InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Te snel werkende schildklier symptomen - hyperthyreoïdie

Te snel werkende schildklier symptomen - hyperthyreoïdie

Te snel werkende schildklier symptomen - hyperthyreoïdie Te snel werkende schildklier symptomen - hyperthyreoïdie. Te snel werkende schildklier symptomen zijn onder andere: gewichtsverlies ondanks gezonde eetlust of zelfs verhoogde eetlust; snelle, soms onregelmatige hartslag; trillen van de handen; overgevoeligheid voor warmte; warme, vochtige huid; overmatig zweten of transpireren; de persoon lijkt schrikkerig en bezorgd; toenemende uitputting bij steeds kleinere inspanningen. Een te snel werkende schildklier kan adequaat worden behandeld.

Te snel werkende schildklier symptomen

De schildklier

De schildklier is een vlindervormig orgaan dat zich met de bijschildklieren in de nek bevindt. Het ligt om de luchtpijp heen gekruld en is gelegen vlak boven het kuiltje tot onder het strottenhoofd. De schildklier produceert hormonen, de zogenaamde T4 en T3, die zij afgeeft aan het bloed. Deze hormonen zijn nodig voor de groei, voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel en voor het reguleren van stofwisselingsprocessen in het lichaam.

De schildklier heeft jodium nodig teneinde schildklierhormonen te kunnen aanmaken. Jodium wordt uit het bloed gehaald en in de schildklier opgeslagen. De werking van de schildklier wordt aangestuurd vanuit de hypofyse, een kliertje ter grootte van een erwt, gelegen in de holte van de schedelbasis, vlak achter de neusrug. Dit kleine orgaantje maakt het hormoon aan die de schildklier stimuleert. Dit hormoon heet thyreoïd stimulerend hormoon of schildklierstimulerend hormoon, afgekort TSH.

Te snel werkende schildklier (hyperthyreoïdie)

Hyperthyreoïdie is de naam voor de aandoening waarbij de schildklier te veel hormonen produceert, waardoor veel lichaamsfuncties door deze hormonen worden overgestimuleerd en sneller verlopen. De schildklier maakt schildklierhormonen die de stofwisseling reguleren. Door de hyperactiviteit van de schildklier komen stofwisselingsprocessen in een stroomversnelling terecht.

De schildklier is als het ware de 'thermostaat' van het lichaam; de schildklier reguleert het gehele metabolisme (stofwisseling). Bij een overactieve schildklier wordt er teveel schildklierhormoon aan het bloed afgegeven en gaat de thermostaat omhoog. Als gevolg hiervan gaat het hart sneller kloppen en vindt de spijsvertering sneller plaats. De verhoogde verbranding van voedingsstoffen genereert warmte en het kan leiden tot gewichtsverlies.

De schildklier vormt tevens de verbinding tussen allerlei hormonale processen in het lichaam. Een te snel werkende schildklier kan daarom allerlei nadelige gevolgen voor de gezondheid hebben, zoals een verstoorde menstruatiecyclus, een verstoorde suikerhuishouding en psychische klachten zoals snelle geïrriteerdheid, angst, depressie en andere psychische klachten.

Oorzaken van een te snel werkende schildklier

De volgende ziekten of processen kunnen leiden tot hyperthyreoïdie:

  • Ziekte van Graves (ook wel ziekte van Basedow of diffuus toxisch struma genoemd): De ziekte van Graves is een auto-immuunziekte, hetgeen wil zeggen dat het lichaam antistoffen aanmaakt tegen (delen van) het eigen lichaam. Bij de Ziekte van Graves worden antilichamen aangemaakt die de schildklier stimuleren. Bij deze ziekte is er meestal sprake van een te hard werkende schildklier. Ongeveer driekwart van de gevallen van een te snel werkende schildklier wordt veroorzaakt door deze auto-immuunziekte.

  • Toxisch multinodulair struma, ook wel de ziekte van Plummer genoemd: Nodulair betekent knobbelig of knobbel, multi betekent meerdere en struma is een vergrote schildklier. Bij deze ziekte zijn er groepjes schildkliercellen die ongecontroleerd schildklierhormoon aanmaken - ze gaan hun eigen gang en zijn niet gevoelig voor TSH (= schildklier stimulerend hormoonschildklier). De schildklier wordt bij deze ziekte binnen enkele jaren allengs groter.

