InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan de knie? Oorzaken en behandeling van kniepijn

Pijn aan de knie? Oorzaken en behandeling van kniepijn

Pijn aan de knie? Oorzaken en behandeling van kniepijn Pijn aan de knie is er in vele soorten en kan vele oorzaken hebben. Kniepijn kan optreden bij beweging, maar ook constant of langdurig aanwezig zijn. Chronische kniepijn heeft doorgaans te maken met ziektes of aandoeningen zoals artrose of reuma. Plotse kniepijn daarentegen is vaak het gevolg van een verkeerde beweging van de knie, zoals bijvoorbeeld bij sportbeoefening. Overbelasting is een vaak voorkomende oorzaak van zeurende, scherpe pijn in de knie. Wat kunnen nog zoal oorzaken van kniepijn zijn en waaruit bestaat een effectieve behandeling ervan?

Pijn aan de knie

Kniepijn is een vrij vaak voorkomende aandoening en dit zowel bij jong als oud. Doorgaans gaat het bij jonge mensen om kniepijn omwille van sport en beweging, en bij oudere mensen om slijtage van het kniegewricht. De knie is het grootste gewricht van het lichaam en is cruciaal bij het stappen en het sporten. Het kan zijn dat je alleen kniepijn krijgt als je een verkeerde beweging hebt maakt, maar ook voortdurende pijn aan de knie (ook zonder beweging) kan voorkomen. We zetten de meest voorkomende vormen en oorzaken van kniepijn even op een rijtje.

Meniscus

Om de bewegingen van het kniegewricht soepel te maken, zijn er rond de knie een soort van kleine schijfjes voorzien. Deze kraakbeenschijfjes worden ook menisci genoemd. Bij een plotse, verkeerde beweging van de knie kan een meniscus scheuren waardoor er vocht of bloed in de knie terechtkomt. Hierdoor krijg je meniscuspijn.

Reuma

Reuma is een vervelende ziekte die alle gewrichten van het lichaam kan aantasten. Reuma zorgt voor een chronische ontsteking van het gewricht waardoor pijn ontstaat. Bovendien kunnen er periodes optreden waarin de ontsteking actiever is, zoals bijvoorbeeld bij kou en vochtig weer. Reumapatiënten hebben doorgaans dan ook meer pijn in de winter.

Overbelasting

Overbelasting van spieren en gewrichten is een van de complicaties van het sporten. Erg gemotiveerde sporters durven al eens net te ver gaan in het doen van sportieve activiteiten waardoor het lichaam en de gewrichten overbelast worden. Het komt er altijd op aan om de sportieve activiteit tijdig stop te zetten en te luisteren naar je lichaam. Daarna moet de nodige rust in acht genomen worden.

Artrose knie

Artrose aan de knie is een aandoening die ontstaat door de geleidelijke veroudering van het kniegewricht. Met de jaren gaat er slijtage optreden in je gewrichten (en je hele lichaam) waardoor weefsels dunner worden. Bij knie-artrose wordt het kraakbeenweefsel rond de knie dunner waardoor pijn kan ontstaan en de knie gezwollen kan geraken.

Slijmbeursontsteking knie

Deze vorm van kniepijn komt regelmatig voor bij mensen die voor hun beroep vaak op hun knieën moeten zitten. Denk bijvoorbeeld aan tegelzetters of loodgieters. Bij het contact van de knie met de vloer worden de slijmbeurzen van de knieën erg belast. Een slijmbeurs is een soort van kussen tussen de pees en het bot van de knie waardoor wrijving en druk op het kniegewricht worden opgevangen.

Kruisbanden

Kruisbanden zijn banden die in feite zorgen voor de "verbinding" van het onderbeen met het bovenbeen. Ze verstevigen het kniegewricht en zorgen voor stabiliteit van de knie. Bij een hevige beweging of plotse druk kunnen deze kniebanden beschadigd of zelfs gescheurd raken. Dit komt bijvoorbeeld door het maken van een sprong, zoals regelmatig voorkomt bij balsporten zoals voetbal.

Andere oorzaken kniepijn

  • verzwikking of verstuiking van de knie
  • ontwrichting van de knie
  • kneuzing van de knie
  • bacteriële infectie
  • geknelde zenuw
  • cyste

Evenwicht rusten en bewegen

Kniepijn is een fenomeen dat qua ernst en gevolgen erg kan verschillen per persoon. De een heeft last van slijtage aan het kniegewricht door artrose, terwijl de ander zijn knie te zwaar heeft belast bij voetbal. Bij een blessure of pijn aan de knie komt het er vooral op aan om naar je lichaam te luisteren. Als de pijn een stuk minder is geworden, dan heeft het geen zin om helemaal stil te blijven zitten. Geleidelijk aan weer voorzichtig bewegen en stappen is een goede tip om stilaan weer vorderingen te maken. Wel is het van belang om niet al te ongeduldig te zijn en je knie te forceren. Een evenwicht vinden tussen rust en beweging is de basis van een efficiënte behandeling.

