InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Notenallergie: wat is dat eigenlijk?

Notenallergie: wat is dat eigenlijk?

Notenallergie: wat is dat eigenlijk? Artsen krijgen steeds vaker te maken met personen die last hebben van jeuk en opgezwollen mond en lichaam na het eten van noten. Een notenallergie kan ineens ontstaan en zorgen voor vervelende symptomen die soms, in zeer ernstige gevallen, dodelijk kan aflopen. Normaal zijn noten erg gezond en wordt gezegd dagelijks noten te eten. Helaas krijgen wel steeds meer personen te maken met een notenallergie en daarom het artikel over de notenallergie.

Notenallergie: Ontstaan ervan

De wetenschappers zijn het nog niet eens over het ontstaan van een notenallergie. Sommige denken dat het komt doordat er steeds meer noten worden verwerkt in de voedingsindustrie en er wordt ook steeds meer reclame gemaakt over de gezonde waarde bij het eten van noten. Op die manier is het niet gek dat er steeds meer mensen noten gaan eten en er meerdere gevallen van een notenallergie boven de tafel komen.

Anderen denken dan weer dat vooral kleine kinderen, die steeds meer in contact komen met verschillende crèmes, zalven en badolies, een notenallergie ontwikkelen omdat deze producten bijna allemaal een aandeel aan notenextracten hebben. Hierdoor kan de allergie de huid binnendringen. Toch neemt men aan dat de andere voedingspatronen van nu ervoor zorgen dat er meer gevallen van notenallergie voorkomen.

Notenallergie: De symptomen

Er zijn verschillende symptomen die voorkomen bij een notenallergie. De meest bekende symptomen bij de verschillende soorten van notenallergie heb ik hieronder uitgelicht.

Een hazelnoten allergie
Deze vorm van notenallergie is minder gevaarlijk dan een allergie voor pinda noten. De belangrijkste symptomen bij een allergie voor Hazelnoten zijn; huiduitslag, jeuk in de mond, kortademigheid en een (zelden dodelijke) shock. Voornaamste veroorzakers zijn hierbij Nutella, muesli en ontbijtgranen.

De Pinda noten allergie
Deze vorm van notenallergie is gevaarlijker. Deze geeft symptomen als hoofd- en keelpijn, gezwollen keel, jeuk, keelontsteking en shock. Voornamelijk komen ze voor bij het puur eten van pinda noten of bijvoorbeeld Snickers.

Bovenstaande symptomen komen helaas niet alleen voor bij het eten van noten. Soms kan het ook voorkomen wanneer de geur van noten bij een persoon binnendringt en ook door het gebruik van gels of crèmes waar noten in zijn verwerkt. Ook wanneer een ander noten gegeten heeft en een persoon met een notenallergie kust kan dit een dodelijke shock opleveren. Wanneer iemand slecht wordt nadat er noten in het spel zijn geweest dient men met spoed een arts te waarschuwen.

Behandeling van een noten allergie

Helaas is er geen behandeling mogelijk om van een noten allergie af te komen. Toch kunnen sommigen de symptomen, na in aanraken te zijn geweest met noten, verminderen door het nemen van antihistaminicum. Normaal kan je dit vrij verkrijgen bij een apotheek of via een drogist maar de sterkere varianten kun je beter via de arts vragen.

Als je weet dat je een notenallergie hebt zal je altijd uit de buurt moeten blijven van noten en alles waar noten mee gemoeid zijn. Ook zal je, wanneer je een ernstige notenallergie hebt, zal je een adrenaline spuit bij je moeten dragen. Deze kan in geval van een shock toegediend worden om de overlevingskansen te vergroten.
© 2010 - 2014 Steffie, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Allergie voor eiwitten en noten: symptomen en behandelingAllergie voor eiwitten en noten: symptomen en behandelingEen van de meest voorkomende allergieën is de allergie voor eiwitten of proteïnen. Het gaat onder meer om eiwitten in ei…
Informatie over pinda-allergieInformatie over pinda-allergieHeel wat Nederlanders hebben last van een allergie. Een allergie wil zeggen dat zodra iemand met de betreffende stof in…
Churros, de Spaanse donutChurros, de Spaanse donutIedereen kent ze wel, de lekkere zoete frietjes van op de kermis. Ondergedompeld in lekkere Nutella, een ware lekkernij!…
Soja-allergie: oorzaken en behandelingSoja-allergie: oorzaken en behandelingAllergieën komen in verschillende soorten en maten voor. De één heeft een hele erge allergie voor een bepaalde stof en d…

Reageer op het artikel "Notenallergie: wat is dat eigenlijk?"

Reacties

Ellen H., 13-05-2013 13:43 #6
Ik was overlaatst noten aan het eten in de omgeving van een persoon die hiervoor allergisch is. Deze persoon zei dat hij hiervan klachten kreeg en daar zeker nog een dag last van zou hebben. Kan dit of was dit puur een psychologische reactie?

Diny, 16-10-2012 14:29 #5
Er was gister een gast in mijn restaurant, hij had notenallergie en mocht geen rucolasla eten omdat dit notenallergie is. Ik heb hier nog nooit van gehoord, klopt dit?

Monica Khoe, 11-06-2012 14:45 #4
Beste mensen,
Kan er aub ook in dit artikel komen dat pindas geen noten zijn! Het kan dus voorkomen dat mensen allergisch zijn voor noten maar niet voor pinda's. Aangezien de pinda, een peulvrucht, een lid van de vlinderbloemenfamilie is en niet verwant is aan andere noten, hoeven patiënten met een pinda-allergie niet voor andere noten allergisch zijn. Omgekeerd hoeven patiënten met een notenallergie niet voor pinda's allergisch zijn.
Alvast dank,
Met vriendelijke groet,
Monica Khoe

Anne, 09-05-2012 18:18 #3
Ik snap nu alleen niet waarom hier een 'pinda noten allergie' staat aangegeven.
Pinda's zijn peulvruchten en.hebben absoluut niets met een notenallergie te maken!
zelf ben ik al jarenlang anafylactisch voor alle aardnoten, maar pinda's mag ik gewoon eteten. N verbetering zou misschien wel handig zijn!

Linda Meulenhoff, 20-09-2011 08:16 #2
Gisteren voor het eerst accuut een reactie op het eten van naturel gemengde noten. Ik weet dus niet waar ik op reageer, maar ik werd benauwd, moest heel erg hoesten en ineens gevoel van snipverkouden. de neusslijmviezen zwelden op. Daarna begon ook mijn hele mond te zwellen. en jeuk in mijn elleboogholtes. na het nemen van neusspray voor mijn hooikoortstallergie leek het iets af te nemen. mijn vraag voor nu is; bouwen allergieen zich altijd op en is het verstandiger om nu alle noten te laten staan? Of kan het ook een eenmalige reactie zijn? Reactie infoteur, 04-10-2011
Hey
Een notenallergie (allergie op zich) kan zich later ontwikkelen. Bij mij was dit pas op de leeftijd van 22 jaar terwijl ik ze daarvoor wel kon eten.
Ik zou even contact opnemen met de huisarts

Shirley, 16-07-2011 12:40 #1
Ik ben er sinds kort achter gekomen dat ik allergisch ben voor katten, honden, paarden, huistofmijt, boompollen, graspollen, noten, hazelnoten, peulvruchten en granen. Op het gebied van noten en hazelnoten merk ik toch wel dat als ik iets daar van heb gegeten jeuk in mijn keel krijg, jeuk op mijn huid, en een opgezwollen keel heb, daarom probeer ik toch noten te vermijden.

Infoteur: Steffie
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!