InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ganglion cyste: knobbel, bobbel onder de huid pols/hand/voet

Ganglion cyste: knobbel, bobbel onder de huid pols/hand/voet

Ganglion cyste: knobbel, bobbel onder de huid pols/hand/voet Een ganglion is een goedaardige uitstulping of zwelling (cyste), die ontstaat vanuit het gewrichtskapsel of vanuit een peesschede. Een ganglion manifesteert zich als een onderhuidse bobbel, knobbel of knobbeltje dat van grootte kan veranderen, maar ook volledig spontaan kan verdwijnen. De meeste ganglion cysten zijn vooral in het begin pijnlijk, maar tot 35% zijn zonder symptomen, op de uiterlijke verschijning na. Een ganglion is een onschuldige aandoening.

Ganglion cyste

Wat is een ganglion cyste?

Een ganglion cyste is een goedaardige uitstulping of zwelling, die ontstaat vanuit het gewrichtskapsel of vanuit een peesschede. Het gewrichtskapsel is het bindweefsel dat zich aan de binnenzijde van de gewrichtsbanden bevindt en het gewricht omsluit en de peesschede is het omhulsel waar pezen doorheen lopen. Een ganglion is een met vocht gevulde cyste. Binnen de cyste is een dikke, kleverige, heldere, kleurloze, geleiachtige vloeistof. Het lijkt op glijstof die pezen en gewrichten smeert. Afhankelijk van de grootte, kunnen cysten stevig of juist sponsachtig aanvoelen.

Waar komen ganglia het meest voor?

Een ganglion kan in elk gewricht ontstaan, maar komt het meest voor bovenop de pols, op de rug van de hand en soms op de voet. Ze kunnen ook voorkomen aan de palmzijde van de pols, of op de buitenkant van de knie en enkel of op vingers. Op een vinger kunnen ze verschijnen op de strekzijde van het eindgewricht (slijmcyste) en in de handpalm aan de basis van de vinger. Ze in grootte varieren van een erwtje tot een pruim. Een ganglion kan vaak spontaan van grootte veranderen en kan ook spontaan verdwijnen.

Ganglia komen heel vaak voor en gewoonlijk zijn ze pijnloos. In het begin kunnen ze wel pijnlijk zijn. Tevens kan een ganglion pijn doen wanneer de hand met daarop de ganglion veel belast wordt.

Oorzaak van een ganglion

Een duidelijke oorzaak voor het ontstaan van een ganglion is er niet. Waarschijnlijk gaat het om een afwijking in het gewrichtskapsel of de peesschede, waardoor het mogelijk is dat het weefsel uitpuilt. Ganglia komen vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. In 70% van de gevallen komt het voor bij mensen tussen 20-40 jaar. In zeldzame gevallen kunnen ganglia voorkomen bij kinderen jonger dan 10 jaar.

Klachten en symptomen van een ganglion

Een ganglion manifesteert zich als een onderhuidse bobbel, knobbel of knobbeltje dat van grootte kan veranderen, maar ook volledig spontaan kan verdwijnen. Het is meestal een zachte uitstulping, ter grootte van een erwt, maar ze kunnen ook uitgroeien tot een zwelling ter grootte van een pruim. Ze verplaatsen niet van plek.

De meeste ganglion cysten zijn vooral in het begin pijnlijk, maar tot 35% zijn zonder symptomen, met uitzondering van de verschijning. Naast pijn, kan een ganglion bewegingsbeperkend zijn of krachtsverlies veroorzaken, veelal als gevolg van druk van de zwelling op aangrenzende pezen of zenuwen.

Diagnose ganglion

Op basis van de verschijnselen kan vaak de diagnose gesteld worden. In de meeste gevallen kan aanvullend onderzoek achterwege blijven.

Behandeling ganglion

Veel ganglia (38-58%) verdwijnen spontaan, dus zonder enige behandeling. Een behandeling kan bestaan uit het opzuigen van de inhoud van de cyste met behulp van een injectienaald en eventueel het inbrengen van een corticosteroïd. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat 74% van de mensen zijn genezen na deze ingreep. Bij de rest komt de ganglia terug.

Chirurgie behoort ook tot de mogelijkheden. De ingreep wordt gewoonlijk uitgevoerd in poliklinische dagbehandeling, onder plaatselijke verdoving, regionale verdoving of algehele verdoving (narcose). Tijdens de operatie wordt de cyste in zijn geheel verwijderd, waarbij ook de oorsprong van het ganglion wordt weggehaald, dat wil zeggen het gedeelte van het gewrichtskapsel of de peesschede waar het ganglion van uitgaat. Het herstel is afhankelijk van de plaats van het ganglion, maar is door de bank genomen vrij vlot. Na de operatie zal de patient gedurende een week een drukverband moeten dragen. De kans op een wondinfectie of een nabloeding is gering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een gebroken voet (fractuur): Symptomen en behandelingEen gebroken voet (fractuur): Symptomen en behandelingEen gebroken voet betekent dat één of meerdere van de voetwortelbeentjes en/of de middenvoetsbeentjes een breuk vertoond…
Infectieziekten bij kinderen – Hand-, voet- en mondziekteAls een kindje pijnlijke blaasjes in de mond, uitslag op de handpalmen en voetzolen en daarnaast ook misselijk is en koo…
Ontslag op staande voet: redenenOntslag op staande voet: redenenAls er sprake is van een dringende reden, kunnen werkgever en werknemer het dienstverband met onmiddellijke ingang beëin…
Vetbult of lipoom, wat te doen? Behandeling en oorzaakVetbult of lipoom, wat te doen? Behandeling en oorzaakEen onderhuidse knobbel, pijnlijk danwel gevoelloos kan een vetbult of lipoom zijn. Mensen maken zich hier vaak veel zor…
Wat moet ik doen bij ontslag op staande voet?Iemand die op staande voet wordt ontslagen doet er verstandig aan om zijn ontslag direct aan te vechten. Er zijn verschi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ganglion cyste: knobbel, bobbel onder de huid pols/hand/voet"

