen de aandoening ontwikkelt. Eenmaal opgelopen is de aandoening uitermate besmettelijk voor andere jonge kinderen. Wat dient u te doen om besmetting van andere kinderen te voorkomen en wat kunt u doen om het kind te laten herstellen?

Krentenbaard

Hoe ontwikkelt de aandoening zich?

Indien de huid een schrammetje, eczeem of krabplek heeft dan kan een infectie voordoen. De infectie gaat gepaard met rode plekjes en open zweertjes van waaruit gele etter komt. Is er een reeks aan kleine wondjes dan kunnen deze etterende wondjes uitbreiden, omdat de infectie om zich heen grijpt. De ontstane etter blaasjes kunnen indrogen mogelijk versneld door het gebruik van zinkzalf waardoor de gele etter gele korstjes ontstaan. Veelal komt de aandoening voor rondom de mond echter kan ook op andere delen van het lichaam voorkomen. Toch concentreert de aandoening zich om het aangezicht. Omdat er sprake is van korsten in combinatie met wondjes zal de huid samentrekken en jeuken. Daarnaast kunnen de lymfeklieren opzetten door toedoen van de groeiende infectie.

De veroorzaker

De krentenbaard wordt veroorzaakt door de stafylokok bacterie. Zowel kinderen als volwassenen dragen deze bacteriën standaard in het lichaam bijvoorbeeld in de neus. De bacterie wordt aan anderen overgebracht veelal via de vingers en geïnfecteerde objecten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan gedeeld speelgoed en dus kan een infectie snel worden opgelopen op een peuterschool, kinderopvang, kleuterschool en buitenschoolse activiteiten waar kinderen samenkomen. Tussen kinderen en op het lichaam van het kind kan de infectie doorgroeien tot de blaasjes zijn opgedroogd. Sporadisch komt de aandoening voor door de overdracht via in de lucht gebrachte slijmen door bijvoorbeeld proesten en met veel vloeistof spreken.

Wat kunt u zelf doen?

Uiteraard is het noodzaak om de bron van de aandoening niet naar anderen en andere wondjes te laten verspreiden. Daartoe dient u met de volgende aspecten rekening te houden:
  • zorg voor korte nagels en laat het kind eventueel vingersokjes dragen. De handen dienen geregeld te worden gewassen. Voorkom het krabben aan de blaasjes en korsten;
  • het kind dient altijd bij het douchen de eigen handdoek te gebruiken, waarna deze direct uitgewassen moet worden. Doe dit voordat een ander er per ongeluk gebruik van gaat maken;
  • de huid kan voorzichtig worden gewassen, bij voorkeur met desinfecterende zeep. Let wel dat u daarbij geen korstjes of blaasjes opentrekt;
  • reinig de objecten die het kind gebruikt op dagelijkse basis, om zo de besmetting van anderen of herbesmetting van zichzelf te voorkomen. Het is dus noodzaak om een properheidsregime in te voeren. Tracht het kind indien mogelijk de reden daartoe uit te leggen.

Informeer eveneens de schoolleiding. Het kan zijn dat de schoolleiding liever heeft dat u het kind thuis laat. Soms is dit niet nodig aangezien de kinderen in dezelfde klas elkaar vermoedelijk reeds hebben geïnfecteerd.

Aanvullende behandeling krentenbaard

Indien in het voortraject er blaasjes ontstaan, voordat deze gaan etteren dan kunt u deze goed behandelen met een zinkzalf. Het vocht in de blaasjes wordt door de zalf ingedampt. Indien de huid reeds aan het etteren is dan is het voorzichtig schoonmaken van de aangetaste huid noodzaak. Zorg daarbij dat de ettervloeistof niet wordt aangeraakt en verspreid naar uzelf als dragen en naar anderen. Is reeds een korst gevormd en ingedroogd dan neemt de besmettingskans af. Dan wordt veelal een crème gebruikt met fusidine als bestanddeel en werk antibiotisch. Gewoonlijk zullen de wondjes en korstjes na twee weken grotendeels zijn verdwenen. Soms kan de krentenbaard aandoening gecombineerd gaan met temperatuursverhoging en verminderde weerstand, waardoor de aandoening blijft aanhouden dan kan een antibioticakuur noodzakelijk zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Krentenbaard, een infectie van de huidKrentenbaard, een infectie van de huidKrentenbaard, of Impetigo, is een vervelende infectie van de huid deze wordt veroorzaakt door een bacterie. Krentenbaard…
Krentenbaard, een vervelende kinderziekteKrentenbaard, een vervelende kinderziekteKrentenbaard of impetigo is een zeer besmettelijke infectie van de huid, veroorzaakt door bacteriën. Bij kinderen komt h…
Krentenbaard bij de babyKrentenbaard bij de babyKrentenbaard wordt ook wel impetegio of kinderzeer genoemd. Het is een huidinfectieziekte die wordt veroorzaakt door bep…
Infectieziekten bij kinderen KrentenbaardStel; een kindje heeft erge uitslag op het gezicht, voornamelijk rond neus en mond. Het is begonnen met vele blaasjes di…
Krentenbaard bij baby, volwassen en zwangerschapKrentenbaard bij baby, volwassen en zwangerschapKrentenbaard valt onder Impetigo, een huidinfectie. Het komt het meest voor bij kinderen. Volwassenen en zwangere vrouwe…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Krentenbaard

Reageer op het artikel "Hoe wordt krentenbaard bij kinderen behandeld?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2017
Gepubliceerd: 08-07-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidvlekken
Medische informatie…
Schrijf mee!