InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gescheurde galblaas: symptomen, oorzaken en behandeling

Gescheurde galblaas: symptomen, oorzaken en behandeling

Gescheurde galblaas: symptomen, oorzaken en behandeling Bij een gescheurde galblaas of galblaasruptuur scheurt de wand van de galblaas,.een peervormig hol orgaan dat aan de rechterkant van het lichaam, achter en onder de lever ligt. Een gescheurde galblaas wordt vaak veroorzaakt door een galblaasontsteking. Een dergelijke ontsteking kan worden veroorzaakt door galstenen (ingedikt gal waardoor hardere stukken ontstaan), die vast kunnen komen te zitten in de galblaas. Een enkele keer kan een blessure een galblaasruptuur veroorzaken. Als de galblaas scheurt, ervaar je een plotselinge, scherpe, hevige buikpijn. De pijn kan van korte duur zijn, doch de pijn komt vaak terug wanneer de breuk groter wordt of ontstoken of geïnfecteerd raakt. Een onbehandelde of niet adequaat behandelde galblaasruptuur kan een ‘systemisch ontstekingsreactiesyndroom’ (‘systemic inflammatory response syndrome’ (SIRS)) veroorzaken. Hierbij verspreidt de ontsteking zich door het hele lichaam, waardoor (multi-)orgaanfalen kan optreden. Dit is levensbedreigend.
Galblaas / Bron: Marcelo Reis, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Galblaas / Bron: Marcelo Reis, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

De galblaas

De galblaas is een klein orgaan in de buurt van je lever. Het slaat gal op, een vloeistof die in de lever wordt geproduceerd. De galblaas geeft gal af in de dunne darm om vetten af ​​te breken.

Gal wordt geproduceerd in de lever en verzameld in de galblaas, welke onder de lever ligt en daarmee verbonden is via de galblaasgang. In de galblaas wordt de gal opgeslagen en via de galafvoergang van tijd tot tijd afgegeven aan de twaalfvingerige darm. In de galblaaswand bevindt zich een spierlaag. Deze kan samentrekken onder invloed van het hormoon cholecystokinine of bij prikkeling van het zenuwstelsel. Gal bevat stoffen die nodig zijn bij de spijsvertering. Galzouten (cholaten) spelen een rol bij de vertering en opname van vetten die in de voeding aanwezig zijn. De galzouten verdelen het vet in kleine bolletjes, een proces dat wel wat weg heeft van de werking van een vaatwasmiddel. Gal bevat ook afvalstoffen die via de darm het lichaam kunnen verlaten. De belangrijkste afvalstoffen zijn (overtollig) cholesterol en de galkleurstoffen.

Oorzaken van een gescheurde galblaas

Een gescheurde galblaas wordt meestal veroorzaakt door een galblaasontsteking of een stomp trauma.

Galblaasontsteking

Een galblaasontsteking is een ontsteking van de galblaas, gewoonlijk ten gevolge van galstenen die de afvoer van gal blokkeren. Minder wordt galblaasontsteking veroorzaakt door een ernstige ziekte en slechts zelden door tumoren van de galblaas. De ernst van de klachten varieert. Normaal gesproken ontwikkelen de symptomen van een galblaasontsteking zich in enkele uren. Er kan sprake zijn van de volgende symptomen:

Oorzaken van een galblaasontsteking die tot een galblaasruptuur leiden zijn onder meer:
  • galstenen, die ontstaan wanneer de verhouding tussen de bestanddelen van gal (galzouten, bilirubine en cholesterol) niet in balans is.
  • ascariasis, een besmetting met de crèmekleurige spoelworm Ascaris lumbricoides, wat kan leiden tot ontsteking van de galwegen
  • bacteriële infecties, zoals die veroorzaakt door Escherichia coli, Klebsiella of Streptococcus faecalis
  • galblaasslib, een mengsel van gal en deeltjes dat de galblaas kan verstoppen

Stomp trauma

Oorzaken van stomp trauma als gevolg waarvan de galblaas kan scheuren zijn:
  • auto-ongeval
  • vallen met impact op de buikregio
  • directe slag in de buikregio bij contactsporten, zoals voetbal of rugby

Symptomen van een galblaasruptuur

Symptomen van een gescheurde galblaas kunnen bestaan uit:

