InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloedsomloop: concrete tips om een trombosebeen te voorkomen

Bloedsomloop: concrete tips om een trombosebeen te voorkomen

Bloedsomloop: concrete tips om een trombosebeen te voorkomen Een trombosebeen kan erg vervelend en zelfs potentieel levensgevaarlijk zijn doordat het de bloedsomloop belemmert. De bloedklonter die in je been ontstaan is kan een gevaar betekenen voor je hart en je longen, waar een longembolie fatale gevolgen kan hebben. Last hebben van "zware benen" is doorgaans een alarmsignaal voor een mogelijk probleem met de bloedsomloop in de benen. Een trombosebeen kan effectief behandeld worden met antistollingsmiddelen maar indien mogelijk is het beter om dit fenomeen te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld door het dragen van een compressiekous en het aanbrengen van een gel die de bloedcirculatie in de benen stimuleert. Welke concrete tips kunnen nuttig zijn om een trombosebeen te voorkomen?

Trombose: levensgevaarlijk?

Een trombosebeen is potentieel een gevaarlijke aandoening die medische behandeling vereist. Bij een trombosebeen ontstaat er een bloedklonter in een ader van het been waardoor de bloedcirculatie in het gedrang komt. Trombose kan samengaan met een ontsteking van de aders waardoor stappen pijnlijk wordt. Zelfs in rust kan de pijn blijven aanhouden. Wanneer de bloedklonter van de vaatwand loskomt en zich een weg baant naar hart of longen kan er een levensbedreigende situatie ontstaan. Dit omdat de bloedklonter de zuurstofopname van de longen kan verstoren, met longembolie als gevolg. Ook in het hart kan een bloedprop zorgen voor een gevaarlijke situatie doordat de bloedsomloop belemmerd wordt.

Behandeling trombosebeen

Een trombosebeen wordt doorgaans behandeld met antistollingsmiddelen. Dit kan door middel van spuitjes (onderhuidse injecties) of door orale inname van anticoagulantia, in de volksmond ook wel bloedverdunnende medicijnen (bloedverdunners) genoemd. Verder is ook het dragen van een steunkous aangeraden. Door de elasticiteit van deze steunkous worden de aders beschermd en wordt de bloedsomloop gestimuleerd zodat nieuwe bloedklonters vermeden worden.

Trombosebeen voorkomen: tips

De behandeling van een trombose door middel van antistollingsmiddelen of anticoagulantia is doorgaans erg effectief, maar uiteraard is het beter om indien mogelijk deze vervelende medische aandoening te voorkomen. Met honderd procent zekerheid kan je een aandoening nooit voorkomen, maar de volgende tips helpen je toch al een heel eind op weg om een trombosebeen te vermijden.

Bewegen

Als je voor je beroep lang moet stilzitten of stilstaan dan stijgt de kans dat je een trombosebeen oploopt. Je bloed stroomt immers alleen maar naar beneden en niet naar boven als je niet of nauwelijks beweegt. Hierdoor kan bloed gaan verklonteren en kan er een bloedprop ontstaan. Dit is het basisprobleem van het trombosebeen. Sta dus niet te lang helemaal stil maar beweeg; in rust moet je ervoor zorgen dat je je benen zo veel mogelijk hoger legt dan de rest van je lichaam.

Familiaal onderzoek

Ga voor alle zekerheid eens na of er in de familie mensen last hebben gehad van trombose. Mogelijk zijn er zelfs sterfgevallen van familieleden omwille van een longembolie. Indien het antwoord ja is, laat dan je bloed onderzoeken. Vaak zijn afwijkingen in het bloed genetisch en komen er in één familie meerdere gevallen voor van dezelfde afwijking. De Factor V van Leiden (ook wel de Mutatie van Leiden genoemd) is daar een voorbeeld van. Op die manier kom je te weten of je meer risico loopt dan normaal.

