InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hypoglykemie (Hypoglycemie)

Hypoglykemie (Hypoglycemie)

Hypoglykemie (Hypoglycemie) Hypoglykemie (Hypoglycemie) - een schommelende of een te lage Bloedsuikerspiegel. Hypoglykemie is eigenlijk het tegenovergestelde van Diabetes mellitus (te hoge Bloedsuikerspiegel). Evenals bij Diabetes, is bij Hypoglykemie het lichaam niet goed in staat om Koolhydraten op een juiste manier te verwerken: de Suikerstofwisseling functioneert niet goed. Hypoglykemie wordt door sommigen gezien als het voor-stadium van Diabetes mellitus. Anderen erkennen Hypoglyke-mie als aandoening überhaupt niet. Hypoglycemie wordt ook wel met een c geschreven; hier is gekozen voor Hypoglykemie.

Hypoglykemie

Hypoglykemie is eigenlijk het tegenovergestelde van Diabetes mellitus (suikerziekte). Bij suikerziekte produceert de alvleesklier niet voldoende insuline. Bij Hypoglykemie wordt juist te veel insuline aangemaakt, waardoor de Bloedsuikerspiegel sterk schommelt of te laag wordt. Hypoglykemie is een frequent voorkomend probleem, hetgeen niet altijd onderkend wordt. Evenals bij Diabetes, is bij Hypoglykemie het lichaam niet goed in staat om Koolhydraten op een adequate manier te verwerken. Hypoglykemie is dus een toestand die wordt veroorzaakt door een te laag bloedsuiker gehalte i.c. bloedsuikerspiegel in het bloed, m.a.w. de suikerstofwisseling werkt niet goed. Hypoglykemie wordt door sommigen beschouwd als het voorstadium van Diabetes mellitus.

Een aantal opmerkingen vooraf:
  • Diabetes kan een acute en levensbedreigende ziekte zijn; Hypoglykemie is dit niet.
  • Door artsen wordt Hypoglykemie niet altijd direct herkend, vanwege de veelheid en verscheidenheid van de symptomen.
  • Volgens sommigen (vaak reguliere artsen) bestaat Hypoglykemie als aandoening überhaupt niet. Ze stellen dat het geen aandoening is, maar dat elk mens gewoon hypoglykemische momenten heeft oftewel: bloedsuikerspiegelschommelingen door de dag heen, die gewoon weer verdwijnen als men iets eet.
  • Hieronder wordt ingegaan op de symptomen vanuit de visie van degenen die Hypoglykemie wel als een aandoening onderkennen.

Glucose en Bloedsuiker

Bloedsuikerspiegel. Alles wat we eten wordt door ons lichaam omgezet in Glucose oftewel Bloedsuiker. De hoeveelheid bloedsuiker in ons bloed: de Bloedsuikerspiegel, daalt door lichamelijke of geestelijke inspanning en stijgt door eten.
Twee hormonen houden de bloedsuikerspiegel in balans:
  • Insuline zorgt er na het eten voor dat een teveel aan suiker wordt opgeslagen in lever en spieren
  • Glucagon helpt na inspanning om de opgeslagen suikers weer terug in het bloed te brengen
Bij Hypoglykemie is dit mechanisme c.q. de balans verstoord.

Glucosegehalte Bloedsuikerspiegel

Glucosespiegel. Spieren en organen (ook de hersenen) verbruiken Glucose, een vorm van suiker (Grieks voor zoet is Gluku). Koolhydraten uit de voeding worden door het lichaam omgezet in glucose. Vervolgens stijgt de Glucosespiegel in het bloed.
Glycogeen. Met behulp van het hormoon insuline wordt de glucose die niet direct nodig is, omgezet tot Glycogeen en opgeslagen in spieren, lever en lichaamscellen. Dit proces heeft tot gevolg dat de bloedsuikerspiegel daalt. Dit totdat het lichaam weer behoefte aan Energie heeft. Dan wordt de als glycogeen opgeslagen glucose weer vrijgemaakt en stijgt het Glucosegehalte in het bloed, om spieren en organen van brandstof te kunnen voorzien.

Schommelingen in de bloedsuikerspiegel (welke niet direct gerelateerd zijn aan Diabetes) komen steeds vaker voor. Deze schommelingen worden -door deskundigen op dit gebied- gezien als een direct gevolg van de welvaart en slechte voeding. Ze stellen dat het een resultaat is van een Koolhydraat- en Suikerrijk dieet. In Amerika, waar dit zich nog in sterkere mate manifesteert, wordt gesproken van een 'Koolhydraatverslaving'.

Koolhydraten en Suikers

Insuline. De alvleesklier (pancreas) geeft het hormoon insuline af. Hoe meer koolhydraten en suikers er gegeten worden, hoe meer insuline er geproduceerd en afgegeven wordt. Wanneer er regelmatig grotere hoeveelheden insuline van het lichaam gevraagd worden, gaat de alvleesklier vanzelf op een grotere productie over en produceert dan te veel insuline, waardoor de glucose in het bloed te sterk afneemt.
Hypo. Een verhoogde productie van insuline is te merken aan een zogeheten Hypo, hetgeen een verlaging van de suikerspiegel in het bloed is. De alvleesklier wordt gedwongen tot 'overproductie' door langdurig gebruik van teveel suikers en koolhydraten, waardoor het hele ritme verstoord raakt. Dit verstoorde ritme noemt men dus Hypoglykemie.

