InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Psoriasis aan de nagels, nagelpsoriasis: putjes, groeven

Psoriasis aan de nagels, nagelpsoriasis: putjes, groeven

Psoriasis aan de nagels, nagelpsoriasis: putjes, groeven Psoriasis is een veelvoorkomende chronische, niet-besmettelijke huidaandoening. Mensen met psoriasis kunnen soms ook last krijgen van psoriasis aan de nagels. Dit noemt men 'psoriasis unguium'. Symptomen zijn onder andere: dwarse groeven of lijnen in de nagels; kleine putjes in de nagels; een geel-bruine verkleuring van de nagelplaat; een witte verkleuring die verschijnt op de nagels; een verdikking van de huid onder de nagel; het afbrokkelen van de nagel; of soms zelfs afvallen van de nagel.

Psoriasis aan de nagels, nagelpsoriasis: putjes in nagels en groeven

Psoriasis aan de nagels

Psoriasis is een veelvoorkomende chronische, niet-besmettelijke huidaandoening. Mensen met psoriasis kunnen soms ook last krijgen van psoriasis aan de nagels. De medische benaming daarvan is 'psoriasis unguium'. Een (ernstige) aantasting van de nagels kan als psychisch en sociaal belastend worden ervaren, vanwege schaamte voor het cosmetische aspect. Het blijkt dat mensen met psoriasis van de nagels een grotere kans hebben om artritis psoriatica - een pijnlijke ontstekingsreactie in de gewrichten - te ontwikkelen.

Wat cijfers over psoriasis aan de nagels

De meeste mensen die psoriasis aan de nagels hebben, hebben ook psoriasis op de huid (cutane psoriasis). Slechts 5% van de mensen met psoriasis aan de nagels hebben geen huidpsoriasis. Mensen met huidpsoriasis hebben 10% - 55% van de gevallen psoriasis aan de nagels. Ongeveer 10% - 20% van de mensen met cutane psoriasis hebben tevens last van artritis psoriatica. Van de mensen met artritis psoriatica, hebben 53% -86% aangetaste nagels, vaak met putjes.

Oorzaken psoriasis

De precieze oorzaak van psoriasis is niet bekend, ofschoon er over het ziektemechanisme dat er aan ten grondslag ligt wel enig inzicht bestaat. Het lijkt voort te vloeien uit een combinatie van genetische, immunologische en omgevingsfactoren.

Psoriasis is voor een deel erfelijk bepaald. In sommige gezinnen komt het vaker voor. Als iemand een ouder of een broer of zus heeft met psoriasis, dan heeft hij 16%-25% kans om ook psoriasis te ontwikkelen. Als iemands beide ouders psoriasis heeft, is het risico maar liefst 75%.

Bij psoriasis aan de nagels treedt er een verstoring van het keratinisatie-proces op, hetgeen resulteert in een versnelde groei wat van invloed is op het uiterlijk van de nagels.

Symptomen en verschijnselen psoriasis aan de nagels

De volgende symptomen en klachten kunnen zich voordoen bij psoriasis aan de nagels:
  • Dwarse groeven of lijnen in de nagels kunnen optreden. Dit worden ook wel 'Beau-lijnen' genoemd. Dit zijn diepgegroefde lijnen die horizontaal van de ene kant naar de andere kant over de nagelplaat lopen.
  • Kleine putjes in de nagels.
  • Een geel-bruine verkleuring van de nagelplaat. Hierbij kan het lijken alsof er een druppel olie onder de nagel terecht is gekomen. Dit wordt daarom ook wel het 'olievlekfenomeen' genoemd.
  • Leukonychia: een witte verkleuring die verschijnt op de nagels.
  • Subunguale hyperkeratose: verhoorning onder de nagel. Dit is een verdikking van de huid onder de nagel, hetgeen kan leiden tot het loslaten van de nagel.
  • Onycholyse: dat is het loslaten van de nagel van het nagelbed. In ernstige gevallen kan de nagel er na verloop van tijd zelfs afvallen. Dit is een geleidelijk en pijnloos proces.
  • Het afbrokkelen van de nagel. De nagelplaat kan afbrokkelen, omdat de nagel verzwakt is doordat de onderliggende structuren niet gezond zijn.
  • Vanwege beschadigingen kan de nagel gevoeliger zijn voor infecties.