Behandeling kniepijn

Cortisone injectie

In ernstige gevallen van knieproblemen kan een behandeling met cortisone aangewezen zijn. Zo kan de arts kiezen voor een inspuiting met dit ontstekingsremmende geneesmiddel om de klachten aan de knie snel te doen verminderen. Door middel van een cortisone injectie kan het probleem aan de knie heel plaatselijk en effectief behandeld worden. Wel moet je in het geval van een toediening met cortisone steeds rekening houden met mogelijke bijwerkingen.

Pijnstillers

Om de pijnklachten aan de knie tegen te gaan kan je het in de eerste plaats proberen met een klassieke pijnstiller als paracetamol. Helpt dit niet dan kan een sterkere pijnstiller zoals Nurofen aangewezen zijn.

Gel

Wil je het probleem aan de knie heel plaatselijk behandelen dan kan een verzachtende gewrichtscrème of -gel soelaas bieden. Hierdoor wordt de doorbloeding in de knie bevorderd en kan je je knie weer wat makkelijker bewegen. Een voorbeeld van een effectieve gel tegen pijn aan gewrichten of spieren is Ibuprofen Gel: deze gel werkt niet alleen ontstekingsremmend maar ook pijnstillend.

Kniebrace

Een knieverband kan nuttig zijn om je knie te ondersteunen bij het stappen, waardoor je bewegingsvrijheid vergroot wordt. Een knieverband of kniebrace kan op die manier verdere schade (bv. door een misstap of verkeerde beweging) vermijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Artrose: de symptomen en de behandelingArtrose: de symptomen en de behandelingIedereen heeft wel eens last van pijnlijke knieën, heupen of handen. In de meeste gevallen is de pijn van korte duur en…
Artrose hetzelfde als versleten gewrichten?Artrose (oftewel osteoartritis) is een reumatische aandoening en niet het gevolg van een normaal verouderingsproces. Art…
Aandoeningen: KnieklachtenKnieklachten komen veel voor. De belangrijkste klacht bij knieklachten is vaak pijn. Daarnaast kunnen er verschillende k…
Kniepijn symptomen verklaardKniepijn symptomen verklaardEr zijn veel verschillende soorten kniepijn en veel verschillende soorten kniepijn. Hier een overzicht van soorten kniep…
Bronnen en referenties
  • http://www.e-gezondheid.be/kniepijn-zou-het-geen-knieartrose-zijn/actueel/816
  • http://www.prettyhealthy.nl/pijn-in-knie-oorzaak-behandeling-kniepijn/ (bronnen geraadpleegd op 31/01/2016)

Reageer op het artikel "Pijn aan de knie? Oorzaken en behandeling van kniepijn"

Reacties

Mireille, 11-10-2014 14:10 #3
Ik ben 21 jaar en ik zit al een tijd met een groot probleem. Ongeveer 5/6 jaar geleden was ik aan het voetballen en het daarbij vaak slidings gemaakt. De laatste was desastreus voor mijn linker knie. Voor mijn gevoel bleef mijn knieschijf achter een graspolletje haken en klapte naar de buitenkant toe. Meteen een hele grote zwelling aan de rechter kant van de knie (waar ik de klap kreeg). In een rolstoel naar een huisarts gebracht en daar werd verteld dat ik 3 dagen op krukken moest lopen. Nu had ik precies die drie dagen daarna zeilkamp. Ik was heen gegaan omdat ik diezelfde avond er al een beetje op kon lopen (was heel pijnlijk, heb het alleen niet laten merken. Ik wilde graag heen). Had zoveel mogelijk met mijn rechterbeen opgevangen maar voorkomen erop te staan doe je niet als je de boot uit moet komen.

Eenmaal thuis, veel rust genomen, maar wel na een tijdje voetballen. Ik was goed te been dus ik dacht dat het wel klaar zou zijn. Ik ben/was al jaren keeper en daarbij moet je veel vallen natuurlijk. Telkens wanneer ik viel moest ik weer het veld afgedragen worden. De pijn was ondragelijk en zwol weer meteen op. Meteen naast het veld en thuis koelen. Wat nou juist het rare is dat het de volgende dag allemaal weer weg was en ik ook weer redelijk goed te been was.