Hypoglycemie Oorzaken

Hypoglykemie lijkt zijn oorsprong o.a. te hebben in stress, te weinig voedsel (voedingsstoffen) verbruiken of een verkeerd voedingspatroon met onvolwaardige voeding (geraffineerde suikers en onverzadigde vetten). De grootste factor lijkt een fors toegenomen suikerconsumptie te zijn. Uit onderzoek komt naar voren dat we in Nederland gemiddeld 100 kilo suiker (!) per persoon consumeren. Niet alleen in de vorm van witte suiker, maar ook in de vorm van honing, snoep, chocola, frisdranken etc.
In veel kant en klaar producten en zoete versnaperingen worden geraffineerde koolhydraten gebruikt. Dit zijn fabrieksmatig geconcentreerde suikers. Ons lichaam kan deze geconcentreerde suikers maar moeizaam verwerken. Door de consumptie van geconcentreerde suikers wordt de alvleesklier 'opgezweept' tot een snelle, veel hogere productie van insuline dan bij het gebruik van natuurlijke koolhydraten. Dit gaat zo snel, dat er te weinig glucose in het bloed achterblijft.
De bloedsuikerspiegel zakt dan, waardoor we meteen weer trek in iets zoet krijgen (vicieuze cirkel).Wanneer deze situatie zich herhaald of vaak voordoet, kan de alvleesklier uiteindelijk op tilt slaan. De overproductie van insuline leidt in eerste instantie tot een te laag bloedsuikergehalte. Op iets langere termijn tot een ontregeling van het bloedsuikergehalte (met periodes van een te lage spiegel). En vervolgens zou het kunnen leiden tot chronische vermoeidheid en een onbestemd 'niet lekker voelen' of tot Hypoglykemie symptomen. Bij een zwakke erfelijke aanleg bestaat de kans dat de alvleesklier uitgeput raakt en geen insuline meer kan aanmaken, hetgeen in sommige gevallen tot suikerziekte zou kunnen leiden.

In publicaties over Hypoglykemie komen meerdere mogelijke oorzaken naar voren, die aan het ontstaan ten grondslag kunnen liggen. Genoemd worden onder meer:
  • Zwangerschap en uitputtende lichamelijke inspanningen (door hoog glucoseverbruik daalt bloedsuikerspiegel)
  • Baby's van Diabetische moeders
  • Extreem Overgewicht
  • Hormonale stoornissen
  • Tumoren
  • Langdurig medicijngebruik (oa. antibiotica), Anti-conceptiepil (ontregeling van het endocriene stelsel en bloedsuikerspiegel)
  • De aanwezigheid van te veel toxische stoffen, resten van oude infecties (bv. ziekte van Pfeiffer, postvirale infecties)
  • Verzwakt of een niet goed werkend immuunsysteem
  • Candidiasis (parasitaire overbelasting met candida albicans)
  • Allergieën of intolerantie voor bepaalde stoffen of omstandigheden
  • Te veel stress (te hoge werkdruk). De bijnieren zorgen voor adrenaline als er sprake is van veel stress of als je je in een noodsituatie bevindt. Adrenaline zorgt voor meer glucose in het bloed zodat het hele lichaam in een staat van paraatheid wordt gebracht. Hierdoor maakt het lichaam zich op om te vechten of te vluchten. Als deze extra energie niet gebruikt wordt door lichamelijke inspanning, moet de alvleesklier weer in ijl tempo insuline leveren. Hierdoor ontstaat op de langere duur schade aan het organisme, omdat het niet tot rust kan komen. Indien de bijnieren echter uitgeput zijn door langdurige spanningen (stress, hoge werkdruk en angst) blijft het bloedsuikergehalte te laag.
  • Er (b)lijken een aantal endocriene klieren betrokken te zijn bij Hypoglykemie, te weten: de Hypothalamus, Hypofyse, Epifyse, Schildklier, Bijschildklier, Thymus, Bijnieren en Eierstokken/teelballen. Wanneer de Hypothalamus uit balans is, lijken de gevolgen zich vaak te uiten in verslavingen aan eten (snoepen), alcohol en drugs. Overactieve bijnieren lijken ook veel te maken te hebben met Hypoglykemie.

Hypoglykemie Symptomen

Hypoglykemie symptomen. Symptomen of kenmerken kunnen o.a. zijn: een onbestemd ziektegevoel, vermoeidheid (veel gapen), nervositeit, honger, rusteloosheid, duizeligheid (neiging tot flauwvallen), hartkloppingen, prikkelingen in vingertoppen en voeten, wazig zien, beven, slechte concentratie, het snel koud hebben, lage bloeddruk, overmatig transpireren, oorsuizen, gevoelens van verwarring en angst en plotse woede-uitbarstingen.
Stijging Daling Bloedsuiker. Ook kan er een plotselinge en sterke behoefte aan iets zoets of hartigs zijn. Wanneer de bloedsuikerspiegel stijgt, moeten er hormonen aangemaakt worden om de bloedsuikerspiegel weer te laten dalen. Deze daling kan vervolgens weer tot een te lage bloedsuikerspiegel leiden. Gevolg: na een half uur ontstaat een loom en lusteloos gevoel (geeuwen) en komt er weer een sterke behoefte aan iets hartigs of zoets (frisdrank of snoep) om de bloedsuikerspiegel weer omhoog te brengen. Dit is uiteindelijk dus een vicieuze cirkel.

Hypoglykemie Test Symptomen

Een duidelijk en uitgebreid overzicht van meer Hypoglykemie symptomen, kun je vinden in:
  • Hypoglykemie Test. Hier kun je 'testen' of er bij jou mogelijk sprake is van symptomen van Hypoglykemie of een Hypoglykemisch beeld.
  • Wil je weten wat te doen indien er sprake is van Hypoglykemie symptomen, ga dan naar Hypoglykemie - Dieet en Tips .
Gerelateerde artikelen
Ziektebeeld Diabetes-MellitusZiektebeeld Diabetes-MellitusDiabetes-Mellitus is een verlaagde insuline-productie in de alvleesklier. Insuline is noodzakelijk om glucose uit het bl…
Suikerziekte of diabetes: symptomen en behandelingSuikerziekte of diabetes: symptomen en behandelingSuikerziekte of diabetes heeft - zoals de naam al zegt - te maken met een probleem van de suikerspiegel in het lichaam.…
Suikerziekte - DiabetesSuikerziekte - DiabetesSuikerziekte. Een veel voorkomende ziekte in Nederland. Niet alleen oudere mensen hebben er mee te maken, maar ook bij d…
Glucose en glucose-testersGlucose en glucose-testersGlucose meten we om te zien of onze bloedsuikerspiegel binnen de referentiewaarden ligt, onder meer als diabetes mellitu…
Hyperglycemie en hypoglycemie: acute ontsporing bij diabetesHyperglycemie en hypoglycemie: acute ontsporing bij diabetesDiabetespatiënten moeten altijd op hun hoede zijn om te voorkomen dat ze te maken krijgen met ontregelingen. Het is bela…
Bronnen en referenties
  • Orthos Media Kimura K. Role of essential trace elements in the disturbance of carbohydrate metabolism. Nippo Rinsho Hypoglykemie, Edith van Blijdesteijn: Ankh-Hermes JAMA, American Diabetes Association, juni 1999