Onderzoek en diagnose

Voor een arts is het soms geen sinecure om een ​​gescheurde galblaas te diagnosticeren, omdat de symptomen sterk kunnen lijken op symptomen van een galblaasontsteking. De diagnose kan gesteld worden op grond van:
  • vraaggesprek over je klachten
  • medische voorgeschiedenis
  • lichamelijk onderzoek
  • echografie van de buik
  • Doppler-echografie (waarbij het stromen van het bloed in je bloedvaten zichtbaar en ook hoorbaar kan worden gemaakt)
  • CT-scan
  • galwegenscan of HIDA-scan (scan met radioactieve stof)
  • bloedonderzoeken om te controleren op tekenen van ontsteking

Behandeling van een gescheurde galblaas

In principe bestaat de behandeling uit het operatief verwijderen van de galblaas en de eventuele galstenen. Bij een acute galblaasontsteking is het soms niet mogelijk een operatie uit te voeren. In dat geval word je in het ziekenhuis opgenomen en krijg je gewoonlijk antibiotica en pijnstillers toegediend. Als de aanval in ernst afneemt, kan desgewenst de operatie alsnog plaatsvinden. Er zijn grofweg twee methoden om de galblaas te verwijderen:
  • De gewone (conventionele) cholecystectomie, waarbij de buik geopend wordt.
  • Via een kijkoperatie (laparoscopische cholecystectomie).

De behandelend arts zal samen met jou bespreken wat in jouw geval de aangewezen behandeling is.

Complicaties

Bloedingen van de galblaas moeten zeer serieus worden genomen. Gal mag onder geen beding in de buikholte terechtkomen. Een van de meest dodelijke complicaties van een gescheurde galblaas met bijbehorende infectie is een ‘systemisch ontstekingsreactiesyndroom’ (‘systemic inflammatory response syndrome’ (SIRS)). In dit geval kan je lichaam in shock raken of je organen kunnen worden uitgeschakeld als je niet snel een behandeling krijgt. Het risico voor dit soort complicaties is groter als je een verzwakt immuunsysteem hebt.

Prognose

De vooruitzichten zijn veelbelovend wanneer de galblaas wordt verwijderd voordat deze scheurt. Niet alle scheuren komen in hetzelfde deel van de galblaas voor. Bepaalde scheurlocaties maken verwijdering moeilijker, wat het risico op het ontwikkelen van een infectie verhoogt. Ernstige complicaties van een ruptuur kunnen dodelijk zijn. Mensen die een juiste diagnose en snelle behandeling krijgen, kunnen volledig herstellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Galblaasontsteking: symptomen, diagnose en behandelingGalblaasontsteking: symptomen, diagnose en behandelingEen galblaasontsteking (cholecystitis) is een ontsteking aan de muur van de galblaas. De ontsteking treedt meestal op bi…
Cholecystectomie - verwijdering van de galblaasCholecystectomie - verwijdering van de galblaasDe galblaas is een orgaan, waar gal opgeslagen wordt. De galblaas staat in verbinding met de lever en ligt er ook dicht…
Galsteen/Galstenen: symptomen, diagnose en behandelingGalsteen/Galstenen: symptomen, diagnose en behandelingEen galsteen ontstaat wanneer het galvloeistof in de galblaas langere tijd stilstaat. Het vocht wordt dan dik en gaat kr…
Last van galstenenLast van galstenenWist u dat veel mensen galstenen hebben? Galstenen hoeven geen klachten te geven, maar als ze klachten geven kunt u er b…
Wat je kunt doen als je last hebt van een gescheurde spierWat je kunt doen als je last hebt van een gescheurde spierGescheurde en verrekte spieren komen vaak voor, je kunt er zelf veel aan doen. Warmte, compressen en fysiotherapie zijn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Michaeljung/Shutterstock.com
  • https://www.healthline.com/health/gallbladder-rupture#treatment
  • https://epmonthly.com/article/red-flags-impending-gallbladder-rupture/
  • https://radiopaedia.org/articles/gallbladder-perforation
  • https://www.ntvg.nl/artikelen/ziekenhuisinfecties-en-risicofactoren-op-de-intensive-careafdelingen-van-16-nederlandse/ingezonden-mededelingen
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Galblaas
  • https://www.umcg.nl/NL/Zorg/Volwassenen/zob2/Duplex-Doppler_onderzoek/Paginas/default.aspx
  • Afbeelding bron 1: Marcelo Reis, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Gescheurde galblaas: symptomen, oorzaken en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 22-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Galblaasaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!