Reacties

Maurita, 25-08-2014 17:00 #11
Ik heb een vraag. Ze gaan binnenkort een cyste verwijderen die op mijn enkel zit. Ik las in jullie artikel dat je een week druk verband moet dragen. Mijn vraag is: mag je wel weer gelijk lopen na de ingreep? Groetjes Maurita

Wianda, 19-03-2014 07:39 #10
Bij mij zat die onder mijn 10e levensjaar om mijn slagader in de pols. Ben er twee keer aan geopereerd en is gelukkig sinds mijn 16e pas echt weg.

Risico van een operatie is dat er een kans is dat die gewoon terugkomt!

Lu, 18-11-2013 20:53 #9
Ik heb hem op mijn pols en boven me duim en het voelt of dat me pols gebroken is. ik heb er al 3 maanden last van maar het wordt steeds meer Reactie infoteur, 18-11-2013
Ik raad aan om een afspraak te maken met de huisarts zodat hij/zij kan bekijken wat er het beste aan gedaan kan worden.

Laurens, 16-06-2013 00:13 #8
De leeftijd die staat vermeld klopt niet helemaal, want ik ben dus 15 en ik heb ook zoon bobbel op mijn hand. Reactie infoteur, 18-11-2013
In het artikel staat dat een dergelijke cyste in 70% van de gevallen voorkomt bij mensen tussen 20-40 jaar. In de rest van de gevallen (30%) komt het dus voor bij mensen die jonger of ouder zijn. En in zeldzame gevallen kunnen ganglia voorkomen bij kinderen jonger dan 10 jaar.

Maya, 22-05-2013 12:13 #7
Goedemorgen,

Ik heb sinds 3 dagen een klein knobbeltje van 3 mm bij mijn knokkel van de middenvinger op de bovenhand. Deze kan ik heen en weer schuiven, van links naar rechts. Is dit ook een Ganglion cyste? Het doet geen pijn. Ik ben zeer benieuwd. Maak me wel een beetje bezorgd.

Laura, 22-04-2013 17:40 #6
Ik heb een bobbel op mijn enkel, precies naast de enkelknobbel. Hij voelt hard aan en kan niet bewogen of ingedrukt worden. Weet iemand of dit ook een ganglion is? Hij doet verder geen pijn en zit er nu zo'n 4 à 5 maand geloof ik. Heb van de zomer m'n enkel gekneusd gehad, misschien is dat de oorzaak? Als iemand het weet, hoor ik het graag. Scheelt weer een bezoekje aan de dokter!

Groetjes, Laura

Sapjes, 11-02-2013 20:28 #5
Ik heb dit vorig jaar ook gehad en weg laten halen. Ik heb de bult in mijn ringvinger zitten.
Deze bult is heel hard en doet zeer als ik iets aan raak. Deze bult is helaas weer het zelfde terug gekomen. Ik weet niet of ik het nog een x weg moet halen. Omdat hij weer terug is gekomen.

Magic, 10-09-2012 14:04 #4
Ik heb vorig jaar een ganglion laten weghalen op mijn voet, helaas is hij groter terug gekomen dan de vorige keer. Ik heb bij de vorige operatie geen druk verband gehad, alleen maar een pleister en met de mededeling dat de hechtingen er na 10 dagen uit mochten bij de huisarts en ik mocht gewoon lopen. Ik vrees dus dat dit de oorzaak is dat hij weer is terug gekomen.

Anna Duncan, 17-08-2012 15:09 #3
Bedankt voor uitgebreidde info. Ik heb sinds 3 maanden een knobbeltje op een pees in mijn handpalm, en was ook bang dat het van het 'muizen' was. Heb er niet echt veel last van (soms ietsje branderig) maar het beestje heeft nu een naam en ik maak me geen zorgen meer. Ik laat er ook niets aan doen (totdat het evt groter wordt of meer in de weg gaat zitten, nu kan ik er prima mee leven… Hartelijk bedankt voor de goede informatie. Met vriendelijke groet,
Anna Duncan

Nogmaals Lezen, 08-08-2012 08:12 #2
Misschien moet je de tekst nogmaals lezen. Al je vragen staan erin vermeld.

Bram Bakker, 18-06-2012 18:45 #1
Erg behulpzaam. Een paar weken geleden zag ik dat er en knobbeltje bovenop mijn pols was ontstaan. Aangezien het zacht voelde maakte ik me hier niet al te druk over en inderdaad, het is pijnloos. Nu ben ik een enthousiast muisgebruiker, met wel vaker RSI achtige klachten, dus verbaasde dit mij niets. Ik ben gerust gesteld door dit artikel, maar heb nog wel een paar vragen. Kan de cyste nog groter worden? Is het een teken om voorzichtiger aan te doen met veel achter de computer te zitten? Loop ik nog gevaar op serieuze klachten?
Met vriendelijke groet,
Bram Bakker

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!