  • Schildklierontsteking: ontsteking van de schildklier door bijvoorbeeld een virusinfectie kan tijdelijk leiden tot de symptomen van hyperthyreoïdie.

  • Andere oorzaken zijn: geneesmiddelen zoals lithium en jodiumhoudende medicijnen; andere auto-immuunziekten dan die hierboven genoemd; een goedaardige tumor in de schildklier (toxisch adenoom). Hyperthyreoïdie kan ook in enkele gevallen tijdens de zwangerschap ontstaan.

Verschijnselen, klachten en symptomen van een te snel werkende schildklier

Veelal ontwikkelen de symptomen van een te snel werkende schildklier zich geleidelijk gedurende enkele weken. De klachten en symptomen hangen samen met het gegeven dat bij een te snel werkende schildklier de stofwisseling wordt aangejaagd. De verschijnselen kunnen van persoon tot persoon variëren.

  • Warmte-intolerantie (het heel snel warm hebben, overgevoeligheid voor warmte);
  • Warme huid die vochtig is van zweten - overmatige transpiratie;
  • Gewichtsverlies, ondanks normale of zelfs toegenomen voedselinname en gezonde of zelfs toegenomen eetlust;
  • Gejaagd gevoel;
  • Tachycardie (hartritme waarbij het hart klopt met een frequentie van meer dan 100 slagen per minuut)
  • Tremor (constant trillen van de handen) - warm-vochtige trillende handen en vingers;
  • Diarree, brijachtige ontlasting;
  • Frequente stoelgang;
  • Bij vrouwen onregelmatige menstruatie;
  • Hartritmestoornissen;
  • Kortademigheid bij inspanning;
  • Vermoeidheid en algehele malaise;
  • Spierzwakte, spierverslapping;
  • Misselijkheid en overgeven (braken);
  • Jeuk;
  • Gezwel in de nek door opgezette schildklier (struma, ook wel krop genoemd);
  • Zenuwstoornissen zoals angsten, prikkelbaarheid, emotionele labiliteit, depressie, somberte en angstaanvallen;
  • Slaapstoornissen, slecht slapen;
  • Mensen met hyperthyreoïdie die door de ziekte van Graves wordt veroorzaakt, kunnen getroffen worden door uitpuilende ogen (exoftalmus: het uitpuilen van een of beide ogen, waardoor de ogen abnormaal bol lijken) of klagen over een gevoel van zandkorrels in de ogen of een branderig gevoel.

Diagnose hyperthyreoïdie

Bij vermoeden van hyperthyreoïdie kan de huisarts bloedonderzoek laten verrichten om de hoeveelheid schildklierhormonen (T4 en T3), de hoeveelheid schildklierstimulerend hormoon (TSH) en de hoeveelheid antistoffen tegen de schildklier (anti TPO) te bepalen.

Behandeling hyperthyreoïdie

Er zijn drie behandelmethoden te onderscheiden die afzonderlijk, maar ook in combinatie mogelijk zijn. De behandelingen zijn gericht op het omlaag brengen van de productie van schildklierhormonen.

  • Behandeling met medicijnen: de toediening van medicijnen tegen schildklierhormonen in geval de hyperthyreoïdie wordt veroorzaakt door de ziekte van Graves.

  • Behandeling met radioactief jodium: de meest effectieve behandeling van knobbels in de schildklier die ongecontroleerd hormonen afscheiden. Bij deze behandeling wordt radioactief jodium geslikt in de vorm van een capsule. Deze stof wordt door de schildklier opgenomen en vastgehouden met als gevolg dat schildklierweefsel vernietigd wordt.

  • Chirurgische behandeling: bij deze behandeling wordt een deel van de schildklier operatief verwijderd.

Prognose hyperthyreoïdie

Veel patiënten herstellen na de behandeling volledig. Hyperthyreoïdie kan echter terugkomen, vooral bij patiënten met de ziekte van Graves.

De behandeling met medicijnen duurt normaalgesproken een jaar. Hierna wordt de behandeling gestaakt en controleert de arts of de schildklier normaal blijft functioneren. Bij ongeveer de helft van de patiënten blijkt dat de ziekte na verloop van tijd terugkomt en de schildklier weer overactief wordt. In bijna alle gevallen wijkt men dan uit naar een behandeling met radioactief jodium.