Reageer op het artikel "Hypoglykemie (Hypoglycemie)"

Reacties

Karin de Visser, 20-06-2014 14:44 #42
Beste Rvdp, Bedankt voor je advies. Inmiddels ben ik al wat verder gekomen om de klachten te omzeilen. Ze zijn er in eerste instantie achtergekomen, dat ik een zeldzame auto-imuun ziekte heb, nl lymfocitaire colitis - waarschijnlijk al zeer lang en daar slik ik nu corticosteroiden voor (ook geen lekker middel, maar ik ga wel stukje bij beetje vooruit). Mijn darmen werkten door deze ziekte gedurende ca. 25 jaar al niet erg lekker (voortdurend diaree) en ik nam zeer waarschijnlijk weinig mineralen of goede voedingsstoffen op. Ook ben ik anders gaan eten, namelijk geen brood meer (ook geen pasta of rijst of aardappelen - alhoewel ik nooit hinder heb ondervonden van deze laatstgenoemde producten). Ik eet alleen nog maar fruit, groente, noten, kip of vis en eieren. Nu heb ik al maandenlang geen last meer van eerdergenoemde klachten. Vind het wel jammer, want volkorenbrood was zo ongeveer mijn hoofdmaaltijd en vond ik ook erg lekker. Maar ja, beter dan al die klachten. Ik heb overigens nooit last van overgewicht gehad (even voor de goede orde, je moet denk ik ook niet altijd alle klachten op overgewicht gooien - mijn vader had zeer onregelmatige suikerwaarden in zijn bloed, op het laatst van 31 tot 2 in een uur tijd, en ze konden zijn klachten niet onder de knie houden, en de man was lang en zeer mager).

Regina, 04-07-2013 16:03 #41
Wat fijn om hier alles omtrent mijn klachten te vinden. Ben inmiddels 52 en al jaren last van al deze vage klachten. Op de Harper test scoorde ik 120. Ik weet eigenlijk al heel lang dat ik een bloedsuikerprobleem heb, Alleen omdat ik wat overgewicht heb, ben ik al geregeld Atkins of Low- carb diëten aan het proberen. Kom er nu dus achter dat ook zuivel een valkuil kan zijn. De lactose moet je niet onderschatten. En aangezien je bij dit soort diëten toch vaak naar de volle yoghurt, kwark enz. moet grijpen. Het lukt me gewoon niet om de kilo's kwijt te raken. Ook tarwe (wheat-belly) er uit laten heeft weinig effect. Probeer nu gewoon zonder zuivel verder. Ook neem ik chroom (zie ik hier weinig in de reacties), want dit helpt echt tegen de honger aanvallen. Fruit is inderdaad wisselend.een banaan kan echt niet, met een appel heb ik na 15 minuten alweer razende honger. Zijn hier ook mensen die kampen met overgewicht?
Graag jullie reactie!

Rvdp, 04-07-2013 11:59 #40
Aan Karin de Visser : het zwaar gevoel in je benen, het bleek wegtrekken en het trillen zijn hoogstwaarschijnlijk allemaal symptomen van een bloeddrukval… Zelf heb ik ook hypoglycemie en een lage bloeddruk. Zelf eet ik gespreid over de dag: dus de drie hoofdmaaltijden, maar daarbij nog eens extra, om mijn bloedsuikerspiegel op peil te houden. Om de twee uur eet ik wel iets (gaande van een koekje-zo suikervrij mogelijk- soep, of een stuk fruit). Dit heeft me geholpen om m'n hypoglycemie onder controle te krijgen. Mijn bloeddruk, daar heb ik meer moeite mee… Meer zoute dingen eten, en het rustig aan doen helpt wel een beetje, maar heel af en toe krijg ik toch nog eens een bloeddrukval. Niet panikeren en jezelf de tijd gunnen om te recupereren is de boodschap! Aansluitend neem ik ook medicatie om mijn bloeddruk wat te verhogen…

Louise, 18-06-2013 18:01 #39
Hallo
Zal ook mijn vraag en klachten maar benoemen, de arts is niet echt geinteresseerd.
Heb zwangerschapsuiker gehad, nu, jaren verder heb ik erg regelmatig een hypo en dan staat de meter erg eng op 0,5 tot 2.5. Soms heb ik in de avond 15.6 ( dus veel te hoog. Maar mijn huisarts prikt nuchter en toen was hij 3.3 ( ook al te laag) en het KAN dus niet dat er iets aan de hand is. Een bezoek aan de iriscopist, die van niets wist, die vertelde mij als eerste, er is onbalans in de pancreas de eilandjes van langerhans en de lever. Moet ik hier nu mee naar de huisarts?
Ik word er ZO moe van, voel me ziek, kan nauwelijks meer normaal lopen.
Eet nooit zoetigheid, weeg 62 kilo bij1.63, overgewicht heb ik nooit gehad.
WIE heeft er een goed antwoord voor me? Ik zoek al zo lang, alvast bedankt voor het lezen, groet louise

Karin de Visser, 23-04-2013 23:06 #38
Ik herken mijzelf duidelijk in de hierboven vermelde symptomen. Ze zijn begonnen toen ik begin 20 was. En werden erger nadat mijn kinderen geboren waren. Alleen ben ik nooit iemand geweest die veel suikers of snoep at. Wel was ik gewend om de dag te beginnen met alleen volkorenbrood. Nooit nam ik hierop beleg of boter. Alleen droog brood. Nu ik alle koolhydraten links laat liggen (ik mag helaas geen melkproducten) blijven de symptomen uit. Wat ik mis in het verhaal is een plotseling ontstaan van een zwaar gevoel in mijn benen - alsof al het bloed uit mijn lichaam naar beneden zakt. Daarna begint het vreselijk trillen van vooral mijn handen. Ik ga heel bleek zien, voel me heel erg moe en ga ontzettend zweten. Dit alles binnen 1 minuut. Honger ontstaan pas aanmerkelijk later. De huisarts weet geen oplossing. Wel is gebleken dat ik zwangerschapssuiker had ontwikkeld. Ik had een dagcurve van 8.5 's morgens na het ontbijt. 7.4 's middags na de lunch en 2.0 na het avondeten. Ik had evenwel toen geen lichamelijke klachten. Mijn vader had wel suikerziekte met een sterk wisselende suikerspiegel (van 28.1 naar 2.1 in een kwartier tijd). Weet iemand een oplossing, of is het gewoon geen koolhydraten eten?

