InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Arachnofobie / spinnenfobie

Arachnofobie / spinnenfobie

Spinnenfobie is een veel voorkomende fobie waar veel mensen last van hebben. Als men echter op een moment komt dat men zo overweldigd wordt door angst spreken we van een spinnenfobie. Men durft de spin niet aan te kijken of buitenzetten. Men gaat hyperventileren, zweten of flauwvallen als men een spin ziet.

Wat is een spinnenfobie?

Spinnenfobie is een ernstige angst die mensen ervaren voor spinachtigen. Het is mogelijk dat men plaatsen gaat mijden waar spinnen komen. Een kruipkelder, een zolder of gebieden waar veel spinnen leven. Indien men geconfronteerd wordt met spinnen kan men ernstige symptomen krijgen.

Veel mensen hebben angst voor spinnen, maar men durft de spin nog buiten zetten. Ook durven ze er naar kijken en krijgt men geen of weinig angst als men foto’s ziet. Maar als men een spinnenfobie heeft durft men een spin niet aanraken of buiten zetten. Alleen al een spin zien van ver kan enorme angst geven. Uit onderzoek blijkt dat de angst nog erger wordt als de spin begint te lopen.
In ergere gevallen is het mogelijk dat als een spin ziet in de woonkamer, men niet meer in die kamer durft te komen.

Het positieve aan deze fobie is dat men vaak zelf beseft dat er geen angst nodig is. Hierdoor kan het effect van gedragstherapie positief en sneller evolueren.

Symptomen

  • hyperventileren
  • hartkloppingen
  • bloeddrukverlaging (duizeligheid)
  • beven
  • zweten
  • Spierspanning
  • Wegrennen bij het zien van een spin

Hoe te behandelen?

Gedragstherapie is hier aan te raden, medicamenten niet.
Directe confrontatie: men confronteert de persoon onmiddellijk met een spin. Dit kan zijn doo rmiddel van een spin in een potje of de therapeut heeft een spin vast.

Langzaam laten wennen: men zorgt ervoor dat de persoon op een veilige en rustige manier went aan spinnen dit kan zijn door middel van een stappenplan.
Bijvoorbeeld:
  • Eerst geeft men uitleg over spinnen
De persoon:
  • kijkt naar foto’s van spinnen
  • kijkt naar een kleine spin in een glazen potje
  • raakt de spin aan met een object (bv een balpen)
  • neemt de glazen pot vast
Als men het aan kan laat men op het einde de persoon de spin aanraken. Dit gebeurd enkel wanneer de persoon hiermee instemt.

Lees verder

© 2009 - 2014 Artemis, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Arachnofobie / spinnenfobie"

Infoteur: Artemis
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!