Mineraalwater

Mineraalwater is nuttig om het lichaam tegen uitdroging te beschermen. Water bevat zuurstof en hoe meer zuurstof je inneemt hoe beter je bloed kan functioneren. Wie te weinig water drinkt, verhoogt het risico op een slechtere bloedcirculatie.

Kuitspieren oefenen

Om het bloed weer naar de bovenkant van je lichaam te pompen is het nuttig om je kuitspieren te oefenen. Maak reeksen van 10 oefeningen waarbij je je kuitspier naar boven beweegt. Op je tenen gaan staan is hiervan een perfect voorbeeld. Op die manier wordt het bloed naar boven gestuwd en wordt de kans op "stilstaand bloed" verkleind.

Aspirine

Denk je dat je gevaar loopt om een trombosebeen te ontwikkelen, bijvoorbeeld bij een lange vliegreis, neem dan voor alle zekerheid een aspirientje. Een aspirientje werkt bloedverdunnend en verkleint de kans op bloedklonters. Ondanks deze vrij algemeen aanvaarde tips bestaat er onenigheid onder wetenschappers en dokters over het werkelijke nut van een aspirientje om trombose te voorkomen.

Compressiekous of steunkous

Niet alleen oude mensen met verzwakte benen of spataders dragen steunkousen. Ook jonge mensen doen er goed aan om een steunkous of compressiekous te dragen in risicogevallen (bv. maken van een lange reis). Baat het niet, dan schaadt het niet. Zo is het zeker niet slecht om een steunkous te dragen als je een beroep hebt waarbij je lang moet stilzitten (bv. een baan op kantoor, een baan als taxichauffeur of trucker, enz...).

Benengel of crème

Aanvullend kan je de bloedsomloop extra ondersteunen door het aanbrengen van een gel of crème die de bloedcirculatie in de benen bevordert. Hierdoor zullen de aders in de benen het makkelijker hebben om het zuurstoftransport in het bloed te verzekeren. Dit maakt de kans op een trombosebeen een heel stuk kleiner.

Zware benen: alarmsignaal

Het gevoel van zware benen kan een alarmsignaal zijn voor het ontwikkelen van een trombosebeen, zeker wanneer dit gepaard gaat met krampen. Heb je vaak last van zware benen vraag dan advies aan je arts over de manieren om een trombose in de toekomst te voorkomen. Mogelijk betekenen je zware benen een risicofactor voor deze aandoening.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zware benen? Tips om trombose en flebitis te voorkomenZware benen? Tips om trombose en flebitis te voorkomenEen pijnlijk en zwaar gevoel hebben in de benen kan wijzen op meerdere achterliggende oorzaken, zoals bijvoorbeeld obesi…
Trombose, wat en hoe?Trombose, wat en hoe?Bij trombose ontstaan er stollingen in het bloed, waardoor onder andere herseninfarcten en hartinfarcten kunnen ontstaan…
Trombose en een trombosebeen, wat kun je er tegen doen?Heel wat mensen krijgen vroeg of laat een keer last van trombose. Sterker nog, trombose is doodsoorzaak nummer één in Ne…
Trombosebeen: oorzaken, symptomen, nieuwe behandelmethodeTrombosebeen: oorzaken, symptomen, nieuwe behandelmethodeElk jaar krijgen twintigduizend mensen een trombosebeen. Om complicaties en chronische klachten te voorkomen is het van…
Trombose, een sluipmoordenaarTrombose, een sluipmoordenaarLongembolie, hartinfarct, trombosebeen en CVA (herseninfarct, beroerte). Het zijn enkele van de meest bekende aandoening…
Bronnen en referenties
  • https://www.trombosestichting.nl/...en.../verschijnselen-trombosebeen
  • https://www.thuisarts.nl/trombosebeen (bronnen geraadpleegd op 21/08/2015).

Reageer op het artikel "Bloedsomloop: concrete tips om een trombosebeen te voorkomen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Trombosebeen
Medische informatie…
Schrijf mee!