Jean, 18-07-2012 11:58 #37
Hoi ik ben 45 jaar en heb al meer dan een jaar vaak snachts last van duizeligheid en misselijk.heb de test gedaan had score 88.zou het hypoglykemie kunnen zijn? Reactie infoteur, 19-07-2012
Ga even bij de huisarts langs Jean. Mogelijk speelt je bloeddruk ook een rol. Diabetis is vrij eenvoudig aan te tonen en doorgaans goed te behandelen.

Mvg

Marlies, 17-07-2012 07:48 #36
Hallo

Sinds een paar jaar heb ik last van hypoglycemie. Toen ik dit kreeg, was het meteen heftig. Ik viel helemaal weg. Pas na het spuiten van puur suikerwater, kwam ik bij. Toen begonnen de onderzoeken. Maar geen erkenning. Geen suikerspiegel onder de 2.5, dus je hebt geen hypoglycemie, was het antwoord in het ziekenhuis. Ik liep letterlijk tegen een muur. Zelfs toen ik in het ziekenhuis lag voor onderzoek, raakte ik weg. Maar volgens hen was mijn waarde te hoog. Ik sukkelde op deze manier door, totdat ik met dr. Schweitzer in Voorburg in contact kwam. Hij stelde wel hypoglycemie vast en schreef me voor sandostatine te spuiten. Sinds ik elke dag spuit, blijft mijn bloedsuikerspiegel eindelijk een heel stuk rustiger. De aanvallen van lage bloedsuikerwaarde zijn voor 90% verminderd. Ik durf nu veel meer te ondernemen en leef weer zonder angst.
Met vriendelijke groet
Marlies

P. Janszoon, 18-06-2012 14:06 #35
"Hypoglykemie lijkt zijn oorsprong o.a. te hebben in stress, te weinig voedsel (voedingsstoffen) verbruiken of een verkeerd voedingspatroon met onvolwaardige voeding (geraffineerde suikers en onverzadigde vetten)."

Wordt onder ONvolwaardige voeding niet eerder VERZADIGDE vetten verstaan?

Erwin, 08-06-2012 10:38 #34
Hallo,
Hoe vaak en wat eten jullie om geen klachten te hebben?
Gr.Erwin

Marlene, 08-05-2012 11:58 #33
Hai, Artsen kunnen bij mij ook niets vinden. Alles is goed alleen de bloedsuikers niet 4.2. Maar hij weet ook niet wat hij er mee aan kan. Dus ben ik op internet gaan zoeken en kwam dit tegen. Dus ga ik meer sporten en zoveel als ik kan afvallen qua mijn lengte gewicht. Want ik heb hier meer last van gehad voordat ik weer zwaarder woog.

Christina, 20-04-2012 11:49 #32
Naar aanleiding van dit artikel vanmorgen naar de huisarts geweest. Ik kamp namelijk al langer met klachten die hierboven beschreven staan. Ik had hier ook al gelezen dat het door veel artsen niet serieus genomen wordt, en helaas is mijn huisarts daar een van. Er werd mij letterlijk verteld dat te lage suiker geen aandoening is. wel heb ik een formulier meegekregen om mijn schildklier te laten testen… en mijn langetermijn suiker dus ik ben benieuwd of daar iets uitkomt… Ik zal wel dit artikel voor dr uitprinten.

Lianda, 09-04-2012 20:00 #31
Hallo Erwin,

even een reactie op jou vraag,
Ik leef nu al een aantal jaren met Hypoglykemie. Maar eignelijk altijd heb ik lage bloedsuikers.
Waar een normaal mens gemiddeld 5.9 mmol heeft zit ik op 3.9 mmol.

standaard zit ik te laag met mijn bloedsuikers.
Als ik iets gegeten heb schiet mijn suikergehalte wel omhoog. Daarna ontploft er een soort bommetje van insuline en dan schiet ik als een gek naar beneden.

dus om even antwoord te geven: ja je kan altijd een lage bloedsuiker hebben.

Erwin, 15-01-2012 15:01 #30
Mijn vraag is of je bij hypoglykemie altijd eerst een hoge bloedsuikerwaarde hebt en dat hij dan snel daalt of kun je ook altijd een lage bloedsuiker hebben?

Tanja, 14-08-2011 19:24 #29
Hypoglycemie is een voorstadium van Diabetes. En door het eten van enkelvoudige suikers word dit alleen maar verergerd. Wat kun je doen? Meervoudige suikers eten. Rijst (bruin), gerst, gierst, zuurdesumbrood, maar vooral GEEN suiker. Dus alles wat ze in de reguliere supermarkt verkopen niet eten. Want overal zit suiker in. De reformwinkel verkopen alleen producten zonder suiker. De prijzen zijn helaas wel hoger.
Petra het kan ook zijn dat je B12 te kort komt, of je hebt een schildklier die niet goed werkt.
Ik heb namelijk ook last van vermoeidheid gehad, hartkloppingen heb ik ook gehad. Mijn schildklier functioneerde niet goed. Ik had B12 te kort. En hypoglycemie. Een huisarts zal niet snel toehappen op een test want dat kost geld. Deed hij bij mij namelijk ook niet. En ik voelde me beroerd joh! Waarom krijgt de één het wel en de ander het niet. Omdat niet ieder lichaam hetzelfde is. Maar het komt erop neer hoe sterk je pancreas is. Als die uitgeput raakt door te veel suiker dan kun je hypoglycemie krijgen en als je dan nog meer suiker blijft eten omdat je niet weet wat het is krijg je diabetes. Wees dat voor. Ik heb net een flinke studie achter de rug van 3 jaar over natuurvoeding en daar heb ik veel geleerd. En ik ben nog steeds niet klaar met leren.
Svt heeft gelijk, wees voorzichtig met fruit. Zijn ook enkelvoudige suikers. Ik had een flinke aanval, zakte door mijn benen en kon niets meer. Ik at fruit en het ging goed. Maar even later zakte ik weer door mijn knieën. Ik dacht wat is er aan de hand. Mijn lichaam strilde en de hele wereld ging aan mij voorbij. Ik viel bijna flauw. Toen kwam ik bij een voedingstherapeut en die vertelde mij dat ik hypoglycemie had. Niet zo'n klein beetje ook. Ik had bijna diabetes. En zuivel kan ik ook niet tegen. Krijg ik eczeem van. Ik zat er helemaal onder. Geen arts wist er raad mee. Kijk eens op de website van www.owc.nl of.com in Rotterdam. Daar geeft Marja Verroen les en zij kan je alles vertellen over je conditie. Je kan bij haar ook een consult aanvragen. Ik dacht 50 euro per uur.