Behandeling nagelpsoriasis

Er is geen remedie voor nagelpsoriasis. Er zijn verschillende behandelmogelijkheden, doch geen enkele behandeling werkt snel of met blijvend resultaat. Het leren betrachten van geduld is belangrijk bij de behandeling van nagelpsoriasis. Bedenk dat een nagel dagelijks slechts ongeveer 0,1 mm groeit, zodat het lang duurt voordat de aangedane nagel is vervangen door een meer gezonde.

De behandeling van nagelpsoriasis richt zich op het verminderen van de symptomen van deze ziekte. Lelijke, aangedane nagels kunnen veel leed veroorzaken bij de patiënt.

Zalftherapie heeft vaak weinig effect. Lokale behandeling met een speciaal samengesteld geneesmiddel dat ciclosporine (cyclosporine) bevat, blijkt daarentegen wel regelmatig een gunstig effect te hebben. Lokale injectie van corticosteroïden kan ook helpen.

Bij ernstige klachten kan een systemische behandeling of lichttherapie uitkomst bieden. In incidentele gevallen is operatieve verwijdering van de nagel nodig.

Een goede verzorging van psoriasisnagels is van belang:
  • knip en vijl de nagels voorzichtig kort.
  • Vet eerst de nagelriemen in en duw ze daarna heel voorzichtig terug.
  • Voorkom contact met scherpe, prikkelende stoffen, zoals wasbenzine of ammoniak. Doe bij werklzaamheden met deze stoffen altijd beschermende huishoudhandschoenen aan.
  • Bescherm de nagels tegen beschadiging.
  • Bij loszittende nagels is het raadzaam om bij werkzaamheden in de tuin werkhandschoenen aan te doen, zodat voorkomen wordt dat aarde diep onder de nagels terecht komt.

Bij een nagelstyliste of nagelstudio die bekend is met deze problematiek, kan een psoriasisnagel adequaat en hygiënisch behandeld worden. De nagelstyliste kan de bovenkant van de aangedane nagel eraf vijlen of frasen, waarna nagellak aangebracht kan worden. Ook kunnen er desgewenst kunstnagels aangebracht worden, die niet van echt te onderscheiden zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Brokkelige nagels: oorzaak-symptomen broze brokkelige nagelsBrokkelige nagels: oorzaak-symptomen broze brokkelige nagelsWat zijn de mogelijke oorzaken van broze, brokkelige nagels; vingernagels en teennagels? Brokkelige nagels zijn geen spe…
Misvormde en verkleurde nagelsMisvormde en verkleurde nagelsNagels wil je het liefst zo mooi mogelijk houden, maar soms kan dit niet. Je krijgt een ziekte of een aandoening waarbij…
Onderzoek broze, splijtende nagels: medische nagellak helptOnderzoek broze, splijtende nagels: medische nagellak helptBroze nagels. Het kan een schoonheidsprobleem zijn, waarbij je gek wordt van je snel brekende, onregelmatige, splijtende…
Afwijkingen nagels en behandeling ingegroeide teennagelAfwijkingen nagels en behandeling ingegroeide teennagelNagels kunnen van vorm veranderen, van kleur of van structuur en meestal komt dit door beschadiging, infectie of ziekte.…
Nagelproblemen: herken een onderliggende ziekteNagelproblemen: herken een onderliggende ziekteAls je last hebt van nagelproblemen, zoals witte, blauwe, gele of brokkelige nagels kan het een aanwijzing zijn dat er s…
Bronnen en referenties
  • C. van Heycop ten Ham, H.J.C. Hendriks, J.H. in de Bosch, J.H.M. Schormans, J.W. van der Krans (redactie): Basisboek Pathologie, ThiemeMeulenhoff, Utrecht/Zutphen, eerste druk, tweede oplage, 2000.
  • Dr. Jannes J.E. van Everdingen (hoofdredactie): Het medisch handboek; Kosmos-Z&K Uitgevers, Utrecht/Antwerpen, vijfde volledig herziene druk 2006
  • http://nhg.artsennet.nl
  • http://www.apotheek.nl
  • http://www.huidziekten.nl

Reageer op het artikel "Psoriasis aan de nagels, nagelpsoriasis: putjes, groeven"

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Psoriasis
Medische informatie…
Schrijf mee!