InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Acute galblaasontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling

Acute galblaasontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling

Acute galblaasontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling Acute galblaasontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling. Acute galblaasontsteking is een plotselinge ontsteking van de galblaas die ernstige buikpijn veroorzaakt. Bij deze aandoening raakt de wand van de galblaas ontstoken. Het belangrijkste symptoom van acute galblaasontsteking is pijn in de buik: rechts in de buik, net onder de ribben. Bij lichte klachten kan de patiënt worden behandeld met pijnstillers en bij ernstige klachten wordt de patiënt in het ziekenhuis behandeld.

Acute galblaasontsteking

Inleiding

Acute galblaasontsteking, ook wel acute cholecystitis genoemd, is een plotselinge ontsteking van de galblaas die ernstige buikpijn veroorzaakt. Bij deze aandoening raakt de wand van de galblaas ontstoken. In veel gevallen raakt de uitgang van de galblaas verstopt door galstenen, als gevolg waarvan het spijsverteringssap gal zich ophoopt in de galblaas en er een bacteriële ontsteking ontstaat.

Oorzaken acute galblaasontsteking

In ongeveer 90% van de gevallen wordt acute galblaasontsteking veroorzaakt door galstenen in de galblaas. In enkele gevallen komt galblaasontsteking voor zonder galstenen door bijvoorbeeld een ernstige ziekte of - slechts zelden - tumoren van de galblaas.

Galstenen komen vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Galstenen komen vaker voor bij mensen van boven de veertig. Risicofactoren voor het ontwikkelen van galstenen zijn onder meer overgewicht en een vetrijk dieet.

Symptomen acute galblaasontsteking

Het belangrijkste symptoom van acute galblaasontsteking is pijn in de buik: rechts in de buik, net onder de ribben. Andere symptomen die kunnen optreden zijn:
  • pijn in de rechterschouder;
  • misselijkheid en braken of een onbehaaglijk gevoel in de bovenbuik, in het bijzonder na het eten van vet of groenten, zoals koolsoorten;
  • koorts en rillingen
  • opboeren;
  • een branderige pijn in de maagstreek en achter het borstbeen;
  • geelzucht (gelige verkleuring van de huid);
  • ontkleuring van ontlasting (omdat er geen gal meer in komt), terwijl de urine donkerbruin wordt.

In zeldzame gevallen wordt de galblaas door de bacteriële ontsteking geperforeerd, hetgeen buikvliesontsteking kan veroorzaken. Voorts kan galblaasontsteking gepaard gaan met een plotselinge ontsteking van de alvleesklier.

Behandeling acute galblaasontsteking

Schakel bij ernstige buikpijn te allen tijde medische bijstand in. Bij lichte klachten kan de patiënt worden behandeld met pijnstillers en bij ernstige klachten wordt de patiënt in het ziekenhuis behandeld met intraveneus vocht, pijnstillers en een antibioticum. Soms is het medisch noodzakelijk om de galblaas te verwijderen.

Lees verder

Gerelateerde links
Website over gezondheid.
Gerelateerde artikelen
Galblaasontsteking en operatieGalblaasontsteking en operatieGlablaasontsteking of cholecystis, een ontsteking van de galblaas. De galblaas ligt aan de onderkant van de lever en kan…
Galblaasontsteking: symptomen, diagnose en behandelingGalblaasontsteking: symptomen, diagnose en behandelingEen galblaasontsteking (cholecystitis) is een ontsteking aan de muur van de galblaas. De ontsteking treedt meestal op bi…
Galblaasaandoeningen: oorzaak en behandelingGalblaasaandoeningen: oorzaak en behandelingIn de galblaas, een peervormig orgaantje net onder de lever gelegen, wordt de gal geconcentreerd en bewaard. De gal word…
Acute buikpijn bij volwassenen boven de veertig jaarDe meest voorkomende oorzaak van acute buikpijn in deze leeftijdsgroep zijn galsteen- en niersteenkolieken. Appendicitis…
Galsteen/Galstenen: symptomen, diagnose en behandelingGalsteen/Galstenen: symptomen, diagnose en behandelingEen galsteen ontstaat wanneer het galvloeistof in de galblaas langere tijd stilstaat. Het vocht wordt dan dik en gaat kr…