Svt, 17-07-2011 03:35 #28
Heel fijn dat er aandacht wordt besteed aan hypoglycemie. Ten onrechte wordt gedacht dat Hypoglycemie alleen maar voorkomt BIJ diabetes (sorry Vera!). 22 jaar geleden al werd bij mij vastgesteld dat ik last heb van wat ze in dit soort chronische toestanden "reactieve hypoglycemie" noemen. Dat is: er komt suiker in het lichaam, en het lichaam reageert erop met een overdreven reactie: de insuline die de suiker om zet, stopt niet wanneer er een evenwicht is bereikt, maar gaat door zodat je suikerspiegel verder daalt. Zo ontstaat er een enorme schommeling: een piek (van het eten van een -snelle- suiker) en vervolgens een dal. Deze kon bij mij oplopen (of neerlopen) tot een glucose waarde van 2.2 in het bloed!

De enige afdoende remedie die ik na al deze jaren kan meegeven: houd je aan een suikervrij dieet en eet regelmatig. Geen grote maaltijden ineens, maar verdeeld over de hele dag (inderdaad, iedere 2 uur is het prettigste) iets eten. Eet vooral ongeraffineerd (al het geraffineerd voedsel is als een suiker in je lichaam), en veel groente. Wees voorzichtig met fruit als je erg gevoelig bent voor suiker. Zelf ga ik bijvoorbeeld stuiteren van aardbeien!

Om uit te vinden waar je sterk op reageert kun je eerst een maand "streng" volgens een suikervrij dieet leven, alleen volkoren produkten eten en geen fruit (denk om rozijnen!). Voeg dan langzaam aan natuurlijke suikers toe. Een produkt per 2 dagen, dan weet je waar je op reageert. Begin bijvoorbeeld met een appel, en zie wat het met je doet. Vaak heb je de reactie binnen het uur. Het kost even tijd, maar je hebt er je leven lang plezier van!

Vera, 29-06-2011 17:27 #27
Er wordt in het artikel gepraat alsof hypoglycemie een aparte ziekte is, anders dan diabetes mellitus. Dit klopt niet. Hypoglycemie is iets dan voorkomt BIJ diabetes. Het komt door een te lage bloedsuikerspiegel. Het kan voorkomen doordat iemand die diabetes heeft, insuline heeft gespoten maar niet heeft gegeten waardoor het glucoseniveau laag is (en door de insuline extra laag). Dit veroorzaakt de klachten. Het is dus geen aparte aandoeningen maar iets dat voorkomt bij diabetes. Er zijn trouwens ook verschillende vormen van diabetes.

Anoniem, 20-05-2011 20:10 #26
Er zijn vele mogelijke oorzaken aan te wijzen voor je klachten die jij noemt. Deze kunnen vrij onschuldig zijn, maar in enkele gevallen zijn ze minder onschuldig.

Het beste advies dat gegeven kan worden, is om een huisarts te consulteren alvorens je zelf gaat dokteren. Laat een bloedbeeld prikken met o.a. je glucose waardes, vitaminen en eventuele afwijkingen die op een te snelle of te langzame schildklier kunnen duiden. De huisarts zal op grond van jouw klacht hier zelf ook wel een bepaald beeld over hebben.

Wat je daarnaast ook goed kunt doen, is een eetschema (van bijv. 2 weken bijhouden). Kijk hierbij wat je gegeten hebt, hoe je je voelt en welke overige activiteiten je hebt gedaan en hoe je nachtrust was. Dit is handige input naar je huisarts.

Wat je sowieso wel kunt doen is een goede multivitamine nemen (die van de tuinen zijn goed wat betreft prijs en kwaliteit), voldoende te bewegen, voldoende water te drinken (dus geen frisdrank of koffie) en te zorgen dat je lekker veel rauwe groenten en fruit (het liefst zonder te veel suikers) eet. Het spreekwoord "je bent wat je eet", is echt een der wijzen!

Nogmaals, ga niet te veel zelf dokteren, en mocht je niet tevreden zijn over je huisarts: laat je gewoon doorverwijzen naar een internist. Er is niets zo belangrijk als je gezondheid, onthoud dat!

Petra, 16-05-2011 16:38 #25
Hallo,

Ik ben een meisje van 16 en ik heb vaak last van duizeligheid, ben vermoeid en heb het vaak koud, en het gevoel alsof het bloed uit mijn lichaam stroomt. Ik heb ook vaak vermoeide ogen en last van nog een paar dingen die in de test beschreven waren. Een half jaar geleden had ik ook geregeld last van hartkloppingen. Ik eet genoeg en ik eet (volgens mij) ook regelmatig. Weet iemand of ik dan hypoglykemie heb?

Alvast bedankt.

An, 05-08-2010 10:45 #24
Hoi Maureeen, Door de ingreep die de tandarts doet gaat extra suiker naar de wond waardoor er minder over blijft voor je hersenen. Ik ga zelf ook altijd onderuit als ik geen maatregelen neem. Van te voren goed stevig eten helpt. Ik doe zelf meestal een biefstuk met groenten en rijst. Dan heb je een goede bodem.Tijdens de behandeling laat ik de tandarts een paar suikerklontjes in lauw water oplossen dat ik dan met een rietje tussendoor kan nuttigen. Na de behandeling neem ik elk uur wat vruchtensap. Tot ik een beetje behandeling ben bijgekomen en dan ga ik over op yoghurt, vla, soep, ook regelmatig zodat je suiker in balans blijft totdat je weer in staat bent een goede maaltijd te nuttigen.