Na de behandeling met radioactief jodium of een operatie bestaat de kans dat de overblijvende schildkliercellen op kortere of langere termijn niet meer voldoende schildklierhormonen aanmaken. Het is derhalve van belang dat na behandeling regelmatig de hormoonspiegel wordt gecontroleerd. Aanvullende behandeling met schildklierhormoontabletten of hormoonsupplementen kan nodig zijn. Bij de ziekte van Graves is de kans hierop het grootst. Bij het multinodulair toxische struma en het toxisch adenoom is deze kans vele malen kleiner.

Lees verder

Gerelateerde links
Te snel werkende schildklier, Traag werkende schildklier en Schildklierontsteking klachten.
Gerelateerde artikelen
De werking van de schildklierVele mensen hebben vaag ergens gehoord van de schildklier, maar hebben geen idee wat hiervan de functie is. Dus wat is e…
Drie soorten schildklieroperatiesDrie soorten schildklieroperatiesWanneer de schildklier niet goed werkt, kan het nodig zijn te opereren. Een operatie kan veel klachten wegnemen. Toch is…
Het belang van een goed functionerende schildklierHet belang van een goed functionerende schildklierMeer dan we ons realiseren hebben mensen in meer of mindere mate last van hun schildklier. Vreemd dat het zo lang onopge…
De schildklier en alvleesklierDe schildklier en alvleesklierDe schildklier ligt in de hals, net onder het strottenhoofd. Aan de achterkant van de schildklier liggen vier kleine bij…
Schildklier: klachten en symptomenSchildklier: klachten en symptomenDe schildklier: een hormoon producerend orgaan dat zich in de hals bevindt. Wanneer de schildklier niet goed werkt, is d…
Bronnen en referenties
  • Dr. J. Timmerman (redactie): Medische gezinsencyclopedie; R.M. Youngson, Lisse, 2000, Uitgeverij: Zuid Boekprodukties.
  • http://www.ziekenhuis.nl/index.php?cat=ziektebeelden&ziektebeelden=ziektebeeld_item&item_id=316&letter=G
  • http://www.graves-patienten.nl/ned/b02.htm
  • http://www.e-gezondheid.be/hyperthyreoidie-herkennen/schildklier-29-205-15603.htm
  • http://www.emedicinehealth.com/thyroid_problems
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperthyreo%C3%AFdie
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hartritmestoornis
  • http://www.catharina-ziekenhuis.nl/Site/loader/loader.aspx?DocumentID=af8177cb-74d1-4534-8b81-4a0ee37ce845
  • http://www.hypofyse.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=59&Itemid=77

Reageer op het artikel "Te snel werkende schildklier symptomen - hyperthyreoïdie"

Reacties

A. de Vries, 15-10-2014 16:04 #7
Ik herken me in heel veel in de symptomen van een te snel werkende schildklier. Zoals veel afgevallen terwijl mijn eetlust steeds verhoogd wordt, hartkloppingen, snelle hartslag, trillende handen, onrustig gevoel, stemmingswisselingen etc. Mijn TSH waarde is 0.75, ik ben 20 jaar. Kunnen die klachten toch horen bij een te snel werkende schildklier?

J. Braaksma, 16-12-2013 11:45 #6
Mijn te snel werkende schildklier kwam aan het licht toen ik met klachten bij de huisarts kwam vanwege vocht in mijn benen (voeten, enkels, kuiten en ook handen). Volgens de internist heeft mijn vochtprobleem niets te maken met de snel werkende schildklier. Is dit correct? Ik vind het namelijk vreemd dat beide klachten zich gelijktijdig voordoen. Reactie infoteur, 16-12-2013
Iemand kan gelijktijdig zowel last hebben van een plaatselijke ophoping van vocht (oedeem) als gevolg van een verstoord evenwicht tussen aan- en afvoer van vocht in het lichaam, als van schildklierproblemen. Deze klachten hoeven geen verband met elkaar te houden.

Bij hyperthyreoïdie kan in 1 tot 10% van de gevallen pretibiaal myxoedeem optreden. Dit is gelokaliseerd oedeem aan de scheenbenen en de voetrug. Het wordt vooral bij de ziekte van Graves gezien. Er is dan bijna altijd ook sprake van oogafwijkingen.

Vraag uw internist eventueel om verduidelijking.