Ik heb dit 1,5 jaar volgehouden. Toen moest ik maar van voetbal af hoe erg ik het ook vond, en nog steeds vind.

Ik ben naar meerdere doctoren geweest en niets kwam er uit. Er zijn MRI's gemaakt en hebben meerdere doctoren naar gekeken. Niets.
Ook heb ik al bijna 2 jaar bij een fysiotherapeute rond gelopen. Heeft verder niets geholpen.
Acupuncturist met lazerbehandeling ben ik ook naar toe geweest. Leek op het eerst wel te helpen, maar wanneer ik weer stopte was het zo weer mis.
Net week geleden nog naar een revalidatiearts gegaan. Hij weet het ook niet.

Er moet dus echt iets goed mis zijn in mijn knie, maar wat?

Er zijn al zoveel dingen gecheckt
- meniscussen (zijn zelfs sterker dan normaal)
- kniebanden
- slijmbeurzen
En natuurlijk andere handelingen die ik zo even niet op kan noemen.

Wat alles juist vreemd maakt is dat ik dingen gewoon kan doen die de meeste mensen niet kunnen met knieklachten.

Ik kan:
- rennen / sprinten
- draaiingen maken
- op mijn knieën zitten (alleen als ik het scheenbeen gedeelte gebruik) (harde grond)
- door mijn knieën zakken en weer opstaan zonder daarbij mij vast te moeten houden (squats)
- springen
- fietsbeweging

Wat ik niet kan:
- vallen
- op mijn knieën zitten op mijn knieschijf (harde grond)
- op bed/ bank op mijn knieën (zachte grond)

Lang stil staan word knie stijf en trekkerig.
Heel veel inspanning word knie ook stijf en trekkerig (vervelend gevoel naar boven en beneden.

Wat ik ongeveer voel:
- alsof er een mes in gestoken word. Het word ook alleen maar erger tenzij ik er van afga.
- als ik druk zit de pijn aan de binnenkant beetje recht onderin van de knieschijf.
Meer druk op die plek trekt het naar linksboven. Dus dwars over mijn knieschijf heen.
Ook trekt de pijn naar boven en onderen toe.

Knie word van al een klein tikje blauw en zwelt ook op, maar is ook zo weer weg.
Ik vind het zo frustrerend dat niemand weet wat dit is.
Ik heb al zoveel op internet rond gekeken en niets lijkt dezelfde pijn/plekken/klachten te hebben.

Ik hoop dat ik genoeg informatie gegeven heb en dat iemand misschien weet wat het zou kunnen zijn.

Jasmijn, 29-08-2014 16:26 #2
Beste Mirjam,

Zou het kunnen dat je hypermobiele gewrichten hebt? Een goede fysiotherapeut zou dit moeten kunnen nagaan. Je spieren kunnen daardoor ook altijd overbelast zijn. Of spierreuma, dat is ook niet heel ondenkbaar.

Mirjam, 15-10-2013 10:52 #1
Beste mensen, HELP…
ik ben Mirjam, 48 jaar oud en heb al sinds mijn 12 de jaar dagelijks pijn. Het begon bij mijn knieën en er kwam steeds meer bij, mijn polsen, rug, ellebogen, handen etc. Pijn is heel vervelend, het put je uit. Nog vervelender is het wanneer er op rontgenfoto's niets te zien is. De doktoren kijken je dan zo meewarig aan… En sturen je dan weer weg met een pijnstiller waar je maag overstuur van raakt. Zelfs met maagtablet. Alsof je het verzint! Mijn oudste zoon van 27 jaar heeft ook al van jongs af aan heel veel pijn in zijn knieën. Ook hij maakt dit nu mee. We zien niets dus het zal wel meevallen… Oja, vooral blijven bewegen maar niet door de pijn hen lopen, wel goed gedoseerd… Hoe werkt dat wanneer je ' s morgens al opstaat met pijn en er 's avonds mee naar bed gaat. En je er dan niet van kan slapen… Weet iemand of is er een dokter die dit leest en de moeite zou willen nemen om in ieder geval mijn zoon zijn benen goed te onderzoeken… Misschien gaat er bij ons iets niet goed in de pijnprikkel overdracht of iets. De pijn maakt meer stuk dan je zou denken. Wie kan en wil ons echt helpen zonder ons bij voorbaat al te veroordelen? Alvast bedankt. Met vriendelijke groet, Mirjam.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Knieproblemen behandelen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!