Maureen, 08-05-2010 00:12 #23
Mijn vader heeft een te lage suiker, nadat hij bij tandarts is geweest.weet iemand wat ik klaar kan maken wat vloeibaar is waar hij een flinke oppepper krijgt?
alvast bedankt

Teunke, 06-05-2010 17:28 #22
Ik loop al veel jaren met vage klachten (hypoglykemie klachten), voelde me erg vaak niet goed.
De huisarts kon me hierin niet helpen, ondanks dat bekend was dat mijn bloedsuiker erg schommelde.
Uiteindelijk ben ik op eigen verzoek naar een dieetiste gegaan.
Zij vertelde me dat het er op leek dat ik hypoglykemie had.
Ze heeft me een dieet gegeven waarbij ik elke 2 uur moet eten, ik mag ook niet alles eten.
Dit dieet werkt erg goed. Na 3 weken heb ik bijna geen momenten meer dat ik me vervelend voel.
Dit dieet is best lastig, de winst is wel erg groot en dat maakt veel goed.

Nina, 04-05-2010 23:31 #21
Ja Sandra, mijn bloedonderzoek was ook goed, nu 1 jaar later blijkt dat ik last heb van te lage glucose in mijn lichaam…

Sandra, 27-03-2010 17:37 #20
Ik heb sinds november rare klachten, veel buikpijnen, hartkloppingen met tijd en wijl, verstopping waar ik nooit last van had, Flauwvallen of neiging tot, duizelig/licht in mijn hoofd. Snel blauwe plekken, zomaar uit het niets vaak etc etc… nu ik jullie verhalen zo lees lijkt LIJKT het erop dat we misschien in deze hoek moeten zoeken maar hoe onderzoek je dat? Mijn bloedonderzoek was goed, is dat ook daarmee uit te sluiten?

Gerda, 19-03-2010 20:21 #19
Ook ik heb last gehad van hypoglycemie, jaren heb ik gezocht wat het was. Momenteel heb ik het zelf ondercontrole. Geen enkele dokter kon me raad geven. Dus ging ik zelf opzoek, blijkbaar zijn bepaalde type mensen hier gevoelig voor. Ondertussen heb ik gewoon mijn houding in het leven gewijzigd wat niet eenvoudig was maar wel met resultaat. Je moet alleen weten hoe? Je mag alles eten, ik althans. Je moet nagaan wanneer je het hebt? Als je bij bepaalde personen bent of in een bepaalde omgeving v.b.warenhuis. Het gaat om een plots energie verlies waardoor je insuline hoog blijft en je de symptomen van een hypo krijgt. Het gaat hier om mijn persoonlijke ervaring.

Jo, 08-01-2010 13:37 #18
Hallo, waarschijnlijk heb ik ook hypoglykemie. Zelfs de dokter die na aandringen van mij zich wat ging verdiepen hierin denkt het ook, maar het is geen ziekte die in de medische wereld thuis hoort dus zij kan verder niks voor mij betekenen. Weet iemand een kliniek of praktijk waar je naar toe kan om dit te laten testen en behandelen? Ik heb al zoveel gezocht op internet, maar krijg nergens echt een duidelijk antwoord of adressen om contact mee op te nemen en een behandeling te starten. Kan iemand mij helpen? Ik loop hier al zolang mee en het gaat mijn hele leven beinvloeden helaas… Alvast bedankt voor de reactie.

Gazalo, 29-12-2009 15:17 #17
Ben pas flauwgevallen voor het eerst. licht in het hoofd draaierig, pijn maag/alvleesklier? misselijk enigzins. dokter meet 3.4 is dus te laag. inderdaad wat er beschreven wordt klopt! ben een snoeper. en eet soms lang weinig of niet.dus meer slechte suiker dingen. ook trillen.onrustig klopt als een bus. volgende week onderzoek ziekenhuis ook alvleesklier lever en maag. ik hoop nog meer zaken te vermelden. test was 110. dus ook dit klopt. wat kan ik nu het beste eten!

Zorgwekkend!, 18-06-2009 23:13 #16
Dag, ik zou u er graag op willen wijzen dat het artikel over hypoglykemie. Hierin verwijst u naar het feit dat hypoglykemie precies het tegenovergestelde is van Diabetes Mellitus. Dit is zeker niet het geval. Bij hypoglykemie wordt er inderdaad teveel aan insuline aangemaakt waardoor de dergelijke persoon een lage bloedsuiker kan krijgen maar bij diabetes is het zeker niet het geval dat je alleen maar hoog zit! Bij diabetes * ( * suikerziekte is een verkeerde benaming!) produceert de alvleesklier geen tot nauwelijks insuline in de beginfase, in latere termijn zal je alvleesklier totaal geen insuline meer aanvoeren. Maar het geval is dat bij Diabetes Mellitus net als bij de Hypoglykemie ook lage bloedsuikers voor komen, wanneer iemand bijvoorbeeld teveel insuline in heeft gespoten. Wanneer de medicijnen worden vergeten in te spuiten of men let niet goed op de bloedsuikers door te weinig te meten of niet te spuiten krijg je inderdaad een hoge bloedsuiker. Maar let op; het is niet zo dat mensen met diabetes is het niet zo dat de desbetreffende persoon altijd een te hoge bloedsuiker heeft. Ik vind dit artikel zeer zorgwekkend! Er klopt namelijk niet tot weinig aan deze tekst! Wat ik nog erger vind is dat de auteur van dit artikel niet de juiste informatie verstrekt: aan de heer / mevrouw M. Hypoglykemie is zeker geen voorstadium van diabetes, bovendien is het raar dat u zegt dat men zich dan maar goed aan het dieet moet houden. Apart!

Marianne, 09-06-2009 22:03 #15
Hallo, ik heb sinds 2 zwangerschappen ook deze aandoening. zo noem ik het maar. nu wil ik graag een paar kilo afvallen, maar dat valt niet mee, omdat je elke keer moet eten. en met afvallen dan heb ik niet genoeg aan kleine porties. heeft iemand tips voor me hoe ik dit kan oplossen, of zijn er ook boeken voor die je erbij kunnen helpen.

Susanne, 10-04-2009 20:41 #14
Hoi allemaal. Ik heb hypoglycemie. Leuk kadootje na m'n eerste zwangerschap. Nu ben ik zwanger van de tweede. Superblij natuurlijk, maar m'n energie is compleet verdwenen. Heeft iemand een tip om te eten/drinken zonder de klachten van hypo's terug te krijgen?