H. de Weerd, 26-09-2013 18:02 #5
Ik heb reeds enige jaren een versnelde schildklierwerking en de medicatie is Euthyrox en Strumazol. De waarden van tsh en T4 zijn daardoor overeenkomstig de goede werking van een schildklier. Mijn klacht is dat ik zeer gevoelig blijf voor temperaturen en overmatig zweet als ik een kleine wandeling maak of even ga winkelen. Omdat het dan vervelend aanvoelt beeindig ik dan vroegtijdig het wandelen of het winkelen. Is hiervoor een oplossing?

Hans Kuijs, 17-09-2013 20:19 #4
Een niet goed werkende schildklier is een welvaartsziekte en praktisch altijd het gevolg van een auto-immuunverstoring van het lichaam. Meestal wordt de schildklier aangepakt, terwijl in feite de bron (auto-immuunverstoring) aangepakt zou moeten worden. Door hoe-of-wat? Begin met een kalme afbouw van de medicijnen (strumazol/thyrax) in combinatie met het starten van het Paleo-dieet (= effe googelen) 't Is eigenlijk geen dieet maar een leefstyle. Voeg hierbij dagelijks een portie lichaamsbeweging toe en de kans is aanwezig dat u reeds binnen een half jaar resultaat zult boeken om weer over een normaal werkende schildklier te kunnen beschikken. Ik weet, dit is zeer kort en krachtig, maar ik geloof er in en u zult niet de eerste zijn bij wie genezing zult optreden. Succes ermee! Reactie infoteur, 19-09-2013
Stop nooit zelf het gebruik van medicatie zonder overleg met de behandelend arts!
Verder wil ik opmerken dat ik op Pubmed geen bewijs heb kunnen vinden voor de claim dat het Paleo-dieet effectief is t.a.v. het genezen van bepaalde schildklieraandoeningen. Mocht dat wel zo zijn, dan hoor ik dat graag. Maar ook in dat geval blijft onverlet geldig dat je nooit zonder overleg met de behandeld arts moet stoppen met medicijngebruik.

Anoniem, 24-02-2013 21:13 #3
Ik heb een vraag. Zeker 5 tot 6 van deze symptomen behoren tot mijn klachten. Is het verstandig om mij bij de dokter te laten onderzoeken voor een te snel werkende schildklier? Reactie infoteur, 04-03-2013
Het is altijd verstandig om met klachten die aanhouden en/of waar u zich zorgen over maakt naar de huisarts te gaan. Hij zal u onder meer vragen naar de aard, duur en beloop van de klachten. U kunt altijd uw vermoedens bespreekbaar maken. Mogelijk dat het iets te maken heeft met uw schildklier, maar het kan ook zijn dat het hier helemaal los van staat en hangen uw klachten ergens anders mee samen. Uw huisarts kan dat het beste beoordelen.

Sinie Hemelt, 01-02-2013 15:19 #2
Mijn vraag is: Ik heb ontsteking in het bloed. Binnenkort naar Internist, kan dat ook met de schilklier te maken hebben? Maar 's nachts wel kletsnat van zweet en dan koude rillingen, ook van mei 2013 wel 11 kilo afgevallen. Dank je Reactie infoteur, 02-02-2013
Er zijn een aantal bloedonderzoeken die kunnen aangeven of er in het lichaam ontstekingen aanwezig zijn. Daarmee kan men echter nog niet bepalen of zo'n ontsteking wordt veroorzaakt door een bacterie of virus of andere oorzaak. Daar zijn weer andere testen voor nodig.

Over schildklierontstekingen het volgende. Keelpijn (in feite pijn in de hals ter hoogte van de schildklier) met pijn die uitstraalt naar de oren is kenmerkend voor schildklierontstekingen. Daarnaast kun je ook last hebben van koorts, transpireren (zweten) en je kunt je flink beroerd voelen. Bij bloedonderzoek vindt men een hoge bloedbezinking (BSE) als gevolg van de ontsteking. Verder is de hoeveelheid schildklierhormonen in het bloed verhoogd en het TSH schildklierstimulerend hormoon) verlaagd.

Irene Figaroa, 18-04-2012 08:26 #1
Is een persoon die aan hyperthyreoidie lijdt in staat om normaal te werken? Reactie infoteur, 20-04-2012
Dat is afhankelijk van de aard en de ernst van de klachten.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Schildklieraandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!