Reageer op het artikel "Acute galblaasontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling"

Reacties

Karin Lotterman, 18-07-2013 12:24 #4
Ongeveer een 5 maanden geleden een acute galblaasontsteking gehad. Door plaatsing van een galdrain is de klacht verdwenen. Een nare bijeenkomst daarvan is dat mijn stoelgang stukken slechter is geworden. Voor de galblaasontsteking ging ik elke dag naar het toilet en had normale ontlasting. Nu na deze ontsteking kan ik soms dagen niet naar het toilet, het andere moment heb ik weer hele dunne ontlasting en ik heb veel last van krampen in de darmen. Soms gepaard met misselijkheid en een behoorlijk opgeblazen gevoel. Heb nu van de HA Macrogol en Electrolyten 13,7 G TEVA gehad, maar met weinig resultaat en veel krampen in de buiků Wil graag iets anders proberen op homeopatische basis, maar is dat wel verstandig?

Met vriendelijke groet,
Mevrouw Lotterman-de Nijs.

Marietje Goes, 13-05-2013 19:34 #3
Vanmorgen opgestaan met krampgevoel in mijn maag vlak onder mijn ribben. Kan niet tegen vet eten en heb daarna last van een opgeblazen gevoel in mijn buik. Veel last van boeren en winden. Er is in het verleden geconstateerd dat er een grote galsteen zit maar dat die niet verwijderd hoeft te worden als ik er geen last van zou hebben. De hele dag echter warmteaanvallen gehad tot transpireren toe. Kan niet goed lopen en zitten. Pijnstiller ingenomen (panadol) de pijn is twee uur weggeweest. Komt nu weer opzetten. Kan kleine hoeveelheden wel eten. Ben de hele dag een beetje duizelig geweest.Is dit een galblaasontsteking?

Lies Wijfje, 20-07-2012 09:13 #2
Bij een alvleesklierontsteking is daar een indicatie voor Hoe lang zoiets kan duren voor de ontsteking verdwenen is? Is vermoeidheid hierbij altijd aanwezig?
Groet Lies Reactie infoteur, 21-07-2012
Het blijkt dat bij driekwart van de patiënten met chronische alvleesklierontsteking last heeft van vermoeidheid, hetgeen invaliderend kan werken (bron: prof.dr. Gijs Bleijenberg jn zijn afscheidsrede, getiteld 'De ene vermoeidheid is de andere niet, of toch wel…?'). Herstel is afhankelijk van de aard en de oorzaak van de klachten. U kunt deze vraag het beste aan uw behandeld arts voorleggen.

Jamshidi, 02-07-2011 14:36 #1
Ruim 2 maanden terug is bij mij Gal stenen geconstateerd en inmiddels lopen heen en weer voor dieverse onderzoeken op advies van de specialist die naar verzoek van mijn huisarts deze stenen zou moeten gaan verwijderen. Betreffende specialist houdt het mening dat hij zeker wil zijn dat aanhoudende pijn en klachten geen directe gevolg geheel of gedeeltelijk verband houden met mijn Allergieën of eventueel magklachten.
Na een blaz test met Melk bleek dat ik inderdaad allergische ben voor melk producten en bij het andere onderzoek heeft men niks zichtbaar in mijn mag met camera kunnen vinden en alles pik en bel in orde leek te zijn. Wat betreft derder bloed test, tot op heden heb ik geen nieuws of erin iets te zien is.

Mijn vraag aan u of uw collega specialist is: Ik voldoe aan alle symptomen behalve dat de kern van de pijn niet aan de rechter zijd onder mijn borst zit, maar onder mijn linker borst. Hoe is dat te verklaren en te benoemen? Reactie infoteur, 02-07-2011
Bij pijn op de borst is het raadzaam z.s.m. uw huisarts te raadplegen.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Galblaasaandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!