Diana Pelgrom, 12-02-2009 08:11 #13
Hallo allemaal, ik wil jullie graag vertellen wat ik ertegen doe: bonepeulen-capsules innemen en/of fenegriek (die laatste kan niet bij zwangerschap maar als dit niet het geval is is fenegriek superhandig om in je tas mee te nemen. Dit kan je altijd innemen zodra je toch iets hebt gegeten met suiker erin). Heel veel succes! Ik weet er alles van hoe lastig het soms kan zijn maar sinds ik weet waar die steeds maar aanhoudende vermoeidheidsklachten vandaan kwamen, ben ik maar eens naar een natuurgeneeskundige gestapt. Mijn huisarts zei dat het van stress kwam. Met suikervrij moet je trouwens ook nog oppassen: er zit vaak nog iets van stroop of kunstmatige zoetstoffen als sorbitol etc in. Die helpen ook de klachten erger te maken! Vriendelijke groet, Diana (39 jaar)

Ankie Janssen, 01-02-2009 18:39 #12
Hoi ik heb de test gedaan en ik kom op een score van 100. Welke stappen kan ik nu het beste ondernenem. Ik heb mijn situatie nog niet eerder vanuit deze gen bekeken. Echter ik wel al vaker bij de huisarts ben geweest met vermoeidhiedsklachten en wisselend gewicht en futloosheid. Bij de huisarts is al een aantal keren bloedonderzoek gedaan maar hier komen geen gekke uitslagen uit. Wel zit ik bij sommige op het randje maar in de marge zeggen ze dan. Hoe kan ik nu het beste handelen. Ik ben een studerende meid van 26 jaar. Die graag antwoorden en regelmaat voor mezelf wil, zodat ik weer lekker in mijn vel kom te zitten.

M. Bijl, 21-01-2009 15:52 #11
Hallo Janny Ouik. Ik zag dar er niet gereageerd wordt door omstandigheden, daarom doe ik het maar. Ik heb ook al jaren hypoglikamie, en zit nu in de overgang. Ik heb gemerkt dat ik nu meer last heb van de bloedsuiker schommelingen. Ik weet uit ervaring dat kwalen tijdens de overgang door hormoongevoelige vrouwen weer naar voren kunnen komen of verergeren. Maar dat flauwvallen is toch een te lage bloedsuikerspiegel hoor. Laat het niet zover komen. Ik eet nu 6 kleine porties per dag, en veel volkorenprodukten. Ik zorg ook dat ik altijd een suikervrij koekje in mijn tas heb, of wat ook goed werkt is een paar gedroogde abrikozen. Sterkte, M. Bijl

Janny Quik, 13-11-2008 14:01 #10
Ik ben nu 3 keer bijna flauw gevallen, en al die keren had ik niet gegeten op het tijdstip wat ik normaal gebruik om te eten. Veel gedaan, dus veel calorieen verbruikt. Ik kreeg koude handen, blauwige nagels, zweten, nerveus, hongergevoel en niet lekker voelen. Daarna toch snel iets eten ondanks het hongergevoel plaatsmaakte voor een vol, misselijk gevoel. Ik voel me de laatse tijd vaker licht in mijn hoofd, maar als ik gegeten heb voel ik me het best. Zit tegen de overgang aan, had eerst de menstruaties om de 3 a 3 en halve week en nu om de 5 weken. Denk zelf aan hypoglycemie, maar wet het niet zeker. Word hier wel nerveus van. Ben ook afgevallen, maar dan bewust door vaker de lunch te vervangen door All-Bran, die vezelrijke brokken. Kan dit hiermee iets te maken hebben?

Sylvia, 28-08-2008 12:27 #9
Bij mijn is 2 maanden terug de ziekte van pfeiffer geconstateerd en ik ben sinds die tijd thuis en op vakantie geweest om rust te nemen. Nu ben ik sinds 2 weken weer gaan werken 4 halve dagen (aangepaste tijden) maar ik hou de klachten. Nu zat ik op deze site te lezen en ik heb precies die klachten en heb ook de test gedaan en ik kwam op 111 uit. Ik zit nu te twijfelen of ik naar de dokter zou gaan of dat het nog steeds de pfeiffer is want ik ga nu zitten twijfelen wat te doen.

Zouden jullie me raad kunnen geven wat ik wil niet z'n betweter zijn bij de dokter en met die test aankomen en z'n internetziekte zoeker zijn.

M. Bijl, 05-08-2008 14:31 #8
Ik ben naar de homeophaat/electro-acupunctuurarts geweest. Ik heb een lactose-suiker intolerantie en ben op een lactose/suikervrij dieet. Ook krijg ik 3x een bio-resonantie therapie die zorgt dat de afvalstoffen die opgeslagen zijn en migraine bij mij veroorzaken en moeheid, worden verwijderd. Ben heel benieuwd of het gaat helpen.

vr. gr.
M. Bijl Reactie infoteur, 23-08-2008
@ M.Bijl, ik ben ook erg benieuwd! Hopelijk gaat het helpen en zullen de klachten verminderen (of zelfs verdwijnen… wie weet). Hopelijk zal de volgende (derde) reactie zijn: Ik voel me top!

Sterkte en succes ermee!
Groetjes van Sila

M. Bijl, 20-07-2008 20:16 #7
Bedankt voor alsnog de reactie.
Intussen heb ik weer een afspraak met een homeophaat/arts dus ben ook heel benieuwd naar zijn bevindingen, maar ik ga zeker met het Dieet aan de slag.

M. Bijl

M., 16-07-2008 21:25 #6
Ik heb van de geboorte af al af te rekenen met hypoglycemie. Nadien is dit terug gekomen wanneer in mazelen heb gekregen als ik 5jaar was daar heb ik longontsteking bij gekregen. Dat was het dat vanaf dit ogenblik terug met hypo te maken kreeg. Mijn moeder heeft dikwijls met me naar de dokter geweest. Maar deze konden toen niets vinden. Nu heb ik al de rappe suikers uit mijn voedsel gedaan. Toch heb ik nog steeds hypoglycemie die wel verergerd word met de medicijnen die ik moet nemen. :-) Reactie infoteur, 23-08-2008
@ M, wat vervelend dat je al zo lang last hebt van hypoglykemie en dit verergerd is door de medicijnen die je slikt. Toch kan je hypoglykemie behoorlijk onder controle krijgen als je je goed aan dit dieet houdt, hoe moeilijk dit ook kan zijn. Tevens belangrijk omdat hypoglykemie een voorbode kan zijn van diabetes en je dit (zo veel mogelijk) kan voorkomen door een ander voedingspatroon.
Veel sterkte gewenst en hopelijk voel je je over een tijdje weer wat beter!
Groetjes van Sila (auteur artikel)

