InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is tendinitis? Oorzaken, symptomen, behandeling en tips

Wat is tendinitis? Oorzaken, symptomen, behandeling en tips

Wat is tendinitis? Oorzaken, symptomen, behandeling en tips Tendinitis is een term die je vaak hoort in de sportwereld, maar ook in het dagelijks leven vrij bekend is. Het gaat om een peesontsteking die in veel gevallen veroorzaakt wordt door overbelasting. Je hebt bijvoorbeeld op een onbezonnen wijze inspannende klusjes gedaan in huis, of je bent zonder voorbereiding langdurig gaan sporten. Tendinitis kan een pijnlijke zwelling, een roodheid van de huid en een warm gevoel met zich meebrengen. Behalve spiergel kan ook een ontstekingsremmende pijnstiller verlichting van de klachten brengen. In ernstige gevallen kan de arts opteren voor sterkere medicatie zoals bijvoorbeeld een cortisone injectie, die de getroffen plek heel plaatselijk behandelt. Wat kan je doen tegen tendinitis en welke tips zijn nuttig bij de behandeling van deze peesontsteking?

Wat is tendinitis?

Tendinitis is afgeleid van het Latijnse tendinis (pees), en het achtervoegsel -itis, dat ontsteking betekent. Tendinitis is dus een peesontsteking. Die peesontsteking is een reactie op een beschadiging of irritatie van de pees, die op meerdere plaatsen in het lichaam kan voorkomen, zoals bijvoorbeeld de elleboog (tenniselleboog), de knie, de hand, de schouder en de hiel. Door de peesontsteking kunnen spieren en gewrichten pijnlijk zijn en moeilijkheden ondervinden om naar behoren te functioneren.Tendinitis komt zowel in het dagelijks leven als in de sportwereld relatief vaak voor.

Symptomen

Tendinitis uit zich vooral in het voelen van pijn aan het gewricht, bijvoorbeeld aan de elleboog of de knie. Door de pijn zal je dat lichaamsdeel ook minder gaan gebruiken. Daarnaast kan ook een zwelling optreden omwille van de verhoogde bloedcirculatie en het hoger vochtgehalte. De getroffen plek kan erg warm aanvoelen en er kan een zichtbaar rode plek op de huid verschijnen.

Oorzaken tendinitis

Overbelasting
Een van de meest voorkomende oorzaken van tendinitis is overbelasting. Hierbij gaat het om herhaalde oefeningen van een gewricht waarbij de pees lange tijd onder druk staat. Denk bijvoorbeeld aan het uitvoeren van klusjes aan je huis: altijd weer dezelfde armbeweging maken kan een peesontsteking veroorzaken, zeker als je de fysieke inspanning niet gewoon bent.

Muiselleboog
Vaak herhaalde handelingen van mensen die op kantoor werken kunnen leiden tot tendinitis: dat is onder meer het geval bij de befaamde "muiselleboog", waarbij de elleboog en de onderarm repetitief in eenzelfde positie gebruikt worden om aan de pc te werken. Af en toe de elleboog ontspannen kan een goede manier zijn om een ontsteking van de pees te voorkomen.

Wrijving tegen beenderige structuur
Een andere mogelijke oorzaak ligt niet bij overbelasting maar bij irritatie of wrijving van de pees bij het in contact komen met beenderige structuren, zoals bijvoorbeeld bij botaangroei.

Topsport
Topsport is de gelegenheid bij uitstek waarbij spieren en pezen uitgebreid gebruikt en getraind moeten worden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat tendinitis een vaak voorkomende blessure is bij topsporters, zeker bij tennissers (elleboog) en wielrenners (knie). Het intensief en overvloedig gebruiken van de betreffende pees kan leiden tot een peesontsteking.

Behandeling peesontsteking: tips

Vermijd overbelasting
Overbelasting is dé zondebok bij uitstek bij tendinitis: het herhaaldelijk en té snel overvloedig onder druk zetten van bepaalde lichaamsdelen kan leiden tot peesontsteking. Vermijd daarom een te zware belasting en bouw je inspanning geleidelijk op.

Ontspanningsoefeningen
Lichaamsdelen die voortdurend gebruikt worden, hebben net als mensen af en toe rust nodig. Laat je pols en je elleboog dan ook regelmatig volledig rusten als je op kantoor aan het werk bent, en schud ze even los. Bij sportbeoefening is een goede opwarming vooraf ook steeds belangrijk.

Medicijnen tegen tendinitis

Cortisone injectie
In ernstige gevallen kan de arts beslissen om een cortisonespuit te zetten op de getroffen plek. Cortisone werkt ontstekingsremmend en een inspuiting met cortisone zal de peesontsteking dan ook erg plaatselijk kunnen behandelen. Hierbij zou er snel vooruitgang moeten komen op het vlak van pijnklachten en beweeglijkheid van het gewricht. Mogelijk kan de cortisoneprik wel bijwerkingen veroorzaken zoals bijvoorbeeld zwelling of roodheid van de huid op de plek van inspuiting. Is dit laatste het geval, dan meld je dit het beste even bij je arts.

Pijnstillers
Pijnstillers kunnen nuttig zijn om de patiënt voorlopig verder te helpen en de pijn te verzachten. Paracetomal en ibrufen zijn twee van de mogelijke pijnstillende medicijnen die je kan nemen. Ibuprofen werkt naast pijnstillend ook ontstekingsremmend en biedt dus een dubbel voordeel.

Spiergel
Er zijn heelwat gels en crèmes op de markt om ontstekingen aan de pezen tegen te gaan en de pijn die erdoor veroorzaakt wordt te vermijden. Deze gels werken doorgaans ook in op de spier en kunnen snel zorgen voor een vermindering van de pijnklachten aan de geteisterde pees. Een voorbeeld van een dergelijke spiergel is Ibuprofen gel, die de pijn heel plaatselijk kan behandelen. Dit efficiënte middel is trouwens ook verkrijgbaar als een handige spray.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Peesontsteking: tendinitis in schouder, pols, knie of dijPeesontsteking: tendinitis in schouder, pols, knie of dijPeesontsteking of tendinitis kan optreden in schouder, pols, knie of dij. Een peesontsteking (tendinitis) ontstaat door…
Oorzaken en behandelingen bij een peesontstekingTendinitis ook wel peesontsteking is een ontsteking aan de pezen. De pezen zijn de verbindingen tussen de spieren het he…
Peesontsteking schouder: symptomen, behandeling (injectie)Peesontsteking schouder: symptomen, behandeling (injectie)Peesontsteking schouder kan behoorlijk invaliderend zijn. Wat zijn de symptomen van een peesontsteking in de schouder en…
Peesontsteking als oorzaak van schouderpijnEen veel voorkomende oorzaak van schouderpijn is een peesontsteking. Met een dergelijke ontsteking is het amper of zelfs…
Oorzaken, symptomen en behandeling achillespeesblessureDe kuitspier (m. triceps surae) bestaat uit drie spieren (m. soleus, m. gastrocnemius en m. plantaris). Aan de kuitspier…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Peesontsteking (geraadpleegd op 22/03/2016).

Reageer op het artikel "Wat is tendinitis? Oorzaken, symptomen, behandeling en tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 05-03-2017
Gepubliceerd: 13-03-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Sportblessures
Medische informatie…
Schrijf mee!