A., 04-07-2008 18:00 #5
Mijn blds is ook regelmatig aan de lage kant maar het komt heel soms ook voor dat de waarde nuchter zelfs 9 is (heb een meter gekocht). Volgens mij kan het met deze lage bloedsuikers geen diabetes zijn maar kun je met Hypoglycemie wel soms ook een hoge blds hebben? Wie weet dit? Reactie infoteur, 09-07-2008
@ A, het kan inderdaad voorkomen dat je bloedsuikerspiegel als je Hypoglykemie hebt, zowel te hoog als te laag kan zijn (wisselende/schommelende blds). In het artikel Hypoglykemie Dieet & Tips (zie link in het artikel) kun je wellicht meer informatie vinden, waar je iets aan hebt.
Succes ermee en een groet van Sila (auteur artikel)

M. Bijl, 13-05-2008 13:03 #4
Hallo, Wat ben ik blij dat er een goed onderzoek naar is gedaan en wij deze info kunnen lezen. Ook mijn huisarts heeft het niet serieus genomen toen ik met klachten kwam die toch heel duidelijk waren vooral omdat ik ook zwangerschapssuiker had gehad en diabetes in de familie heb. Hij deed wel een test maar die was goed, maar dat is dan toch een momentopname? Toen ben ik op zoek gegaan naar een iriscopist en hij heeft d.m.v electro-acupunctuur opgespoord waar ik al aan dacht… Hypoglykemie! Zonder iets tegen hem te zeggen!

Ik ben aan een dieët gegaan hoofdzakelijk geen suiker meer en zoveel mogelijk natuurlijke voeding. Maar van lieverlee sluipt het er toch weer in, en nu jaren later, ben ik in de overgang terrecht gekomen en heb ik veel last van verschijnsenlen die ik herkende die bij de hypoglykemie horen, dus ben ik weer op onderzoek uitgegaan en deze site gevonden, via de diabetes-site.

Kan het zijn dat door de overgang de verschijnselen weer in hevige mate terugkomen? Ik zag n.l iets staan over bijnieren en eierstokken, dus de hormonen spelen er ook een grote rol in? Toch?

Vriendelijke groeten
M. Bijl :-) Reactie infoteur, 09-07-2008
@ Hallo M. Bijl, tijdens de overgang kunnen de verschijnselen inderdaad verhevigen omdat je hormoonhuishouding dan danig in de war is en dit de nodige invloed heeft.
Het is misschien een tip voor je om het artikel Hypoglykemie Dieet & Tips (een link staat in dit artikel) eens te bekijken. Helaas is er meer nodig dan minder suiker om je bloedsuikerspiegel een beetje in balans te krijgen, … zeker in de menopauze!

Fijn dat je blij bent met de informatie/dit artikel
Sterkte ermee, een groet van Sila (auteur artikel)

A. M. Meulenbelt de Bruin, 27-02-2008 13:56 #3
Na het lezen van dit artikel heb ik sterk het idee nu te weten wat er met één van mijn kinderen aan de hand is. Hij is al vanaf mei 2007 thuis. BURN OUD? Wacht nu al vanaf nov. op een bloeddrukmeter voor 48 uur welke hij hopend in mrt./apr. zal krijgen. Naast de verschijnselien welke in dit artikel staan beschreven heeft hij ook last van een te hoge bloeddruk waar hij verschillende soorten med. voor heeft gekregen. Hij wordt van het kastje naar de muur gestuurd en heeft zelf niet de puf om iets te ondernemen. Hopend komen we met deze informatie wat verder. Reactie infoteur, 05-03-2008
@ Beste A.M. Meulenbelt de Bruin,
Ook ik hoop dat jullie met deze informatie wat verder komen. Hebben jullie de Hypoglykemie Test ook al gedaan? (zie de link in het artikel). Deze vragenlijst geeft meer zicht op welke en van hoeveel hypoglykemiesymptomen er sprake is.
Het is belangrijk om erachter te komen wat er precies aan de hand is. Nooit leuk natuulijk, maar als boven tafel komt dat het hypoglykemie verschijnselen zijn, is er gelukkig wel het een en ander aan te doen (zie link naar artikel Hypoglykemie Dieet & Tips).

Verder is er overigens ook een artikel met een Burn Out Test (ook in Rubriek Mens en Gezondheid), misschien een tip om ook even naar te kijken? Er zijn wat overlappende verschijnselen namelijk tussen Burnout en Hypoglykemie.
Hoe dan ook hoop ik dat het kastje naar de muur sturen eindelijk zal stoppen en er concrete stappen genomen kunnen worden om het probleem aan te pakken. Het is vreselijk frustrerend als het allemaal zo lang duurt en het onduidelijk blijft, dat maakt alles nog vervelender dan het al is!

Veel sterkte en succes gewenst!
Groeten van Sila (auteur artikel)

Corry van den Maagdenberg, 30-12-2007 20:04 #2
Ik ben blij dat het bespreekbaar gaat worden. Ikzelf zit er al 40 jaar mee. Als tiener en toen ik zwanger was ben ik wel dikwijls bang geweest. Vooral toen men nog niet wist wat ik had. Het is op een gegeven moment toevallig ontdekt met een bloedsuikeronderzoek die iedere keer werd gedaan als ik wegviel. Onze huisarts (nu met pensioen) heeft me altijd wel serieus genomen. Reactie infoteur, 31-12-2007
@Hallo Corry, wat bijzonder dat de huisarts het destijds al serieus nam, hulde! Dit is jammer genoeg niet vaak het geval. We zorgen met z'n allen gewoon dat het bespreekbaar wordt en blijft, zodat meer mensen geholpen kunnen worden, toch?!
Bedankt voor de reactie,
Groetjes van Sila (auteur artikel)

P. M. Ederveen, 15-08-2007 00:59 #1
Prima geschreven, ik zou alleen willen weten waar ik een officiele test uit kan laten uitvoeren om te weten of ik echt last heb van hypoglykemie!

Infoteur: Sila
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 42
Medische informatie…
Schrijf mee!